Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af BasicReality » 31. mar 2016, 11:46

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev: Selv når alt det er sagt, hvorfor er der så den her "frygt" mod full auto konvertinger, eller full auto generelt? Full automatisk ild har en meget begrænset funktion rent taktisk. Mod civile mål der ikke skyder tilbage vil det stort set til enhver en tid være bedre at bruge semi da du har mere kontrol over hvor dine skud lander, du har større sandsynlighed for at ramme flere inden du løber tør?
Nu har jeg aldrig selv haft fornøjelsen af et fuld-automatiksk våben, fraregnet airsoft.
Men tror du ikke det gør en forskel om det er trænet militær mand eller en religøs fanatiker der har fået en 5-minutters intro til en AK47?
Jeg forestiller mig at det ligger mere til en amatør at pege i den generelle retning af en folkemængde og holde aftrækkeren nede.
De velovervejede enkeltskud kræver en mere professionel tilgang til sagerne.

Og så er der måske også forskellen at en professionel forsøger at ramme et bestemt mål, mens de andre enten går efter størst mulig skade, eller er ligeglade med omgivelserne.
Det kan der være noget om, men så vidt jeg ved er flere af de her terrorister jo hjemvendt fra Syrien og har fået hvad jeg formoder er, kompetent træning i anvendelse af eksempelvis AK platformen?

Edit: Ved nærmere omtanke så mener jeg det er endnu dummere at anvende full automatisk skydning med en AK hvis du er nybegynder. Nu har jeg kun selv prøvet at skyde 1 magasin af i sandkassen, men den er altså ikke helt nem at styre hvis du ikke har trænet at skyde med den.

De billeder og video optagelser fra Charlie Hebdo massakren bekræfter ihvertfald af nogen af dem har fuldstændig styr på det, de anvendte ikke frås, og ud fra hvad jeg så var det korrekt skydestilling med sigtede skud der blev afgivet.

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 4. apr 2016, 21:57

Opdatering fra 4allshooters:

https://www.all4shooters.com/en/mobile/ ... ord-draft/

Vicky Ford er officielt imod et forbud mod B7 halvautomater, hun støtter dog forbud mod fuldautomater konverteret til halvauto.

Næste IMCO møde er den 20 april.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

EU, EP og våbenlovgivningsstramning

Indlæg af Sviptue » 6. apr 2016, 21:34

kære alle,

Afledt af et indslag af Jens Høegh på FB omkring den Svensk Jagts bekymring for den varslede stramning af våbenlovgivning har jeg skrevet et brev til de danske EP medlemmer. De kan (måske, hvis de læser denne mailboks) nås via denne side: http://www.europarl.europa.eu/meps/da/s ... country=DK

Jeg er sikker på at vores indflydelse ikke bliver ringere af at der er flere der skriver, så skriv endelig. Jeg ved der er flere organiserede kampagner derude, men en personlig mail virker nu også godt.

Mvh Tue
In spite of the cost of living, its still popular

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 6. apr 2016, 22:38

Ikke særlig opmuntrende nyt fra GENVAL

https://www.dropbox.com/s/pcoepawz11xip ... s.pdf?dl=0

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 6. apr 2016, 23:04

Et eller andet sted har de blot filet de allerskarpeste kanter væk - det som er tilbage er stadig ikke opmuntrende...

Det de grundlæggende lægger op til er nogle generelle stramninger (primært flytning af visse halvautomatiske våben til en strammere kategori), på EU plan - kombineret med en masse anbefalede stramninger som de enkelte lande kan vælge at gennemføre. Det sidste er måske, alt andet lige, en god ting for os her i Danmark, da det trods alt virker som om at vore interesseorganisationer har en eller anden form for ørenlyd, hvilket er mere end man kan sige om de belgiske og franske interesseorganisationer lige pt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 7. apr 2016, 10:36

Nu er de også efter genladerne, med mindre de forestiller sig at vi alle skal have tilladelse som våbenhandlere... [emoji35][emoji35]

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. apr 2016, 10:50

The Yeti skrev:Nu er de også efter genladerne, med mindre de forestiller sig at vi alle skal have tilladelse som våbenhandlere... [emoji35][
Det kan jeg ikke læse ud af GENVAL dokumentet. Hvor ser du det? Tilføjelsen på side 7 går, så vidt jeg kan se, kun på erhvervsdrivende.

Til gengæld foreslår Frankrig, så vidt jeg kan se, et forbud mod ammunition til rifler med diameter større end 12,7mm (se side 18 i GENVAL dokumentet) - det vil ramme mange historiske og sortkrudtskalibre.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 7. apr 2016, 11:33

Det fremgår af debatten på de svenske sider:

http://www.jaktojagare.se/kategorier/ak ... -20160406/

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 193 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Øboen » 7. apr 2016, 13:14

Samtidig kan de stadig ikke nære sig med at bekæmpe alle halvautomatiske våben. Hvis disse våbentyper kun må tage 6 skud permanent, så udelukker de snedigt nok nærmest alle pistoler og sportsrifler for det civile marked. Og at det er svenskerne, som fører an i korstoget, gør det kun endnu mere ulækkert...

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. apr 2016, 13:17

Øboen skrev:Samtidig kan de stadig ikke nære sig med at bekæmpe alle halvautomatiske våben. Hvis disse våbentyper kun må tage 6 skud permanent, så udelukker de snedigt nok nærmest alle pistoler og sportsrifler for det civile marked.
Det er horribelt. Jeg har skrevet til JM omkring lige præcis dette.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Øboen
This member is
This member is

Indlæg af Øboen » 7. apr 2016, 19:54

Mapzter skrev: Det er horribelt. Jeg har skrevet til JM omkring lige præcis dette.
Jeg har også kontaktet JM. Man håber virkelig, at flere vil gøre det samme, da tavshed på dette punkt ikke er en farbar vej for skydesporten.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 8. apr 2016, 12:12

Synes ikke jeg kan se DK i fodnoterne, når de forskellige lande udtaler sig om "for" eller "imod".... Hvad sker der lige for det??
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 13:08

Mapzter skrev:
Øboen skrev:Samtidig kan de stadig ikke nære sig med at bekæmpe alle halvautomatiske våben. Hvis disse våbentyper kun må tage 6 skud permanent, så udelukker de snedigt nok nærmest alle pistoler og sportsrifler for det civile marked.
Selv med min vanlige kyniske synsvinkel så har jeg svært ved at tro at det skulle blive indført.
Det vil jo totalt fjerne pistolskydning som europæisk sportsgren.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 8. apr 2016, 13:59

ReneKJ skrev:
Mapzter skrev:
Selv med min vanlige kyniske synsvinkel så har jeg svært ved at tro at det skulle blive indført.
Det vil jo totalt fjerne pistolskydning som europæisk sportsgren.
Kun den slags sportskydning som politikkerne og politiet ikke kan lide.

Olympisk skydesport ville stadig kunne fortsætte uhindret.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 14:59

BasicReality skrev:
Dem de benytter til olympiske discipliner er vel bare luksus-udgave af dem du kan finde i skytteklubberne?
De eneste pistoler jeg har set der uden udtageligt magasin er luftpistolerne.

Den klassiske Walther GSP bliver f.eks. dømt ude.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. apr 2016, 15:42

BasicReality skrev:Kun den slags sportskydning som politikkerne og politiet ikke kan lide.
Stop nu dig selv.

Hvorfor denne evindelige "os og dem" holdning til politiet?
Hvis jeg spørger de politifolk der har meldt sig ind i min skytteforening, købt pistoler til IPSC, og som træner med vore IPSC skytter, om de kan lide eller ikke lide skyttesport som forudsætter mere end 5-6 skud i magasinerne, så er jeg forholdsvis sikker på at svaret ikke falder meget anderledes ud, end hvis jeg havde spurgt en af de helt almindelige IPSC skytter.

Hvis man længe nok behandler folk som sine modstandere, så kan man ende med at få ret!

Der er IKKE modstand hos hverken dansk politi eller danske politikere mod sportsgrene som IPSC og Tjenestepistol!
Det er nogle af de få steder vi i nyere tid har fået lempelser i våbenlov og bekendtgørelse, endda af væsentlig størrelse.

Der er tale om bestemte fraktioner politikere i EU, som forsøger at signalere handlekraft overfor terror-problemet, med politiske tiltag der vil ramme os sportsskytter hårdt. Det er DEM der er modstanderne.
Tag nu lige og tal ordentligt til JM og politiet, de er på vores side i denne sag. De skal hjælpes med argumenter og fakta som de kan bruge, ikke skældes ud eller mistænkeliggøres!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. apr 2016, 15:44

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev: Olympisk skydesport ville stadig kunne fortsætte uhindret.
Dem de benytter til olympiske discipliner er vel bare luksus-udgave af dem du kan finde i skytteklubberne?
De eneste pistoler jeg har set der uden udtageligt magasin er luftpistolerne.
Den klassiske Walther GSP bliver f.eks. dømt ude.
De olympiske pistoler er de samme som vi benytter i skytteforeningerne.
Walther GSP bliver ikke dømt ude. Forslaget dømmer ikke aftagelige magasiner ude, som jeg læser det, magasinerne må blot ikke kunne indeholde mere end 6 skud.
Men det ligner unægtelig et salami-tiltag. Et forsøg på at mindske modstanden fra skytte organisationer, som kun eller primært repræsenterer olympiske discipliner. Derfor er det vigtigt at VI ALLE tydeligt ytrer vores modstand mod dette virkningsløse pladder, gennem de forbund vi nu er organiseret i.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 16:08

Fast Fumble skrev: Walther GSP bliver ikke dømt ude. Forslaget dømmer ikke aftagelige magasiner ude, som jeg læser det, magasinerne må blot ikke kunne indeholde mere end 6 skud.
Jeg har mistet overblikket i denne tråd, er der nogen der har en link til den del der er relevant angående max 6 skud?
Det er faktisk ikke noget jeg kan huske at have læst i dokumenterne.

Hvis det er kapaciteten de går efter bliver de også nødt til at lovgive om selve magasinerne, i stil med Californien.
Der er jo ikke noget der forhindre mig i at sætte et 10-skuds magasin i en GSP.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 8. apr 2016, 16:40

Fast Fumble skrev:
BasicReality skrev:Kun den slags sportskydning som politikkerne og politiet ikke kan lide.
Stop nu dig selv.

Hvorfor denne evindelige "os og dem" holdning til politiet?
Hvis jeg spørger de politifolk der har meldt sig ind i min skytteforening, købt pistoler til IPSC, og som træner med vore IPSC skytter, om de kan lide eller ikke lide skyttesport som forudsætter mere end 5-6 skud i magasinerne, så er jeg forholdsvis sikker på at svaret ikke falder meget anderledes ud, end hvis jeg havde spurgt en af de helt almindelige IPSC skytter.

Hvis man længe nok behandler folk som sine modstandere, så kan man ende med at få ret!

Der er IKKE modstand hos hverken dansk politi eller danske politikere mod sportsgrene som IPSC og Tjenestepistol!
Det er nogle af de få steder vi i nyere tid har fået lempelser i våbenlov og bekendtgørelse, endda af væsentlig størrelse.

Der er tale om bestemte fraktioner politikere i EU, som forsøger at signalere handlekraft overfor terror-problemet, med politiske tiltag der vil ramme os sportsskytter hårdt. Det er DEM der er modstanderne.
Tag nu lige og tal ordentligt til JM og politiet, de er på vores side i denne sag. De skal hjælpes med argumenter og fakta som de kan bruge, ikke skældes ud eller mistænkeliggøres!
Jeg tror såmænd ikke, der er nogen, der fordømmer den almindelige politimand i denne sag.
Det er en politisk holdning af typen "vi må handle, eller bare se ud som om vi handler" som fordømmes.
Men der er også politiske kræfter i rigspolitiet, og når den almindelige politimand bliver sat til at håndhæve meningsløse love, så kommer man nemt til at bebrejde ham.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Øboen
This member is
This member is

Indlæg af Øboen » 8. apr 2016, 19:31

ReneKJ skrev:Jeg har mistet overblikket i denne tråd, er der nogen der har en link til den del der er relevant angående max 6 skud?
Det er faktisk ikke noget jeg kan huske at have læst i dokumenterne.
Det står under punkt 7 på side 19 i rapporten, hvor man ønsker at følgende våben falder under kategori A, og derved blive ulovlige for det civile marked:

"Semi-automatic firearms with one or more of the following characteristics:
a) equipped or capable to be equipped with a firing capacity exceeding six rounds without reloading;
b) long firearm with pistol grip;
c) long firearm of less than 830 mm in length;
d) long firearm with a barrel length of less than 450 mm."

(Kilde: http://svenskjakt.se/globalassets/genval-firearms-1.pdf)

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 19:44

Øboen skrev:
Det står under punkt 7 på side 19 i rapporten, hvor man ønsker at følgende våben falder under kategori A, og derved blive ulovlige for det civile marked:

"Semi-automatic firearms with one or more of the following characteristics:
a) equipped or capable to be equipped with a firing capacity exceeding six rounds without reloading;
b) long firearm with pistol grip;
c) long firearm of less than 830 mm in length;
d) long firearm with a barrel length of less than 450 mm."

(Kilde: http://svenskjakt.se/globalassets/genval-firearms-1.pdf)
Tak for det.
Jeg vil mene at næsten alle pistoler kan udstyres med en kapacitet ud over 6 skud.
Selv om magasinet bliver plomberet kan det i sagens natur udskiftes med et andet, medmindre våbnet bliver bygget om så det kun kan bruge specielle magasiner.
Så hvis man tager teksten bogstaveligt, så er det et forbud mod praktisk taget alle semi-automatiske pistoler.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 8. apr 2016, 19:54

Korrekt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. apr 2016, 20:13

ReneKJ skrev:Så hvis man tager teksten bogstaveligt, så er det et forbud mod praktisk taget alle semi-automatiske pistoler.
Jeps, enhver pistol med traditionelt aftageligt magasin. En Walther SSP ville nok kunne overholde forslaget, og man kunne måske forstille sig en moderniseret Mauser C96 med indsvejset magasinbegrænser. Men mere end 99% af alle pistoler som bruges til sportsskydning idag ville blive ulovlige.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 20:49

Hvis det endeligt skulle være, så ville jeg langt heller at de indførte en begrænsning på magasinstørrelsen.
Så ville der stadigt være nogenlunde frit valg på våbenhylden.
Jeg er godt klar over at der vil være nogle discipliner der bliver ramt, men de fleste kunne vel tilpasses regelsættet fra revolver-disciplinerne hvor der i forvejen er en begrænsning i den størrelsesorden.

Dermed ikke sagt at forbuddet er en god ide, jeg mangler argumenter for at nogen af de seneste episoder ville have udspillet sig væsentligt anderledes fordi gerningsmanden var nødt til at skifte magasin.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 8. apr 2016, 20:57

ReneKJ skrev:Hvis det endeligt skulle være, så ville jeg langt heller at de indførte en begrænsning på magasinstørrelsen.
Så ville der stadigt være nogenlunde frit valg på våbenhylden.
Jeg er godt klar over at der vil være nogle discipliner der bliver ramt, men de fleste kunne vel tilpasses regelsættet fra revolver-disciplinerne hvor der i forvejen er en begrænsning i den størrelsesorden.

Dermed ikke sagt at forbuddet er en god ide, jeg mangler argumenter for at nogen af de seneste episoder ville have udspillet sig væsentligt anderledes fordi gerningsmanden var nødt til at skifte magasin.
IPSC ville blive kedeligt hvis det her bliver gennemført , men så må vi alle til at skyde revolver

Besvar