Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2016, 14:52

Hej alle

Hvor foretrækker du at skyde et vildsvin og ikke mindst hvorfor?

Jeg sidder og kikker på et billed, hvor der er 5 forskellige forslag, men jeg har den tilhørende tekst.

1) Lige bag øret
2) midt på halsen, så man rammer nakkehvirvlen
3) klassisk bladskud midt på kroppen og lige foran forbenet
4) Hjerteskud, lige over forbenet men på den nederste trediedel af kroppen
Lungeskud, lige bag forbenet og midt på kroppen


Peter

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af 308 W » 1. jul 2016, 14:56

Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.

Jeg taler af erfaring [emoji6]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2016, 15:09

308 W skrev:Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.
Jeg tænker bare at træfpunktet er ret lille, og skyder du bare en smule forkert, så kan det blive rigtigt grimt. :oops:

Peter

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af 308 W » 1. jul 2016, 17:14

Nu er det ikke første gang at du starter en tråd om vildsvin og jeg bliver i tvivl om du nogensinde har været på jagt?

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 1. jul 2016, 18:11

PSindrup skrev:
308 W skrev:Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.
Jeg tænker bare at træfpunktet er ret lille, og skyder du bare en smule forkert, så kan det blive rigtigt grimt. :oops:

Peter
Det er ikke god stil at disse andre når de svarer på dit spørgsmål. Det ville nok være mere relevant at stille det til ham der har lavet kill-zonerne. Den dygtige skytte kender kill-zonerne og ved hvornår man skal skyde, og kan skyde de forskellige steder. Rent teknisk så er kill-zonerne designet til at gøre jagtfelskydningerne sværere. Det betyder så ikke at fordi man i en jagtsituation ikke leverer dyret hvis man ikke rammer i kill-zonerne. Det betyder blot at man ikke får maks point.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 1. jul 2016, 18:22

308 W skrev:Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.

Jeg taler af erfaring [emoji6]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Du ved ikke hvad du snakker om!

Hjernen på en gris et i linien imellem øret og øjet og er alt for lille et mål at sigte efter for almindelige skytter. Skyder man bag øret sigter man lidt for højt til at ramme rygraden men det er vel den man går efter.

Men mindre man er mere end almindeligt rutineret så skal man skyde et bladskud til grisen. Om ikke andet så fordi en skadet gris er pisse farlig at gå eftersøg på. Går jeg eftersøg på en gris og finder en anskydning i hovedområdet så står skytten sq til røvfuld for både at udsætte grisen for lidelser og mig for ekstra risiko.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

FØH
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28. feb 2014, 22:22
Interesser: jagt
Geografisk sted: odense
Been thanked: 2 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af FØH » 1. jul 2016, 18:39

det svenske jægerforbund har lave t et spil. her kan du se de forskellige steder og forvent udfald.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Halvautomat » 1. jul 2016, 18:43

Enig!
Oftest skyder man også om natten og det bliver det ikke nemmere af... dels skydemæssigt... men også hvis det bliver nødvendigt med en eftersøgning...
Grise er også mange gange urolige... underligt nok :???:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Kleth » 1. jul 2016, 19:00

FØH skrev:det svenske jægerforbund har lave t et spil. her kan du se de forskellige steder og forvent udfald.
Ja, det er rigtig godt, så kan man se hvor små nogle mål er


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 1. jul 2016, 19:09

Unknown skrev:
PSindrup skrev:
308 W skrev:Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.
Jeg tænker bare at træfpunktet er ret lille, og skyder du bare en smule forkert, så kan det blive rigtigt grimt. :oops:

Peter
Det er ikke god stil at disse andre når de svarer på dit spørgsmål. Det ville nok være mere relevant at stille det til ham der har lavet kill-zonerne. Den dygtige skytte kender kill-zonerne og ved hvornår man skal skyde, og kan skyde de forskellige steder. Rent teknisk så er kill-zonerne designet til at gøre jagtfelskydningerne sværere. Det betyder så ikke at fordi man i en jagtsituation ikke leverer dyret hvis man ikke rammer i kill-zonerne. Det betyder blot at man ikke får maks point.
Hvis du erstatter Peters "du" med et "jeg", tror jeg at vi har rette tilsigtede ordvalg. Peter er formentlig ved at være klar over sin egen manglende erfaring - ellers stillede han næppe spørgsmålet :blink:

Enhver bør gøre dette denne finder værende i overensstemmelse med sine egne færdigheder og den givne situations muligheder og begrænsninger, foruden ens dagsform.

For et par uger siden lavede jeg et hovedskud på en rævehvalp, fordi jeg var 100 % på at det var forsvarligt og fornuftigt. Sigtede efter noget mindre end en femmer. Jeg erindrer ikke mange episoder, hvor jeg har været tilnærmelesvis i stand til, at gøre nogt lignende (råger undtaget - fed lyd!) under jagt/regulering.

Jeg har ikke ondt i ræven, fordi nogen kan lave sikre hovedskud, eller ditto svære skud, jeg er bare ikke nået dertil selv endnu.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 1. jul 2016, 19:12

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 1. jul 2016, 20:21

Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.19.29.png
Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.19.29.png (749.31 KiB) Vist 17569 gange
Her har jeg forsøgt med skuddet bag øret. Skadeskydning...
Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.23.23.png
Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.23.23.png (749.64 KiB) Vist 17555 gange
Her er så det "rigtige" hjernetræf. Prøv engang hvor mange forsøg I skal bruge for at få det til.. det er et lille mål
Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.26.17.png
Skærmbillede 2016-07-01 kl. 20.26.17.png (752.79 KiB) Vist 17555 gange
Endeligt det træfpunkt jeg vil anbefale. Det er et lungeskud og grisen vil ofte spurte et stykke før den ligger. Men skyder man for lavt rammer man hjertet og skyder man for højt rammer man rygraden. Skud mod gris er ofte i fart eller fra tårn (eller begge dele) så de er svære og ofte i vinkler. Derfor er det godt at have lidt ekstra marginal.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af TheDarkSide » 1. jul 2016, 20:48

Ja, jeg har altid undret mig over når folk stolt siger de har skudt en gris bag øret. For der er vel ikke meget andet end kød og skind. Nu kender jeg ikke meget til vildsvins biologi, men de er vel sammenlignelige med tamsvin. Kigger man på et svinekranie er det nemt at se hvor hjernen sidder og det er mellem øre og øjne. Men både hjerne og nakkehvirvler er tæt på, så det forklarer hvorfor det nok mange gange slår ihjel. Men reelt skyder man ikke efter et vitalt mål.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2016, 22:33

308 W skrev:Nu er det ikke første gang at du starter en tråd om vildsvin og jeg bliver i tvivl om du nogensinde har været på jagt?
Det var da et mærkeligt svar! :???:

For det første, så har jeg ikke tidligere stillet spørgsmål om vildsvinejagt.

For det andet, så har jeg endnu ikke været på jagt, da jeg først fik jagttegn i dette forår, men jeg var ikke opmærksom på at det skulle diskvalificerer mit fra at stille jagt-spørgsmål på dette forum.

Peter

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 1. jul 2016, 22:54

PSindrup skrev:
308 W skrev:Nu er det ikke første gang at du starter en tråd om vildsvin og jeg bliver i tvivl om du nogensinde har været på jagt?
Det var da et mærkeligt svar! :???:

For det første, så har jeg ikke tidligere stillet spørgsmål om vildsvinejagt.

For det andet, så har jeg endnu ikke været på jagt, da jeg først fik jagttegn i dette forår, men jeg var ikke opmærksom på at det skulle diskvalificerer mit fra at stille jagt-spørgsmål på dette forum.

Peter
Det er et meget relevant spørgsmål du stillede så skyd du bare løs en anden gang.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 1. jul 2016, 23:47

Jeg tænker at man behøver ikke skyde bag øret når de kommer med 80km/t. Der vil en bladkugle være nok. Når og hvis grisen står stille så kan man da godt liste op bag øret. De kan godt lide at blive kløet der :rolf:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 2. jul 2016, 09:14

C-X skrev:
Unknown skrev:
PSindrup skrev:
308 W skrev:Bag øret, hurtigt død og ingen kød spild.

Men det er ikke altid muligt når de kommer i fuld firspring og man eksempelvis sidder i et lukket tårn.
Jeg tænker bare at træfpunktet er ret lille, og skyder du bare en smule forkert, så kan det blive rigtigt grimt. :oops:

Peter
Det er ikke god stil at disse andre når de svarer på dit spørgsmål. Det ville nok være mere relevant at stille det til ham der har lavet kill-zonerne. Den dygtige skytte kender kill-zonerne og ved hvornår man skal skyde, og kan skyde de forskellige steder. Rent teknisk så er kill-zonerne designet til at gøre jagtfelskydningerne sværere. Det betyder så ikke at fordi man i en jagtsituation ikke leverer dyret hvis man ikke rammer i kill-zonerne. Det betyder blot at man ikke får maks point.
Hvis du erstatter Peters "du" med et "jeg", tror jeg at vi har rette tilsigtede ordvalg. Peter er formentlig ved at være klar over sin egen manglende erfaring - ellers stillede han næppe spørgsmålet :blink:
Helt korrekt! :thumbup:

Der skulle naturligvis have stået jeg (eller man). :oops:

Peter

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 2. jul 2016, 09:52

Du har en salonriffel. Det er snart sæson for æbler. Skyd æbler med riflen. Spraydåser. Vandballoner i forskellige størrelser og afstande. Skyd på mål i forskellige størrelser, forme og afstande.
Du bruger alt for meget tid på at læse på inernettet. Du skal ud og mærke krudtrøg i næsen og rekyl på skulderen.
Tag med til Kbh en dag og skyd på hjortebanen. Meld dig ind i Stenlille jagtforening, de har fællesture til Hanebjerg hvert år, det er billigt og de skyder på hjortebanen deroppe.

En gris er en stor kampmaskine forfra, fra siden er den et stort mål, men ingen rammer altid direkte i kill-zone selv ikke når dyret står stille. så derfor skal man have respekt for sit skud men man skal ikke fryse og blive angst. Rammer første skud ikke perfekt så repeterer man og skyder igen og igen indtil man er løbet tør for krudt, sikkerheden bliver kompromiteret eller grisen viser tydelige skudtegn.

Det starter med træning. Intet slår realistisk træning.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af BentxBetjent » 2. jul 2016, 10:20

Man skal da godt nok skyde lavt for at lave et hjerteskud.
Godt man har forbenet til at angive stedet.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 2. jul 2016, 11:25

BentxBetjent skrev:Man skal da godt nok skyde lavt for at lave et hjerteskud.
Godt man har forbenet til at angive stedet.
Ja de fleste bliver forbavsede. Men sigter man efter hjertet er der pæn risiko for at lave en grim anskydning i benet





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Raptor357 » 2. jul 2016, 11:34

Unknown skrev:
En gris er en stor kampmaskine forfra, fra siden er den et stort mål, men ingen rammer altid direkte i kill-zone selv ikke når dyret står stille. så derfor skal man have respekt for sit skud men man skal ikke fryse og blive angst. Rammer første skud ikke perfekt så repeterer man og skyder igen og igen indtil man er løbet tør for krudt, sikkerheden bliver kompromiteret eller grisen viser tydelige skudtegn.

Det starter med træning. Intet slår realistisk træning.
Hvad mener du den er en stor kampmaskine? Den er jo ikke pansret og skyder man den forfra skal man nok lave ravage nok til at den lægger sig. Hjerne, rygrad og lunger vil være det man kan ramme, men det er et smalt mål som heller ikke er imponerende stort.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 2. jul 2016, 13:13

Her er er ganske nyt eksempel på hvad sådan en kampmaskine kan

http://www.jaktojagare.se/kategorier/ut ... -20160629/





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Stoffer » 3. jul 2016, 10:54

Hej

Et vildsvin er noget af det mest skudstærke vildt der findes i Europa, om de bliver til "kampmaskiner" er nok kun unødvendigt ordkløveri :shame:

Der er god grund til at professionelle jægere ikke, uden tøven, nærmer sig anskudte svin.
Og anskudte vildsvin angriber alt hvad der er indenfor rækkevidde.
Der er flere eksempler på jægere og hunde der er kommet af dage ved angreb fra vildsvin (eksempler findes nemt på Google)

Stoffer

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Boryx » 3. jul 2016, 11:01

I min optik er vildsvin ikke mere skudstærkt end andet vildt. Men de jages tit under dårligere betingelser, enten er de i bevægelse eller der er dårlige lysforhold etc.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 3. jul 2016, 11:45

Boryx skrev:I min optik er vildsvin ikke mere skudstærkt end andet vildt. Men de jages tit under dårligere betingelser, enten er de i bevægelse eller der er dårlige lysforhold etc.
Det er jo en vurderingssag, men det er det eneste vildt jeg har set så ofte læbe så langt med voldsomme skader i de vitale organer. Jeg har prøvet flere gange at en gris med træf igennem begge lunger løber over 100 meter. En havde endda også træf i hjertet. De rådyr jeg har skudt på samme måde har aldrig løbet mere end det halve.

Samtidigt et grisene mere agressive når de er skadede og den kombination gør at de er farlige når man skal eftersøge dem. Men ja bjørn er også farligt vildt at eftersøge, men da det er et rovdyr er det vel forventeligt. I min optik er vildsvin vore breddegraders bøffel - skudstærk, agressiv og dermed farlig når anskudt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar