Nu bliver markslagtninger måske også snart forbudt ...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Nu bliver markslagtninger måske også snart forbudt ...

Indlæg af PSindrup » 13. maj 2017, 18:51

Suk!
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-1 ... -at-stoppe

Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel. :???:

Peter

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Re: Nu bliver markslagtninger måske også snart forbudt ...

Indlæg af Centurion » 13. maj 2017, 19:08

"Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel. :???:"

Hvad synes du man ellers skulle bruge? :???:
"In case of panic: don't panic"

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 13. maj 2017, 19:50

Centurion skrev:"Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel. :???:"

30-06... Eller en boltpistol.
Der er som jeg ser det intet i vejen for at slagte dyr på et landbrug under ordnede forhold.
Det kan man i New Zealand.
https://www.youtube.com/watch?v=vB9Zsqo9K3w

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 13. maj 2017, 19:58

.22LR er perfekt til markslagtninger; den larmer ikke ret meget, våbnet er ofte let og håndterbart og da aflivning oftest vil være lig hovedskud på klods hold, leverer .22LR rigeligt med knald til den opgave.

Jeg har overværet - og deltaget i - flere markslagtninger, hvor det blev aflivet med .22LR. Ikke én gang har jeg oplevet at det ikke gik som det skulle.

Med en større kaliber eksisterer risikoen for gennemskud, hvilket hverken er ønskværdigt eller nødvendigt ved en kontrolleret aflivning foretaget under forhold som skitseret ovenfor - ligesom mundingsknaldet vil stresse de andre tilstedeværende dyr.

Aflivning er ikke jagt, så kravet er en forsvarlig og human aflivning. Der er ikke specifikke krav til kuglevægt og hastighed/joule.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 13. maj 2017, 20:57

.22 LR er ikke nok til dyr af ko slægten. pandeskallens tykkelse kombineret med vinklen gør at en .22lr ikke er nok.
på en model med forstærket pandeskal og horn har en .223r vist sig for svag
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 13. maj 2017, 22:00

Elbæk skrev:.22LR er perfekt til markslagtninger; den larmer ikke ret meget, våbnet er ofte let og håndterbart og da aflivning oftest vil være lig hovedskud på klods hold, leverer .22LR rigeligt med knald til den opgave.

Jeg har overværet - og deltaget i - flere markslagtninger, hvor det blev aflivet med .22LR. Ikke én gang har jeg oplevet at det ikke gik som det skulle.

Med en større kaliber eksisterer risikoen for gennemskud, hvilket hverken er ønskværdigt eller nødvendigt ved en kontrolleret aflivning foretaget under forhold som skitseret ovenfor - ligesom mundingsknaldet vil stresse de andre tilstedeværende dyr.

Aflivning er ikke jagt, så kravet er en forsvarlig og human aflivning. Der er ikke specifikke krav til kuglevægt og hastighed/joule.
Det kommer da så sandelig an på hvad vi taler om. Hvis man f.eks. skyder en Texel vædder i panden med en 22 LR. vil den måske fnyse, sandsynligvis virre med hovedet, muligvis angribe dig, men den vil ikke dø. En gris er en anden snak.

Men nok om det, tanken om forbyde sådanne slagtninger er lidt træls da det alligevel aldrig vil blive andet et et fåtal at slagtninger der ville ske på denne måde. Det er kun dyr på friland og hobbydyr der er tale om, da slagtemetoden er alt for dyr for industrilandbruget, men jeg synes personligt at man kan smage det og jeg kan godt lide tanken om at dyret ikke stresses af transport og lign
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Bobo » 13. maj 2017, 22:19

Martensit skrev:
Centurion skrev:"Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel. :???:"

30-06... Eller en boltpistol.
Der er som jeg ser det intet i vejen for at slagte dyr på et landbrug under ordnede forhold.
Det kan man i New Zealand.
Tak for link - det er dog en imponerende håndværker - jeg vil næsten sige kunstner :thumbup:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 13. maj 2017, 22:41

Martensit skrev: Det kan man i New Zealand.
Skærmdump fra filmen:
nick_home_kill.jpg
nick_home_kill.jpg (188.9 KiB) Vist 7821 gange
Det er da et firmanavn der vil blive lagt mærke til på landevejene når han kommer kørende med den trailer :giggle: :pig:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 13. maj 2017, 23:02

Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.

https://youtu.be/ixFWI5otLqM

Var jeg et dansk slagtedyr, er der mange andre måder jeg kunne frygte at komme herfra på.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. maj 2017, 23:03

Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.

Var jeg et dansk slagtedyr, er der mange andre måder jeg kunne frygte at komme herfra på.
Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 13. maj 2017, 23:13

Bofhenator skrev:
Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.

Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.
Woooops... My bad.
Nu er jeg jo ikke bromatolog. Men jeg kan ikke lige se hvordan hygiejnen kan være et problem, hvis dyrekroppen ellers er intakt og rengøres før den resterende del af slagteprocessen.
De bliver vel næppe (under almindelig slagtning) vasket før aflivning.... Men jeg har sikkert misset noget mere.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Bobo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Bobo » 13. maj 2017, 23:29

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev:

Woooops... My bad.
Nu er jeg jo ikke bromatolog. Men jeg kan ikke lige se hvordan hygiejnen kan være et problem, hvis dyrekroppen ellers er intakt og rengøres før den resterende del af slagteprocessen.
De bliver vel næppe (under almindelig slagtning) vasket før aflivning.... Men jeg har sikkert misset noget mere.
nej du har fuldstændig ret og ikke misset noget :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 14. maj 2017, 00:21

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev:

Woooops... My bad.
Tja, jeg har oplevet eleverne stå og synge for de de dyr der skulle skydes dagen efter, ude på mit gamle arbejde... Såee... :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 14. maj 2017, 08:08

Bofhenator skrev:

Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind? :tinfoil:
Mvh
K_Nielsen

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 14. maj 2017, 08:25

K_Nielsen skrev:
Bofhenator skrev:

Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind? :tinfoil:
Det tvivler jeg på.
Mon ikke det drejer sig om så få individer at det næppe spiller ind i det store billede?

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 14. maj 2017, 08:28

Bobo skrev:
Elbæk skrev:.22LR er perfekt til markslagtninger; den larmer ikke ret meget, våbnet er ofte let og håndterbart og da aflivning oftest vil være lig hovedskud på klods hold, leverer .22LR rigeligt med knald til den opgave.

Det kommer da så sandelig an på hvad vi taler om. Hvis man f.eks. skyder en Texel vædder i panden med en 22 LR vil den måske fnyse, sandsynligvis virre med hovedet, muligvis angribe dig, men den vil ikke dø. En gris er en anden snak.
Hvad afliver man så sådan en tykpandet vædder med? Er der kun boltpistolen tilbage i arsenalet?

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 14. maj 2017, 08:43

Timber skrev:Tja, jeg har oplevet eleverne stå og synge for de de dyr der skulle skydes dagen efter, ude på mit gamle arbejde... Såee... :fun: :fun:
Jeg troede at det gjalt om IKKE at stresse dyrene :giggle:

Jeg er meget enig i betragtningerne rejst herinde omkring at reducere stress for dyrene og når vi køber kød på gårdene går jeg da også op i at dyrene skal være slagtet lokalt både aht dyrene og lokale arbejdspladser.
Ikke at jeg er hellig, jeg køber da også kød i supermarkedet.

En ting jeg har lært som jæger og krævede lidt at jeg måtte sluge en kamel; man kan sagtens skyde et dyr på bladet, brække det ude på marken, forlægge det i en garage og stadig få godt og hygiejnisk kød ud af det, når man tænker sig lidt om og bruger nogle få forholdsregler. DJF' hygiejnekursus har kun bekræftet mig i dette.

Hvis der er nogen som bruger mark-slagtning som en (dårlig) undskyldning for sjusk, så bør man sætte ind over for dem og ikke lave yderligere lov-makværk med tab af dyrevelfærd og lokale arbejdspladser til følge.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 14. maj 2017, 08:58

PSindrup skrev:
K_Nielsen skrev:
Det tvivler jeg på.
Mon ikke det drejer sig om så få individer at det næppe spiller ind i det store billede?

Peter
"Problemet" er jo netop at det fra at være en en undtagelse, nu blevet så almindelig en metode, at den ikke længere defineres som en undtagelse.

Havde det været hygiejne der var problemet, ville det ikke været tilladt i få tilfælde heller, og det samme gælder nok også hvis det drejer sig om dyrevelfærd.

Hvordan fungerer det egenligt med dyrlægekontrol af slagtedyrene på hhv. slagteriet vs landmandens mark?
Nogen der ved lidt om det?
Mvh
K_Nielsen

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 14. maj 2017, 09:23

K_Nielsen skrev:
"Problemet" er jo netop at det fra at være en en undtagelse, nu blevet så almindelig en metode, at den ikke længere defineres som en undtagelse.

Havde det været hygiejne der var problemet, ville det ikke været tilladt i få tilfælde heller, og det samme gælder nok også hvis det drejer sig om dyrevelfærd.

Hvordan fungerer det egenligt med dyrlægekontrol af slagtedyrene på hhv. slagteriet vs landmandens mark?
Jeg kan altså ikke se at skulle bunde i brødnid fra de danske slagterier. Der bliver slagtet 500.000 kreaturer og 17 mio svin om året. Antallet af markslagtninger er ikke noget der truer de stor slagterier. Så skulle det være de små lokale, men det er formentligt dem der får opgaven alligevel.
Det der presser de store slagterier, er eksporten af 13 mio svin som dermed ikke bliver hverken slagtet eller opdrættet i Danmark. Det betyder tab for både branchen og DK.

Det er snarere Fødevarestyrelsen der har tabt sutten.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. maj 2017, 10:14

PSindrup skrev:Hvad afliver man så sådan en tykpandet vædder med? Er der kun boltpistolen tilbage i arsenalet?

Peter
Man skyder den bag øret i stedet, hvis man virkelig gerne vil æde den.
Er han først blevet gammel og kødet lugter af pis, kan man jo fint overveje et bladskud.

Boltpistol på vædder kan også blive noget griseri.

Slagterierne er begyndt at give mere for lokale slagtedyr nu, fordi så mange dyr bringes til udlandet, så der er en klar interesse i, at få fjernet al konkurrence, uanset hvor småt det må synes.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 14. maj 2017, 10:25

K_Nielsen skrev:
PSindrup skrev:
K_Nielsen skrev:
Det tvivler jeg på.

Peter

Du skal have en dyrlæge ud og kigge på de dyr der skal skydes.. Så skriver han en erklæring der gælder 24 timer, som du så skal sende med dyret til slagteriet..
Og hvis slagteren, eller hvem der nu skal skyde dyret, ikke når det inden for de 24 timer, så skal man have lavet en ny, for ellers tager de ikke imod det på slagteriet..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 14. maj 2017, 10:31

Timber skrev:

Du skal have en dyrlæge ud og kigge på de dyr der skal skydes.. Så skriver han en erklæring der gælder 24 timer, som du så skal sende med dyret til slagteriet..
Og hvis slagteren, eller hvem der nu skal skyde dyret, ikke når det inden for de 24 timer, så skal man have lavet en ny, for ellers tager de ikke imod det på slagteriet..
:thumbup:
Tak for den forklaring :smile:
Mvh
K_Nielsen

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 14. maj 2017, 10:39

K_Nielsen skrev:
Timber skrev:

:thumbup:
Tak for den forklaring :smile:
Det var så lidt.. Vi prøvede det ude på mit gamle arbejde at skytten blev forsinket, så vi skulle lave en ny erklæring.. Det var nok de nemmeste tjente kroner for dyrlægen den dag.. Han gik dog ud af bilen, trods alt... :fun:
M.v.h. Timber

Storlingevej
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Storlingevej » 14. maj 2017, 10:48

Kære Forum

Jeg er så en af dem der selv afliver mine kvier på marken - men den artikel der henvises til fra TV2 er noget fordrejet, og tydeligt skrevet af en der ikke helt ved hvordan det foregår.

Det foregår sådan her:

1. Dato og klokkeslæt aftales med slagteriet for indlevering af dyr der skydes på marken.
2. Dyrlæge kommer ud og foretager et levende syn af de dyr der skal slagtes mindre end 24 timer før aflivningen finder sted - han udfylder et attest pr dyr der skal afleveres til slagteriet, da de ellers ikke må modtage kødet - på attesten påføres klokkeslæt for aflivningen.
3. Jeg er forpligtet til som ejer af et CHR nummer (lovpligtig hvis du vil holde dyr, alle dyr er registreret med øremærker), årligt inden slagtning at indberette hvis dyrene har modtaget medicin eller andet inden slagtning - det sammenholde med den attest i pkt. 2 - dette skal også være på plads før slagteriet må modtage dyret.
4. Hos os skydes dyrene i en fangfold mens de spiser - og reaktionerne fra de andre dyr er at de gipper lidt over knaldet fra riflen (boltpitolen er lydløs), men spiser videre - det at dyret falder til jorden men bliver liggende tager de sig ikke meget af.
5. Efter dyrene er bedøvet af skud i hovedet (riffel eller boltpistol), sker aflivningen først når dyret afblødes efterfølgende.
6. Det er et krav at jeg kan være på slagteriet mindre end en time efter de er aflivet

Hovedskud anvende altid, for at minimere kød ødelæggelsen, og der er stor forskel på aflivning hjemme i folden, eller i et fanggitter, og til at skyde undluppende dyr der er til fare for andre - her kan krydsskyning af dyret nemt forekomme. Og her er der meget strenge regler for hvordan dyret skal håndteres bagefter, da du ikke kan aflevere det til slagteriet, grundet det manglende "levende syn" af dyrlæge - og tit vil et sådan dyr være stresset, at det kun er til fars.

Anvendes boltpistol bruges de røde patroner til kvæg (de er de kraftigeste) - om en salonriffel kan bruges ved jeg ikke - jeg bruger mit gamle Garand gevær i kaliber 30.06, da jeg har brug for korn/kærv når der skydes på klodshold.

Kvæg bedøves ved at skyde i krydset der dannes af to linier imellem "venstre hornudløb højre øje / højre hornudløb venstre øje" - og du har ikke meget mere end stor femkrone at gøre det på - så skulle du uheldigvis ramme lidt ved siden af har en 30.06 mere chock effekt end en .22.

Vi afliver kvæget hjemme af etiske årsager og fordi det kan være en voldsom håndtering at skulle læsse/aflæsse kvæget og de typisk står i en stald på slagteriet i et døgns tid for at afstresse.

Peter

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 14. maj 2017, 10:52

Hvad der er det mest hensigtsmæssige at benytte ved en markslagtning/nødslagtning har jeg desværre ikke de mest opdaterede oplysninger om, men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad de to slagtere i min gamle hjemby brugte:

Den gamle slagter brugte altid en 7.92 mauser (som han havde lånt at værnemagten) og ikke kun til nødslagtninger; selv om slagteren lå inde i byen, kunne man til tider høre et gigantisk brag ovre fra slagteren. Hvis dyret ikke var til at komme i nærheden af, kom mauseren frem. Patroner er dyre men ikke lige så dyre som en sygemelding.

Den nye slagter foretrak en 30-06 og han beskrev på et tidspunkt, at jo, boltpistolen blev flittig brugt, men at var han det mindste i tvivl/var dyret meget uroligt, ja så kom 30-06'eren frem.

Til markslagtninger havde både 7.92 og 30-06 den åbenlyse fordel, at slagteren ikke behøvede at komme helt tæt på, og dermed evt. ophidse dyret mere end godt var.

Besvar