Tror jeg er klar til nye pile!

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 16. jun 2016, 16:08

nu har jeg fået skudt en del med min nye bue og jeg har været lidt frustreret, fordi at jeg ikke følte at jeg kunne placere pilene ordentligt hver gang. Jeg har arbejdet ekstremt meget på min form uden held, indtil igår aftes til træning hvor en af mine klub kammerater forslog,at jeg kunne prøve hans pile.
Det var Victory Vap spine 300 efter spine og dømme, så skulle de slet ikke fungere med min lave trækvægt (38#) men for dælen hvor var de fede og skyde med og for første gang ramte jeg virkelig hvor jeg sigtede hver gang.
Jeg prøvede også Carbon one i spine 410 og de var også ok, men jeg følte ikke de kunne måle sig med de Vap

Så er spørgsmålet hvorfor fungere de så godt til mit setup?

Jeg har kigget lidt rundt på pile og har Easton carbon one og Victory Vap i tankerne hva siger de kloge til det?
Her hvor jeg træner normalt, der blæser det altid temmelig meget og jeg tænker det kunne være en go ide med små faner og ikke 2" bohning faner?

Og tilsidst hvilken spidsvægt skal jeg gå efter?

38# trækvægt og 29.5" træklængde
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 16. jun 2016, 18:27

Det jeg har læst mig til er, at med en ordentligt tunet bue, der vil den normalt skyde fint, også med alt for stive pile.

For svage pile er derimod en anden sag.

Hvad er det nu du fik købt, for en bue?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 16. jun 2016, 19:24

JRexA skrev:Det jeg har læst mig til er, at med en ordentligt tunet bue, der vil den normalt skyde fint, også med alt for stive pile.

For svage pile er derimod en anden sag.

Hvad er det nu du fik købt, for en bue?
Hej Jrexa

Det blev en Defiant 34
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 16. jun 2016, 20:42

Din "perfekte" pil, ifølge Ontarget2, vil ligge på omkring Spine 500 med 100 grain spidser og Spine 480, med 125 Grains spidser

Højere Spine dvs. mindre stivhed giver oftest lettere og hurtigere pile.

Jeg ville tage nogle der er for stive, for det er Compound buer ikke så følsomme overfor, og så kan de bruges, når du engang får skruet op.

hvis du kan skrue op til 50 pund, og bruger 100 Grains spidser, så skal du bruge omkring Spine 380-400, lidt afhængigt af præcist hvilken pil der vælges.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 16. jun 2016, 22:29

JRexA skrev:Din "perfekte" pil, ifølge Ontarget2, vil ligge på omkring Spine 500 med 100 grain spidser og Spine 480, med 125 Grains spidser

Højere Spine dvs. mindre stivhed giver oftest lettere og hurtigere pile.

Jeg ville tage nogle der er for stive, for det er Compound buer ikke så følsomme overfor, og så kan de bruges, når du engang får skruet op.

hvis du kan skrue op til 50 pund, og bruger 100 Grains spidser, så skal du bruge omkring Spine 380-400, lidt afhængigt af præcist hvilken pil der vælges.
Tusinde tak for din hjælp!

Jeg ville nok satse på en spine 480 med 125 grain spids så :smile:

Hvor lange skal de pile så være? Jeg tænker en kortere pil er lettere plus den også må blive stivere ikk?

Kan jeg kører stivere pile endnu foreksempel spine 400-410 eller skal der for meget spidsvægt på ?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 17. jun 2016, 01:39

Du kan sandsynligvis skyde fint, selv med Spine 300, uden at smide ekstra tunge spidser på.

Nogle baneskytter skyder med extra tykke pile, og Spine der er voldsomt meget over det beregnede behov.

Hvis du kun vil bruge dem med Field Points, så skal pilen bare være lige lang nok, til at nå pilehylden.

Hvis du vil bruge pilene til jagt, så er det rart, hvis jagtspidsen sidder foran dine knoer.


Jo kortere pilen er, jo svagere Spine er der behov for.
Jo mere vægt i spidsen, jo stivere skal pilen være.


Du kan prøve at hente den software der hedder Ontarget 2
http://www.pinwheelsoftware.com/
Og lege med opsætningerne. Så kan den give dig et ret godt bud på, hvad der vil passe.
Den kører som Demo i vist nok 10 dage, derefter skal den købes. Jeg har købt den, og er glad for den.

Den komplette pakke er den der hedder "Software for Archers"

Men som sagt, en Compound bue er IKKE kritisk med Spine. Du har ikke "Archers Paradox" som på en Recurve eller langbue, hvor pilen skal "bugte" sig, rund om buens håndtag/riser.
På en Compound er der en fuldstændig lige pilegang, hvis ellers buen er sat korrekt op.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 17. jun 2016, 01:43

Find ud af hvor meget du vil ofre på pile.

Se hvad der er af gode priser, bar Spine er bedre end ca. 500, så vil du være "fit to fight"

Om det så er Spine 300, 340, 400 eller 440, det har mindre betydning.

Jeg ville anbefale Spine 340 eller 400, og bare med 100 Grains spidser.

Så er du også klar, til hvis du skruer buen op til 50 pund.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af TGR » 17. jun 2016, 11:24

Afklar dine behov.
Carbon One er relativ tung. VAP rimelig let.
Tung, tynd pil, med tung spids er ideel til Udendørs skiveskydning
Tynd, let pil med relativ let spids er god til 3d.
Tyk, let pil med relativ let spids også god til 3d.
Tyk pil, med tung spids ideel indendørs.

Hvis du vil have noget fart i dine få pund, så overvej et let skaft kortet ret meget og relativ let spids.
Med 29,5" træk kan du skyde pile på 28".
Tynde pil har tendens til at gruppere en smule bedre end tykke da de er mindre følsomme overfor trykfejl i buen.

Men budget har også en del at sige, den pil jeg bruger i år er fantastisk men koster så også ca. 150 per stk.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 18. jun 2016, 20:54

Jrexra

Tusinde tak for din hjælp og din tid

Det program du linkede til kan kun bruges til PC eller Mac og jeg har kun en ipad, så hvis jeg har forstået det rigtig så kan jeg ikke bruge den.

Men nu har jeg nogle retnings linier at gå efter og det var lækkert, tak for det :blink:

Tonny

Tusinde tak for svar
150kr pr pil det er helt sikker alt for meget for mig.

Som sagt er jeg stadig våd bag ørene, så der skal være plads til at jeg kan skyde et par pile væk uden at skulle tænke på prisen. Jeg tænker mit prisleje vil ligge på max 75-80kr, kan jeg få en go pil for de penge?
Jeg går helt sikkert efter en tynd,let og gerne stærk og hårdfør pil. Jeg vil gerne have max ud af de få pund jeg skyder med og den kan hjælpe med trykfejl og gruppere bedre, så modtages det med kyshånd.
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 19. jun 2016, 02:33

Hvis du ikke har så langt til Als, så ville jeg tage et smut forbi Danage, og spørge dem til råds.

De har sikkert også nogle tilbud, det er svært at sige nej til.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Martin G » 20. jun 2016, 07:27

JRexA skrev: Men som sagt, en Compound bue er IKKE kritisk med Spine. Du har ikke "Archers Paradox" som på en Recurve eller langbue, hvor pilen skal "bugte" sig, rund om buens håndtag/riser.
På en Compound er der en fuldstændig lige pilegang, hvis ellers buen er sat korrekt op.
Der tager du desværre fejl. Archers paradox er tilstede også ved compound buer. Men ved compound buen har du mulighed for at tilpasse buen til pilen. Men for at få den optimale pileflugt skal du være i nærheden af den optimale spine.

Man kan tune buen til pilen el. tune pilen til buen..

hvis du smider pil på strengen og flugter strengen og pilen så vil du erfare at dit sigte sidder til venstre for strengen (RH bue)

Grunden til at man jager den perfekte spine er for at fanerne IKKE skal bruge så meget af pilen energi på at rette sig op. hvis du bareshaft tuner din bue trækker du så meget fart og præcision ud af dit setup som overhoved muligt. :biggrin:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Martin G » 20. jun 2016, 16:26

Raptor660 skrev:nu har jeg fået skudt en del med min nye bue og jeg har været lidt frustreret, fordi at jeg ikke følte at jeg kunne placere pilene ordentligt hver gang. Jeg har arbejdet ekstremt meget på min form uden held, indtil igår aftes til træning hvor en af mine klub kammerater forslog,at jeg kunne prøve hans pile.
Det var Victory Vap spine 300 efter spine og dømme, så skulle de slet ikke fungere med min lave trækvægt (38#) men for dælen hvor var de fede og skyde med og for første gang ramte jeg virkelig hvor jeg sigtede hver gang.
Jeg prøvede også Carbon one i spine 410 og de var også ok, men jeg følte ikke de kunne måle sig med de Vap

Så er spørgsmålet hvorfor fungere de så godt til mit setup?

Jeg har kigget lidt rundt på pile og har Easton carbon one og Victory Vap i tankerne hva siger de kloge til det?
Her hvor jeg træner normalt, der blæser det altid temmelig meget og jeg tænker det kunne være en go ide med små faner og ikke 2" bohning faner?

Og tilsidst hvilken spidsvægt skal jeg gå efter?

38# trækvægt og 29.5" træklængde
Det hele starter og slutter med pilen. der er VIRKELIG meget der spiller ind når vi snakker præcision..

Nu ved jeg ikke hvilken pil du bruger (mere info tak :smile: ) og har ikke personlig erfaring med Victory Vap. men ud fra hvad jeg kan læse mig fra til så tror jeg godt jeg ved hvorfor du oplever strammere grupper med Vap pilen.

Vap skaftet er et UTROLIG lige skaft med +/- .001-inch straightness og med +/- 0.5-grain vægtforskel pr dusin (der går cirka 15.5 grains til 1 gram) fåes det faktisk ikke meget bedre.

Dvs. at du har et skaft der er meget lige til at starte med også vejer de stortset det samme alle sammen. hvilket selvfølgelig også giver stramme grupper.

Hvis du gerne vil have mere ud af dine pile. så skyd dem af i en gruppe på så lang afstand som du er komfortabel med..

Når du har skudt din gruppe så tager du den pil der sidder højest og den der sidder lavest ud og bytter spidserne rundt. når du har gjort det, så gentager du med de næste pile.. Igen den højeste og den laveste byttes ud.. Grunden til at du gør det er netop at vægten på skafterne ikke køre i så stram tolerance som Vap pilene. og gæt engang...Dine fieldpoints kan sagtens svinge +/- 2grains

Prøv nu at skyde en gruppe af igen.. den burde være bedre nu...

Det helt optimale for at have et godt setup er selvfølgelig en vel tunet bue.. Papir tuning er kun et startetpunkt ved tuning.. der er et stykke vej endnu til du er i mål..

Jeg vil anbefale dig at lave en walkback tuning eller bedre endnu modded freanch tuning.. samme resultat bare hurtigere :smile:

hvis buen skal bruges til jagt skal den jo selvfølgelig broadhead tunes.

Når din skydestill er perfekt og jeg mener perfekt! så kan du kaste dig ud i bareshaft tuning. men glem den for nu :biggrin:

For at vende tilbage til til det med pile så vil jeg anbefale dig at begynde at samle dem selv. Det tager tid og koster lidt at komme igang. jeg er gået all-in og har brugt godt 5000.- på værktøj til at bygge den perfekte pil.. men så er de altså også alle 100% ens bagefter

ting der er gode men ikke nødvendige at bruge er

-arrow spinner
-arrow squaring tool
-grain scale
-og en pile sav :biggrin:

Du skal selvfølgelig bruge et fane apperat :smile: Jeg bruger selv en Vane master pro fra last chance archery (2500.- :alcohol: )

Den kan det hele! den tager alle faner og skafter. lige faner, offset og højre el. venstre helical det er lige meget den tager alt.

Nå men sådan her gør jeg når jeg skal "bygge den perfekte pil"

Find ud af hvilket skafter,faner og spidsvægt du ønsker at bruge.. Byg din pil i Ontarget2 software for at finde den korrekte spine. det behøver ikke være 100% perfekt da du kan tune dig ud af det. men det er vigtigt at du er i nærheden..

husk at få FOC op omkring de 12-15% (det er med til at øge præcisionen)

Mine pile er 28"Easton FMJ .300 med 3graders right helical blazers og 125grain spids 514.6 grains totalvægt :biggrin: kommer afsted med 284Fps med min Carbon spyder Turbo :smile:

Det første der skal gøres er at spinteste skafterne. Det gør jeg for at se hvilken ende der skal afkortes fra. hvis der er meget slør i bagenden af pilen fjerner jeg mest derfra og hvis der er ligemeget slør foran som bagi så ryger der ligemeget af i begge ender (det gør skafterne så lige som muligt) - en forhandler fjerne bare fra spidsen i den længde man vil ha.

næste skridt er at slibe enderne til så de er perfekte i vinklen. det er også med til at få pilen til at spinne helt lige uden vobbel (G5 arrow squaring tool) ellers følger der en sten med til mine pile. men den bruger jeg ikke.

Rens alle carbon og eller metal spåner ud af skaftet!

Så skal indsatserne limes i med epoxy.. prøv at bruge samme mængde lim på alle pile :smile: De skulle jo gerne veje det samme når vi er færdige :neutral: lad dem LIGGE i 24 timer så de hærder.

Så ryger der wraps og faner på :) igen brug sprit og prøv at bruge lige meget lim på alle fanerne :smile: Jeg bruger Blazers med 3 graders right helical (igen for præcision)

Nu er det tid til at veje skafterne og spidserne og få dem parret let skaft til tung spids - har man ikke en vægt så skyder man en gruppe og flytter spidserne rund efter hvor de rammer :smile:

Og det var så det :) Det hele er meget sjovere når man rammer :razz:
Vedhæftede filer
tuning.jpg
tuning.jpg (693.81 KiB) Vist 17116 gange
13087684_10153623621428435_137249942477489286_n.jpg
13087684_10153623621428435_137249942477489286_n.jpg (664.05 KiB) Vist 17116 gange
“Der var et egern!”

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 21. jun 2016, 11:08

Jrexa

Tak for svar

Jeg har tænkt på Danage og høre dem af med nogle pile, men kunne jo være Tonny havde nogle forslag i den pris klasse jeg nævnte :smile:

Martin

Tak for dit svar og info omkring pile opsætning, men lige nu vil jeg slet ikke bruge så mange penge på værktøj til at lave pile, da jeg står og mangler en del andet udstyr. Jeg satset pt på at få lavet nogle som jeg håber spiller til mit setup :smile:

Jeg har lige nogle spørgsmål hvad er FOC og nock tuning?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af TGR » 21. jun 2016, 20:37

Det har jeg, har 6 stk Vap V6 stående i spine 350 til 69 kr Per stk. Ellers vil jeg klart anbefale black eagle outlaw, de er standard tykkelse men har virkelig fået positive tilbagemeldinger på dem.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Martin G » 21. jun 2016, 21:17

Raptor660 skrev: Martin

Tak for dit svar og info omkring pile opsætning, men lige nu vil jeg slet ikke bruge så mange penge på værktøj til at lave pile, da jeg står og mangler en del andet udstyr. Jeg satset pt på at få lavet nogle som jeg håber spiller til mit setup :smile:

Jeg har lige nogle spørgsmål hvad er FOC og nock tuning?

FOC er front of center. altså hvor pilens balancepunkt ligger :smile:

Nock tuning kan være at dreje nocken efter pilsens spine så spine sidder ens på alle pile.. det er ikke noget jeg selv bruger tid på. men primært så er det hvor stramt nocken sidder på strengen... den skal ikke sidde for løst selvfølgelig. men den skal heller ikke sidde for stramt da det kan give nogle problemer så som nock pintch hvilket også har betydning for pilens flugt.

Jeg har aldrig oplevet problemer med hverken x-nocks eller h-nocks selvom Hoyt har tykke strenge :smile:

Hvis jeg var dig ville jeg få fat i en 29.5" pil i .400 spine med 125 grain hoved for at få den øgede FOC..

Ellers skal du bare være opmærksom på at få så lige pile som muligt og gerne få sat faner på med 3 graders right helical. det giver en fantastisk god og stabil pil :biggrin: Man kan købe et Bohning fane apperat for omkring 400.- det er rigelig fint til at komme igen på :razz:
“Der var et egern!”

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 23. jun 2016, 16:33

Martin

Tusinde tak for svar.

Jeg må lige i tænke boks og se hvad jeg skal gå efter, jeg vil bare være 100% sikker på,at jeg får noget der virkelig spiller til mit setup denne gang. Det er ikk meget værd at smide penge ud på et dusin pile som skuffer og man alligevel ikke kan skyde ordentlig med :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Martin G » 24. jun 2016, 08:59

Raptor660 skrev:Martin

Tusinde tak for svar.

Jeg må lige i tænke boks og se hvad jeg skal gå efter, jeg vil bare være 100% sikker på,at jeg får noget der virkelig spiller til mit setup denne gang. Det er ikk meget værd at smide penge ud på et dusin pile som skuffer og man alligevel ikke kan skyde ordentlig med :smile:
Så køb de mest lige pile du kan finde i spine .400 og smid 125 grain hoved på dem og få en til at lime dine faner på i 3-5 graders helical.. Jeg har altid skudt med blazers. det har altid virket fint for mig hvertfald :smile:
“Der var et egern!”

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 24. jun 2016, 16:35

Martin

Jeg endte med at kontakte Tonny og fik en snak om pile og jeg fik et bedre indblik i hvordan de laves og hvorfor. Jeg får ham til at lave nogle korte lette nogle og til en fornuftig pris, så jeg ikke bliver frustreret hvis jeg mister nogle til 3D.

Mine er nogle billige beeman White box og efter snak med Tonny, så vil jeg prøve at opgradere noks på dem for at se op det skulle hjælpe lidt, det er da en billig måde at prøve ting af på da noks ikk koster en formue.

Men med tiden, så vil jeg rigtig gerne lave mine egne pile da jeg syntes det er spændende og hører med til hobbyen. Vi har en pile afkorter i klubben, så den skal jeg da ikke ud og investere i :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 26. jun 2016, 22:29

Update!

Her dag sket der lidt på min trækvægt! For ca en uge siden skruede jeg en kvart omgang ind på buen og kunne ikke mærke noget forskel hverken i skuldrene eller i måden buen var at trække.
I dag tænkte jeg så at jeg ville give den, den resterende omgang og skød der efter buen. Der var intet at mærke og jeg blev så lidt ivrig :biggrin: jeg gav den 3 omgange mere ind og skød igen og her blev jeg i tvivl om jeg virkelig havde skruet rigtig vej, for jeg følte ikke den store forskel ud over,at jeg havde nemmere ved at holde og sigte med buen.

Jeg tænkte fuck det og gik all in og skruede buen helt i bund, nu kunne jeg så mærke vægten men ikke at den var generende og sikke en forskel på hvordan buen opfører sig, selv om der er kommet mere vægt på så har jeg nemmere ved at holde den stille og sigte med den.

Det fedeste er at nu skal sigtes skrues helt i bund for,at skyde på 45m. Det var den nu heller ikke før, men jeg var ret overbevist om at jeg max kunne skyde 55-60 meter, så ville sigtet ikk kunne komme længere ned.
fordi jeg var så gearet over at buen var så fed at skyde med, ja så var jeg så dum at skyde alt for mange pile og det kan jeg så mærke i skuldrene nu. Jeg har klub træning i morgen og der vil jeg så se hvordan skuldrene har det,hvis det er slemt bakker jeg buen lidt tilbage igen og skærer ned på skudene,indtil der er kommet ro på dem igen også vil der gradvis blive skruet op igen.

Jeg mener de sagde hos Danage,at når buen var helt skruet i bund så lå den på lige knap 52#. Det ændre da en del på den pile spine jeg skal have, så slår lige koldt vand i blodet med pile til jeg ved hvor jeg lander henne med trækvægt på buen.

Men jeg vender lige tilbage når jeg ved det mere sikkert :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 1. jul 2016, 13:28

Jeg havde problemer med at mine fieldpoints gik løs hele tiden, så jeg skruede dem ud for at give dem noget strenge voks og til min forbavselse så jeg ,at den ene kun havde gevind i et halvdelen af enden. Så kan jeg da godt forstå hvis de flyver lidt mærkeligt ind i mellem, da det må give en vægt forskel.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (507.86 KiB) Vist 16921 gange
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 1. jul 2016, 19:26

Hvis du kigger på profilen, så har den med halvt gevind en anelse anden profil, så det er nok en spids, af et andet mærke.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af TGR » 2. jul 2016, 17:05

Jrexa, har du en grain vægt så tjek dem, ellers er det normalt for Saunders combo at de kun har halvt gevind, det er det også for g5 montec.
Hvis du har en spinner kan du jo tjekke dem, ellers vil jeg mene at du skal finde grunden til skævt flyvende pile ved chaufføren, når det ikke er hver gang.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af Raptor660 » 4. jul 2016, 21:31

Ehh øhh :oops: nu er der kommet samling på mine pile. Det er med bøjet nakke at jeg må indrømme at største delen af dårlige skud lå hos mig, efter ændret håndstilling og en anden stabilisator kan jeg nu lave pæne grupper hver gang. Der er stadig en enkelt flyver ind i mellem, men så ved jeg det er mig og kan mærke det med det samme,at skuddet var dårligt.

Jeg kigger stadig lidt på pile, men har ikke så travlt nu. Jeg kigger også på alt hvad jeg kan finde på you tube omkring pile og opsætning, så jeg først og fremmest kan lære en masse men også med tiden,at jeg kan lave mine pile selv. jeg syntes det er spændende og sjovt at lære det.
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Tror jeg er klar til nye pile!

Indlæg af T-REX » 5. jul 2016, 13:25

TGR skrev:Jrexa, har du en grain vægt så tjek dem, ellers er det normalt for Saunders combo at de kun har halvt gevind, det er det også for g5 montec.
Hvis du har en spinner kan du jo tjekke dem, ellers vil jeg mene at du skal finde grunden til skævt flyvende pile ved chaufføren, når det ikke er hver gang.
Nu er det Raptor660, der har spurgt om sine spidser. :blink: Men ellers, Ja, jeg har en Grain Vægt (max 200 gram, præcision 0,002 gram eller 0,03 grains)
De spidser jeg har vejet fra mine Carbon Express Pile og fra Black Eagle ligger alle indenfor 1 grain fra 100 Grains. (de fleste indenfor 0,3 grain)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar