Riffeljagt klos op ad vej

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Usthomsen » 18. maj 2015, 18:22

keg har på min jagt en rigtig god plads hvor jeg kan overskue en mindre Lund samt brakmarker, hvor vildtet normalt står. Problemet er bare at det er lige op ad en offentlig vej (2m)

Jeg har indtil nu ikke ville ligge der, så i stedet har jeg ligget flere forskellige steder med mindre godt udsyn til følge.

Kan man godt tillade sig at ligge så tæt ved vejen?
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Raptor357 » 18. maj 2015, 18:35

Ja, bare du peger væk og tager hensyn når du skyder, specielt hvis du ikke har dæmper på riflen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af TheDarkSide » 18. maj 2015, 18:59

Ja, det kan du godt. Hvis du gider høre på billarm. Jeg synes ikke selv der er noget sjovt ved at sidde lige op af en trafikeret vej.
Men lad nu være med at syne af for meget.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Sunscale » 18. maj 2015, 19:49

Juridisk set er der ikke noget i vejen med det, så længe du forholder dig på egen grund. Men som TheDarkSide også siger, ville jeg gøre det lidt diskret, det er jo ikke alle der kender til jagt-verdenen så at sige, man ved jo aldrig om der kommer en terror forskrækket bybo(generalisering er altid godt) forbi og ringer til policen fordi han tror du er midt i et drabsforsøg :rolf:

Spøg til side, du spurgte om man kunne tillade sig det, og dertil vil jeg sige, at så længe du udviser professionel og velovervejet våbenhåndtering samt venlighed overfor de mennesker som ikke er bekendt med jagt er der intet i vejen med at ligge op ad en vej. Som du helt sikkert også selv er opmærksom på, må du jo ikke opstille noget så tæt et skel(hvis vejen da er skel for din grund)
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Timber » 18. maj 2015, 19:53

Men lad nu for guds skylde være med at skyde efter bilerne... Vi har jo lige set hvordan det gik på Langeland... :blink: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af BentxBetjent » 18. maj 2015, 20:19

Uden at være 100% sikker, så tror jeg at bukkejagten foregår på tværs af offentlig vej her i nabolaget. Dog i 5-6 meters højde.

Det kunne være underholdende den morgen der triller en intetanende cyklist forbi, 10 meter fra mundingen.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Simon5700 » 18. maj 2015, 21:41

Skal man ikke være min 25m fra offentlig vej ved alt jagt??
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Ninja_Moose » 18. maj 2015, 21:48

Simon5700 skrev:Skal man ikke være min 25m fra offentlig vej ved alt jagt??
Nej, hvorfor da det?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Boerge » 19. maj 2015, 00:25

§ 16. Der må ikke drives jagt på eller fra offentlig vej eller sti.

Stk. 2. Det er dog tilladt at tilegne sig vildt, der er beskudt på egen jagtgrund, når det falder på tilgrænsende offentlig vej eller sti.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Usthomsen » 19. maj 2015, 07:00

Der er ca 2,5 meter højdeforskel fra engen hvor jeg sidder op til vejen, så bilisterne kan ikke se mig og cyklister skal se godt efter. Vejen er også meget lidt trafikeret. Ca 1 bil hver 10min i belastningsperioderne.

Jeg var nu heller ikke i tvivl om lovligheden. Mere en meningsvurdering, da det jo for nogle sikkert virker voldsomt.

I øvrigt er det liggende skydestilling med bipod, så riflen peger altid modsat vejen. Så heller ingen problem her.

Tak for råd :razz:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2012, 18:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Mat U » 20. maj 2015, 23:01

Så er det bare med at kravle i ghili suit og camotape på riflen så er der aldrig nogen der ser dig inklusiv bukken :biggrin: Men pas på med vildfarne landmænd, da jeg var ude d.16 om eftermiddagen, gik der pludselig en landmand rundt og kiggede i brønde på det stykke eng hvor jeg lå på lur og ventede på bukken :impatient: Det var vel at mærke nabolandmanden ikke ejeren af engen, så den med at der aldrig kommer nogen kan man ikke være sikker på :smile:
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Kambiri » 21. maj 2015, 05:11

Mat U skrev:Så er det bare med at kravle i ghili suit og camotape på riflen så er der aldrig nogen der ser dig inklusiv bukken :biggrin: Men pas på med vildfarne landmænd, da jeg var ude d.16 om eftermiddagen, gik der pludselig en landmand rundt og kiggede i brønde på det stykke eng hvor jeg lå på lur og ventede på bukken :impatient: Det var vel at mærke nabolandmanden ikke ejeren af engen, så den med at der aldrig kommer nogen kan man ikke være sikker på :smile:
Et lille advarselsskud måske;-)
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Kalthoff » 21. maj 2015, 09:28

Mat U skrev:Så er det bare med at kravle i ghili suit og camotape på riflen så er der aldrig nogen der ser dig inklusiv bukken :biggrin: Men pas på med vildfarne landmænd, da jeg var ude d.16 om eftermiddagen, gik der pludselig en landmand rundt og kiggede i brønde på det stykke eng hvor jeg lå på lur og ventede på bukken :impatient: Det var vel at mærke nabolandmanden ikke ejeren af engen, så den med at der aldrig kommer nogen kan man ikke være sikker på :smile:
Den har jeg også prøvet. Endda to gange på samme dag.

En maj dag lidt op ad formiddagen. Jeg sad i bunden af et træ-skydetårn, skjult for omverdenen af tårnet. Pludseligt ser jeg ud igennem et af kighullerne at der kommer en mig ubekendt bondemandstype i blå overalls vadende inde i kornet på marken nedenfor tårnet. Han gik tilsyneladende og "talte sine fold". Han så noget fåret ud da jeg rejste mig op i fuld højde så jeg var synlig og vinkede til ham og han fortrak hurtigt.

Jeg satte mig så tilbage for at vente, regnede jo med at nu var vildtet nok stødt væk fra området for en tid så jeg kunne tage en pause. En times tid senere ser jeg så noget bevæge sig ca 150 meter væk, i kanten af et brandbælte man kan se ned langs med fra tårnet. Det var da godt jeg valgte at kigge med håndkikkerten og ikke med riflens sigtekikkert, for det viste sig så at være en anden bondekarl på arbejde.

Dette på trods af at vi på den pågældende jagt har et meldesystem for bukkejagten hvor man senest dagen før meddeler at man tager på bukkejagt og både hvilken del af jagten og cirka tidsrum, netop for at undgå forstyrrelser.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af PSindrup » 21. maj 2015, 09:40

Jeg ville nok også sikre mig at der ikke var nogle cykelister, fodgængere eller andet godtfolk i umiddelbar nærhed af dig, inden du afgiver et skud. Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig hvor forskrækkede de ville kunne blive hvis du bragede et riffelskud af, og de gik intetanende oppe på vejen ...

Peter

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Riffeljagt klos op ad vej

Indlæg af Usthomsen » 23. maj 2015, 09:45

Jeg var på jagten i torsdags og besluttede at ligge mig ca 30m fra vejen i en lille samling højt græs.
Ok udsigt men kun til den ene side af engstykket.

Med hjem kom der en en fin gaffelbuk som først havde passeret mig inde på nabogrunden (ca70m væk)

Bagefter kom den over fra nabo grunden og stod i flot profil ca220m væk. :smile:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Besvar