Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af jagtaktuar » 5. jul 2016, 21:12

Jeg vil gerne høre fra jægere med svensk jagterfaring.

Jeg planlægger at købe en jagthytte med ca 20 ha med jagtret og indgår gerne i jagtlaug/vvo.

Mit hjerte siger Värmland pga vvo områdernes størrelse (+1000ha på småvildt) men det er 7t kørsel nonstop fra hvor vi bor og afstanden er svær at sælge til overmagten på matriklen.
Et reelt alternativ tænker jeg Småland hvor meget kan nås med 3 timers kørsel men her er grundene størrelse pga beløb nok begrænset til maks 25ha (til egen småvildtsjagt). Jeg skyder både med riffel og haglgevær.

Kan man med korrekt vildtpleje og moderat jagttryk gå på jagt på bare 20-25ha når jeg har en meget jagtdedikeret TJT?

Min TJT skal ikke bruges som løshund på elgjagt da den oftest går under bøssen som en cocker og først driver ved fært eller synskontakt, så den skal IKKE lære at løbe 2 km i forvejen som en alm elghund med pegl gør.
For begge områder kan man indgå i elg laug. Det er ikke et mål i sig selv at få en elg i fryseren langt hellere driv/natjagt på gris og alm hagljagt. Det skal være glæden ved at lave revirpleje og stå op en fridag tage riflen og gå på jagt lige så snart man træder ud af gårdspladsen.

Er der Vildsvin i Värmlands kommuner?

Mvh Søren

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af The Yeti » 5. jul 2016, 22:06

I disse år stiger bestanden af los og ulv i specielt Värmland. Det betyder at bestanden elg og råvildt styrtdykker. Det betyder også at jagt med løse hunde er risikabelt. Så med andre ord p.t. et område der kræver omtanke og lokalkendskab.

Problemet med rovdyr er ikke så stort i Småland, selvom specielt bestanden af los er stigende. Men bestanden af vildt er langtfra så tæt som i Danmark så 25 ha kræver mere pleje end jagt. Gør man det kan man få meget ud af det. 25 ha er i mange områder nok til at få licens på en elgkalv. Det betyder ofte at man enten kan vælge at jage kalv selv eller gå med i et større elglag, som ofte foretrækker det fremfor "hegnsskytter". Det sidste vil de aldrig kalde det.

Husk blot at det i Sverige er forbudt at lokke vildt fra naboområder. I praksis tillades en åtel selv på små områder så længe man ikke skyder væsentligt mere end end område holder af vildt. Der er dog faldet dom for at fodre vildt ind fra naboerne.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af The Yeti » 5. jul 2016, 22:06

Vildsvin er kun sporadisk i Värmland





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af 308 W » 5. jul 2016, 22:40

Faldt over denne her til aften på Facebook. Billede

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af jagtaktuar » 6. jul 2016, 06:11

Hej Yeti

Ja, det med ulve har du desværre ret i. Da jeg var oppe og se på gårde snakkede jeg med b&b værten der fortalte et i et vvo 30 km derfra fik de en licens på 17 elge og skød 17. Næste år fik de vist licens på ca det samme og de skød 1 elg. Der havde ulvene etableret sig i området. Og 30 til 40 km er jo ikke meget afstand forven eller flere ulve, så det er desværre nok bare et spørgsmål om tid før der er i hele Värmland.

Gårdene i Värmland på 20-65ha har småmarker og skov så uden større rovdyr har de stort jagt potentiale. I Småland var gårdene på 14-32 ha og har godt potentiale men noget mindre areal og ikke jagtret til småvildt i hele lauget. Så det minder mere om det danske system. Noget revir pleje skal der til alle stederne jeg så på? Jeg har ikke tænkt mig at fodre snarere plante vildtager. Og så etablering af en kunstgrav til tysken hvis der ikke er en naturgrav.

Tak for dine svar. Mvh Søren


God illustration 308w :smile:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Kalthoff » 6. jul 2016, 09:57

Hej jagtaktuar

Du kender måske allerede denne side: http://www.vargfakta.se/

Redaktionen er stoppet nu, men der ligger en større samling artikler fra 2011-2015 om ulvens udbredelse i Sverige.

Det kan måske give dig et beslutningsgrundlag omkring hvilke områder der er hårdt ulveramte og hvilke der endnu går nogenlunde fri.

JSC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 17. maj 2005, 09:06
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af JSC » 6. jul 2016, 18:07

Har selv en lille gård i småland med 11 ha skov. Jeg er med i den lokale elglag, hvilket har givet rigtig mange gode kontakter i lokalområdet. Har en Foderplads på mit eget område til vildsvin og i god forståelse med naboerne skyder jeg 3-4 vildsvin på den plads pr. År. Hver gang jeg har spurgt til om jeg skal holde lidt igen, så har svaret været, at jeg heller skulle skyde nogle flere.... Bliver inviteret med på drivjagt efter råvild af naboerne... Fuglejagt er der ikke rigtig noget af.

Jagt i Småland er i fællesskab med naboerne og natjagt efter vildsvin. En tur med hunden alene kræver typisk ret store arealer.. Hvis du vil gøre noget ved rævene, så gætter jeg på at du hurtigt får et godt netværk i lokalområdet....

Har en årlig tur til Norbotten efter elg, det er en helt anden type jagt og jeg vil ikke undvære den tur og jeg vil ikke køre den 2 gange på et år.

Meit bud er at med 3 timers kørsel, så vil du benytte det mange weekender, det tror jeg ikke du vil med 7 timer kørsel...

Mvh.
Jørgen

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Rippon » 7. jul 2016, 17:14

Jeg ville vælge det tæt på DK personligt ville jeg aldrig få brugt det hvis jeg skulle køre for langt.
Så ville jeg gå op i der var en fornuftig bestand af vildsvin i området, her kan man bruge mange timer på jagt og skyde noget uden naboer begynder at kigge skævt til en.
Har selv TJT og det tager vel os en meget lille halv times tid at løbe hen over 20-30ha så der er ikke meget jagt til den, fugle jagt ville jeg ikke satse meget på. Lidt duer ellers skal man være noget heldig, kunstgrav er der heller ikke meget idé i for lille bestand og slet ikke tæthed nok til det kan svare sig at lægge sådan en.
Kigger vel til en 30-40 kunstgrave hen over vinteren i foreninger i DK hør der om der ikke er arbejde til den det er tit der mangler en hund til at gå under jorden.
Så ville jeg lægge en arbejde i at finde mere jagt og kontakter i nabolaget deroppe, hvis man gider noget arbejde og er flink så er der muligheder.
Hvis du bygger og foder vildsvin kan man jo dele tårnet med jordejer, eller leje det for små penge.
Er selv med i 2000ha i Halland og driver også hos dansker naboen på 300ha og det er stadig ikke nok jagt til den lille tysker :giggle:

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af jagtaktuar » 6. nov 2016, 16:25

Tak for jeres detaljerede feedback. Det blev en dejlig stor jagt/skihytte med panorama udsigt i det aller nordligste Värmland ved fjeld og Klarelven. Aftalen gik på plads i torsdags med overtagelse 1. Dec.
Grund 18 ha og med jagtret i VVO på 6500 ha. Hele familien glæder sig over det forestående fritidsprojekt "vildmarksliv".

Mvh Jagtaktuaren

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Halvautomat » 6. nov 2016, 17:10

Tillykke med ejendommen
Hvad hedder jaktlaget?
Har også jaktret i området ved klarelven .. Likenas..

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af jagtaktuar » 6. nov 2016, 17:27

VVO'et hedder Kärrbackstrand og ligger nord for Sysslebäck. Kører man 700km/t uden hvil tager det en time for os at komme fra hjemmet til jagthytten :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Bobo » 6. nov 2016, 17:40

jagtaktuar skrev:VVO'et hedder Kärrbackstrand og ligger nord for Sysslebäck. Kører man 700km/t uden hvil tager det en time for os at komme fra hjemmet til jagthytten :smile:
Kunne du ikke låne din bil ud til Kevin Magnussen, bare sån om søndagen :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Kalthoff » 6. nov 2016, 17:47

Tillykke med hytten og jagtretten.

Det lyder som en spændende projekt

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af Langenge » 6. nov 2016, 17:48

Tør man spørge om prisen på sådan en ejendom?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

jagtaktuar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 5. sep 2013, 13:27
Interesser: Jagt i Värmland, våben og TJT
Geografisk sted: Nord for Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af jagtaktuar » 6. nov 2016, 20:35

Hej Langenge

Den kostede i omegnen 33-50% af et alm. sommerhus i nær Tisvilde Hegn.
Vi fik vores ved bud og udbudsprisen var sat aggressivt lavt og så blev ejendommen hurtigt budt op med store seddeler. Men igen: Stand af ejendom, beliggenhed, afstand og antallet af bud-givere er alt afgørende for prisen. Andre ejendomme ligger døde i årevis også dem til rimelige priser.

Kig på www.hemnet.se (portalen, hvor jagt-drømme starter :smile: ) og vælg areal størrelse fra 10ha så får du mange hits

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af BIG GUNS » 6. nov 2016, 23:10

jagtaktuar skrev:VVO'et hedder Kärrbackstrand og ligger nord for Sysslebäck. Kører man 700km/t uden hvil tager det en time for os at komme fra hjemmet til jagthytten :smile:
MadsenRex som chauffør ? :giggle:

Nå, tillykke med jagthytten :thumbup:

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af BIG GUNS » 6. nov 2016, 23:26

The Yeti skrev:I disse år stiger bestanden af los og ulv i specielt Värmland. Det betyder at bestanden elg og råvildt styrtdykker. Det betyder også at jagt med løse hunde er risikabelt. Så med andre ord p.t. et område der kræver omtanke og lokalkendskab.

Problemet med rovdyr er ikke så stort i Småland, selvom specielt bestanden af los er stigende. Men bestanden af vildt er langtfra så tæt som i Danmark så 25 ha kræver mere pleje end jagt. Gør man det kan man få meget ud af det. 25 ha er i mange områder nok til at få licens på en elgkalv. Det betyder ofte at man enten kan vælge at jage kalv selv eller gå med i et større elglag, som ofte foretrækker det fremfor "hegnsskytter". Det sidste vil de aldrig kalde det.

Husk blot at det i Sverige er forbudt at lokke vildt fra naboområder. I praksis tillades en åtel selv på små områder så længe man ikke skyder væsentligt mere end end område holder af vildt. Der er dog faldet dom for at fodre vildt ind fra naboerne.
Hvordan fældes en sådan dom ?

En person kan jo lægge foder ud 500 meter inde på sin egen grund og vildtet kan jo bevæge sig frit rundt hvilket kan bringe dyret frem til foderet, ikke ? :???:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Køb af jagthytte: Småland vs Värmland?

Indlæg af The Yeti » 29. nov 2016, 13:37

Beklager det sene svar, men efter at jeg ikke kan komme på via Tapatalk, så glemmer jeg at logge ind - så meget sidder jeg nemlig ikke ved min Mac.

Jeg kan kun komme i tanke om en sag hvor der faldt en fældende dom - der er rejst flere sager som jeg ikke kender udfaldet af. Her kunne man via et vildt slagteri dokumentere et højt niveau for afskydning, og analyse af spor i området viste et overnormalt antal dyr på stykket. Det sammen med et meget højt niveau for udfodring var nok vedkommende blev idømt et antal dagbøder.

En af de sager hvor der blev rejst en sag, men hvor jeg ikke kender udfaldet, var en som havde et meget lille stykker hvor der blev fodret med 6t roer og en foderplads med majs. Han lejede så jagten ud på natlig basis så der sad folk på pladsen meget ofte. Men som sagt ved jeg ikke om han blev dømt eller frikendt.

Som altid så er det sikkert en god idé med en god dialog med naboerne.

Besvar