Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af TGR » 1. aug 2016, 15:09

Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Jeg spørger fordi min hovedinteresse er buer, buejagt og buegrej. Jeg har egen butik og i den forbindelse var jeg på messe i USA.
Jeg prøvede også Crosman Benjamin Airbow. I min optik et luftgevær der bruger pile som projektil.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin ... eer-airbow

Jeg vil gerne tage en hjem eventuelt med henblik på videresalg, jeg har kigget rundt på politi.dks hjemmeside men kan kun finde formularer til import af våben.
Hvordan får jeg geværet godkendt, jeg vil ikke tage det hjem og risikere at det vurderes magen til armbrøste.
Håber i kan hjælpe.
Tonny
Senest rettet af Lycon 3. aug 2016, 12:43, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold?

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Allan3 » 1. aug 2016, 16:06


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af T-REX » 1. aug 2016, 17:18

Mine gæt: Enten, så er det et luftgevær, med kaliber over 4,5mm, eller en Armbrøst.

Jeg ville nok skrive til JM, og bede om deres holdning, selvom dette nok vil tage LANG tid.
Men hellere være sikker, end at importere noget, man i sidste ende ikke kan sælge.

http://www.justitsministeriet.dk/kontakt

Du kan købe den fra England:
http://www.outdoorhobbies.co.uk/benjami ... 4997-p.asp

I Tyskland omtaler de den, som en luftdreven Armbrøst
https://www.all4shooters.com/de/Jagd/Zu ... -IWA-2016/

Så mon ikke det også er "dommen" i Danmark?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af C-X » 1. aug 2016, 17:42

I DK er pneumatiske og elastik drevne harpuner blot sportsredskaber. De er ikke armbrøster.

Jeg ved ikke hvad den luft-pile-skyder reelt ses som i DK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af TGR » 2. aug 2016, 10:39

Det er netop grunden til at jeg ikke bare køber en, hvis jm bestemmer at det er en armbrøst så er man på s.......
Jeg mener at begreberne som vi kender dem er under udfordring, men den grundlæggende præmis for en armbrøst er at den har en streng og fjedrende ben. At den så er meget voldsom er en anden snak. Heldigvis eer den over 4,5 mm og vil kræve jagttegn.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Airsmith » 2. aug 2016, 23:09

TGR skrev:Det er netop grunden til at jeg ikke bare køber en, hvis jm bestemmer at det er en armbrøst så er man på s.......
Jeg mener at begreberne som vi kender dem er under udfordring, men den grundlæggende præmis for en armbrøst er at den har en streng og fjedrende ben. At den så er meget voldsom er en anden snak. Heldigvis eer den over 4,5 mm og vil kræve jagttegn.

Kunne du virkelig finde på at bruge sådan noget til jagt? Der åbenbart ingen grænser for dyrplageri i DK! Kan du ikke finde et andet sted til dit "problem" Hvorfor skal os almindelige 4,5 baghave hobbyskytter rodes ind i sådan noget? Vi har sku problemer nok i forvejen med at udøve vores hobby

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af C-X » 3. aug 2016, 00:23

Airsmith skrev:
TGR skrev:Det er netop grunden til at jeg ikke bare køber en, hvis jm bestemmer at det er en armbrøst så er man på s.......
Jeg mener at begreberne som vi kender dem er under udfordring, men den grundlæggende præmis for en armbrøst er at den har en streng og fjedrende ben. At den så er meget voldsom er en anden snak. Heldigvis eer den over 4,5 mm og vil kræve jagttegn.

Kunne du virkelig finde på at bruge sådan noget til jagt? Der åbenbart ingen grænser for dyrplageri i DK! Kan du ikke finde et andet sted til dit "problem" Hvorfor skal os almindelige 4,5 baghave hobbyskytter rodes ind i sådan noget? Vi har sku problemer nok i forvejen med at udøve vores hobby

vh airsmith
Du ved godt, at buejagt er tilladt i DK og at det generelt betragtes som lige så etisk forsvarligt, som jagt med krudtvåben, ikke? Så fald lige ned med dit dyreplageri...

Derudover tror jeg ikke denne skyder, som leverer rigeligt med energi, vil være tilladt som jagtvåben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Langenge » 3. aug 2016, 00:50

Airsmith skrev:
TGR skrev:Det er netop grunden til at jeg ikke bare køber en, hvis jm bestemmer at det er en armbrøst så er man på s.......
Jeg mener at begreberne som vi kender dem er under udfordring, men den grundlæggende præmis for en armbrøst er at den har en streng og fjedrende ben. At den så er meget voldsom er en anden snak. Heldigvis eer den over 4,5 mm og vil kræve jagttegn.

Kunne du virkelig finde på at bruge sådan noget til jagt? Der åbenbart ingen grænser for dyrplageri i DK! Kan du ikke finde et andet sted til dit "problem" Hvorfor skal os almindelige 4,5 baghave hobbyskytter rodes ind i sådan noget? Vi har sku problemer nok i forvejen med at udøve vores hobby

vh airsmith
Luftbøsser på 5,5 og derover er også tilladte til jagt.
Har du også noget imod det? :crazy:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Langenge » 3. aug 2016, 01:43

TGR skrev: ...
Jeg prøvede også Crosman Benjamin Airbow. I min optik et luftgevær der bruger pile som projektil.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin ... eer-airbow

Tonny
Jeg vil også opfatte den sådan.
Ergo kræver den tilladelse/jagttegn, og skal have en mundingshastighed på 200 m/s, før den må benyttes til jagt. Jeg tror BentX har leget lidt med konceptet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Thors24 » 3. aug 2016, 09:03

Airsmith skrev: Kunne du virkelig finde på at bruge sådan noget til jagt? Der åbenbart ingen grænser for dyrplageri i DK! Kan du ikke finde et andet sted til dit "problem" Hvorfor skal os almindelige 4,5 baghave hobbyskytter rodes ind i sådan noget? Vi har sku problemer nok i forvejen med at udøve vores hobby

vh airsmith
Lovligheden af "luftbøssepile" har jeg ingen anelse om, men at de er forsvarlige til jagt er der ingen tvivl om.
https://www.youtube.com/watch?v=QynWlT2hqA0
Som altid handler der om at våbnet er tilpasset byttet, og dette er vel ikke mere dyrplageri end anden jagt.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Kenned » 3. aug 2016, 10:18

Airsmith skrev:
TGR skrev:Det er netop grunden til at jeg ikke bare køber en, hvis jm bestemmer at det er en armbrøst så er man på s.......
Jeg mener at begreberne som vi kender dem er under udfordring, men den grundlæggende præmis for en armbrøst er at den har en streng og fjedrende ben. At den så er meget voldsom er en anden snak. Heldigvis eer den over 4,5 mm og vil kræve jagttegn.

Kunne du virkelig finde på at bruge sådan noget til jagt? Der åbenbart ingen grænser for dyrplageri i DK! Kan du ikke finde et andet sted til dit "problem" Hvorfor skal os almindelige 4,5 baghave hobbyskytter rodes ind i sådan noget? Vi har sku problemer nok i forvejen med at udøve vores hobby

vh airsmith
Det er jo netop ikke et 4,5mm våben, så jeg forstår ikke din frygt. Den vil kræve jagttegn, og er derfor slet ikke kategoriseret sammen med dine 4,5mm luftvåben.

Din modstand mod buejagt kan jeg heller ikke se berettigelsen i, medmindre du mener at enhver form for jagt er dyrplageri ?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Holten101 » 3. aug 2016, 12:57

Langenge skrev:
TGR skrev: ...
Jeg prøvede også Crosman Benjamin Airbow. I min optik et luftgevær der bruger pile som projektil.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin ... eer-airbow

Tonny
Jeg vil også opfatte den sådan.
Ergo kræver den tilladelse/jagttegn, og skal have en mundingshastighed på 200 m/s, før den må benyttes til jagt. Jeg tror BentX har leget lidt med konceptet.
Uanset om den bliver katagoriseret som luftvåben eller armbrøst så vil den ikke være tilladt til jagt (uanset at den er rigeligt forsvarelig til dette). Armbrøste er bare ikke tilladt til jagt i DK og en air-bow kommer ikke op på 200m/s, så jagt er vist udelukket da ingen ved deres sansers fuld fem vil kalde det en bue;-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af T-REX » 3. aug 2016, 13:02

:goodpost:

Så er den ged vist barberet ;)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af Kenned » 3. aug 2016, 15:14

Holten101 skrev:
Langenge skrev:
TGR skrev: ...
Jeg prøvede også Crosman Benjamin Airbow. I min optik et luftgevær der bruger pile som projektil.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin ... eer-airbow

Tonny
Jeg vil også opfatte den sådan.
Ergo kræver den tilladelse/jagttegn, og skal have en mundingshastighed på 200 m/s, før den må benyttes til jagt. Jeg tror BentX har leget lidt med konceptet.
Uanset om den bliver katagoriseret som luftvåben eller armbrøst så vil den ikke være tilladt til jagt (uanset at den er rigeligt forsvarelig til dette). Armbrøste er bare ikke tilladt til jagt i DK og en air-bow kommer ikke op på 200m/s, så jagt er vist udelukket da ingen ved deres sansers fuld fem vil kalde det en bue;-).

Cheers
Så må vi bare have den tunet :) :rock:

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af C-X » 3. aug 2016, 15:19

Spørgsmålet er så om det er en harpun, som den deler flest ligheder med, og dermed et sportsredskab. Er den ikke forbudt, så er den tilladt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af Kleth » 3. aug 2016, 15:26

C-X skrev:Spørgsmålet er så om det er en harpun, som den deler flest ligheder med, og dermed et sportsredskab. Er den ikke forbudt, så er den tilladt.
Jeg ville også kategorisere den som en harpun, og jeg ville ikke satse 12mdr på at politiet kategoriserer den som vi ville. Vi har før set at politiet et al har læst på producentens hjemmeside f.eks. at bestemte tomahawks er beskrevet som at kunne bruges som kasteøkse.
Nu er den vist ikke bygget specielt til maritimt brug og har et uheldigt navn, så det kunne blive et svært salg over for JM og politi.
Senest rettet af Kleth 3. aug 2016, 15:35, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af C-X » 3. aug 2016, 15:35

Jeg skulle heller ikke eje en, førend jeg var 110 % sikker på politiets klassifikation af aggregatet. Så hellere en finger i øjet...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af Marcus- » 15. apr 2017, 01:31


BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Er der nogen herinde der har importeret luftvåben fra USA?

Indlæg af BobGrizzly » 15. apr 2017, 07:00

Med sådan ėn, burde jeg kunne ramme skiven..i looove it
:giggle:

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Import tilladelse

Indlæg af BobGrizzly » 15. apr 2017, 07:06

JRexA skrev:
I Tyskland omtaler de den, som en luftdreven Armbrøst
https://www.all4shooters.com/de/Jagd/Zu ... -IWA-2016/
Det er liiiige voldsomt nok at nedlægge en bison...

Besvar