K98 scout montage

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Stahl
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. jan 2016, 10:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

K98 scout montage

Indlæg af Stahl » 12. apr 2017, 12:30

Jeg har en fin mauser k98 (42) fra 1940. Jeg har været på banen med den nogle gange. Grupperne sider ok samlet. På 100 meter skyder den lidt for højt (ca 4cm) og ca 5-8 cm til venstre. Jeg skyder trænings ammunition sellier & bellot 8x57js fmj. På banen gør det mig ikke noget. Jeg kan sagtens kompensere. Problemet er, at jeg gerne vil skyde en buk med den. Jeg kommer aldrig til at skyde på noget længere end 100 meter der hvor jeg jager.
Jeg har overvejet, at anskaffe en kikkert til den, da jeg synes min skydning uden på størreafstand er for usikker. Jeg vil gerne have en Scout Mount ala Zf41 replika. Er der nogen der vil dele ud af erfaringer både med scout kikkert og montage i kærv uden huller?
Jeg vil sætte stor pris på indput

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: K98 scout montage

Indlæg af FrederikF » 12. apr 2017, 14:02

Det er nemt at rette de faste sigtemidler ind, så den sidder lige i øjet (sideværts).
Hvis du rammer fint med den på skydebanen (og evt får den justeret sideværts) OG du ikke kommer over 100m, så er det vel helt nærliggende at skyde over kærv og korn :))
Det er i øvrigt ret sandsynligt at du med en tung jagtkugle kommer til at ramme en anelse lavere.
Skyder selv med en Scout kikkert monteret langt fremme (på en bøjleblik riffel - ingen sammenligninger i øvrigt) - jeg er glad for dette setup, men det var egentlig unødvendigt på afstande ud til 100m - men det fungerer rigtig godt - særligt ved lav forstørrelse til løbende vildt er det nemt at skyde med begge øjne åbne.
Har ingen erfaringer med scout på m98, men har haft fat i et par originale m98 med kikkert monteret over den originale kærv - det var IMHO ikke fantastiske løsninger (optikken var lidt noget gammelt skrammel med en del paralakse fejl).
Hvis du vil have kikkert (det er meget sjovere til papirskydning:) så vil jeg tro at du kan købe en rigtig fin brugt bukkeriffel med optik und alles til samme pris som montage og kikkert til din m98 - en brugt riffel der er anvendelig til bukkejagt koster ikke mange kr i dagens DK (med mindre det skal være sprit nyt og 1200m optik med lys etc).
Købte selv en Sako Vixen 222rem med kikkert og aftagelig montage til ca 1200 på Lauritz.

EDIT: er lidt i tvivl om hvordan jeg skal forstå det du skriver med at du er usikker på at ramme - er det på længere afstande end de for dig relevante 100m, eller er det på, for din jagt, relevante afstande? En kikkert vil, alt andet lige, øge din rækkevidde (forudsat den er i orden og at du i øvrigt er habilt skydende.

Stahl
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. jan 2016, 10:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: K98 scout montage

Indlæg af Stahl » 19. apr 2017, 12:47

Tak for dit svar Frederik.
Angående min usikkerhed i at ramme, har jeg som sagt ingen problemer, når jeg skyder på en Skive på banen. Når jeg skyder på bukkeskiven, som jo er mørk, har jeg svært ved at finde området bag forbenet. Hvis jeg skyder på bukkeskive på 50-70m kan jeg godt finde det. Jeg er nybegynder som riffeljæger, selvom jeg har haft jagttegn siden 1996.
Det vigtigste for mig er at sætte et godt dræbende skud, er sikker på en anskydning vil lægge en dæmper på min jagtlyst.

På nettet fandt jeg nogle montager, som man sætter på i kærven. Det er uden at bore huller eller andet der kan lave grimme mærker på en fin gammel riffel. Jeg er bare lidt i tvivl om det virker ordenligt, når det ikke er sådan rigtig fastmonteret.
Hvordan er din montage ? Er den uden huller ? Jeg synes mauseren giver et kæmpe drøn, og er bange for at montage rykker sig bare en smule.

Jeg har godt overvejet at købe noget på Lauritz i samme kaliber.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: K98 scout montage

Indlæg af Kleth » 19. apr 2017, 13:16

Stahl skrev:Jeg har godt overvejet at købe noget på Lauritz i samme kaliber.
Lauritz eller ej, så vil jeg anbefale dig at lade en god gammel riffel være en god gammel riffel og så købe en knapt så gammel 8x57IS eller .30-06 som du selv og andre ikke krøller tæer over at du sporterizer. Bemærk at flere af de ældre rifler, både har brug for TLC, evt. opgraderinger og i nogle tilfælde boring af låsestolen til baser/rail. Selv om en f.eks. Husqvarna på 96/98 låsestol er boret til baser, så kan du komme til at opleve problemer med alignment af baser og dermed ringe, som kan overmande selv en kikkert med rigtigt mange klik i. Det meste er løsbart for den lidt fingernemme og kan være et rigtigt lærerigt og spændende projekt.

Jeg har selv sporterized en Husqvarna 648; nyt Hogue skæfte (da det gamle træskæfte var flækket på langs), boring af låsestol (bøssemager), Timney aftræk, og gevind til lyddæmper (bøssemager). Det har taget lang tid, bl.a. fordi jeg ikke ville betale 2500kr for at få boret låsestolen hos en af de lokale bøssemagere - Men så kommer udfordringen med at de gamle låsestole er håndlavede og dermed udfordringen med baser som nævnt ovenfor. Jeg har p.t. lavet afstandsstykker til forreste base af sammenrullet dåse-aluminium og jeg har bestilt noget messingplade til at lave en shim. Og så skal jeg have to nye 6-48 x .295 skruer, som ikke ligefrem hænger på træerne.

Selv ville jeg være lidt bekymret over et no-drill scope-mount, da min Husqvarna 648 i hvert fald ikke har ret meget fals at montere i og den rekyl jeg fik på nogle af mine ladninger kunne slå kappen som afslutter pistolgrebet løs, da jeg stadig brugte det reparede træskæfte.

Jeg ville måske anbefale dig at købe TO rifler, en "kedelig" men klar til at skyde 6,5x55 eller .308Win og en gammel/ældre 8x57IS som projektriffel, så du kan gå på riffeljagt imedens du gør den anden "projektriffel" riffel klar. Og så er der adgang til billigere træningsammo.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: K98 scout montage

Indlæg af T-REX » 19. apr 2017, 13:43

Denne type montager er meget populære, på klassiske militærvåben, hvor man ikke ønsker at bore huller. Og behøver ikke koste en bondegård.

Kikkerten sidder ca. lige så godt fast, som det bagerste sigtemiddel, og du skal ikke bekymre dig om kikkerten flytter sig, under Rekyl, det gør den ikke, hvis montagen benyttes, sammen med ok kikkertringe.

https://www.brownells-deutschland.de/ep ... /794000009

Tænk også på, at din K98 vejer noget mere, end en moderne jagtriffel, så den rekyl kikkerten udsættes for, er noget mindre, end på en moderne letvægter.
Og en Scout type kikkert er normalt noget lettere, end en fuld størrelse kikkert.

De skal bruges sammen med en kikkert, med ret lang øjenafstand.

Alternativ No Drill montage, til "alm" kikkert, men den kræver lidt træarbejde.
https://www.brownells-deutschland.de/ep ... /794000003
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

MS Sejersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. maj 2015, 17:19
Interesser: jagt, fiskeri, 4x4
Geografisk sted: Nibe
Been thanked: 4 times

Re: K98 scout montage

Indlæg af MS Sejersen » 27. jun 2017, 11:05

Jeg har samme oplevelser med min k98 ved brug af korn og kærv.
Jeg overvejer repro kikkert af zf41 og zf41 montagen som der ikke skal laves huller til. http://www.accumounts.com/german-k98.html

zf39 har jeg osse med i overvejelsene, men så skal der nok en bøssemager ind over montagen.

Har set denne nogle gange. https://www.youtube.com/watch?v=2oNTKnYMfI8

Besvar