Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Kleth » 10. nov 2015, 11:35

På få år er antallet af buejægere i Danmark eksploderet.
Og . . . . Suprise!!!! Surprise!!! :twisted:
Det bekymrer Dyrenes Beskyttelse.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... bue-og-pil

Dyrenes beskyttelse er i flg. artiklen imod buejagt - Jeg troede bare de generelt var imod jagt! :director:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af dksith » 10. nov 2015, 11:37

Og de skal bare lukke... :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af ReneKJ » 10. nov 2015, 11:44

Kleth skrev: Dyrenes beskyttelse er i flg. artiklen imod buejagt - Jeg troede bare de generelt var imod jagt!
De er sikkert generelt mod jagt, men de ved også godt at det er urealistisk at få det forbudt.
Buejagt derimod, det er en lille minoritet der stikker store skarpe pile i Bambi. Dem er der større chance for at kanøfle.

Jeg har vist selv set for mange Disneyfilm til at blive jæger, men objektivt set så har en hjort nok haft noget bedre livskvalitet end et industrisvin.
Så jeg har ingen moralske problemer med ansvarlig jagt. Et riffel/bueskud er trods alt småting i sammenligning med hvad moder naturs egne rovdyr udsætter byttet for.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2015, 12:12

dksith skrev:Og de skal bare lukke... :smile:
Hvorfor dog det?
Enhver interesseorganisation har da ret til at blive hørt - inklusiv jægerene ...

Peter

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Holten101 » 10. nov 2015, 12:16

ReneKJ skrev:
Kleth skrev: Dyrenes beskyttelse er i flg. artiklen imod buejagt - Jeg troede bare de generelt var imod jagt!
De er sikkert generelt mod jagt, men de ved også godt at det er urealistisk at få det forbudt.
Buejagt derimod, det er en lille minoritet der stikker store skarpe pile i Bambi. Dem er der større chance for at kanøfle.

Jeg har vist selv set for mange Disneyfilm til at blive jæger, men objektivt set så har en hjort nok haft noget bedre livskvalitet end et industrisvin.
Så jeg har ingen moralske problemer med ansvarlig jagt. Et riffel/bueskud er trods alt småting i sammenligning med hvad moder naturs egne rovdyr udsætter byttet for.
Helt enig

Jeg kunne dog godt frygte at det er tilpas nemt for dem at få en offentlig opinion med sig....."død ved forblødning" sælger billetter hos en befolkning, for hvem det allerede er et fjernt og abstrakt begreb at dyr skal dø.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2012, 18:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Mat U » 10. nov 2015, 12:47

Hej.

I forhold til den sikreste aflivningsform buen vs. riffel så kunne man kigge på schweiss eftersøgninger for riffel og bue, de ligger meget tæt. En ældre undersøgelse fra miljøstyrelsen viser at 51% af eftersøgning af råvildt skudt med bue blev fundet og i samme periode var dette tal 58% for riffel, tallene i undersøgelsen er dog inden buejagt blev rigtig populært.. Så lige umiddelbart har ham fra dyrenes beskyttelse ret, men det er med en ret lille og ubetydelig margin :)

http://www.nbjf.net/pdf/dansk_undersokelse.pdf

Mvh. Mathias
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Holten101 » 10. nov 2015, 13:09

Mat U skrev:Hej.

I forhold til den sikreste aflivningsform buen vs. riffel så kunne man kigge på schweiss eftersøgninger for riffel og bue, de ligger meget tæt. En ældre undersøgelse fra miljøstyrelsen viser at 51% af eftersøgning af råvildt skudt med bue blev fundet og i samme periode var dette tal 58% for riffel, tallene i undersøgelsen er dog inden buejagt blev rigtig populært.. Så lige umiddelbart har ham fra dyrenes beskyttelse ret, men det er med en ret lille og ubetydelig margin :)

http://www.nbjf.net/pdf/dansk_undersokelse.pdf

Mvh. Mathias
Schweiss tal skal nok tolkes med forsigtighed. I tilfælde af strejfskud så vil overlevelsesprocenten ved bue formentlig være markant større og omvendt for riffel....det rene snit gør en forskel her kontra kødødelæggelsen ved rifffelskud.

Omvendt så er jeg ret sikker på at at buejægere er overrepræsenteret i Schweiss statestikken da jagtmetoden sætter store krav til skyttes evner til selv at eftersøge....bueskudt vild der "går ned i skuddet" er undtagelsen frem for reglen (modsat riffel). Et schweisshunde opkald betyder ikke nødvendigvis at bueskuddet ikke var et "rent" skud....ofte betyder det bare at skytten vil være på den sikre side og derfor gør brug af vores glimrende Schweisshunde ordning. Bueprøven burde iøvrigt gøre mere ud af eftersøgning.

Der kan være mange andre forskelle at tage højde for.....det er jeg bare ikke sikker på at Dyrenes beskyttelse evner.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af ReneKJ » 10. nov 2015, 13:11

Mat U skrev:Hej.

I forhold til den sikreste aflivningsform buen vs. riffel så kunne man kigge på schweiss eftersøgninger for riffel og bue, de ligger meget tæt. En ældre undersøgelse fra miljøstyrelsen viser at 51% af eftersøgning af råvildt skudt med bue blev fundet og i samme periode var dette tal 58% for riffel, tallene i undersøgelsen er dog inden buejagt blev rigtig populært.. Så lige umiddelbart har ham fra dyrenes beskyttelse ret, men det er med en ret lille og ubetydelig margin :)

http://www.nbjf.net/pdf/dansk_undersokelse.pdf

Mvh. Mathias
Det viser hvor mange af de anskudte dyr der bliver fundet i forhold til riffeljagt.
Men jeg syntes at selve anskydningsratioen er mere interessant. Hvis buejægere f.eks. anskyder meget hyppigere end riffeljæger så kunne der være et problem.
Desværre mangler der et sammenligningsgrundlag da de ikke opgiver denne ratio for riffeljagt.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Holten101 » 10. nov 2015, 13:18

ReneKJ skrev:
Mat U skrev:Hej.

I forhold til den sikreste aflivningsform buen vs. riffel så kunne man kigge på schweiss eftersøgninger for riffel og bue, de ligger meget tæt. En ældre undersøgelse fra miljøstyrelsen viser at 51% af eftersøgning af råvildt skudt med bue blev fundet og i samme periode var dette tal 58% for riffel, tallene i undersøgelsen er dog inden buejagt blev rigtig populært.. Så lige umiddelbart har ham fra dyrenes beskyttelse ret, men det er med en ret lille og ubetydelig margin :)

http://www.nbjf.net/pdf/dansk_undersokelse.pdf

Mvh. Mathias
Det viser hvor mange af de anskudte dyr der bliver fundet i forhold til riffeljagt.
Men jeg syntes at selve anskydningsratioen er mere interessant. Hvis buejægere f.eks. anskyder meget hyppigere end riffeljæger så kunne der være et problem.
Desværre mangler der et sammenligningsgrundlag da de ikke opgiver denne ratio for riffeljagt.
Følgende er også interessant imo:

”Jagteffektiviteten”
.....
Dvs. at for hver 100 dyr, der bliver skudt til i forbindelse med buejagt bliver de 92 dyr leveret. Effektiviteten
for buejagt ligger dermed fuldt på højde med riffeljagt og er bedre end ved jagt på råvildt
med hagl.


Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af dksith » 10. nov 2015, 13:32

PSindrup skrev:
dksith skrev:Og de skal bare lukke... :smile:
Hvorfor dog det?
Enhver interesseorganisation har da ret til at blive hørt - inklusiv jægerene ...

Peter

Fordi jeg ik har en meter tilovers for de biologer. Syntes der er organisationer nok der prøver at ødelægge det for os jægere i forvejen..

"Buen er noget, jægeren vælger for sin egen skyld. Hvis han skulle vælge noget for dyrets skyld, ville han vælge den sikreste aflivningsform, og det er riflen, siger biolog fra Dyrenes Beskyttelse."

Det er vel op til den enkelte jæger, om man vil afgive forsvarligt skud, om det så er bue eller riffel...
Men det er jo bare min mening...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Link fra DR.dk: Flere jægere går på jagt med bue og pil

Indlæg af Sort » 10. nov 2015, 13:57

dksith skrev:
PSindrup skrev:
dksith skrev:Og de skal bare lukke... :smile:
Hvorfor dog det?
Enhver interesseorganisation har da ret til at blive hørt - inklusiv jægerene ...

Peter

Fordi jeg ik har en meter tilovers for de biologer. Syntes der er organisationer nok der prøver at ødelægge det for os jægere i forvejen..

"Buen er noget, jægeren vælger for sin egen skyld. Hvis han skulle vælge noget for dyrets skyld, ville han vælge den sikreste aflivningsform, og det er riflen, siger biolog fra Dyrenes Beskyttelse."

Det er vel op til den enkelte jæger, om man vil afgive forsvarligt skud, om det så er bue eller riffel...
Men det er jo bare min mening...
Udover lige prestigen i at nedlægge vildt med bue, så er der jo også noget med støj og sikkerhed. Uanset hvad kan en pil jo ikke slå ned flere kilometer væk med dødbringende energi og støjbelastningen er også minimal. Dvs reelt er der helt sikkert jagtområder der måske er store nok til riffeljagt, men i praksis stort set kun kan beskydes med bue, hvis man vil enes med naboerne og have styr på sikkerheden.

Men udover det så skal dyrenes beskyttelse i den grad flette næbet og lære at forstå hvornår de gør mere skade end gavn. Før de kigger udenfor igen. Fredning er jo i mange tilfælde direkte naturskadeligt, da det fjerner motivationen (jagt og fiskeri feks) fra området og dermed hele incitamentet for at bevare hvad det nu er.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar