Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2017, 22:24

Jeg købte en Boker Plus Exskelibur I Carbon hos Heinnie Hayes, den kan blive dejlig skarp, den er dejlig tynd men ikke for tynd og den holder skæret helt ok. Skal jeg bruge en kniv uden for køkkenet er det 95% af gangene denne.
Det uanset om der skal sprættes en papkasse, åbnes fiber sække eller der er noget der lige skal tilpasses. Den føles ikke som en kniv der er beregnet til at man brækker med den, men nu har jeg også nogle at de lange victorianoxer med lås på, på samvittigheden.
Den ryger af og til i lommen når jeg skal bruge en kniv uden for hjemmet, nogle gange ryger den i tasken.
Clipsen har jeg demonteret, jeg syntes den er for stram og gør kniven for tyk.
Alt i alt er jeg pænt happy med den.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (108.87 KiB) Vist 16042 gange
image.jpeg
image.jpeg (134.8 KiB) Vist 16042 gange
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af O27 » 20. feb 2017, 17:59

Hvilken foldekniv vil i anbefale til supplement så jeg ikke behøver at hive min Esee 6 frem fra rygsækken til mindre opgaver.

Har kig på følgende;

- Ontario Utilitac 2; https://www.boker.de/taschenmesser/onta ... N8904.html
Ontario Utilitad 2.jpg
Utilitac 2
Ontario Utilitad 2.jpg (25.17 KiB) Vist 15948 gange
- Real Steel H6-S1; https://www.lamnia.com/da/p/15023/knive ... -foldekniv
H6-S1.jpg
H6-S1
H6-S1.jpg (409.15 KiB) Vist 15948 gange
- Real Steel H7; https://www.lamnia.com/da/p/14143/knive ... -foldekniv
H7.jpg
H7 Snow Leopard
H7.jpg (38.65 KiB) Vist 15948 gange

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af C-X » 20. feb 2017, 18:26

Kig også på Lionsteels sortiment, de er rasende flotte :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Martin G » 20. feb 2017, 18:59

Raptor357 skrev:Jeg købte en Boker Plus Exskelibur I Carbon hos Heinnie Hayes, den kan blive dejlig skarp, den er dejlig tynd men ikke for tynd og den holder skæret helt ok. Skal jeg bruge en kniv uden for køkkenet er det 95% af gangene denne.
Det uanset om der skal sprættes en papkasse, åbnes fiber sække eller der er noget der lige skal tilpasses. Den føles ikke som en kniv der er beregnet til at man brækker med den, men nu har jeg også nogle at de lange victorianoxer med lås på, på samvittigheden.
Den ryger af og til i lommen når jeg skal bruge en kniv uden for hjemmet, nogle gange ryger den i tasken.
Clipsen har jeg demonteret, jeg syntes den er for stram og gør kniven for tyk.
Alt i alt er jeg pænt happy med den.

Den har jeg godtnok også kigget en del på. Leder efter en rigtig slicer med full flat grind også er den i S35VN og det bliver netop sindsyg skarp og holder rigtig fint. Det chipper bare desværre let men an kan jo ikke få det hele :fun:

Jeg får en stak Ken Onien Kershaw Leeks ind her i løbet af ugen hvor fjederen er fjernet, det ser jeg frem til :biggrin:
o27 skrev:Hvilken foldekniv vil i anbefale til supplement så jeg ikke behøver at hive min Esee 6 frem fra rygsækken til mindre opgaver.

Har kig på følgende;

- Ontario Utilitac 2; https://www.boker.de/taschenmesser/onta ... N8904.html
Ontario Utilitad 2.jpg

- Real Steel H6-S1; https://www.lamnia.com/da/p/15023/knive ... -foldekniv
H6-S1.jpg

- Real Steel H7; https://www.lamnia.com/da/p/14143/knive ... -foldekniv
H7.jpg

Hvad er dit budget? :biggrin: Jeg synes at den H6-S1 ser rigtig fornuftig ud. Ellers er Gerber Gator også et rigtig godt bud i den prisklasse.
https://eur.heinnie.com/gerber-gator

Jeg må lige tage mig sammen og få købt en ny af dem. virkelig lækker kniv :smile:
“Der var et egern!”

_nders
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 3. jan 2017, 21:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af _nders » 20. feb 2017, 21:09

Købte en Benchmade Foray samme dag som lovgivningen blev lavet om.
Det ærgerlige ved den kniv er, at alle ens andre foldere pludselig virker billige og uduelige.

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Malte59 » 20. feb 2017, 21:40

o27 skrev:Hvilken foldekniv vil i anbefale til supplement så jeg ikke behøver at hive min Esee 6 frem fra rygsækken til mindre opgaver.

Har kig på følgende;

- Ontario Utilitac 2; https://www.boker.de/taschenmesser/onta ... N8904.html


- Real Steel H6-S1; https://www.lamnia.com/da/p/15023/knive ... -foldekniv


- Real Steel H7; https://www.lamnia.com/da/p/14143/knive ... -foldekniv
Jeg har personligt tilfredsstillende erfaringer med Aus8 stålet fra Ontario - men jeg vil hellere have Sandviks 14c28n i en direkte sammenligning. Resten er vel svært at rådgive om, da det til syvende og sidst afhænger af personlige præferencer. Personligt foretrækker jeg frame- og liner locks fordi de gør det lettere at håndtere kniven med 1 hånd (hvis man vel at mærke er højrehåndet!) .. men der findes jo også masser af legendariske knive med back locks. Personligt ville jeg vælge H6'eren .. men hvad kan andre bruge det til?! :smile:

NBK
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:11
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sjælnd
Has thanked: 4 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af NBK » 21. feb 2017, 15:59

Jeg har lige købt en spyderco DELICA 4. Må nok sig at jeg er svært tilfreds

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Martin G » 23. feb 2017, 18:23

Jeg fik en håndfuld Kershaw Ken Onion Leeks igår :smile:

De er godtnok fede. Havde ikke set at de havde speed assist da jeg bestilte dem, det opdagede jeg først senere :wall: Så fjederen er taget ud og derved er flipper funktionen desværre røget. Men de åbner tilgengæld meget lettere med thumbstud nu :biggrin:

De er virkelig skarpe fra frabrikken, men ikke helt skarp nok til mig så de har fået den store tur alle sammen i wicked edge.

Der er god centrering af bladet på dem og en virkelig solid lockup :thumbup: Bladet er lavet i sandvik 14c28n og tager virkelig en god æg og bladet er virkelig tynd bag skulderen og slicer fantastisk :DancingBanana: Bladet er generalt tynd med en meget fin spids og det gør det til en kniv man skal tænke lidt over hvad man bruger den til. men den er fantastisk til lette opgaver :biggrin:

Det eneste negative jeg har at sige om den er at den er spring assisted, og havde gerne set at den kørte på kuglelejer i stedet for.

Kan kun tilslutte mig alle andre reviews af Kershaw Leek. kanon kniv til EDC og virkelg solidt bygget :thumbup:
Vedhæftede filer
IMG_9346.JPG
IMG_9346.JPG (511.3 KiB) Vist 15745 gange
IMG_9347.JPG
IMG_9347.JPG (515.25 KiB) Vist 15745 gange
IMG_9349.JPG
IMG_9349.JPG (515.66 KiB) Vist 15745 gange
IMG_9353.JPG
IMG_9353.JPG (461.15 KiB) Vist 15745 gange
IMG_9356.JPG
IMG_9356.JPG (512.85 KiB) Vist 15745 gange
“Der var et egern!”

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Malte59 » 23. feb 2017, 19:10

NBK skrev:Jeg har lige købt en spyderco DELICA 4. Må nok sig at jeg er svært tilfreds
Den er jeg også meget glad for. Størrelse og ergonomi passer perfekt til mit brug :)

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af BobGrizzly » 24. feb 2017, 16:21

Martin G skrev:Jeg fik en håndfuld Kershaw Ken Onion Leeks igår :smile:

De er godtnok fede. Havde ikke set at de havde speed assist da jeg bestilte dem, det opdagede jeg først senere :wall: Så fjederen er taget ud og derved er flipper funktionen desværre røget. Men de åbner tilgengæld meget lettere med thumbstud nu :biggrin:

De er virkelig skarpe fra frabrikken, men ikke helt skarp nok til mig så de har fået den store tur alle sammen i wicked edge.

Der er god centrering af bladet på dem og en virkelig solid lockup :thumbup: Bladet er lavet i sandvik 14c28n og tager virkelig en god æg og bladet er virkelig tynd bag skulderen og slicer fantastisk :DancingBanana: Bladet er generalt tynd med en meget fin spids og det gør det til en kniv man skal tænke lidt over hvad man bruger den til. men den er fantastisk til lette opgaver :biggrin:

Det eneste negative jeg har at sige om den er at den er spring assisted, og havde gerne set at den kørte på kuglelejer i stedet for.

Kan kun tilslutte mig alle andre reviews af Kershaw Leek. kanon kniv til EDC og virkelg solidt bygget :thumbup:

En håndfuld??
Sælger du da ud af dem??
:???:

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Martin G » 24. feb 2017, 18:04

Nej dog ikke, vi var nogle stykker der gerne ville ha dem :biggrin:

Så vi bestilte 5 også fik jeg æren af at slibe dem og pille fjederen ud af dem. der er godtnok en enkelt i overskud, men overvejer stadig om den skal med på jobbet :fun:

Den er mega lækker. alle burde eje hvertfald 1 :eek: Her er min hvertfald :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=PkmOn2Asi5E




:razz:
Vedhæftede filer
leek.jpg
leek.jpg (723.95 KiB) Vist 15653 gange
“Der var et egern!”

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af BobGrizzly » 24. feb 2017, 18:31

Martin G skrev:Nej dog ikke, vi var nogle stykker der gerne ville ha dem :biggrin:

Så vi bestilte 5 også fik jeg æren af at slibe dem og pille fjederen ud af dem. der er godtnok en enkelt i overskud, men overvejer stadig om den skal med på jobbet :fun:

Den er mega lækker. alle burde eje hvertfald 1 :eek: Her er min hvertfald :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=PkmOn2Asi5E




:razz:
Hvad skal den koste........jeg mener; hvis den nu skulle ligge i vejen hele tiden
:giggle:

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Martin G » 24. feb 2017, 18:42

BobGrizzly skrev:
Martin G skrev:Nej dog ikke, vi var nogle stykker der gerne ville ha dem :biggrin:

Så vi bestilte 5 også fik jeg æren af at slibe dem og pille fjederen ud af dem. der er godtnok en enkelt i overskud, men overvejer stadig om den skal med på jobbet :fun:

Den er mega lækker. alle burde eje hvertfald 1 :eek: Her er min hvertfald :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=PkmOn2Asi5E




:razz:
Hvad skal den koste........jeg mener; hvis den nu skulle ligge i vejen hele tiden
:giggle:
Puha den var svær. Mener vi betalt 650 stykket for dem også fik jeg 100.- til materiale pr kniv.. Men tror jeg beholder den :smile:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Oscar123 » 14. apr 2017, 17:54

Har netop været (endnu) en tur i USA – denne gang til byen Fredericksburg i Virginia, som er en interessant by, der kan spore sin oprindelse tilbage til kolonitiden og som har en ganske hyggelig ”historisk” bymidte - samt godt lokalt øl... En anden interessant detalje ved byen er, at den er hjemsted for knivbutikken KnifeCenter (https://www.knifecenter.com/). Selvom dette er en internetbutik kan man efter aftale godt komme ”ind fra gaden” - og det benyttede jeg mig af.

Butikken har et enormt og ganske uoverskueligt udvalg (mere end 20.000 varenumre …) hvorfor jeg valgte at gå efter ”noget velkendt”, som jeg forlods havde en god fornemmelse omkring. Jeg valgte derfor at fokusere på knive fra Spyderco. Jeg havde egentlig oprindelig overvejet Spyderco Paramilitary 2 men besluttede sent i forløbet at satse på Spyderco Manix 2, som jeg købte i en version med sort klinge af CPM® S30V stål samt G10 greb – samt en version med klinge af CPM® CRU-WEAR® stål samt kulfibergreb. Det er nok ikke alle (heller ikke jeg) der før dette havde hørt om CRU-WEAR® stål – så jeg slog det lige op. Dette stål er udviklet af Crucible Industries som særligt værktøjsstål med lavt indhold af carbon og krom men højt indhold af vanadium og tungsten. Dette skulle give stor slidstyrke samt en hårdhed på HRC 60-65. Angiveligt skulle ”trade-off” ved denne legering være en anelse lavere rustbestandighed end ”normalt” rustfrit stål. Om CRU-WEAR® stål så rent faktisk skulle være noget særligt skal jeg ikke gøre mig klog på (endnu) – og jeg købte da også kun kniven ”fordi jeg tilfældigvis kunne…”

Spyderco Manix 2 knivene er 202 mm lange udslået med en klinge på ca. 85 mm og oser af kvalitet… :oops:

Der røg også et par andre knive i kurven til et par bekendte - bl.a. her fra forum. :giggle:

Skulle andre her fra forum tilfældigvis komme forbi Fredericksburg, som ligger godt en times kørsel syd for Washington, så benyt evt. anledningen til at kigge forbi KnifeCenter. Men sørg for at have en fast aftale med butikken om hvilke knive I har en interesse i inden I dukker op.

:razz:
Oscar123
Spyderco Manix 2 Matte - CRUWEAR - Carbon.jpg
Spyderco Manix 2 Matte - CRUWEAR - Carbon.jpg (312.01 KiB) Vist 15437 gange
Spyderco Manix 2 Black - S30V - G10.jpg
Spyderco Manix 2 Black - S30V - G10.jpg (353.71 KiB) Vist 15437 gange
On scene - but unseen

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Ratata » 20. apr 2017, 10:08

Oscar hvis du kommer forbi knifecenter igen, hvad koster det så at få en lille bitte kniv med hjem igennem dig. De har en rigtig god pris på esee 4 som jeg savler over
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Oscar123 » 20. apr 2017, 16:35

Ratata skrev:Oscar hvis du kommer forbi knifecenter igen, hvad koster det så at få en lille bitte kniv med hjem igennem dig. De har en rigtig god pris på esee 4 som jeg savler over
Har sendt dig en PB

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Langenge » 5. dec 2017, 16:56

TheKapow skrev:
Langenge skrev:Kunne godt tænke mig den her:
https://www.victorinox.com/global/en/Pr ... /0.9561.63
(Selvom jeg ved, at den ikke er enhånds)
Den er også fed men desværre for stor til min hånd, også syntes jeg den er meget lang i forhold til det spinkle blad så jeg ville sikkert ødelægge den :s
Den ligger perfekt i min funktionærhånd, og bladet virker absolut solidt nok.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af JLtac » 21. dec 2017, 18:51

Har fået købt disse 2 fra Spyderco. Jeg har altid syntes de lavede rigtig fede foldeknive og deres h1 stål tiltaler mig meget da man ikke skal tænke så meget på vedligehold.
1: Spyderco pasific salt PE
2: Spyderco Ladybug Salt SE

De er begge uhyggeligt skarpe og selv om mange sige at PE ikke holder så godt synes jeg den gør det udemærket. Men jeg har heller ikke brugt den så meget.
Den lille ladybug er jeg helt vild med. Meget let, skære igennem mere end man skulle tro på trods af den størrelse og så passer den i den lille lommer på cowboybukser så ellers ikke er til det store. Alt i alt rigtig godt tilfreds.
Vedhæftede filer
D97B9538-B5AA-479E-B305-667D25DCCFBC.jpeg
0ACC0611-4C70-48FE-91D0-23720EE4CA66.jpeg

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Rigsby » 23. dec 2017, 13:40

Nu spørger jeg lige (lidt åndsvagt måske):

Må en lommekniv (enhåndsbetjent eller ej) have en lås på bladet?

Eller er man nødt til at modificere dem så denne lås ikke virker????

God Jul til alle !
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Bofhenator » 23. dec 2017, 13:48

Rigsby skrev:Nu spørger jeg lige (lidt åndsvagt måske):

Må en lommekniv (enhåndsbetjent eller ej) have en lås på bladet?

Eller er man nødt til at modificere dem så denne lås ikke virker????

God Jul til alle !
Det må den gerne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Oscar123 » 23. dec 2017, 14:37

Rigsby skrev:Nu spørger jeg lige (lidt åndsvagt måske):

Må en lommekniv (enhåndsbetjent eller ej) have en lås på bladet?

Eller er man nødt til at modificere dem så denne lås ikke virker????

God Jul til alle !
Dit spørgsmål er skam ikke dumt, da mange af os (faktisk os alle sammen…) stadig er usikre på den nye knivlov, der trådte i kraft i sommeren 2016.

Den vigtigste ændring med den nye lov er, at der ikke længere ses så meget på knivens udformning (se dog senere..) men snarere på omstændighederne, hvor den bæres og anvendes.

Knive må uanset type aldrig medbringes, hvor der er mange mennesker samlet – eller hvor der er en vis risiko for ”tumult”. Dette gælder således nattelivet, uddannelsesinstitutioner, koncerter, sportskampe, demonstrationer og lign. Det er værd at bemærke sig, at dette gælder alle typer knive, dvs. også små ”uskyldige” lommeknive, som tidligere var OK under den nu afskaffede 7-cm regel.

Derudover skal der altid være et ”anerkendelsesværdigt formål” for at kunne bære en kniv (uanset type). Dette kan være erhvervsmæssig anvendelse, jagt, fiskeri og anden friluftsaktivitet. Det er naturligvis også OK at bære kniven på vej til og fra sådan aktivitet – men svinkeærinder undervejs med en kniv på sig er faktisk ikke tilladt. Det er således principielt ikke tilladt at droppe ind på en cafe for en kop kaffe efter fisketuren mens man stadig har kniven på sig… :shame:

Der er i dag rimeligt frit slag for knivens udformning og de tidligere ulovlige enhåndsbetjente knive samt knive med låsbare klinger er nu fuldt lovlige. Der der dog stadig nogle få typer knive, som kræver særlig tilladelse (som i praksis aldrig vil blive givet..!!). Disse omfatter bl.a. push-daggers, springknive, butterflyknive, faldknive, halsknive, kasteknive, kårdestokke m.v.

Spørgsmålet vedr. ”anerkendelsesværdigt formål” er det helt centrale i den nye knivlov – og det forhold, som gør os alle usikre. Den nye knivlov skaber faktisk en usikker retsmæssig situation for os alle, idet det ikke længere er entydigt hvornår vi er på den ene eller anden side af loven. I stedet beror det på et skøn – og i sidste ende en domstolsafgørelse. Og konsekvenserne her vil være store, idet en evt. domfældelse for ulovlig besiddelse af en kniv vil kunne medføre, at man udover straffen også mister evt. våbentilladelser til jagt- eller skytteforeningsvåben. Det har fået mange af os til at tænke os rigtigt godt om hvornår vi medbringer en kniv. uanset type og længde… :???:

Vi kan i hvert fald konstatere, at begrebet ”EDC – Every Day Carry” ikke længere eksisterer i Danmark for knives vedkommende. :cry:

Du vil kunne læse selve ”knivloven” her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af C-X » 23. dec 2017, 14:48

Hvis man skulle gå den vej, at man "næsten" EDC'er en foldekniv, så ville jeg bestemt gå den vej, at jeg valgte en kniv, der også var lovlig under den gamle lovgivning; under 7 cm, ikke-låsbar, ikke OHO + plus smagsdommeri i dens udformning, således den ligner en gentlemans kniv (undgå tacticool balck, serrationer, meget spids osv.).
Er den en del af et lille multitool, er det endnu bedre. En SAK kan man altid have brug for!

Så har man måske en bedre chance for, at forklare sit ærinde. Modsat bliver det sværere for politi og anklager, at påstå det er et våben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Oscar123 » 23. dec 2017, 15:28

C-X’s anvisning ville være en god måde til øge chancerne for at man kunne slippe igennem med en ”næsten-EDC”. Desværre ville en kniv, der lever op til disse kriterier jo være noget amputeret – og meget lidt sexet…

Min egen personlige EDC favorit - hvis vi kunne bære en sådan - er en Zero Tolerance 450CF, som er let, praktisk og ikke mindst elegant (i hvert fald i mine øjne..). Desværre falder den så på næsten alle de af C-X nævnte punkter… :giggle:

:razz:
Oscar123
ZT450CF.jpg
ZT450CF.jpg (76.97 KiB) Vist 13986 gange
On scene - but unseen

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Malte59 » 24. dec 2017, 01:46

Jeg nyder den nye knivlov i fulde drag!
Jeg EDC'er med stor fornøjelse en række Spyders med forskellige bladlængder og låsetyper, et par Benschmades, de sædvanelige SAK's og Leathermans OHO efter behov!
OPS .. jeg har aldrig behov for at gøre det, hvis jeg går til koncert eller til fodbold!
Er det nogen, der har en eneste reference til nogen, der er blevet anklaget eller dømt for at gøre som jeg? :)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2017, 10:55

Malte59 skrev:Jeg nyder den nye knivlov i fulde drag!
Jeg EDC'er med stor fornøjelse en række Spyders med forskellige bladlængder og låsetyper, et par Benschmades, de sædvanelige SAK's og Leathermans OHO efter behov!
OPS .. jeg har aldrig behov for at gøre det, hvis jeg går til koncert eller til fodbold!
Er det nogen, der har en eneste reference til nogen, der er blevet anklaget eller dømt for at gøre som jeg? :)
Der er en sag fra efteråret 2016, hvor en hollandsk rocker blev idømt fængsel og efterfølgende udvisning af Danmark for overtrædelse af ”knivloven”.

Der er nok ingen tvivl om at omtalte hollandske rocker ikke var blandt Guds bedste børn, men han var indtil da ustraffet i Danmark, og i øvrigt ikke i gang med noget kriminelt på anholdelsestidspunktet. Hans ”forbrydelse” var, at han tidligt om morgenen (kl. 0230) have en lille SAK med i en taske i den bil han sad i.

Sagen blev indgående drøftet her på forum. Se f.eks. denne tråd: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=66726

Dommen viser med stor tydelighed, at vi med den nye knivlov alle de facto er retsløse fsva knive. Omtalte rocker var på anholdelsestidspunktet ikke aktivt ude blandt mennesker i ”nattelivet” men sad i en bil og kunne i princippet være på vej hjem fra en ”anerkendelsesværdig” aktivitet, hvor kniven havde været i orden at medbringe. Man får klart mistanke om at manden var en type, som vi ”ikke kan lide” og at myndighederne derfor udnyttede knivlovens uklarhed til at knalde ham og smide ham ud af landet. Sikkert en samfundsmæssig ganske fornuftig disposition – men set fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt meget betænkeligt..! :shame:

Vi ønsker alle at gøre hvad du gør, nemlig at gå med de knive og multiværktøjer, som vi ønsker. Men de mulige omkostninger er desværre meget betydelige… :???:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar