Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Kalthoff » 22. aug 2016, 23:57

Dagens dårlige nyhed:
For the first time since the end of the Cold War, the German government plans to tell citizens to stockpile food and water in case of an attack or catastrophe, the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung newspaper reported on Sunday.

"The population will be obliged to hold an individual supply of food for ten days," the newspaper quoted the government's "Concept for Civil Defence" - which has been prepared by the Interior Ministry - as saying.
http://www.reuters.com/article/us-germa ... SKCN10W0MJ

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af ReneKJ » 23. aug 2016, 10:49

Hvorfor er det en dårlig nyhed?
Dybest set burde alle vel have sådan at de kan klare sig et par dage uden strøm eller supermarked. Jeg får helt dårlig samvittighed over mit nødlager der vist består af en pakke pasta og 6 dåser cola.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan de vil sikre at folk overholder loven? Regelmæssige besøg af FødevarerSikkerhedsTjenesten eller hvad?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af C-X » 23. aug 2016, 10:58

Anbefaling, ikke BEfaling :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Holten101 » 23. aug 2016, 11:11

Flue coitus...men anbefalingen går på 10 døgns mad og drikkevand til 5 døgn så vidt jeg kan se.

Anyways....det fylder ret godt for en gennemsnitlig familie med sådan et lager:-/

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Agamemnon » 23. aug 2016, 11:18

C-X skrev:Anbefaling, ikke BEfaling :blink:
De er tyskere.... Det er det samme :TOS:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Boerge » 23. aug 2016, 11:24

Det forlyder også, at justitsminister Søren Biedermann vil komme med en opfordring til alle jægere og skytter, om at sikre sig en rigelig beholdning af ammunition!! :smile: (bob-bob )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Kenned » 23. aug 2016, 14:40

C-X skrev:Anbefaling, ikke BEfaling :blink:
For at blive i flueknepperiet, så ER det altså beskrevet som "forpligtet til" i den engelske tekst. Om den originalte tyske udmelding er forkert oversat ved jeg så ikke.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Refraktorius » 23. aug 2016, 14:46

Her er den officielle danske anbefaling:
http://beredskab.dk/robustborger/sikre-din-familie/
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Langenge » 23. aug 2016, 15:14

Refraktorius skrev:Her er den officielle danske anbefaling:
http://beredskab.dk/robustborger/sikre-din-familie/
Den er da vist ikke officiel :???:

Jeg tror dette er de mere officielle råd:
http://brs.dk/beredskab/hjaelp-til-selv ... jaelp.aspx
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Wildlife » 23. aug 2016, 17:06

Boerge skrev:Det forlyder også, at justitsminister Søren Biedermann vil komme med en opfordring til alle jægere og skytter, om at sikre sig en rigelig beholdning af ammunition!! :smile: (bob-bob )
Jeg har nok til at håndtere hvis alle naboer indenfor 2200 meter bliver til zombier lige pludseligt, så mon ikke det rækker?

I forhold til mad tror jeg godt vi kan klare os et par uger med det vi har på lager.. Mangler dog nok lidt drikkevand endnu..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Boerge » 23. aug 2016, 17:40

Wildlife skrev:
Boerge skrev:Det forlyder også, at justitsminister Søren Biedermann vil komme med en opfordring til alle jægere og skytter, om at sikre sig en rigelig beholdning af ammunition!! :smile: (bob-bob )
Jeg har nok til at håndtere hvis alle naboer indenfor 2200 meter bliver til zombier lige pludseligt, så mon ikke det rækker?

I forhold til mad tror jeg godt vi kan klare os et par uger med det vi har på lager.. Mangler dog nok lidt drikkevand endnu..
Nu har du jo også fødereserve gående ude i haven -- men skulle det gå helt galt, så kan vi vel altid tage ud og skyde et eller andet spiseligt!! :smile:

Og skulle der være en eller anden der ikke helt forstår, hvorfor jeg har har tildelt vores JM nyt efternavn, så kommer jeg gerne med en forklaring!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af C-X » 23. aug 2016, 18:22

Søren Vatpind...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Langenge » 23. aug 2016, 20:40

Jamen da vi har et stort viktualierum, har vi da også typisk toiletpapir, ris, diverse dåser med mere, til en måneds forbrug.
Desuden bor jeg jo på bøhlandet, og har egen vandbrønd, der kan drives at en inverter og en 12 volt generator. Brændeovnen klarer fint opvarmning (og såmænd også madlavning), og der er masse af hjemmeavlede grøntsager og rodfrugter, og jeg har også ammo nok til at holde samtlige fjendtligt indstillede væsner væk i et år, og stadigvæk overskud til at skyde vildt i et år eller ti.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af ReneKJ » 25. aug 2016, 09:24

I den danske anbefaling læser jeg:
"Mad til mindst tre døgn (som ikke kræver tilberedning)"

Hvad kan man egenligt gemme i et år eller to som ikke kræver tilberedning? Både pasta og ris skal koges, og det meste dåsemad skal opvarmes?
Tre døgn på syltede agurker lyder ikke rigtigt tiltalende.

Hvordan ville i bygge sådan et 3-5 dages nødlager? Skal man måske overveje at have et lille gasblus liggende sammen med fødevarene?

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Vels » 25. aug 2016, 10:19

Dåsemad skal ikke nødvendigvis opvarmes, men det hjælper på smagen.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Wildlife » 25. aug 2016, 11:12

ReneKJ skrev:I den danske anbefaling læser jeg:
"Mad til mindst tre døgn (som ikke kræver tilberedning)"

Hvad kan man egenligt gemme i et år eller to som ikke kræver tilberedning? Både pasta og ris skal koges, og det meste dåsemad skal opvarmes?
Tre døgn på syltede agurker lyder ikke rigtigt tiltalende.

Hvordan ville i bygge sådan et 3-5 dages nødlager? Skal man måske overveje at have et lille gasblus liggende sammen med fødevarene?
Det er ret essentielt at kunne varme maden, og uden strøm er der et begrænset antal muligheder.

Hos mig er der dog fire forskellige grills, herunder en gasgrill med sidebrænde at vælge mellem, samt en trangia til de lidt mindre opgaver.

Skulle det gå helt galt er der også en brændeovn der sikkert kan koges noget vand på, med en passende tålmodighed.

Og sidst men ikke mindst kan jeg altid lave bål ude under halvtaget, hvis det går helt galt.

Jeg ville nok satse på min trangia eller gasgrillen hvis det kom til behovet, hvilket minder mig om at min n+1 strategi ikke helt holder lige nu, da jeg mangler at få ombyttet den ene gasflaske til en ny så der altid er en der er i brug og en ekstra stående klar.

Hvis du skal ud og anskaffe dig noget at lave mad på, så kan jeg, alt efter husstandens størrelse anbefale en Trangia i 25-serien med gasbrænder, så kommer man langt.

I min sejlbåd er der to gasblus og der har vi "røvkedelig" dåsemad og tørkost til en uges tid og omkring 25 liter kildevand i 0,5 liters flasker til hvis vi måtte strande et sted pga vind og vejr.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af ReneKJ » 25. aug 2016, 11:40

Wildlife skrev:
Det er ret essentielt at kunne varme maden, og uden strøm er der et begrænset antal muligheder.
Jah, hvis man vil være helt selvforsynede bør man vel også kunne levere varmen selv.
Jeg ved ikke engang om fjernvarmen vil virke uden strøm, cirkulationspumpen er i hvert fald ikke meget værd uden strøm.
Og selve fjernvarmen kan selvfølgeligt også stå af.

Så man bør vel egenligt have både et gasblus og en gasovn?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Kalthoff » 25. aug 2016, 11:51

Wildlife skrev: Hvis du skal ud og anskaffe dig noget at lave mad på, så kan jeg, alt efter husstandens størrelse anbefale en Trangia i 25-serien med gasbrænder, så kommer man langt.
Meget enig. Man bør lave et eksperiment så man ved hvor meget gas eller sprit den bruger og så oplagre nok gasdåser eller sprit til at tilberede den mængde proviant man oplagrer.
Wildlife skrev: I min sejlbåd er der to gasblus og der har vi "røvkedelig" dåsemad og tørkost til en uges tid og omkring 25 liter kildevand i 0,5 liters flasker til hvis vi måtte strande et sted pga vind og vejr.
For folk der sejler eller vandrer i fjeldet vil denne her tankegang være helt naturlig. En sejlende befolkning er en befolkning der kan klare sig selv.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Wildlife » 25. aug 2016, 11:59

ReneKJ skrev:
Wildlife skrev:
Det er ret essentielt at kunne varme maden, og uden strøm er der et begrænset antal muligheder.
Jah, hvis man vil være helt selvforsynede bør man vel også kunne levere varmen selv.
Jeg ved ikke engang om fjernvarmen vil virke uden strøm, cirkulationspumpen er i hvert fald ikke meget værd uden strøm.
Og selve fjernvarmen kan selvfølgeligt også stå af.

Så man bør vel egenligt have både et gasblus og en gasovn?
Man bør ihvertfald gøre sig nogle gode overvejelser over hvilket niveau af komfort man kan undvære, noget så basalt som at gå på toilet bliver svært uden vand i hanerne.

Jeg har naturgas derhjemme og det holder ret hurtigt op med at virke hvis strømmen er væk, heldigvis har jeg en god brændeovn og tørt brænde til en 4-5 år stablet i læ på matriklen, så det er jeg ikke så bange for.

Men en varmekilde er nok en god idé, for fjernvarmens cirkulationspumpe plejer at være eldrevet og jeg har endnu ikke set en model med håndsving :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Marius » 25. aug 2016, 12:01

Tjekkiet har også udsendt et lignende varsel.
Mit gæt er at der mangler et kemisk våben et sted i Syrien.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Kalthoff » 25. aug 2016, 12:03

ReneKJ skrev: Jah, hvis man vil være helt selvforsynede bør man vel også kunne levere varmen selv.
Jeg ved ikke engang om fjernvarmen vil virke uden strøm, cirkulationspumpen er i hvert fald ikke meget værd uden strøm.
Og selve fjernvarmen kan selvfølgeligt også stå af.

Så man bør vel egenligt have både et gasblus og en gasovn?
Forsyningsnettet for fjernvarme og gas kan godt gå ned pga. el svigt længere ude i nettet eller af andre årsager.

Men det kan kloaknettet også, og det er nok i virkeligheden værre. Det er ikke alle der er så heldige at bo så deres toilet har fald mod rensningsanlæg/havet hele vejen. Det kan f.eks også være lavet så skidtet løber i rør med fald mod en pumpebrønd, hvorfra det så pumpes op til overfladen elektrisk og sendes videre i et nyt rør med fald mod næste pumpebrønd osv.

Så en beredskabsplan skal indeholde en plan for at etablere et nød-spildevands-system. Ellers risikerer man at blive lagt ned af sygdom, før man løber tør for flaskevand og dåsemad.

Rommels ørkenkrigere i Nord Afrikas ørken neglicerede dette. Briterne i Nord Afrikas ørken holdt en streng disciplin omkring deres toiletbesøg og spildevandshåndtering efter en forberedt plan. Det endte med at være udslagsgivende. Rommel og hans soldater havde dysenteri da de tabte til Briterne. https://www.google.dk/search?q=rommel+dysentery

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Wildlife » 25. aug 2016, 15:45

Kalthoff skrev:
Wildlife skrev: Hvis du skal ud og anskaffe dig noget at lave mad på, så kan jeg, alt efter husstandens størrelse anbefale en Trangia i 25-serien med gasbrænder, så kommer man langt.
Meget enig. Man bør lave et eksperiment så man ved hvor meget gas eller sprit den bruger og så oplagre nok gasdåser eller sprit til at tilberede den mængde proviant man oplagrer.
:razz:
Min erfaring er at man kan komme rigtig langt med 2x 500 gram gas - Det rækker i flere uger til to måltider om dagen.

Og ellers er sprit til en spritbrænder i trangiaen jo ikke noget der fylder alverden at have f.eks. 10 liter på lager af, det rækker også meget langt, koster ikke alverden og bliver ligesom gassen, ikke for gammel.
Kalthoff skrev:
Wildlife skrev: I min sejlbåd er der to gasblus og der har vi "røvkedelig" dåsemad og tørkost til en uges tid og omkring 25 liter kildevand i 0,5 liters flasker til hvis vi måtte strande et sted pga vind og vejr.
For folk der sejler eller vandrer i fjeldet vil denne her tankegang være helt naturlig. En sejlende befolkning er en befolkning der kan klare sig selv.
Jeg faldt så i begge kategorier der - Måske gør det mig ekstra tosset.. :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af C-X » 25. aug 2016, 16:02

Jeg har økser og tykke naboer... :neutral:

Argh...! :shame:

Men de første par uger burde nok kunne klares. Væske er lidt der hvor jeg kommer til kort, i første omgang.

Lidt mere seriøst, så tror jeg verden bliver grim, når det går op for alle de uforberedte, at de skal kæmpe for livet og føden. Vi ville se en egoisme i samfundet, som vi aldrig tidligere har oplevet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af ReneKJ » 25. aug 2016, 16:07

C-X skrev: Lidt mere seriøst, så tror jeg verden bliver grim, når det går op for alle de uforberedte, at de skal kæmpe for livet og føden. Vi ville se en egoisme i samfundet, som vi aldrig tidligere har oplevet.
Jo, men så er vi over i de amerikanske preppers ønskedrøm.

Jeg tænker mere på noget lidt mindre apokalyptiske, som f.eks nogle dages snestorm.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Tysklands Regering anbefaler: gem vand og mad til 10 døgns forbrug

Indlæg af Wildlife » 25. aug 2016, 16:10

ReneKJ skrev:
C-X skrev: Lidt mere seriøst, så tror jeg verden bliver grim, når det går op for alle de uforberedte, at de skal kæmpe for livet og føden. Vi ville se en egoisme i samfundet, som vi aldrig tidligere har oplevet.
Jo, men så er vi over i de amerikanske preppers ønskedrøm.

Jeg tænker mere på noget lidt mindre apokalyptiske, som f.eks nogle dages snestorm.
Medierne kan da ellers få sådan en smule nedbør til at ligne jordens undergang, de par gange på en tiårig periode hvor der kommer lidt sne i Danmark..

Jeg savner sgu lidt at være sneet rigtigt inde, det er mange år siden det sidst skete.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar