afkortet løb og etablering af gevind til choks

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Caska » 19. sep 2016, 14:32

Hej på forumet.

Jeg har en udfordring når jeg går på jagt på havet. Jeg besidder en std. Baikal MP153. Jeg jager "kun" opsøgende fra kajak og det er en udfordring for mig at geværet er så sørens langt. Først og fremmest vil jeg gerne have kortet løbet ned, men det skal helst ikke være på bekostning af skudbilledet, det vil derfor været et krav at der kan benyttes chokes efter nedkortning. Er der nogen der har kendskab til nogen forhandler, smed, bruger af NVF eller lignende der kan hjælpe med dette?
Jeg har desuden en pump med et løb på 55cm (uden chokes) som jeg har forsøgt mig med, men den spreder ALT for meget og er praktisk talt ubrugelig til jagt, så den skal også have lavet gevind til chokes.

Foruden det lange løb kunne noget teleskob- eller foldekolbe være interessant da jeg derved vil få bedre plads til at ro, samt det vil lette adgangen til sprayskørt grebet der er essentielt ved exit skulle kajakken vende på hoved og rul af en eller anden grund mislykkes. Jeg har tidligere læst lidt her på forumet omkring foldekolber og synes ikke entydigt at kunne konkludere hvorvidt det er lovligt? Er der desuden nogen der har kendskab til en mulig kolbe erstatning til en baikal (indtil videre har jeg kun kunne finde denne http://www.chassezdiscount.com/crosse-r ... A58300.cfm)?

Billeder er jo altid rart i et indlæg så her er et billede af montagen hvor særligt kolben er lidt i vejen. Grunden til løbet gerne skal kortes ned er delvis vægt, men desuden at jeg gerne vil kunne have geværet under dækket når jeg sejler forbi en by, havn mv. da jeg helst ikke vil ses de steder med et gevær, jeg kan kun forstille mig det kan give problemer...

På forhånd tak for jeres indput.

/Casper
Vedhæftede filer
P1080303.JPG
P1080303.JPG (572.15 KiB) Vist 12257 gange

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Raptor357 » 19. sep 2016, 14:46

Jeg har ledt, men jeg har ikke fundet nogle. Prøv om du kan købe et nyt kort løb til den istedet.
Med det mandehul der er i en kajak ville jeg hellere smide noget over geværet da det er noget lettere og du slipper for risikoen hvis du en dag glemmer at aflade inden du smider den ned i bunden. Både ban, fødder og skroget er alergisk over for skudhuller.

Jeg vil mene at en god holder, eventuelt overdækket er alfa og omega på hav jagt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Krung » 19. sep 2016, 15:07

Jeg er ikke den rette til at svare, men sidst der var nogen der spurgte om at korte et løb ned og beholde chokes, var svaret vist at det er dyrt. Men det kan jo være det har ændret sig. Det er ikke en standard operation. Krom i løbet gør det heller ikke billigere.

Resten er bare lavpraktisk:

Hvad med et futteral/rør, som virker som holder og skjul? Hvis det sidder godt fremme, så er der plads til at ro, du skyder ikke foden af dig selv, men bare hul i kajakken... Altså, det er jo ikke nogen elegant løsning, et kort gevær ville være bedre, men jeg tror nu alligevel jeg gerne ville have det i en holder alligevel. Noget i stil med et plastik nedløbsrør, varmluftblæser til at forme det med, og lidt nitter og maling. Så kunne man have en holder, som holdt geværet hårdt nok til en taktisk undvigemanøvre (af den våde slags) ikke kostede et gevær også.

Jeg ved ikke hvor mange deci-sekunder man har at gøre godt med når der skal skydes, men jeg ville have det bedst med at det var holdt fast nok til at man ikke skulle bekymre sig om det når man sejler og spejder. Længden af et helt gevær er bare træls, men en placering af holder langt fremme vil måske gøre det til et mindre problem.

Bare lidt strøtanker.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af 458hunter » 19. sep 2016, 15:17

Eksisterer strand og havjagt siden ikke mere? Der var mange gode råd

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af 458hunter » 19. sep 2016, 15:20

Jeg brugte et nedløbsrør stukket ind i nettet på fordækket og en pagajsikring om bagskæftet. Sidste reddede kanonen under et ikke planlagt rul :)

Foldeskæfter på haglbøsser er noget rasleværk.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Allan3 » 19. sep 2016, 16:18

Har snakket med butikken i Ringsted om det, og fik en pris på ca. 1500 og dertil kommer så chokes hvis man ikke har dem.

Men det afhænger af løbet, da der skal være godstykkelse nok til at kunne dreje det ned og skære gevind i det.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af T-REX » 19. sep 2016, 18:03

Hvis du selv ville gøre det, så koster værktøjet(Reamer + Tap) hos Brownells, cirka US$ 350 + porto + told og moms...

Så 1500 er vist ikke en urimelig pris.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Lassescout » 19. sep 2016, 20:00

Da dine haglgeværer ikke hører til i toppen af prispyramiden ville jeg overveje en anden tilgang: pløj et par af de store jagtbutikker igennem for brugte haglgeværer og se efter, om ikke der er noget på hylderne der bedre opfylder dine ønsker uden en dyr ombygning. Når du har fundet noget du kan lide, så få en byttehandel i stand, hvor du indhandler det af dit eget du bedst kan undvære. Det kan nemt blive den bedste og billigste måde at løse det på.

P.S. da grønlænderne begyndte at tage haglgeværer med ud i kajakken skete det alt for ofte at det gik af når de stak det ned i kajakken eller hev det op igen. Det var hanegeværer, så de var nok farligere at have med end de moderne, men det er stadig noget farligt bøvl. Sy evt. en kajakpose som kan bindes fast på fordækket og som geværet stikkes ned i. Der kan det ligge uden at tabes og uden at syne alt for meget. Posen syes som en meget aflang trekant med en strop til fastbinding foran og en i hver side bagerst op mod hvor du sidder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Slettet bruger » 19. sep 2016, 20:42

Det er en Baikal, skær den over og svejs den sammen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Refraktorius » 19. sep 2016, 21:05

I "gamle dage" var der flere forskellige chokes, også nogle variable, som man slagloddede på enden af løbet.

Det ville da være en nærliggende løsning?

Variabel: http://polychokes.com

Og her et "sleeve" man monterer på enden af løbet, som så har gevind til en choke:
http://www.brownells.com/gunsmith-tools ... d7754.aspx
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Rulab » 19. sep 2016, 21:31

Jeg ville overveje om der reelt var et behov for at korte løbet ned. Jeg ved ikke om han stadig er aktiv på strandoghavjagt.dk, men Robert Rønne har skrevet en række artikler på strandoghavjagt.dk og er nok den mest erfarne kajak jæger i DK, han bruger en sx3 med 71 cm løb. Jeg talte med ham ved et strandjæger arrangement og fik i den forbindelse lov til at tage et billede af hans indretning til geværet til inspiration.
Det han brugte var et rør med en polsteret skål under, så geværet kun kan ligge på en måde og skal trækkes ud med noget modstand, til transport sættes en strop i aftrækkerbøjlen, så geværet er helt låst. Røret gør at geværet aldrig kan pege i usikker retning.
Vedhæftede filer
Kajak billede.jpg
Kajak billede.jpg (406.97 KiB) Vist 12105 gange

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Niisa » 19. sep 2016, 22:24

Halløj!

Geværet kan ligge på to måder på roberts kajak. Under transport ligger det i røret, under jagt kan det også ligge i bøjlen på siden af røret
med løbs munningen i det lille rør som sidder ved siden af det lange rør helt fremme.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Rulab » 19. sep 2016, 22:37

Niisa skrev:Halløj!

Geværet kan ligge på to måder på roberts kajak. Under transport ligger det i røret, under jagt kan det også ligge i bøjlen på siden af røret
med løbs munningen i det lille rør som sidder ved siden af det lange rør helt fremme.
Ja, jeg fik formuleret det lidt uheldigt, det jeg mente var, at når det lå i skålen/bøjlen, så ligger det altid ens når det skal gribes.

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Niisa » 19. sep 2016, 22:39

& der har du helt ret :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Boerge » 20. sep 2016, 00:39

Nu har jeg ikke den store erfaring med havjagt, men har en opfattelse af, skud nogle gange er på de "yderste" afstande. Nu ved jeg ikke, hvor meget du har tænkt dig at korte løbet. Mener jeg for nogle år siden så en undersøgelse, refereret i "Jæger", der viste, at en afkortning fra 70 til 55 cm. gav en en reduktion i udgangshastighed på omkring 12 procent. Dette er ikke helt uvæsentligt, især da anslagsenergien er proportionel med hastigheden, hvilket jo så vil betyde, at anslagsenergien vil vil blive reduceret med noget mere end 12 procent!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Caska » 20. sep 2016, 11:48

Hej Alle.

Tak for de mange indputs, det er jo nærmest overvældende med 14 svar og flere gode ideer indenfor et døgn.

Strand og havjagt siden er fortsat aktiv. Men da dette var mere våbenspecifikt tænkte jeg at NVF var det rette sted at rette henvendelse. med de mange fine besvarelser på så kort tid kunne noget tyde på jeg havde ret :)

Generelt fungere den holder jeg har klyttet sammen ganske fint. Geværet ligger fast i den, peger væk fra båden, bliver liggende også med bunden i vejret og desuden er den lige til at vride ud af holderen og klar til at afgive skud. Som udgangspunkt har jeg aldrig (sjældent) en patron i kammeret, men kammeret er ofte åbent, med en i magasinrøret og en patron til kammeret sidder i en holder lige foran så den er til at trække i kammeret på ingen tid, desuden fungere denne holder som et hurtigt 3. skud hvis jeg har tid til at smide en patron fra vesten i kammeret i stedet (på billedet er der patron i kammeret. da billedet er taget er jeg ca. 1km fra land og har spottet en flok fugle små 200 meter længere ude, man kan dog ikke se dem på billedet.)
Jeg har forsøgt mig med et længere holder (kloakrør tildannet med sav og varmepistol) der også skærmer geværet, men den løsning passede mig dårligt, det var simpelthen for besværligt, særlig i oprørt vand. Med den holder jeg har nu benytter jeg engangimellem en pose/kondom over løbet når jeg ro'er ud, men generelt synes jeg ikke vandsprøjt er et problem. Geværet har ingen rust trods mange timers misbrug i saltvand, tror generelt bare det er et spørgsmål om rengøring, vask og olie.

Løsningen for mig tror jeg stadig er at få nedkortet løbet og en anden kolbe. Kolben er nok det jeg prioritere højest, men samtidig også det jeg lettest kan løse uden hjælp fra jer ;). En af jer nævner at Hubertushuset kan klare opgaven for 1500,- + chokes. Det kunne jeg godt overveje, men da jeg har 2 geværere hvor jeg gerne vil have det lavet overvejer jeg i stedet at købe tap og reamer fra Brownelles - Det bliver sikkert et Helv.... at få det hjem hvis det overhovedet lykkes. Ved I hvilke Choke type jeg skal bestille det til, Tru-choke, win-choke eller Rem-choke? evt. nogle der kan redegøre for foreskellen?

Jeg er ikke rigtig klar over hvad min løbslængde er pt, men jeg bekymre mig ikke rigtig om tabt anslagsenergi, jeg har skudt adskellige edderfugle med geværet som den er nu, med både 3 & 4 hagl i 12/70 28-32 grain. Skulle det blive et problem har jeg muligheden for at kompencere med både magnum og supermagnum.

/Casper

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af 458hunter » 20. sep 2016, 15:22

Supermagnum i 55cm pibe i skumringen - det lyder som opskriften på en kæmpe stikflamme :) kommer helt sikkert til at se fedt ud ;)

Jeg syntes også 71cm er voldsomt langt til en halvauto. Selv har jeg 60cm pibe og jeg har aldrig haft bedre skudstatistik. Skyder med Jaguar Fast steel 32 grams 3ere til alt, da jeg syntes den har god fart og god dækning. Brugte en overgang de helt hurtige 12/76 med 28gram 4 ere, men dels larmede de helt vildt og dels virkede det som om fuglende fløj videre selv med gode træf for så at reagere 50-100 meter senere - min lomme teori er at haglene simpelthen gennemskuder uden at afsætte energi og der derfor mangler chockvirkning, men det står for egen regning. Jeg har i hvert fald ikke problemet med dem jeg bruger nu.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af T-REX » 20. sep 2016, 17:32

vedr. Værktøj fra Brownell's.

Så længe der IKKE er våbendele i den samme ordre, så skal der ikke være problemer.
Det er jo bare værktøj.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Uldsok » 20. sep 2016, 17:54

Boerge skrev:Dette er ikke helt uvæsentligt, især da anslagsenergien er proportionel med hastigheden, hvilket jo så vil betyde, at anslagsenergien vil vil blive reduceret med noget mere end 12 procent!!
Det må være eksponentielt med hastigheden, da en halvering af hastigheden kun giver det kvarte i anslagsenergi :razz:

Slettet bruger

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Slettet bruger » 21. sep 2016, 23:46

Slettet bruger skrev:Det er en Baikal, skær den over og svejs den sammen.
Jeg mente det faktisk helt ærligt.
Hvorfor ikke bare skære løbet over to steder - 1 ca. 2 cm bag choken og så 1 den længde du gerne vil have afkortet løbet.
Svejs derefter chokeenden på igen. Svejs med tigsvejser, baggas, kobberbaking, og slib indvendigt med en cylinderhoner.
Et stykke af skinnen saves ud et stykke fra løbssvejsningen og punktsvejses på igen, efter løbssvejsningen er færdig.

Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Caska » 22. sep 2016, 15:59

Slettet bruger skrev:
Slettet bruger skrev:Det er en Baikal, skær den over og svejs den sammen.
Jeg mente det faktisk helt ærligt.
Hvorfor ikke bare skære løbet over to steder - 1 ca. 2 cm bag choken og så 1 den længde du gerne vil have afkortet løbet.
Svejs derefter chokeenden på igen. Svejs med tigsvejser, baggas, kobberbaking, og slib indvendigt med en cylinderhoner.
Et stykke af skinnen saves ud et stykke fra løbssvejsningen og punktsvejses på igen, efter løbssvejsningen er færdig.
Du har da ret det er ikke nødvendigvis en dum ide, og det kunne være sjovt at forsøge. Imidlertid ligger det dog langt over hvad jeg evner og har mulighed for.
Jeg har desuden en pump hair løbet er de 55cm - den er nærmest ubrulig da den spreder som bare pokker. Løsning skulle gerne kunne tilgodese både min Baikal og min pump. Jeg har derfor i dag bestilt værktøjet til det hos brownells. Nu bliver det så spændende at se om de vil sende det. Prisen blev i omegnen af 2500kr plus Told og moms, så kan det svare sig - NEJ ikke hvis hubertushuset kan gøre det for 1500,- men tilgengæld bliver det et sjovt projekt :Agents:

Slettet bruger

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Slettet bruger » 26. sep 2016, 11:35

Ellers så sig til.
Jeg kunne godt tænke mig at lave svejseprojektet

Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Caska » 28. sep 2016, 10:46

Slettet bruger skrev:Ellers så sig til.
Jeg kunne godt tænke mig at lave svejseprojektet
Hej Claus.
Hvor i landet bor du, det kunne måske være et meget sjovt forsøg - om ikke andet kunne man nøjes med at korte lidt af således at man kunne redde den med det nyindkøbte grej hvis det ikke lykkes med svejseprojektet :)

Slettet bruger

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Slettet bruger » 28. sep 2016, 21:13

Østjylland.
Men løbet kan jo bare sendes.

Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

Re: afkortet løb og etablering af gevind til choks

Indlæg af Caska » 7. okt 2016, 15:42

Slettet bruger skrev:Østjylland.
Men løbet kan jo bare sendes.
Hej igen Claus.

Det tror jeg bliver for "bøvlet", ville også gerne have set processen. Så jeg takker pænt for det gode tilbud men springer fra.

Besvar