Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Wildlife » 5. jan 2016, 22:51

Hej Knivnørder og andet godtfolk :)

Jeg har som så mange andre, en røvfuld globalknive og et par andre rare køkkenknive.

Jeg har dog været uheldig at få lavet et par små hak i æggen på et par af dem og de trænger nu til en ordentlig overhaling.

Men hvordan griber jeg det an? Som gammel spejder har jeg før slebet min dolk på en almindelig slibesten, men tænker der må være sket en udvikling på den front de sidste 20 år.

Er der et smart slibesæt jeg kan kaste mig over for at rette op på skaderne og få knivene tilbage i fuldt firspring? (og sindsygt skarpe igen)
Senest rettet af Refraktorius 8. jan 2016, 10:08, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 8. jan 2007, 18:39
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Dragonen 93-95 » 5. jan 2016, 23:04

Wildlife skrev:Hej Knivnørder og andet godtfolk :)

Jeg har som så mange andre, en røvfuld globalknive og et par andre rare køkkenknive.

Jeg har dog været uheldig at få lavet et par små hak i æggen på et par af dem og de trænger nu til en ordentlig overhaling.

Men hvordan griber jeg det an? Som gammel spejder har jeg før slebet min dolk på en almindelig slibesten, men tænker der må være sket en udvikling på den front de sidste 20 år.

Er der et smart slibesæt jeg kan kaste mig over for at rette op på skaderne og få knivene tilbage i fuldt firspring? (og sindsygt skarpe igen)
Mine globalknive, sliber jeg ca 2 gange årligt med Lansky slibesæt.
Det virker og med de lidt grovere sten kan du sagtens rette små hak op.
... nu med en masse kort uden funktion ...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Langenge » 5. jan 2016, 23:06

Wildlife skrev:Hej Knivnørder og andet godtfolk :)

Jeg har som så mange andre, en røvfuld globalknive og et par andre rare køkkenknive.

Jeg har dog været uheldig at få lavet et par små hak i æggen på et par af dem og de trænger nu til en ordentlig overhaling.

Men hvordan griber jeg det an? Som gammel spejder har jeg før slebet min dolk på en almindelig slibesten, men tænker der må være sket en udvikling på den front de sidste 20 år.

Er der et smart slibesæt jeg kan kaste mig over for at rette op på skaderne og få knivene tilbage i fuldt firspring? (og sindsygt skarpe igen)
Jeg købte, kort før jul, denne her af en NVF'er (brugt, men som ny). Fantastisk, hvis man har været vant til sin bedstefars gamle udhulede sten:
http://www.harald-nyborg.dk/p7171/schep ... liber-120w
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af C-X » 5. jan 2016, 23:14

Jeg bruger også gladeligt Lansky systemet. Hvis det bare er Globalknive, så tror jeg Bamsefars løsning er rigtig fin - ellers en vinkelsliber :nutkick:

Får helt lyst til sådan en vådsliber, til mine økser... (Lansky har også en god løsning til dem, deres Puck)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Boerge » 6. jan 2016, 00:14

Du må da gerne låne mit Lansky-sæt, hvis det ellers ikke er for langt at gå efter det!! :fun:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Martensit » 6. jan 2016, 07:41

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ede ... edelig.htm

Så er du klar på det hele, mere eller mindre.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Krung » 6. jan 2016, 09:51

Når jeg hjælper et familiemedlem med at rettet op på køkkenknivene, så får de* en tur med en sliberundel på boremaskinen. Det fjerner en del materiale hurtigt og man kan vælge kornstørrelse mindre end det normale for en almindelig bænksliber. Man skal dog passe på at stålet ikke bliver for varmt. Så er det alm. slibning med sten og strop derfra.

* Knivene, ikke familiemedlemmerne, selvom de mishandler knivene.
Senest rettet af Krung 6. jan 2016, 09:55, rettet i alt 1 gang.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Wildlife » 6. jan 2016, 09:53

Boerge skrev:Du må da gerne låne mit Lansky-sæt, hvis det ellers ikke er for langt at gå efter det!! :fun:
Det vil jeg gerne tage imod - Især hvis der kan følge lidt instruktion med, da jeg aldrig har brugt sådan et sæt før :razz:

Jeg er dog desværre sneet inde lige nu, så jeg ved ikke helt om jeg kan komme derned lige nu :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af PeptoBizmo » 6. jan 2016, 17:04

Citerer lige mig selv :smile:
PeptoBizmo skrev:Jeg har købt en Work Sharp Guided Sharpening System + Upgrade kit fra Armis.
Hurtig ekspedition, og billigere end mange andre steder :thumbup:
Jeg har tidligere forsøgt mig med en kammerats Tormek-kopi og mit eget 5 stens Lansky.
Det her er bare i en anden liga.
Det er supernemt, er rigtigt hurtigt og mine knive har aldrig været skarpere. Kun plusser herfra :smile:
Efter at have brugt det i knap et par måneder, er jeg stadig svært godt tilfreds.
Eneste ønske er måske en endnu grovere "sten", men det kan jo være det kommer i løbet af 2016.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af FrederikF » 6. jan 2016, 21:00

Lansky er et godt system, men kun indtil man har prøvet Apex Edge Pro.
Det er simpelthen bare i orden. Nemt at bruge og knivene bliver skarpere end ved de bedste professionelle slibninger jeg har set.
Kan klart anbefales.
Sættet sliber stort set alle typer knivblade.
Det ses blandt andet her (kan findes billigere):

https://www.lamnia.com/da/p/7358/vaerkt ... pro-apex-4



Sent from my iPad using Tapatalk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af C-X » 6. jan 2016, 21:06

Det bør det også retteligt være, til 3-4 prisen af et Lansky sæt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Vels » 6. jan 2016, 23:54

FrederikF skrev:Lansky er et godt system, men kun indtil man har prøvet Apex Edge Pro.
Det er simpelthen bare i orden. Nemt at bruge og knivene bliver skarpere end ved de bedste professionelle slibninger jeg har set.
Kan klart anbefales.
Sættet sliber stort set alle typer knivblade.
Det ses blandt andet her (kan findes billigere):

https://www.lamnia.com/da/p/7358/vaerkt ... pro-apex-4
Købte den med hjem fra USA for et par år siden, og har intet savnet til mine knive siden.

Der findes en billig kina-knockoff til næsten ingen penge. Dem der har prøvet siger at stenene er noget lort på kopien.

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Jensor » 7. jan 2016, 09:36

Jeg har også sådan en slibemaskine fra Harald skrald og den virker rigtigt godt. Bemærk at man skal tilkøbe en knivholder. Jeg købte den til "lange" knive og den fungerer også fint til korte knive :giggle:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Kenned » 7. jan 2016, 12:30

Langenge skrev:
Wildlife skrev:Hej Knivnørder og andet godtfolk :)

Jeg har som så mange andre, en røvfuld globalknive og et par andre rare køkkenknive.

Jeg har dog været uheldig at få lavet et par små hak i æggen på et par af dem og de trænger nu til en ordentlig overhaling.

Men hvordan griber jeg det an? Som gammel spejder har jeg før slebet min dolk på en almindelig slibesten, men tænker der må være sket en udvikling på den front de sidste 20 år.

Er der et smart slibesæt jeg kan kaste mig over for at rette op på skaderne og få knivene tilbage i fuldt firspring? (og sindsygt skarpe igen)
Jeg købte, kort før jul, denne her af en NVF'er (brugt, men som ny). Fantastisk, hvis man har været vant til sin bedstefars gamle udhulede sten:
http://www.harald-nyborg.dk/p7171/schep ... liber-120w
Ja den fik du sgu for billigt :blink:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Refraktorius » 7. jan 2016, 12:55

En Tormek.
Et godt resultat, uden at man smadrer kniven. (som alt for mange, også "professionelle knivslibere" gør, når de kaster sig over dem med grove slibemidler, høj hastighed og ingen køling)
:smile:

Men er det kun en enkelt kniv, så virker gode gammeldags slibesten fuldstændigt lige så godt nu, som de har gjort de sidste 4000 år.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Rixen » 7. jan 2016, 13:13

Refraktorius skrev:En Tormek.
Et godt resultat, uden at man smadrer kniven. (som alt for mange, også "professionelle knivslibere" gør, når de kaster sig over dem med grove slibemidler, høj hastighed og ingen køling)
:smile:

Men er det kun en enkelt kniv, så virker gode gammeldags slibesten fuldstændigt lige så godt nu, som de har gjort de sidste 4000 år.
+1 til Tormek.

Med det forbehold at læderet på polereskiven skiftes til noget ordenligt. Det er hurtigt klaret med lidt kernelæder og kontaktlim.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Wildlife » 7. jan 2016, 18:41

Jeg starter lige med at liste ned til Børge og drikke lidt af hans øl og prøve hans slibesæt... :razz:

Håber ikke jeg bliver stoppet af politiet på vejen hvis jeg nu skulle finde på at tage en kniv med derned :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Sort » 9. jan 2016, 00:08

Hvis det bare er små hakker, så tager jeg det i reglen i frihånd med diamantfil. Men stål, slibning etc er så også mit arbejde.

Man kan sagtens få et pænt resultat med en billig diamantfil, men skal det være helt ordentligt, skal der nok en rigtig vådslibesten til og folk med lidt flere tommelfingre end mig, ville nok også vinde ved at bruge et slibesæt der styrer vinkel etc.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Vetten » 9. jan 2016, 01:35

Rixen skrev:
Refraktorius skrev:En Tormek.
Et godt resultat, uden at man smadrer kniven. (som alt for mange, også "professionelle knivslibere" gør, når de kaster sig over dem med grove slibemidler, høj hastighed og ingen køling)
:smile:

Men er det kun en enkelt kniv, så virker gode gammeldags slibesten fuldstændigt lige så godt nu, som de har gjort de sidste 4000 år.
+1 til Tormek.

Med det forbehold at læderet på polereskiven skiftes til noget ordenligt. Det er hurtigt klaret med lidt kernelæder og kontaktlim.
+1 til Tormek

Har T7 modellen men mindre kan også sagtens gøre det!

Harald skralds scheppact model er en ripoff af Tormek, og skulle efter sigende gøre det ganske ok.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Sort » 9. jan 2016, 02:13

Vetten skrev:+1 til Tormek

Har T7 modellen men mindre kan også sagtens gøre det!

Harald skralds scheppact model er en ripoff af Tormek, og skulle efter sigende gøre det ganske ok.
Tormek er bestemt lækre, men som med alle slibemaskiner, skal man lige have håndelaget med.

Egentligt er det ikke svært at vurdere om slibe eller boremaskiner kan klare hobbybrug. Du tager fat i sten/borepatron og rykker lidt i skidtet. Hvis der er mærkbar bevægelse eller direkte kilklyde, så duer det ikke. Ellers går det nok til hobbybrug, men man får jo nok noget mere levetid for de ekstra kroner.

Problemet med billige slibeting (papir, sten osv) er i reglen at enten er slibemidlet ikke bundet særligt godt fast, eller også er kvaliteten grovere end man ville ønske sig. Begge dele løses nemmest ved at købe kvalitetssten/papir/rondeller.

Hvorom alting er så handler det om håndelag, nogle kan slibe et 3mm bor på en fodholdt vinkelsliber (skære eller skrubskive underordnet) andre kan ødelægge en flækøkse med den fineste tormek og en hel eftermiddag til projektet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Holmgren » 9. jan 2016, 21:59

:goodpost: Sort, det er lige præcis håndelag det handler om. Der er køkken knive ikke så dårlige at øve sig på, hvis det sådan nogen almindelige halv billige nogen nede fra den lokale isenkræmmer :smile:
...

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Slibning af køkkenknive

Indlæg af Vetten » 9. jan 2016, 22:48

Sort skrev:
Vetten skrev:+1 til Tormek

Har T7 modellen men mindre kan også sagtens gøre det!

Harald skralds scheppact model er en ripoff af Tormek, og skulle efter sigende gøre det ganske ok.
Tormek er bestemt lækre, men som med alle slibemaskiner, skal man lige have håndelaget med.

Egentligt er det ikke svært at vurdere om slibe eller boremaskiner kan klare hobbybrug. Du tager fat i sten/borepatron og rykker lidt i skidtet. Hvis der er mærkbar bevægelse eller direkte kilklyde, så duer det ikke. Ellers går det nok til hobbybrug, men man får jo nok noget mere levetid for de ekstra kroner.

Problemet med billige slibeting (papir, sten osv) er i reglen at enten er slibemidlet ikke bundet særligt godt fast, eller også er kvaliteten grovere end man ville ønske sig. Begge dele løses nemmest ved at købe kvalitetssten/papir/rondeller.

Hvorom alting er så handler det om håndelag, nogle kan slibe et 3mm bor på en fodholdt vinkelsliber (skære eller skrubskive underordnet) andre kan ødelægge en flækøkse med den fineste tormek og en hel eftermiddag til projektet.
Så ganske enig. Dog er det rigtigt værktøj gerne det halve af arbejdet, nogle ting kan man bare ikke forene sig med. Og det tager unægtelig længere tid for de fleste at flå et søm i med et stykke elektrikerrør end en hammer.

Har et Lansky sæt liggende som jeg aldrig har kunne forene mig med, bevares knivene bliver skarpe, men tiden det tager med mit talent og det sæt er bare alt for længe! Derimod elsker jeg en alm. slibesten eller strygestål til lige at friske en kniv op med.

Og ja øvelse gør mester, det har i hvertfald kostet nogle skamslebne stemmejern og moraknive her :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 02:09

Det hører nok med til historien at jeg ikke går og mishandler klinger, så egentlige hakker er stortset et ukendt fænomen her i huset. Bortset fra på knive, stemmejern osv afsat til netop grov mishandling af værktøj og emne. Dem sliber jeg så også på roterende sten, i hvert fald til evt hakker er gravet væk.

Det er nu ret sjældent at en smedemejsel ikke kan klare opgaver som ville have ødelagt et stemmejern.

Lige PT har jeg kun en gammeldags slibemaskine, men den rækker nu også langt med de rigtige sten og en opretter.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2016, 10:39

Holmgren skrev::goodpost: Sort, det er lige præcis håndelag det handler om. Der er køkken knive ikke så dårlige at øve sig på, hvis det sådan nogen almindelige halv billige nogen nede fra den lokale isenkræmmer :smile:

Skal man have ofre at øve sig på, så kan jeg anbefale en tur i den lokale genbrugsbutik.

De har tit en kasse med blandede køkkenknive, og der ligger ofte nogen mishandlede kvalitetsknive bland en masse skrammelknive.
Med lidt kærlig behandling, så har man "pludselig" en rigtig god kniv eller tre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Slibning af køkkenknive: Men hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Holmgren » 10. jan 2016, 11:11

En nogen lunde anstændig bænksliber er også en god start, og den kan bruges til alt, lige fra køkkenknive til økser og spader. Lansky er meget fint til at nørde en rigtig fin æg på dolk eller lommekniv, men til fx køkkenknive synes jeg det bliver alt for bøvlet.

Hvis det er en tør sten skal man lige huske at passe på stålet ikke bliver for varmt, når man træner med de gamle køkkenknive :razz:
...

Besvar