Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Lycon » 19. aug 2016, 20:15

Det er sgu utroligt at der stadig er småt begavede jægere der bliver ved med at skyde rovfugle. :hunter:
Sjælden rovfugl skudt i Danmark
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 19. aug 2016, 20:39

De er ikke jægere. De er medlemmer af en dødskult :prisoner:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Uldsok » 19. aug 2016, 21:03

Brugeren "Haveejer" beskriver knolderøven meget godt i kommentaren under artiklen
Kunne man dog bare få fat på svinet og statueret et eksempel til skræk og advarsel for andre lignende mindre begavede personer
Hvor er jeg bare møj hamrende træt af, os der opfører os ordentlig i samfundet, skal nøjes med et sådant lorte menneske, der ikke gider opfører sig ordentligt. Desværre finder man nok aldrig horeungen, for så burde den virkelig udstilles og hånes offentlig.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Tangloppen » 19. aug 2016, 21:21

De områder fuglene skydes i, er der mon ikke nogle lokale der har jagten der, som man kan udspørge?

Minder mig om udlægning af gift i ådsler. Det burde ikke være så slemt hvis man kan finde disse ådsler, at finde frem til udlæggeren.
Kan da huske en sag for nogle år siden hvor der blev fundet en død rovfugl som følge af gift, i et stort område hvor der kun er én jagtlejer...

Ligegyldigt hvad, så burde disse idioter straffes så hårdt som overhovedet tænkeligt. Der er ingen undskyldninger.
Kan de ikke se forskel, så burde de stadig straffes langt ind i helvede. Man skyder ikke på noget man ikke kan identificere, og en rovfuglesilhuet kan der ikke være nogen tvivl om.

:mob:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 19. aug 2016, 21:52

Æeh, ro på - det eneste der reddede en vis rovfugl, der slog på en flok duer, som jeg skød på, var at jeg skød et dårligt skud! Lige pludselig var den der, ud af den blå himmel, så fejl kan ske. Jeg var helt grøn jæger og fanme ikke stolt af situationen, selv om jeg reelt var chanceløs. Rovfugle har altid stået mit hjerte nær.

Tror jeg det er fejl, når nogen skyder en vandrefalk, eller en stor ørn? 99 % af tilfældene, nej!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Lycon » 19. aug 2016, 22:31

Tangloppen skrev:De områder fuglene skydes i, er der mon ikke nogle lokale der har jagten der, som man kan udspørge?
Der ligger to Godser i Tappernøje, you do the math. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Uldsok » 19. aug 2016, 22:56

C-X skrev:Tror jeg det er fejl, når nogen skyder en vandrefalk, eller en stor ørn? 99 % af tilfældene, nej!
Desværre enig i de 99% og jeg tror heller ikke det er mælkemanden der lægger gift ud.

I mine unge dage havde jeg dog en dag en stor krage på skudhold.
Da jeg rejste mig og kort før aftrækkeren blev presset i bund, gik det op for mig, at noget var galt og samtidig var kragen usædvanlig stor...
Det var en ravn og det kunne meget vel, være blevet en død ravn.

Dette skete heldigvis ikke og selvom jeg desværre ikke går på jagt længere, må jeg erkende at man kan tage fejl og derfor kan man selvfølgelig ikke helt afvise, at der er tale om et uheld.

Dog er det nok de færreste rovfugle, dræbt af krybskytter, der dukker op i dagens lys, så pisse ærgerligt igen.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Kalthoff » 19. aug 2016, 23:57

Nu sker det udenfor jagtsæsonen, så sandsynligheden for at det er resultatet af en forveksling under jagt er ikke tilstede.

Forveksling med mårhund eller andet der lovligt kan reguleres i August måned er vist ikke relevant :giggle:

Så sandsynligheden taler for at dette eksemplar er skudt med vilje :shame:


Men jeg må lige fortælle min egen forvekslingshistorie.

Jeg står i en skyttekæde på en markvej langs en tæt og høj bevoksning. Drivere med hunde er gået ind i bevoksningen og skal drive fugle ud til skyttekæden.

Inde fra bevoksningen, ret tæt på min plads råbes der: "sneppe".

Sekundet efter kommer der en fugl flyvende ud af og over toppen af bevoksningen imellem mig og naboskytten.

Jeg fører ikke bøssen til kinden med det samme, for jeg skal vente til fuglen er fri af naboskytten så jeg har frit skudfelt.

Det gør at jeg ser et par sekunder af fuglens flugt og fuglens silhuet.

Jeg tror det var en rød glente.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 32 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af PerD » 20. aug 2016, 09:52

Kragejagt på Stevns for mange år siden. Krage fra højre. Heldigvis løsnede jeg ikke skud da gik op for mig at kragen så lidt underlig ud. Det var en rød glente. Flot fugl forøvrigt. .....

Mvh
Per
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af PSindrup » 20. aug 2016, 10:34

Hvis fuglen er skudt med vilje - og det syntes jeg at årstiden indikerer at den er - så forstår jeg slet ikke motivet. :???:

Det kan jo næppe være "trofæjagt", da man så må antage at skytten havde gjort sig den ulejlighed at få opsamlet det fredede dyr, og gemt det af vejen ...

Findes der folk med et "dyrehold" der kunne føle sig "truet" af denne smukke rovfugl?

Peter

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af DeVille » 20. aug 2016, 11:30

Ekstrapladder skrev:Fuglen, som kan nå op på omkring 400 km/t, når den dykker, blev skudt søndag den 14. august.
Den er dælme hurtig må man sige :getout: :giggle:

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Niisa » 20. aug 2016, 11:39

PeterLH skrev:
Ekstrapladder skrev:Fuglen, som kan nå op på omkring 400 km/t, når den dykker, blev skudt søndag den 14. august.
Den er dælme hurtig må man sige :getout: :giggle:
ja, det lidt af et foranhold der skal til :hunter: gid man kunne finde synderen :modbat:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Uldsok » 20. aug 2016, 12:33

PeterLH skrev:
Ekstrapladder skrev:Fuglen, som kan nå op på omkring 400 km/t, når den dykker, blev skudt søndag den 14. august.
Den er dælme hurtig må man sige :getout: :giggle:
Jeps, men det er kun når den klapper vingerne sammmen og torpedodykker.
Rammer den ved siden af byttet skal der bremses... og i øvrigt flyver den ikke særligt hurtigt og kan fx ikke følge med en due

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 20. aug 2016, 12:37

Spørgsmålet er måske også, hvor langt den kan flyve som anskudt. Den kan jo komme fra et helt andet område, eller være skudt andetsteds og fløjet hjem hårdt såret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Lycon » 20. aug 2016, 13:12

PSindrup skrev:Hvis fuglen er skudt med vilje - og det syntes jeg at årstiden indikerer at den er - så forstår jeg slet ikke motivet. :???:

Det kan jo næppe være "trofæjagt", da man så må antage at skytten havde gjort sig den ulejlighed at få opsamlet det fredede dyr, og gemt det af vejen ...

Findes der folk med et "dyrehold" der kunne føle sig "truet" af denne smukke rovfugl?
Motivet er ussel mamon. Det er ikke usædvanligt at godser udsætter f.eks. 5000 fasaner, så der er, i deres øjne, store økonomiske interesser i spil.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af TheDarkSide » 20. aug 2016, 14:21

Lycon skrev:
PSindrup skrev:Hvis fuglen er skudt med vilje - og det syntes jeg at årstiden indikerer at den er - så forstår jeg slet ikke motivet. :???:

Det kan jo næppe være "trofæjagt", da man så må antage at skytten havde gjort sig den ulejlighed at få opsamlet det fredede dyr, og gemt det af vejen ...

Findes der folk med et "dyrehold" der kunne føle sig "truet" af denne smukke rovfugl?
Motivet er ussel mamon. Det er ikke usædvanligt at godser udsætter f.eks. 5000 fasaner, så der er, i deres øjne, store økonomiske interesser i spil.
Formentlig har du ret. Det kan selvfølgelig også bare være en tumpe der har misforstået noget grundlæggende biologi. Det er jo begrænset hvor mange fasaner et vandrefalkepar tager. Det var jo nok mere rentabelt at bruge tiden på at skyde og fange krager, ræve, mårer og mink.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 20. aug 2016, 15:52

Var det mit fasanopdræt, ville jeg sgu være stolt af, at være leverandør til en fugl som vandrefalken. Kan godt være jeg er mærkelig, men har boet et årti op af et større gods, med stort fasanopdræt og udsætteri, hvor "hønsene" kom og fandt fred og føde i vores refugie-have. Nogle af dem kunne man klappe på hovedet. Fasan hører ret beset ikke hjemme her til lands og hvis ikke den var et plus for biodiversiteten og fantastisk at jage med stående hund, så jeg den helst borte, trods dens hyggelige væsen og flotte tilstedeværelse i landskabet.
Sætter man tamdyr på friland, så må man acceptere frafald. Kan man ikke det, eller få det til at løbe rundt alligevel, er man udygtig og udstyret med den forkerte opfattelse af begrebet jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Jensor » 20. aug 2016, 18:17

Lycon skrev: Motivet er ussel mamon. Det er ikke usædvanligt at godser udsætter f.eks. 5000 fasaner, så der er, i deres øjne, store økonomiske interesser i spil.
Jeg troede der var lagt ret store begrænsninger på hvor mange fasaner de må udsætte, men jeg kan ikke huske specifikke detaljer.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af The Mauer » 20. aug 2016, 18:33

Jeg tror nu ikke det er et gods` eget jagtvæsen der har skudt den. Som du selv skriver, så har de store økonomiske interesser i deres fasanjagt. Og hvis de bliver taget i den slags, så er det jo jævnt dårlig reklame. Og jeg tror at skytterne "bare" sætter x antal flere fugle ud, så der er en buffer til den slags rovtøj.

Men husk at de fleste store godser også,lejer dele af deres jorde ud til private jagtkonsortier. Jeg tror måske mere det er der synderen skal findes. Der er økonomien nok mere spændt op, og sådan en rovfugl der har fået smag for konsortiets jagtfasaner lever nok livet farligere der.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 20. aug 2016, 18:48

I de år jeg boede op til et gods jorder, hvor der blev holdt intensive hane-jagter, så jeg ikke mange rovfugle. Alle andre steder, lidt derfra var de, men ingen standfaste musvåger eller lign. I de senere år har det dog ændret sig. Tilfældigt? Næppe...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Gryphon » 21. aug 2016, 18:01

C-X skrev:I de år jeg boede op til et gods jorder, hvor der blev holdt intensive hane-jagter, så jeg ikke mange rovfugle. Alle andre steder, lidt derfra var de, men ingen standfaste musvåger eller lign. I de senere år har det dog ændret sig. Tilfældigt? Næppe...
misundelse er en grim ting

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Lycon » 21. aug 2016, 18:17

Gryphon skrev:
C-X skrev:I de år jeg boede op til et gods jorder, hvor der blev holdt intensive hane-jagter, så jeg ikke mange rovfugle. Alle andre steder, lidt derfra var de, men ingen standfaste musvåger eller lign. I de senere år har det dog ændret sig. Tilfældigt? Næppe...
misundelse er en grim ting
Hvad har en personlig observering, oven i købet ganske relevant for trådens formål, at gøre med at være misundelig?

Hvis du ikke kan bidrage med noget konstruktivt, så bedes du finde et andet sted end NVF at ytre dig.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af C-X » 21. aug 2016, 18:59

Jeg er på ingen måde misundelig. Om noget har jeg, herinde, været stor fortaler for diversiteten i jagtformer - også de, som jeg personligt ikke kan relatere til.
Fit mit vedkommende, finder jeg det ikke jagtligt interessant, men det håber jeg da at de deltagende og betalende gæster gør.

Nu har jeg set mange af de fugle de har sat ud gennem tiden og det er fortrinsvis hanner - derfor kalder jeg det hane-jagt.

I de tilstødende arealer, er der ofte en god jagt, på fortrinsvis vilde fugle. De holder godt på "deres" fugle, på godset, og jeg er sikker på, at de har dygtige skytter ansat.

Relevansen lå nu på rovfuglebestanden, som jeg personligt finder spændende, og den har tidligere været bemærkelesværdig lav, på omtalte gods jorder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af PSindrup » 22. aug 2016, 08:46

C-X skrev: Relevansen lå nu på rovfuglebestanden, som jeg personligt finder spændende, og den har tidligere været bemærkelesværdig lav, på omtalte gods jorder.
Det ville overraske mig, hvis de store godser bortskød sjældne og totalfredede rovfugle, uden at naboerne kendte til ugerningerne ...

Her hvor jeg bror - "semi-på-landet" - ved alle godt hvem der har skudt hvad (bilder jeg mig ind) :biggrin:

Men du har ret - det ligner en tanke ...

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sjælden rovfugl skudt i Danmark

Indlæg af Refraktorius » 22. aug 2016, 09:25

Lycon skrev:Det er sgu utroligt at der stadig er småt begavede jægere der bliver ved med at skyde rovfugle. :hunter:
Sjælden rovfugl skudt i Danmark
Der er tilsyneladende nogle brådne kar.
:wall:


.... kan forøvrigt godt lide den fart EB mener kræet kan flyve med!
Fuglen, som kan nå op på omkring 400 km/t, når den dykker, blev skudt søndag den 14. august.
:shock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar