Gran-the

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Gran-the

Indlæg af Kleth » 14. feb 2017, 10:33

Jeg er blevet forknølet og da jeg har frosne granskud i fryseren som jeg bruger til gransnaps og gryderetter, så tænkte jeg at afveksle div toddies med the på gran.

3dl kogende vand
1spsp sukker
25g friske eller frosne granskud
evt. saft fra 1/2 citron

Hæld grandskud i en varmefast beholder, tilsæt sukker og evt. citronsaft og hæld kogende vand på.
Lad trække i 5min og hæld indholdet igennem en sigte.
Drikkes varm
Vedhæftede filer
IMG_1164.JPG
IMG_1164.JPG (600.66 KiB) Vist 4105 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Gran-the

Indlæg af Elbæk » 14. feb 2017, 11:21

Det smager overraskende godt - og er en regulær vitaminbombe, ikke mindst C vitamin.

Det er dog en drik man, i ifølge nogle kilder, kun bør nyde lejlighedsvis. Alle granarter er, i princippet, giftige (som i at de indeholder toxiner) - nogle mere end andre. Mængden af toxiner i et givent træ afhænger også af årstid, klima, jordbund og skyggeforhold.

For et voksent menneske er der ingen af vore hjemlige (det forholder sig, kan jeg læse mig til, anderledes med visse nordamerikanske) ægte granarter som kan indeholde toxiner nok til at give en andet end ondt i maven, hvis man bestemmer sig for at drikke store mængder over en kortere periode. Alligevel anbefales det, givetvis ud fra et forsigtighedsprincip, at små børn, gravide kvinder og folk med svageligt helbred, afholder sig fra at indtage gran og/eller udtræk af samme. Ligeledes er der visse typer receptmedicin som ikke går godt i spænd med nogle af de typer toxiner som findes i gran.

Jeg nyder dog gerne selv en kop når chancen byder sig. Men jeg er jo heller ikke gravid, bare fed... Ej heller et barn, bare barnlig... :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gran-the

Indlæg af C-X » 14. feb 2017, 11:34

Ja, rigtig behagelig drik. Gerne med honning :thumbup:

Kunne godt lige bruge en liter til min krop lige nu.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Gran-the

Indlæg af FrederikF » 14. feb 2017, 22:45

Jeg ville nu holde mig fra taks:))

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Gran-the

Indlæg af FrederikF » 14. feb 2017, 22:48

Taks er et af vore oprindelige hjemmehørende nåletræer. Et måltid taksnåle dræber en fuldvoksen hest.

Men med ret dosis, så kan mam helt sikkert kirere forkølelse, samt hvad der ellers måtte genere :biggrin:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gran-the

Indlæg af Kleth » 15. feb 2017, 06:03

Jeg brugte nu almindelig rødgran fra skoven og jeg har da overlevet de to store glas jeg drak igår :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar