Hjælp til valg af bue

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 9. jan 2016, 10:16

Hej NVFer
Jeg skal ud og købe min første bue og vil i den anledning gerne have lidt råd med på vejen.
Bue skal have en træk længde på 30-30,5" og på 45-50# dette er det svære nødvendigt med denne "lave" vægt pga. en ryg operation, så selv om teknikken bliver bedre er jeg nød til at passe på :cry:

- Det må gerne være en god kvalitet så den ikke skal skiftes efter et par år
- Kan man starte med "billig" udstyr på buen, for at opgradere dette senere, som skydningen bliver bedre?
- Bue materiale carbon eller fiber, fordele og ulemper?

På forhånd tak
Martin
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af TGR » 10. jan 2016, 16:34

Du behøver ikke være ked af 45-50#, det er rigeligt til jagt i dk især med den træklængde. Men med den træklængde begrænses dit udvalg en smule da rigtig mange buer stopper ved 30".

Jeg er selv mest til alu buer, grebet er lidt koldt om vinteren men grebstape afhjælper det meste. Men det er religion, der er ca. 100-200 gram sparet ved carbon ikke noget man mærker i Danmark især ikke når der er stab, kogger osv på buen.

Alt udstyr monteres efter ens standard så ja du kan sagtens opgradere hvis det er det du vil.

Om du kan bruge en bue flere år er et meget subjektivt spørgsmål, for den bue den ene kan leve med i 10 år kan den anden ikke leve med i 3 mdr. En high end bue vil du ikke sætte pris på før du har lært en masse om dig selv og din skydestil.

Slutteligt vil jeg komme med 2 anbefalinger til bue, 1 G5 Quest AMP der kan justeres 40-70# og 26-31" den koster som et komplet sæt med basis udstyr knap 6.000,- eller PSE Bruteforce der har lige så meget fleksibilitet men er ca. 1.000,- billigere.

Mvh. Tonny

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af T-REX » 10. jan 2016, 17:51

Har du skudt bue før, og hvor sikker er du, på din træklængde?

En anbefaling er den billige pakke, fra Pamhule.

http://www.iversen-import.dk/diamond-in ... pakke.html

Den er rigtig god til prisen, og går fra 5-70 pund.
Den klarer træklængder fra 13 til 31.
Den skal kunne skues så langt ned, at der slet ikke er spænding på strengen....

Det er en god ide, at vælge en bue, der har lidt træklængde til overs, både mere og mindre.

Hvis du har problemer med ryggen, så hellere starte med 40 pund, end at overbelaste den.
Du kan altid skifte buen, det er fandens svært at få en ny ryg...

Hvis det gør ondt under træningen, så find ud af HVORFOR, det er langt fra alle typer smerter der kan trænes væk, Specielt når det gælder ryg og led.


Hvis du skal længere ud i træklængde, end 31", så bliver dine valg ekstremt begrænsede, og dyre.

Jeg har selv 33" træklængde, og skyder med en PSE Freak SP (60 punds ben), som jeg er ekstremt glad for. Men med billigt tilbehør, så er det en kr. 12.500 bue...
Dette er så min første bue.

Jeg skyder med ca. 50 pund, og har prøvet at skrue op til maks, på 60 pund
Jeg er stadig i dårlig form, og ved 60 pund, der kan jeg skyde 4-8 skud, før jeg får ondt i ledene (primært skuldrene)
Når jeg skyder med 52-54 pund, så skyder jeg uden problemer 40-60 skud.
Og har lettere ved at koncentrere mig, om den rette Form.

Jeg er startet med en billig tilbehørspakke, og når jeg bliver fristet, så skifter jeg nok stumper ud....
Det er ligesom med en riffel.. Du kan starte med en Nikko Sterling kikkert, og så opgradere til en Leupold og senere en Smidt & Bender PMII.... Og tro mig, der er MASSER af lækkert tilbehør, i vildt forskellige prisklasser, til en Compund Bue.

Pile materiale: Jeg har valgt Carbon. Men så længe det er kvalitetspile, betyder materialet mindre.
Det skal dog siges at Carbon har den fordel, at enten er den perfekt og lige, eller også er den defekt.
Carbon skulle også holde en del længere, end glasfiber.

Alu pile kan blive skæve. Men skal du bruge TUNGE pile, så er valget Alu.
Eller Carbon med TUNGE inserts
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af T-REX » 10. jan 2016, 17:56

Jeg købte min bue hos Baldurs, i Borup ved Roskilde.

Hvis du har mulighed for at komme forbi en af de gode bue butikker, så kan du få rigtig god vejledning.
Og hjælp til opsætningen.

Baldurs hovedafdeling ligger i Brande
http://www.baldurs-archery.dk/

Danage ligger i Broager
http://www.shop.danage.dk/

Pamhule Sport ligger lidt syd for Haderslev
http://www.iversen-import.dk/

Så de er alle ret langt, fra Nordjylland.

Der er sikkert også andre gode.
Baldurs og Danage skal være de 2 bedste i Danmark.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af T-REX » 10. jan 2016, 18:13

Langt de fleste buer er med Riser(Håndtag) i Aluminium, og bueben, i Fiber.

Der er enkelte, der er med håndtag i kulfiber, men de er IKKE billige.

Jeg er startet med et billigt tilbehørssæt, med en Whisker Biscuit type pilehylde, et 5 pins sigte, og en kort stabilisator.
Når pilehylden engang er slidt op, så er jeg nok god nok, til en anden type pilehylde...

Jeg har skiftet til en billig 11" 10 Ounze stabilisator, da jeg har læst, at de korte stabilisatorer, ingen praktisk effekt har, på præcisionen. (og fordi jeg havde lyst...)
Jeg overvejer at skifte igen, til et sæt, med en 12" foran og en 8" bagud... Bare for at være "sej". Jeg er slet ikke god nok, til at det, for mig, har praktisk betydning.
Jeg overvejer også at skifte til Titanium Bolte, (mest for blærerøvs effekten...)

Til hjemmetræning har jeg lavet en skive/bagstop, af en gammel kuffert, der er stoppet, med tøj, der skulle have været ud, eller til Røde Kors.

Ved 60 Pund@33" så går pilene ca. 15-18 cm ind, og tykkelsen er ialt ca. 35 cm, inkl. et ekstra lag på 5 cm, bag kufferten(et par gamle tæpper der er foldet).
Jeg skyder på ca. 7 meter, og formålet er at træne Form(Skydestilling) og muskler.
Her I Grønland er det heller ikke så "behageligt" at træne udendørs, på denne årstid...
Distancen er for kort, til præcision.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 15. jan 2016, 19:37

Hej Alle
Tak for jeres svar/anbefalinger :numberone:
Jeg vil prøve at samle lidt sammen på jeres råd/svar

Jeg har skudt lidt med bue og er medlem af en forening, min træklængde er 30" er målt til 30" 30,5" jeg har testet 30, 30,5 og 31" og det passer mig bedst med 30" så dette må være udgangspunktet (dette giver også flere muligheder :biggrin: )

Jeg har prøvet 45# og det er super, den jeg har lånt nu er sat til 52# og det er absolut nok, 3x3 pile og så er der pause...Jeg får ikke dissideret ondt, men begynder at ryste og har svært ved at trække buen rigtigt.... passer jeg ikke pauserne, får jeg straffen i 1-2 dag bagefter :wall:

Jeg har styrketrænet i et års tid, og skal fortsætte resten af livet, dette er prisen for 2x35cm titanium stænger og 18 skruger i ryggen, så der skal passes på med for mange pund. har selvfølge et håb om det bliver bedre, men hvis jeg skulle være så heldig, på et tidspunkt, at kan gå på jagt med buen, er det bedst med lidt mådehold :blink:

Jeg har ind til vider følgende muligheder

1 ny PSE Brute force til ca. 5000,-
2 Mathews Helium 40-50# brugt, skal have ændret træklængde, så denne ender på ca. 5500-6000,- med start release og et par pile
3 ny Hoyt Carbon Element G3 sæt med "alt" til 7400,- denne er desværre på 50-60#
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af C-X » 15. jan 2016, 22:54

Har du kigget på Hoyt Powermax (2016 opgraderingen af Charger) eller Hoyt Charger? Jeg synes man får rigtig meget for pengene ved de modeller.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Cobolt » 16. jan 2016, 17:49

Udfra det du skriver, så hold dig langt væk fra #60 buen. Husk altid på at det skal være sjovt at træne med buen. Føles 45lbs rigtig behageligt, så er der jo ingen grund til skyde med mange flere lbs.
Hvis du køber den brugte bue skal du have tillid til at den tidligere ejer ikke har tørskudt eller misbrugt den på anden vis. En tørskudt bue har ikke ubetinget synlige skader, så vær varsom med brugtkøb. Om du er til Mathews eller PSE er jo en smagssag, tag den du føler bedst for. Begge buer skal nok kunne skyde så godt som du vil have dem til, og kan jo altid opgraderes, hvis du falder over "dit livs bue".

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Holten101 » 16. jan 2016, 18:42

Jeg er meget enig med Cobolt.

Jeg ser heller ingen grund til at ærgre sig over at skyde med 45#.....du har ikke brug for mere i DK og mindre endnu kan gøre det, hvis du er villig til at bruge faste spidser. En ting er at kunne håndtere +55# på en bane....en helt anden er at trække den ubesværet, lydløst og uden overflødige bevægelser i en akavet retning efter at have siddet 3 timer, våd og kold, i en ubekvem stilling.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af ThomasRJ » 17. jan 2016, 13:42

Hoyt Carbon Element G3 står godt nok til at kunne gå fra 50-60pund, men hvis jeg skruer min helt ned, (max 8 omgange på skruerne som beskrevet fra Hoyt) så står den på præcist 45pund. Så du behøver ikke afskrive den helt :)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af T-REX » 18. jan 2016, 04:13

:goodpost:

Hvis Hoyt'en er i en butik, så få dem til at skrue den helt ned, måle trækstyrken og prøv den.

Prøveskyd så meget forskelligt som muligt.
Du kan sagtens finde, at et fabrikat, der står på 55# føles bedre, end en anden, på 45#

PSE med SP Cams(Smooth Pull) har rigtig god kritik, lækre at trække, uden at det går ud over hastigheden.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 18. jan 2016, 10:45

C-X skrev:Har du kigget på Hoyt Powermax (2016 opgraderingen af Charger) eller Hoyt Charger? Jeg synes man får rigtig meget for pengene ved de modeller.
Den må jeg have på listen over dem der skal prøves [emoji1]

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 18. jan 2016, 10:49

Cobolt skrev:Udfra det du skriver, så hold dig langt væk fra #60 buen. Husk altid på at det skal være sjovt at træne med buen. Føles 45lbs rigtig behageligt, så er der jo ingen grund til skyde med mange flere lbs.
Hvis du køber den brugte bue skal du have tillid til at den tidligere ejer ikke har tørskudt eller misbrugt den på anden vis. En tørskudt bue har ikke ubetinget synlige skader, så vær varsom med brugtkøb. Om du er til Mathews eller PSE er jo en smagssag, tag den du føler bedst for. Begge buer skal nok kunne skyde så godt som du vil have dem til, og kan jo altid opgraderes, hvis du falder over "dit livs bue".
Jeg ender sikkert med en ny bue og det bliver den jeg har nemmest ved at trække ved Ca. 45#

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 18. jan 2016, 10:52

Holten101 skrev:Jeg er meget enig med Cobolt.

Jeg ser heller ingen grund til at ærgre sig over at skyde med 45#.....du har ikke brug for mere i DK og mindre endnu kan gøre det, hvis du er villig til at bruge faste spidser. En ting er at kunne håndtere +55# på en bane....en helt anden er at trække den ubesværet, lydløst og uden overflødige bevægelser i en akavet retning efter at have siddet 3 timer, våd og kold, i en ubekvem stilling.

Cheers
Ja efter 3 timer i kulden får jeg sikker rigeligt med de 45#[emoji16]

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 18. jan 2016, 10:53

ThomasRJ skrev:Hoyt Carbon Element G3 står godt nok til at kunne gå fra 50-60pund, men hvis jeg skruer min helt ned, (max 8 omgange på skruerne som beskrevet fra Hoyt) så står den på præcist 45pund. Så du behøver ikke afskrive den helt :)
Super så vil jeg helt sikkert prøve den også [emoji3]

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Bangbang » 10. feb 2016, 18:32

Hej Alle

Tak for jeres råd og vejledning :numberone:

Jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, en i klubben havde en Bear Anarchy, står pt. til 47# den er rigtig behagelig at trække, der er en lidt større fysisk bue, end de andre jeg har prøvet, men den passer rigtig godt til mig :biggrin:

Har dog et "bonus" spørgsmål, hvilken stabilator vil være god til jagt, her tænker jeg på længde, vægt og dæmpning? er helt på bar bund her :help:

På forhånd tak
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Holten101 » 10. feb 2016, 19:51

Bangbang skrev:Hej Alle

Tak for jeres råd og vejledning :numberone:

Jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, en i klubben havde en Bear Anarchy, står pt. til 47# den er rigtig behagelig at trække, der er en lidt større fysisk bue, end de andre jeg har prøvet, men den passer rigtig godt til mig :biggrin:

Har dog et "bonus" spørgsmål, hvilken stabilator vil være god til jagt, her tænker jeg på længde, vægt og dæmpning? er helt på bar bund her :help:

På forhånd tak
Jeg pillede min stabilisator af da det gik op for mig at den intet mærkbart gjorde på jagt....det sparede mig lidt vægt og jeg savner den ikke. De helt korte stabilisatorer til jagt er hovedsaligt vibrationsdæmpere.

Men prøv lidt forskelligt i din lokale klub....det kan jo være at du kommer frem til noget helt andet:-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af T-REX » 10. feb 2016, 22:42

Jeg fandt en test på nettet, hvor de tester stabilisatorer.
http://www.fieldandstream.com/blogs/whi ... -stability

Dem på 5-6" ingen væsentlig effekt på præcision, sammenlignet med ingen Stabilisator
11-13" Ganske god virkning, og ved skud på over 50 meter, SUPER virkning (30-60% reduktion af grupperne)

Men det er forskelligt fra skytte til skytte, og fra bue til bue.

Jeg har selv købt en billig kineser på 11" og 10oz.
Skifter nok til noget med Carbon stav, på et tidspunkt.

Jeg overvejer stærkt en Doinker Tactical
http://www.doinker.com/shop/product.php?id_product=181

De har den hos Danage, men den er ikke billig...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af C-X » 10. feb 2016, 23:05

Husk, max 35 cm til DK jagt.

I JÆGER #10 fra 2015 er der en artikel omkring stabilisatorer på compoundbuen til jagt, hvori det konkluderes, at en indenfor de relevante skudafstande, i DK, betyder den ikke alverden.

Selv bruger jeg en kort og billig butt-plug lignende tingest fra Maximal. Så kommer den da ikke til at rage ud og hænge i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Renisse
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16. nov 2015, 00:23
Interesser: Guns
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af bue

Indlæg af Renisse » 10. mar 2016, 15:40

Hvis du stadig ikke har fundet en bue, er her nogle gode bud.

http://bowgear.dk/shop/compoundbuer-10s1.html

Besvar