Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af MichaelMejer » 4. feb 2016, 22:31

Senserazer skrev:Hvorfor snakker de om at f.eks. WL og Madrock er lavet for at omgå reglerne? De er da netop levet for at FØLGE reglerne :wall:
Tænker at vi skal til at demonstrere iført følgende t-shirt:
Billede

Og jeg giver dig fuldstændig ret i at Willumsens Urban Tactical og her især WL netop er lavet med henblik på mange landes absurde knivlove...

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. feb 2016, 22:33

Senserazer skrev:Hvorfor snakker de om at f.eks. WL og Madrock er lavet for at omgå reglerne? De er da netop levet for at FØLGE reglerne :wall:
Ja det var også det jeg anførte i mine tidligere indlæg omkring samme. Og hvad så om rockere og bandefolk går med kniv? Alle burde have lov til at gå med kniv, det er et værktøj. Misbruges det kan man for min skyld sætte gerningsmanden bag tremmer i 10 år eller mere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 4. feb 2016, 22:38

Lycon skrev:
Ja det var også det jeg anførte i mine tidligere indlæg omkring samme. Og hvad så om rockere og bandefolk går med kniv? Alle burde have lov til at gå med kniv, det er et værktøj. Misbruges det kan man for min skyld sætte gerningsmanden bag tremmer i 10 år eller mere.
Det er det som jeg ikke fatter.

Hvis en kniv bruges i en situation hvor nødværge ikke er gældende, så smid folk i fængsel i 10 år.
Så lad os ellers ansvarlige voksne mennesker gå med den kniv vi vil.

Det kan godt være folk siger lange fængselsdomme ikke afskrækker folk, men den tror jeg ikke på. Hvis du ved at du får 10 år i skyggen uden mulighed for at komme ud før, så tror jeg sgu det er de færreste der vil tage straffen for at stikke andre ned.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. feb 2016, 22:53

BasicReality skrev: Det kan godt være folk siger lange fængselsdomme ikke afskrækker folk, men den tror jeg ikke på. Hvis du ved at du får 10 år i skyggen uden mulighed for at komme ud før, så tror jeg sgu det er de færreste der vil tage straffen for at stikke andre ned.
Det tror jeg så ikke det har. I hvert fald ikke for vane kriminelle, de er meget sjældent i stand til at kunne konsekvensberegne.
I mane stater er der dødsstraf for mord, men alligevel slår de hinanden ihjel oftere end jeg troede muligt.
Alle ved at narko smugling giver 25 år til livstid i et Thailandsk fængsel, alligevel er der en dansker eller to der skal prøve hvert eneste år.

Grunden til at de skal i fængsel i mange år, er at sikre os andre lovlydige borgere mod overgreb i den periode. Har de så lært af det når de kommer ud er det et plus, og ellers må de have turen igen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 4. feb 2016, 23:02

Lycon skrev:
BasicReality skrev: Det kan godt være folk siger lange fængselsdomme ikke afskrækker folk, men den tror jeg ikke på. Hvis du ved at du får 10 år i skyggen uden mulighed for at komme ud før, så tror jeg sgu det er de færreste der vil tage straffen for at stikke andre ned.
Det tror jeg så ikke det har. I hvert fald ikke for vane kriminelle, de er meget sjældent i stand til at kunne konsekvensberegne.
I mane stater er der dødsstraf for mord, men alligevel slår de hinanden ihjel oftere end jeg troede muligt.
Alle ved at narko smugling giver 25 år til livstid i et Thailandsk fængsel, alligevel er der en dansker eller to der skal prøve hvert eneste år.

Grunden til at de skal i fængsel i mange år, er at sikre os andre lovlydige borgere mod overgreb i den periode. Har de så lært af det når de kommer ud er det et plus, og ellers må de have turen igen.
Det kan naturligvis ikke skræmme alle væk fra at begå kriminalitet, men nu taler jeg om din gennemsnitlige kriminelle som er pisseligeglad fordi "det er jo bare et par år" for at stikke et andet menneske ned.

Er det en kvart livstid så tænker de fleste fjolser sgu mere over det.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 5. feb 2016, 00:17

Hellere at bandemedlemmer og rockere render rundt med Lansky knivene, end så meget andet på markedet. Det er da i det mindste knive der er elendige at stikke med. Desværre er de dog så solide, at de kan brække en dør op og derved gøre det ud for et brækjern... :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 5. feb 2016, 07:01

BasicReality skrev: Hvis en kniv bruges i en situation hvor nødværge ikke er gældende, så smid folk i fængsel i 10 år.
Det er en af mine kæpheste. Politikerne ser sig ikke længere som vores repræsentanter, men som vores formyndere.
Vi er er uvorne børnehavebørn, og de er forældrene der altid ved bedst.

Er det ikke også det Pind fisker efter med knivloven? Han vil give retsvæsnet lov til fra gang til gang at bestemme om en kniv er rimeligt eller ej, uden at børnene skal komme med tåbelige spørgsmål som "Hvorfor det" eller "Hvorfor er det kun mig der ikke må?".
"Fordi jeg siger det" kan måske anvendes over for børn, men jeg troede det røg ud af retsvæsnet sammen med enevælden.

Det bliver en meget uheldig præcedens, hvilke andre lovområder står for skud næste gang?

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 5. feb 2016, 07:44

ReneKJ skrev:
BasicReality skrev: Hvis en kniv bruges i en situation hvor nødværge ikke er gældende, så smid folk i fængsel i 10 år.
Det er en af mine kæpheste. Politikerne ser sig ikke længere som vores repræsentanter, men som vores formyndere.
Vi er er uvorne børnehavebørn, og de er forældrene der altid ved bedst.

Er det ikke også det Pind fisker efter med knivloven? Han vil give retsvæsnet lov til fra gang til gang at bestemme om en kniv er rimeligt eller ej, uden at børnene skal komme med tåbelige spørgsmål som "Hvorfor det" eller "Hvorfor er det kun mig der ikke må?".
"Fordi jeg siger det" kan måske anvendes over for børn, men jeg troede det røg ud af retsvæsnet sammen med enevælden.

Det bliver en meget uheldig præcedens, hvilke andre lovområder står for skud næste gang?
Det er faktisk meget overraskende at der har været så lidt fokus på det her punkt med "anerkendelsesværdige knive" og så meget påstyr omkring "anerkendelsesværdige formål". DJ, Dommerforeningen og Advokatrådet er alle på dupperne (i mere eller mindre grad) for at beskytte EDC....men ingen af dem nævner med et ord problemet omkring hvilke knive staten kan acceptere og hvilke den ikke kan. Og endnu mere vigtigt hvilke kriterier den gør det ud fra.

Politiet og dommerstanden viste med alt tydlighed at de ikke var opgaven omkring enhåndsbetjent knive voksent. Et begreb der ellers burde være relativt simpelt og veldefinerbart. Nu introducerer Pind så ideen om at visse knive er udført på en sådan måde at de ikke kan anses at tjene noget anerkendelsesværdigt formål...uden ellers at specificere nærmere hvad der menes. Og så forventer han gud hjælpe mig at den elastik sagtens kan håndteres af det danske politi og retsvæsen.

Stakkels de folk der kommer til at agere prøveklud i retten.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 5. feb 2016, 09:45

Måske fokuserer man for meget på lovliggørelse af specielle enhåndbetjente knive , det primære må være at få afkriminaliseret knive der er konstrueret til at åbne med to hænder og at bevarer retten til EDC knive, hvilket der er gode argumenter for.
Hvis man stiler for meget efter speciale og taktiske knive, kan det måske knibe med argumenter, som almindheden kan forstå.

Mvh.
Henrik

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 5. feb 2016, 10:04

Er det juridisk muligt at gøre muligheden for at gå med lommekniv afhængig af at personen ikke tidligere er straffet for personfarlig kriminalitet?

Det ville vel effektivt forhindre muligheden for at "uønskede elementer" kunne gå lovligt med kniv uden at ramme andre.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 5. feb 2016, 10:11

Simon-MS skrev:Er det juridisk muligt at gøre muligheden for at gå med lommekniv afhængig af at personen ikke tidligere er straffet for personfarlig kriminalitet?

Det ville vel effektivt forhindre muligheden for at "uønskede elementer" kunne gå lovligt med kniv uden at ramme andre.
Det er vel 'bare' at indføre en 'lommeknivstilladelse' som skal anvendes i forbindelse med køb/salg/opbevaring/have kniven på sig, det kan vel ikke være anderledes end så meget andet..??

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2016, 10:43

BasicReality skrev:
Lycon skrev:
Det er det som jeg ikke fatter.

Hvis en kniv bruges i en situation hvor nødværge ikke er gældende, så smid folk i fængsel i 10 år.

Det kan godt være folk siger lange fængselsdomme ikke afskrækker folk, men den tror jeg ikke på. Hvis du ved at du får 10 år i skyggen uden mulighed for at komme ud før, så tror jeg sgu det er de færreste der vil tage straffen for at stikke andre ned.
Modellen er afprøvet i USA, med meget liberal våbenlovgivning og meget hårde straffe.

Det afholder ikke USA fra at være et af de lande i verden med den højeste mordrate pr. capita.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 5. feb 2016, 10:55

Og hvilken stat i USA finder du sammenlignelig med DK?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. feb 2016, 11:14

MichaelMejer skrev: Det er vel 'bare' at indføre en 'lommeknivstilladelse' som skal anvendes i forbindelse med køb/salg/opbevaring/have kniven på sig, det kan vel ikke være anderledes end så meget andet..??
Jo, men det var da rent ud sagt et helvedes bureaukrati at sætte i værk for så lidt.
Og endnu være hvis man altid skal have tilladelsen på sig.

Der er også lidt det principielle i det, da en ret så pludseligt bliver forvandlet til noget vi skal anmode staten om.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 5. feb 2016, 11:23

ReneKJ skrev:
MichaelMejer skrev: Det er vel 'bare' at indføre en 'lommeknivstilladelse' som skal anvendes i forbindelse med køb/salg/opbevaring/have kniven på sig, det kan vel ikke være anderledes end så meget andet..??
Jo, men det var da rent ud sagt et helvedes bureaukrati at sætte i værk for så lidt.

Der er også lidt det principielle i det, da en ret så pludseligt bliver forvandlet til noget vi skal anmode staten om.
Vil det ikke kunne indføres uden der skal tilladelser og alt muligt bøvl til.
Altså lidt i stil med:
Under 16 = alkohol forbudt
Under 18 = tobak forbudt
Uden ren straffeattest = kniv i lommen forbudt

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 5. feb 2016, 11:26

Det kan det vel egentlig godt, straffet for overtrædelse af straffeloven=ingen lommeknive, jagtvåben osv... Overtrædelse heraf skal så bare medføre en straf der gør at den afskrækker eksempelvis nævnt tidligere 10 år eller noget deromkring...

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. feb 2016, 11:32

Simon-MS skrev: Vil det ikke kunne indføres uden der skal tilladelser og alt muligt bøvl til.
Altså lidt i stil med:
Under 18 = tobak forbudt
Det virker jo simpelt, men så er der måske et andet princip om at man ikke skal have sine borgerettigheder indskrænket når man har udstået sin straf :???:
Det virker måske ikke som det store problem i dette tilfælde, men hvis man giver politikerne en lillefinger så tager de hele armen.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 5. feb 2016, 11:34

Hvornår er straffen udstået ?? Ved endt dom/afsoning eller ved udløb af den tid det står på straffeattesten ??

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2016, 11:44

C-X skrev:Og hvilken stat i USA finder du sammenlignelig med DK?
Maryland.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 5. feb 2016, 11:51

PSindrup skrev:
Maryland.

Peter
Jamen så må Baltimore og København jo være nærmest identiske. 30 % sorte i befolkningen, ja der nærmer vi os også snart.

Det er jo fuldstændigt indlysende.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 5. feb 2016, 11:51

MichaelMejer skrev:Hvornår er straffen udstået ?? Ved endt dom/afsoning eller ved udløb af den tid det står på straffeattesten ??
Tjah. Princippet er vel at man har betalt sin gæld til samfundet når straffen er afsonet.
Der er så nogle ting man ikke kan opnå med en plettet straffeattest, men mig bekendt mister man ingen rettigheder.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 5. feb 2016, 12:02

C-X skrev:
PSindrup skrev:
Maryland.

Peter
Jamen så må Baltimore og København jo være nærmest identiske. 30 % sorte i befolkningen, ja der nærmer vi os også snart.

Det er jo fuldstændigt indlysende.
Du har, på det seneste, været uenig i alt hvad jeg skriver - så jeg stopper bare her.

Over and out.

Peter

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 5. feb 2016, 13:44

Simon-MS skrev:
ReneKJ skrev:

Altså lidt i stil med:
Under 18 = tobak forbudt
Bare for at forstå det - vil en fartbøde så betyde at man ikke må gå med lommekniv ?

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 5. feb 2016, 13:54

The Yeti skrev:
Simon-MS skrev:
ReneKJ skrev:

Altså lidt i stil med:
Under 18 = tobak forbudt
Bare for at forstå det - vil en fartbøde så betyde at man ikke må gå med lommekniv ?

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
Fartbøder er ikke på din straffeattest.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 5. feb 2016, 15:28

PSindrup skrev:
Maryland.

Peter
En gammel sydstat var ikke det der faldt mig først for må jeg indrømme.
Det er en uhomogen stat hvor hver sjette ikke har engelsk som førstesprog, og latinoer og sorte udgør 40 % af befolkningen. Det mest iøjnefaldende vi synes at have til fælles er indbyggertallet på 6 millioner.
PSindrup skrev:Modellen er afprøvet i USA, med meget liberal våbenlovgivning og meget hårde straffe.

Det afholder ikke USA fra at være et af de lande i verden med den højeste mordrate pr. capita.

Peter
Det er kun rigtigt hvis éns virkelighedsopfattelse tager sit udspring i amerikanske Hollywoodfilm :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate

Besvar