Sauer 202 308win præcision

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 08:37

Hej NVF,

I december 2016 blev jeg den glade ejer af en jagtriffel. Valget faldt på en Sauer 202 i 308win. Egentlig ville jeg have taget en Tikka T3x, men jeg lod mig overtale til Sauer af forskellige årsager.

Jeg har før skudt med Tikka T3x i 308win med ganske fine resultater på 100 og 200 meter, liggende med almindelige støtteben:

100 meter Billede

200 meter Billede

... jeg må indrømme, at jeg ikke husker kuglevægten - det var med S&B FMJ, så det har sikkert været 124 eller 147grain.

Anyway, jeg var ret meget oppe og køre over at komme ud og endelig skyde med min nye Sauer. Den skulle efter sigende være en "meget mere præcis og bedre riffel på alle punkter" (til en pris der var et godt stykke over Tikka, burde den satme også være det), men jeg må indrømme, at jeg er ikke imponeret.

Jeg har ikke nogle billeder af skiverne, men jeg lå og skød fra bænk på 100 meter for at skyde den ind. Den ammo jeg startede med var S&B 147grain, som jeg fik med da jeg købte kanonen. Den spredte temmelig meget. "Temmelig meget" er jo subjektivt, men 2,5cm i hver retning er i min bog alt, alt for meget. Årsagen, fik jeg at vide, var at kuglerne nok var lidt for lette til dens 1:10 twist rate, så jeg rykkede op til Remmington UMC 150grain. Spredningen var da lidt bedre, men ikke noget hvor man kunne sige at det var mærkbart - der var måske tale om 2cm i hver retning på 100meter, skudt fra bænk, så der er stadig temmelig lang vej op til at ligge og skyde 4-kløvere.

Mit spørgsmål er derfor: Er det mig, den er helt gal med? Skal der anden ammo til, eller er min riffel en "mandagsriffel"? Umiddelbart skulle jeg ikke mene, at mine egne evner (eller mangel på samme) burde spille specielt meget ind når der bliver skudt fra bænk, og slet ikke når jeg før har kunnet skyde mindre grupper med almindeligt fast anlæg på den dobbelte afstand (på skiverne er der sat 10 skud i hver), men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh
ABjerre
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 13. mar 2017, 08:49

Nu skyder jeg selv med S&B og til tider med UMC, ingen af delene vil jeg kalde premium ammunition og spredningen forventlig. Mine egne resultater med S&B er ikke imponerende men fine til prisen, selv om en jagtkammerat skyder hul i hul med 124gr S&B .308w i han Tikka Hunter og min nabo noget der minder om det med hans Sauer 202 i .30-06spr.

Hvordan har du skudt før? Præcision har også noget at gøre med øje-placering til kikkerten, så bruger du kindpude eller kolbeforhøjer?
Er kikkerten monteret af en bøssemager? Er den efterspændt
Er låsestolen spændt i skæftet (og ikke overspændt)?

Prøv evt. at købe en æske Lapua Scenar, Norma Diamond Line, Norma Golden Target eller Norma Jagtmatch eller anden premium/match ammunition, hvis den spreder lige så meget, så kan det være at der er noget der skal kigges på.
Lad evt. en kammerat skyde med den og se om han får de samme resultater.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 09:06

Kleth skrev:Hvordan har du skudt før? Præcision har også noget at gøre med øje-placering til kikkerten, så bruger du kindpude eller kolbeforhøjer?
Er kikkerten monteret af en bøssemager? Er den efterspændt
Er låsestolen spændt i skæftet (og ikke overspændt)?
Hey,

Tak for indspark - det var nogle ting, jeg ikke havde overvejet.

Jeg har ikke nogen kindpude eller anden kolbeforhøjer end den, som skæftet er bygget med (Monte Carlo skæfteryg). Den passer godt nok til at jeg ikke har tænkt på om der var behov for mere.

Kiggerten blev monteret før levering af våbensmeden i Gamefair i Nærum, så den burde også sidden som den skal - den er dog ikke blevet efterspændt. Der er kørt godt 100 skud igennem riflen i skrivende stund. Burde jeg tage den med op og få den efterset?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med om låsestolen er spændt eller overspændt i skæftet. Jeg lægger en kugle i kammeret, og så lukker jeg låsen... den går ganske problemfrit, så jeg er ret sikker på at der ikke er noget, der "klemmer" i den retning.

Det lyder som om jeg i første omgang må prøve at se hvad jeg kan opnå med premium match-ammo, for at se om det vitterlig er mig, kuglerne eller riflen, der skal arbejdes med.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 13. mar 2017, 09:15

ABjerre skrev:Kiggerten blev monteret før levering af våbensmeden i Gamefair i Nærum, så den burde også sidden som den skal - den er dog ikke blevet efterspændt. Der er kørt godt 100 skud igennem riflen i skrivende stund. Burde jeg tage den med op og få den efterset?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med om låsestolen er spændt eller overspændt i skæftet. Jeg lægger en kugle i kammeret, og så lukker jeg låsen... den går ganske problemfrit, så jeg er ret sikker på at der ikke er noget, der "klemmer" i den retning.

Det lyder som om jeg i første omgang må prøve at se hvad jeg kan opnå med premium match-ammo, for at se om det vitterlig er mig, kuglerne eller riflen, der skal arbejdes med.
God ide med at prøve med anden ammunition, prøv evt. mere end en type, nogle rifler kan godt være lidt kræsne.
Der burde ikke være brug for eftersyn, før efter du har prøvet lidt mere.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af C-X » 13. mar 2017, 09:54

ABjerre skrev:(...) Kiggerten blev monteret før levering af våbensmeden i Gamefair i Nærum, så den burde også sidden som den skal - den er dog ikke blevet efterspændt. Der er kørt godt 100 skud igennem riflen i skrivende stund. Burde jeg tage den med op og få den efterset? (...)
Passer kikkertens placering til manden der skal bruge den? Fint nok, at en våbensmed har monteret den for dig, men brugte han dine biometriske attributter og dine præferencer for greb og skuldring af våbnet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 10:14

C-X skrev:Passer kikkertens placering til manden der skal bruge den? Fint nok, at en våbensmed har monteret den for dig, men brugte han dine biometriske attributter og dine præferencer for greb og skuldring af våbnet?
Is that even a thing?

Jeg er helt ny udi det her, så jeg var slet ikke klar over at der var noget, der hed dét. Jeg har prøvet at kigge gennem den i forretningen på en magen til (vi var to, der købte samme setup), og der passede det med at jeg kunne lægge den til og kigge igennem med et naturligt og afslappet anlæg. Jeg skal ikke presse hovedet ned eller løfte det før at kunne kigge igennem kikkerten.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af C-X » 13. mar 2017, 10:28

Jamen så er det jo et udemærket udgangspunkt :thumbup:
Vi e alle bygget forskelligt og derfor er det vigtigt, at våbnet og optikken passer brugeren og ikke montøren.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Caspian1911 » 13. mar 2017, 11:03

Jeg har set flere eksempler på, at Sauer 202 er forholdsvis kræsne med ammunition. S&B og Remington er ikke altid deres livret.

Prøv noget Norma Golden Target. Det skulle forbavse mig, hvis ikke den kan holde en fin samling på dem.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 14:11

Caspian1911 skrev:Jeg har set flere eksempler på, at Sauer 202 er forholdsvis kræsne med ammunition. S&B og Remington er ikke altid deres livret.

Prøv noget Norma Golden Target. Det skulle forbavse mig, hvis ikke den kan holde en fin samling på dem.
Det lyder som om jeg må ud og investere i noget bedre, og dyrere, ammo... æv.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 13. mar 2017, 14:20

Tjah, det er jo umiddelbart jo for at finde ud af hvad riflens egenspredning er.
Hvis dit formål er jagt, så vil du vil sagtens kunne træne jagt med den billige ammunition, den er præcis nok til at du kan se om et skud er jagtmæssigt relevant og hvis formålet er at træne liggende, knælende og stående skydning, så er det i hvert fald fint nok i træningsfasen.
Jeg skyder også med forskellige kvaliteter af ammunition, S&B og UMC til træning og indskydning af nye riffler og hjemmerul til jagt og verifikation.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Boryx » 13. mar 2017, 14:21

Lige præcis i 308 har jeg ikke gode erfaringer med Golden Target fra Norma. Jeg ville købe 20 stk. Lapua scenar og teste med.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af RKN » 13. mar 2017, 14:33

Plus 1 til lapua senar. :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 15:31

Boryx skrev:Lige præcis i 308 har jeg ikke gode erfaringer med Golden Target fra Norma. Jeg ville købe 20 stk. Lapua scenar og teste med.
RKN skrev:Plus 1 til lapua senar. :thumbup:
Holy. Fuck. De er dyre. Er der nogen der ved hvor man kan få fat i dem uden at skulle af med en eller flere arme og/eller ben? (Jeg har allerede solgt min førstfødte, så dét er ikke en mulighed).
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Boryx » 13. mar 2017, 15:36

Du skulle have købt Tikka'en hvis du ikke efterfølgende har råd til at købe ordentlig ammo til din Sauer!

- Og ja, Scenar er dyre... men en enkelt kasse til at konstatere om det er riflen der ikke kan skyde kommer du nok over :blink: Derefter kan du jo sagtens bruge noget dårligere ammunition til mængdetræning.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Flugteren » 13. mar 2017, 15:42

Enig med ovenstående. Du har købt en Sauer 202, så er det sgu synd at skyde med røvballe ammunition. Der skal gode sager til, og så må man op og punge ud med de ~750 kr Per 50 stk. Sådan er det bare.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af C-X » 13. mar 2017, 15:47

Jeg forstår ikke... Hvorfor køber man en dyr riffel og så hælder man tvivlsom ammunition igennem den?

Jeg skyder med en billig M700 og hælder kun premium ammolade i. Så ved jeg at pibesliddet ikke er større end nødvendigt, der aflejres ikke tvivlsomme legeringer i piben, jeg træner ikke med noget hvor ammunitionen sætter begrænsningerne og jeg kan genbruge hylstrene (hvis ikke Rixen plyndrer dem).
Samtidig kan jeg købe Norma på banerne og støtte dem indirekte - så har jeg det straks bedre med prisen!

Sparede du også på montagen til kikkerten?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 13. mar 2017, 16:26

Lad os holde Øjnene på bolden!

Problem: Riflen spreder lidt mere end forventeligt med S&B.
Tese: Riflen vil skyde bedre med premium/match ammunition.

Hvis ikke riflen skyder bedre med premium/match ammunition, så:
1. Lad anden skytte prøve riflen.
1.5 prøv gerne hans :smile:
2. Tal med Gamefair (få dem til at kontrollere tilspændinger)
3. Prøv anden premium/match ammunition.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af C-X » 13. mar 2017, 17:18

Så en film med en seriøst PRS og taktisk skytte, han skulle bruge omkring 30 skrald af de dyre skud, førend han havde renset ud fra de billige skrald og fik optimal præcision igen. Det giver noget at tænke over. Så er der ikke meget ved, at spare en krone eller to pr skud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af ABjerre » 13. mar 2017, 22:58

Boryx skrev:Du skulle have købt Tikka'en hvis du ikke efterfølgende har råd til at købe ordentlig ammo til din Sauer!
Flugteren skrev:Enig med ovenstående. Du har købt en Sauer 202, så er det sgu synd at skyde med røvballe ammunition. Der skal gode sager til, og så må man op og punge ud med de ~750 kr Per 50 stk. Sådan er det bare.
C-X skrev:Jeg forstår ikke... Hvorfor køber man en dyr riffel og så hælder man tvivlsom ammunition igennem den?
Tak for de konstruktive kommentarer.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at følge logikken, at hvis man køber en dyr og lækker riffel, så skal den selvfølgelig også kun kunne skyde med dyr ammunition. Kan en af jer ikke forklare mig logikken i at en dyr riffel skal have dyr ammo for at opnå samme resultater som en billigere kan med billigere ammo?
C-X skrev:Sparede du også på montagen til kikkerten?
... og hvad skal dét der nu til for? Selvfølgelig har jeg ikke sparet på mit hardware - deraf valg af riffel, såvel som kikkert og montage.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af C-X » 13. mar 2017, 23:17

Dit valg af optik og øvrigt udstyr fremgår ikke af denne tråd og spørgsmålet er reelt ment.

Jeg har allerede redegjort for, hvorfor jeg ikke vil bruge tid på ammunition af tvivlsom karakter, og jeg kan ellers være jævnt nærig.

Har du brugt gode penge på gode grejer, så brug det det koster at få glæde af dem og nyd det. Hvis du ikke bekymrede dig derom, havde du nok købt en billig Remington og skudt med hvad som helst på tilbud og accepteret nogle, aherm, variable resultater.

I øvrigt tror jeg ikke en Sauer 202 er specielt mere præcis end en Tikka T3x. Måske mere lækkert udført, hvis den opfylder ens præferencer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Caspian1911 » 13. mar 2017, 23:18

Der er såmænd ingen logik i det. Det er bare erkendt, at 202'eren er glad for premium ammo.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Flugteren » 13. mar 2017, 23:39

ABjerre skrev:
Boryx skrev:Du skulle have købt Tikka'en hvis du ikke efterfølgende har råd til at købe ordentlig ammo til din Sauer!
Flugteren skrev:Enig med ovenstående. Du har købt en Sauer 202, så er det sgu synd at skyde med røvballe ammunition. Der skal gode sager til, og så må man op og punge ud med de ~750 kr Per 50 stk. Sådan er det bare.
C-X skrev:Jeg forstår ikke... Hvorfor køber man en dyr riffel og så hælder man tvivlsom ammunition igennem den?
Tak for de konstruktive kommentarer.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at følge logikken, at hvis man køber en dyr og lækker riffel, så skal den selvfølgelig også kun kunne skyde med dyr ammunition. Kan en af jer ikke forklare mig logikken i at en dyr riffel skal have dyr ammo for at opnå samme resultater som en billigere kan med billigere ammo?
Det er selvklart. Hvis du ejede en Pagani Zonda, ville så også bare hælde det billige blyfri 95 i tanken, fordi "den er jo dyr, så den må kunne det bedre end den billige bil"?

Nej, du vil fylde den op med det bedste premium benzin, der kunne købes for penge. Det samme med olien, kølervæsken og dækkene.

Hvis man går ud og bruger en pæn sum penge på en flot Sauer 202, så skylder man riflen at fodre den med noget, der kan levere. Jeg kunne forstå, hvis man købte en gammel Mosin Nagant, der bare skulle have noget i sig, der kan levere et rekyl, en høj lød og et hul i en målskiven. Men det er ikke tilfældet her.

Desuden er der blandt mange NVF'ere en konsensus om, at man skylder dyrevildtet at kunne levere så præcist et skud som muligt. Det er i forvejen ikke billigt at blive jæger og gå på jagt, så når en jæger dukker op med en dyr riffel og elendigt ammunition, så udviser jægeren ikke respekt for dyrene ved at vælge kvalitet, der leverer kuglen præcist der hvor man sigter, hver gang.

Du har for at blive jæger og gå på riffeljagt som minimum haft følgende udgifter:

Jagtkursus
Jagtprøve
Betaling for jagttegn
Våbenskab
Køb af riffel, montage og kikkert samt ammo
Våbentilladelse
Træning til riffelprøven (udgifter i både tid og penge)
Betaling for riffelprøven
Tage på jagt

Jeg tør godt på stående fod påstå, at vi snakker omtrent 30-35.000 som MINIMUM, inden du står på jagten. Men at du så vælger at bruge Sellier & Bellot eller Rem UMC som ammunition, og ikke kan forstå, at din lækre riffel ikke kan levere gode skudgrupper med ukonsistent ammunition, det er mig en gåde. Premiumrifler er notorisk kendt for at skulle fodres med premiumammunition.

Hvis jeg var dig, så smuttede jeg ned til din lokale våbenforhandler i løbet af denne uge og hentede noget træningsammunition fra Lapua, Norma, Hornady etc.., rensede piben og brugte en lørdag formiddag på banen for at se, om grupperne nu ikke sidder lidt pænere sammen. Derefter finder du ud af, hvilket mærke du skyder bedst med, og så går du ned og køber 400 stk af den, der fungerer. Så skal du ikke bekymre dig om LOT-numre de følgende par måneder. De sidste 100 skud køber du som jagtammo.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Raptor357 » 14. mar 2017, 07:46

Din sauer skyder såment nok helt fint, men Remington UMC er berygtet for at kunne drille og s&b kaldes boller og selleri, fordi at så ensartede er de.
Som ikke genlader må du sværge til det du kan købe, køb en kasse norma med 50 skrald i en skytteforening, bedre til prisen får du det ikke.
Gem dine hylstre, en dag møder du en genlader som kan fylde dem for dig eller du tager selv kurset.
Sonos.dk sælger genladt ammo med lapua mega, det projektil går ekstremt godt i de fleste rifler. Prøv det.
Jeg lavede nogle 180gr hornady ib til en kolega, ladet til 740m/s gik de som en drøm for manden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 14. mar 2017, 07:59

:goodpost:
Ellers synes jeg den her tråd har fået lidt overvægt i en retning.

Mit riffel-jæger liv startede med en Howa 1500 i .308 Winchester og Nikon Prostaff 4-12x40 kikkert. Det første ½år skød jeg nærmest udelukkende med Barnaul og S&B, det var heller ikke fordi jeg fik imponerende resultater med Norma Jagtmatch og jeg havde sjældent de dårligste resultater på skydelinien på trods af udstyrets og ammunitionens pris :mrgreen:

Da jeg købte en gammel Tikka 55 og plantede en fin firkløver i skiven med 168gr Barnaul SP, fandt jeg ud af at jeg kunne mere og da jeg selv genoplade ammunition, kunne jeg pludseligt også skyde sub-moa grupper med min Howa 1500, selv om jeg skød med billige 2'nd sorterings Remington PSPCL. For at kunne skyde som jeg gør nu, tilskriver jeg i høj grad til den mængde skud jeg har brændt af på skydebanen for jeg har hellere skudt 40 skud end 12, når jeg har været på skydebanen og jeg har nærmest været berygtet for ikke at blive træt af at skyde :fun:

Der er mange skrøner om ammunition, men det som tæller er netop at det går præcist i det specifikke våben, jeg har f.eks. en kammerat hvis SAKO Finnbear skyder FANTASTISK med AMA87 .30-06Spr. :numberone: men ikke imponerende med Norma Oryx :giggle: . Som allerede skrevet, har jeg flere kammerater der har rigtig fine resultater med S&B i modsætning til hvad jeg selv oplever, men mine rifler kan bedre lide anden ammunition

Når jeg lader selv, så opnår jeg da lettere bedre resultater med premium komponenter, men jeg har også haft glimrende resultater med Prvi og S&B komponenter (og et enkelt yderst dårligt :oops: ) og som flere ved anvender jeg også det udskældte Lovex D073.6 krudt.

I sidste ende handler det om at blive klogere på sig selv, ens våben og den ammunition der passer til det, hvilket efter min mening er en del nemmere hvis man skyder meget og skyder med forskellig ammunition og som sagt kan man sagtens anvende forskellige kvaliteter ammunition; jeg tvivler på at den jagtmæssige præcision lider væsentligt under forholdet mellem zinc og kobber i legeringen kappen er lavet af, når man skifter mellem ammunitionsmærker (så længe at man ikke skiftevis skyder med molycoated og ikke molycoated) og efter endt skydning hiver en boresnake igennem piben :razz:
Senest rettet af Kleth 14. mar 2017, 10:00, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af RKN » 14. mar 2017, 08:26

@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Vedhæftede filer
Resized_20161029_152801.jpeg
Resized_20161029_152801.jpeg (288.5 KiB) Vist 10966 gange
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Besvar