Scoutgrej.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 18. mar 2014, 19:43

Senserazer skrev:
PWS skrev:Vidste slet ikke jeg manglede en pandelampe før jeg læste dette indlæg...
Du gør et godt stykke arbejde Scout. :blink:
Godt, at endnu en bliver opmærksom på sit grej-gen :blink:

PWS, husk at smide billeder af lampen på, når du har været ude at handle.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 18. mar 2014, 19:52

Zundapp skrev:Super god gennem gang Scout!!

Efter jeg købte en petzl tikka plus 2 sidste år til shelter ture har jeg også svært ved at forstå hvordan jeg har undværet en pandelampe så mange år..

Søger dog efter en afløser der er mere robust og som har et godt rødt lys da det faktisk er det jeg bruger 95% af tiden..

Jeg er dog mest til AA/AAA batterier.

Nogen forslag til en ny-investering der kan købes for penge og gerne i DK/UK eller Europa?
Takker.

Hvad med TacTikka PLus?
Den bruger de ønskede batterier og har rødt lys i form af et filter der klappes ned. Virker faktisk fint.
Om den er særlig robust; min TacTikka Plus er knækket, men virker såmænd fint af den grund efter at være blevet kontakt-limet.
Det skal lige siges, at pandelampen er gammel og meget brugt.
Prisen ligger vel på 3-400.
Den robuste Streamlight svarer faktisk til alle dine krav (robust, rødt lys, AA batterier (Den kan bruge enten AA eller CR123)) og kan med lidt held fås for ikke meget mere end Petzl'en, hvis man kigger lidt omkring på nettet og ikke har noget mod at købe via nettet fra et andet EU-land.
Vedhæftede filer
Petzl TacTikka Plus.jpg
Petzl TacTikka Plus.jpg (27.72 KiB) Vist 17030 gange

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 19. mar 2014, 17:04

Petzl TacTikka plus er absolut et godt bud. Den er billig og har det jeg søger..

Har dog også kigget på Petzl TacTikka XP. Den virker(ser ud) til at være mere solid.. Nogen der har erfaring med den?
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 19. mar 2014, 17:34

Jeg skrev om 'Plus' og den del af familien kendte du jo til med din 'Plus 2' havde du jo - DOH!

XP - naturligvis.

Personligt synes jeg den er fed. Har dog aldrig ejet en XP. Jeg har dog kun lige tændt slukket for den og har ikke selv brugt den i længere tid.

En ting er dog klar; den kaster mere lys længere ud i en mere koncentreret stråle end 'Plus' gør. 'Altså en mere langtrækkende pandelampe, hvis du har brug for det.

Den har også et 'boost' stadie, hvor den smider ekstra meget lys af sig (suger også mere batteri dog, men det er jo ikke et lys-stadie, men benytter i længere tid).

Nu er det et stykke tid siden, jeg har haft fingre i Petzl XP, men så vidt jeg husker, så er 'boost' stadiet kun tilgængeligt, hvis en trykknap holdes bevidst nede med en finger - altså klart en fordel, så lygten ikke justeres til 'Boost' og glemmes der, så batteriet drænes i løbet af ingen tid. Måske kan en 'XP-ejer' sige mere om den side af sagen.

Den er klart fed og så fås den i khaki - ikke at foragte :biggrin:

Vær opmærksom på de udskiftelige filtre - man skal nok ikke fedte med at skifte de filtre i mørket, men nok bestemme sig for at have monteret rødt 'skyde-filter' mere eller mindre permanent. Så kan det bruges efter behov.

Men mon ikke også de fleste, der ikke har brug for andet end hvidt og rødt lys, gør det.
Blåt og grønt har de fleste nok ikke meget at bruge til, hvis lampen bruges til camping/hike etc.

Til cirka 500kr faktisk ikke en urimelig pris i DK i sammenligning med de andre Petzl-modeller og hvad der ellers er på markedet.

Helt sikkert en fed lampe.
Vedhæftede filer
XP - DOH!!!.png
XP - DOH!!!.png (53.32 KiB) Vist 16992 gange
Petzl XP.jpg
Petzl XP.jpg (13.62 KiB) Vist 16989 gange
Senest rettet af Scout 19. mar 2014, 17:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 19. mar 2014, 17:48

Ikke noget Doh scout. Dit bud var godt nok. Den jeg har nu er en Tikka Plus 2.. En lampe der kan det den skal men der er ikke meget go i det røde lys og så virker den ret skrøbelig

Har eksperimenteret med en rød orbiloc safety light sat på konstant rødt lys og det er noget der dur, men man mangler "hængslet" så den kan lyse nedad hvor man skal se noget..

Tror jeg skal prøve om jeg kan se med fingrene et sted..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 19. mar 2014, 17:56

Det var mere fordi, at jeg ikke lige var opmærksom på, at 'Plus II' vel er en videreudvikliing af 'Plus' og du har vel ikke lyst til at gå ned i rækken af Petzl-modeller igen.

Netop ikke fordi du søger mere lys. Der er 'XP' nok et godt bud.

Men som du siger, så er det godt at 'kigge med fingrene.'

Den bedste PL med interne batterier (af de PL, som jeg har prøvet) er den REMIX PRO, men det skrøbelige batteridæksel er under alt kritik.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 19. mar 2014, 18:00

Der er også Petzl MYO, men den har jeg ikke lige noget kendskab til, ud over at den ser vældig ud.

Dog har den ekstern battri-pakke og jeg er mest til de kompakte med 'interne' batterier alene pga størrelsen.

Programmerbar og så ser den smart ud med det filter til at skyde op og ned for et mere blødt lys.

MYO® RXP
Powerful, programmable headlamp, 4 constant lighting modes, Boost mode and Wide Angle lens

The MYO RXP is the first Petzl headlamp that is programmable, allowing the user to choose the order of constant lighting modes and to precisely adapt light output. To do this, there are three lighting modes, for each of which the user can select the power from among ten possible levels, from 13 to 141 lumens. This feature allows the lamp to be programmed for the type of activity and the length of use. Maximum power lighting would be suited for a short night run, for example; less powerful lighting would help preserve battery life and would therefore be ideal for a multi-day trek. This headlamp has Boost mode (205 lumens) and a strobe mode that can be programmed. It is compatible with lithium batteries to optimize performance, even at low temperatures. The Wide Angle lens offers the option of switching instantly from a focused beam to a wide beam when necessary.

Regulated power levels:
- constant lighting power
- automatically switches to reserve power mode when batteries are almost discharged
Lighting modes can be programmed to favor light intensity or battery life, depending on the activity :
- three lighting modes can be chosen (choose from among ten levels between 13 and 141 lumens)
- choice of the order of activation of the three lighting modes
- strobe mode frequency can be programmed (slow, fast , SOS signal)
- user-friendly programming in three steps, using the two buttons
High-output lighting:
- 205 lumens (Boost mode)
- 13 to 141 lumens (programmable levels)
- shines up to 90 meters (Boost mode)
Compatible with lithium batteries:
lighter than alkaline batteries
- better performance at lower temperatures
Versatile and adaptable to a variety of situations:
- Wide Angle lens allows to quickly switch from flood beam proximity lighting to focused long-dist ance lighting in a single movement
- Boost mode increases power when occasionally needed
- light body is tiltable to direct the light beam where needed
Perfect for endurance activities:
- 86 h battery life with program level no.1
- lightweight: 175 g
Reliable and durable:
- battery charge indicator light: warns when the batt eries are 70 % and 90 % discharged
- switches are protected from accident al operation when light body is in upright position
- bulb does not need to be replaced
water resist ant for all-weather use
Comfortable and stable during use:
- compact design
- adjustable elastic headband
- top strap included (not att ached) for increased stability if needed

Vedhæftede filer
Petzl MYO.jpg
Petzl MYO.jpg (41.93 KiB) Vist 17003 gange

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 19. mar 2014, 18:18

Den Petzl MYO er herre sej, men så vidt jeg kan læse har den ikke rødt lys og det er et stort minus for mig..

Min Plus 2 er vist sat til 70 lumens på hvidt lys. På rødt lys kan jeg ikke finde nogen tal.. TacTikka XP står til 35lumens men det er nok også med hvidt lys. Dog er det på XP'en den samme LED der bruges til både hvidt og rødt lys så kunne forestille mig den vinder på det røde lys i forhold til min Tikka Plus 2..

Måske er det bare mig der er sær og gerne vil bevare nattesynet i stedet for at bruge en hvid lyskanon :???:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 19. mar 2014, 18:28

Jeg er også stor fan af at bevare nattesynet. Rødt lys er en nødvendig funktion at have i en pandelampe. Jeg køber heller ikke en PL uden rød LED eller filter.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 19. mar 2014, 18:30

Hvis du smutter en tur og kigger på pandelamper, så kunne det være interessant at høre, hvad du endte med at købe eller var mest fristet af og ikke mindst hvorfor.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 19. mar 2014, 18:34

Ja rødt lys er bare "must have" når man gerne vil have nattesynet til at ligge og kigge ud i natten..

Jeg skal nok vende tilbage når jeg har været ude og se med fingrene og fået købt en afløser til plus'en
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 26. nov 2014, 13:34

Nogen der har erfaring med Petzl Tactikka+ RGB ?

http://www.petzl.com/en/Sport/SPECIALIZ ... HXGDzN0xpM

Min Tikka plus2 gør det stadig godt her efter rigtig megen brug, men lidt mere lys ville nogen gange være meget anvendeligt..

Tactikka+ RGB står til 120lumens på high hvilket kunne være rart at have i baghånden.

OG mest vigtigt den har også det røde lys som mange pandelamper tit mangler.. Den er heller ikke stor og uhandy med ekstern batteriboks men kan nemt ligge i en lomme.. For mig ligner det en win-win
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 29. nov 2014, 14:12

Ikke mere erfaring, end at det sikkert er den sædvanlige Petzl kvalitet.

Jeg har ok erfaring med Petzl på trods af, at jeg er gået væk fra dem. Min første Petzl virker da endnu selv om plast-huset er flækket (som nævnt i OP). Det betyder intet for funktionen - kun at den ikke er så tæt mere. Naturligvis dog en nu pensioneret lampe, da man ikke kan stole på funktionen under hårdt brug og hvis udsat for fugt.

Sikkert en helt okay lampe. Som den langt overvejende majoritet af de i sagens natur små pandelamper, skal man bare ikke volde dem. Køb bare den, hvis du kan lide den.

Dog afskrevet i mit tilfælde, da den ikke bruger CR123.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 29. nov 2014, 17:08

Lige det at din petzl har været flækket skubber til min frygt om at skramlet går i stykker lige når man er på tur og har mest brug for sin pandelampe.. (jeg har dog altid en reserve lyskilde med, men ikke en ekstra PL)

Min petzl tikka plus2 holder fint endnu trods den tit er med mig og faktisk bliver brugt dagligt, men plast kvaliteten føles meget sprød og en ny pandelampe må meget gerne være(føles) noget stærkere..

Den Petzl Tactikka+ RGB jeg linker til er ikke i fancy "gennemsigtig" plastic og tænkte at de måske var opmærksom ved fabrikanten om at det gennemsigtige plast ikke er så holdbart som det gennemfarvede plast som flere af de lidt mere "professionelle" modeller er lavet i?. (erfaringer anyone?)

Det er en rigtig god gennemgang af pandelamper du har lavet scout og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring du har med den Streamlight Sidewinder Compact II nu du nok har brugt den et stykke tid? Er den lige så solid som den ser ud til?

For mig har den dog den ulempe at den kun er på 55lumens, og det synes jeg er i underkanten. Bruger pandelampe hver aften på hundelufteturen og der vil jeg gerne have lidt mere power.

Min petzl tikka plus2 er opgivet til 70lumens og det synes jeg liiiige akkurat kan gå an. Derfor interessen for model tactikka+ RGB 120lumens.

Den findes også i model tactikka+ (uden RGB) til billigere penge fandt jeg ud af. Den er uden grøn og blå lys men med kun hvid og rød og det er rigeligt til mit brug.

Ville dog godt høre en hands on erfaring, især på plast kvaliteten inden jeg investerer.. :razz:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 30. nov 2014, 17:52

Zundapp skrev:Lige det at din petzl har været flækket skubber til min frygt om at skramlet går i stykker lige når man er på tur og har mest brug for sin pandelampe.. (jeg har dog altid en reserve lyskilde med, men ikke en ekstra PL
Jeg er heller ikke lige imponeret af kvaliteten af plasthusene fra hverken Petzl eller Princeton Tec. Især dækslerne forekommer svage på visse PLmodeller. Dog var det huset i min gamle Petzl der knækkede.
Kvaliteten kan være blevet bedre. Flere af Petzls modeller ser/føles fine, men jeg har ikke langtidstestet dem, da jeg har sadlet om til Streamlight.

Lige som dig har jeg også altid en ekstra lyskilde med (ej heller PL i mit tilfælde) ud fra devisen "To er en, en er ingen." Altså, at hvis man kun har en lygte med og den ryger, så er man på spanden.

Endvidere har jeg sådan en rund Surefire batterycontainer med seks batterier med i tasken, hvis jeg overnatter ude i naturen.
http://www.surefire.com/sc1-spares-carrier.html
Zundapp skrev: Min petzl tikka plus2 holder fint endnu trods den tit er med mig og faktisk bliver brugt dagligt, men plast kvaliteten føles meget sprød og en ny pandelampe må meget gerne være(føles) noget stærkere..
Til almindeligt brug virker Petzl sikkert fint og desuden er mange af Forsvarets folk glade for dem, men ja, visse detaljer ved visse af modellerne fra bl.a Petzl og Princeton Tec virker skrøbelige og jeg har det lige som dig; en PL må gerne være solid - man skal gerne kunne stole på lampen.

Når jeg overnatter i naturen, så bruger jeg min PL til praktisk arbejde (ophængning af hængekøje, brændekløvning, bål, madlavning) langt mere end konventionelle lygter. Til mit brug (kajak, hikes, overnatninger i skoven etc) er en PL simpelthen uundværlig. Endnu en grund til at vælge en PL, man kan stole på.
Zundapp skrev: Det er en rigtig god gennemgang af pandelamper du har lavet scout og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring du har med den Streamlight Sidewinder Compact II nu du nok har brugt den et stykke tid? Er den lige så solid som den ser ud til?
Takker.

Streamlight'en er super solid og jeg er super glad for den.
Jeg har brugt den rigtig meget og jeg er overbevist om dens overlegne kvalitet. Den er bygget som en kampvogn.
Det bliver svært at finde en mere solidt bygget PL til hårdt brug.

Ikke alene er den meget solidt bygget, at den har tyve forskellige 'output' gør den meget alsidig - for slet ikke at snakke om, at den kan bruge otte (8) forskellige batterier (se link med testrapport her under). Også snedigt, at hvis man har et drænet batteri, der ikke kan hente mere hvidt lys ud af Streamlight'en, så kan man trykke på rød lys funktionen og hente noget mere arbejdslys ud af en næsten drænet batteri der, da denne funktion dræner mindre af batterier og virker som det, de kalder en ''batteri-vampyr."
Et batteri varer hundrede timer på lav rød, det er ikke at sige skid til.

Streamlight Sidewinder Compact II er om muligt mere solid, end den ser ud til.

Jeg var i starten spændt på om jeg kunne leve med det lidt klodsede design i forhold til den direkte elegante tidligere nævnte Remix Pro fra Princeton, men i betragtning af at den er så solid og sikkert holder i lang tid, så kan jeg sagtens leve med det over det skrøbelige dæksel på Remix'en.

Jeg har vænnet mig til Streamlight og dens design og er blevet mere glad for den, for den virker bare hver gang og man kan stole på den uden at man behøver være nænsom med den.

Jeg kan varmt anbefale den efter at have brugt den mange gange siden denne tråd blev startet.

Så sent som i nat brugte jeg lampen, da skulle hænge min hængekøje op. Jeg kan ikke se mig selv skifte pandelampen ud foreløbig. Den virker bare.
Zundapp skrev: For mig har den dog den ulempe at den kun er på 55lumens, og det synes jeg er i underkanten. Bruger pandelampe hver aften på hundelufteturen og der vil jeg gerne have lidt mere power.

Min petzl tikka plus2 er opgivet til 70lumens og det synes jeg liiiige akkurat kan gå an. Derfor interessen for model tactikka+ RGB 120lumens.
Ja, jeg var også spændt på, om jeg kunne leve med Streamlight'ens lumens, efter det gode stærke lys på min Remox Pro og andre PL, men det har vist sig IKKE at være noget problem overhovedet. Tværtimod.

Lysstrålen er lagt an på 'spot' ('throw') frem for spredt blødt lys. Der er fordele og ulemper ved det. En diffust bredt lysende PL lyser godt til aktiviteter tæt på i for eksempel en lejr.

En PL der kaster lyset koncentreret frem i et spot som Streamlight, gør at du kan se langt.

Streamlight virker efter mine erfaringer dog fint til både aktiviteter tæt på og til at gå ture i skoven om natten og se langt frem.
Som sagt bruger jeg den til at hænge hængekøje op, brændekløvning i mørke etc samtidig med at den virkelig kaster noget lys frem til at se langt med.

Du kan SAGTENS bruge den til hundeturen.

Du vil sagtens kunne se din hund hundrede meter frem og længere etc.

Køb de andre Petzl, hvis du vil have mere lys, men køb Streamlight'en, hvis du vil have en PL, der er mere solid end de to til sammen.

Jeg troede, at lampen ikke ville lyse kraftigt nok, da jeg er vant til PL med mere lys, men jeg føler mig bestemt ikke handikappet af Streamlight'ens lumen-output. Tværtimod. Det er mere end nok.

Man skal også have in mente, at dette er en lygte lavet til militært brug og som sådan skal overholde visse strikse specifikationer. Firmaer, der laver 'civile' pandelamper er ofte ret kreative, når det drejer sig om at oplyse deres lumens-specifikationer.

Citat fra link nederst i dette indlæg:
Talking about brightness, lumen intensity depends on the brand as well. A good example of this is that the 55 lumens of the Sidewinder Compact II are brighter than the 80 lumens of the Olight i3s EOS when put side by side. Olight and other brands that don’t go for military and industrial safety contracts can allow themselves to be more “creative” about the lumen intensity of their products. Not Streamlight. The same thing happens with Surefire, who’s 100 lumen lights tend to be brighter than some 200 lumen flashlights floating around.
Endvidere er der også brændetiden på batterierne at tænke på. Streamlight er bestemt ikke grådig.

Du nævner specifikt plastkvaliteten; Sidewinder'en er klart den mest overlegne af alle nævnte i denne tråd på dette punkt.
Den er meget solidt bygget.

Læs endvidere denne grundige og fabelagtige test af Streamlight Sidewinder for at lære mere om lampen. Jeg er enig i alle testrapportens konklusioner.
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -II-Review

Batterivarighed på diverse lysstyrker og lysfarver
http://www.brightguy.com/Streamlight/St ... Compact+II

Læs her interessant test om at Streamlight har lang stråle men også diffus reflektor der gør arbejde tæt på nemt, så den virker på både kort og langt hold. Nævnes også, at pandelampens lumen virker som meget mere end dens specifikationer lyder pga designet
http://www.themodernsurvivalist.com/archives/3218

Hvis du leder efter 'one pandelampe to rule them all' :giggle: i et fornuftigt forhold mellem nok lys og super solidt design, så er det Streamlight Sidewinder Compact II, du skal have fat i.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Senserazer » 1. dec 2014, 09:32

Scoutgrej-blog skal komme med noget nyt!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Zundapp » 1. dec 2014, 09:56

Det er lykkedes mig at finde en EU forhandler af Streamlight Sidewinder Compact II så det ender nok med jeg prøver den. Hellere lidt mindre lys og så man kan stole på det end en lyskaster der kan risikere at gå i stykker når man har den med på tur..

På tur har jeg aldrig brug for meget lys. Som regel bruger jeg alligevel mest det røde lys.. Og hvis det hvide lys er i underkanten til hundelufteturene så er der jo basis for at købe endnu en pandelampe specifikt til det.. Man må ikke gå ned på udstyr :biggrin:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 1. dec 2014, 11:29

Zundapp skrev:Det er lykkedes mig at finde en EU forhandler af Streamlight Sidewinder Compact II så det ender nok med jeg prøver den. Hellere lidt mindre lys og så man kan stole på det end en lyskaster der kan risikere at gå i stykker når man har den med på tur..

På tur har jeg aldrig brug for meget lys. Som regel bruger jeg alligevel mest det røde lys.. Og hvis det hvide lys er i underkanten til hundelufteturene så er der jo basis for at købe endnu en pandelampe specifikt til det.. Man må ikke gå ned på udstyr :biggrin:
:thumbup: Jeg tror ikke, at du bliver skuffet.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 1. dec 2014, 11:30

Senserazer skrev:Scoutgrej-blog skal komme med noget nyt!
Jeg har noget i tankerne :mrgreen:

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af X-Ray » 18. jan 2015, 12:21

Har lige byttet mig til en petzl strix vl altså den uden ir lys og den spiller Max alm aa batterier godt lys robust vandtæt og kan starte op på enten rødt, grønt eller blåt lys, er molle kompatibel og vejer næsten ingen ting, hvis man er til aa batterier så kan jeg godt anbefale denne pl.

Havde læst om den og andre af de i tråden nævnte og turde derfor godt slå til ligeså snart jeg så denne til salg, så stort tak til Scout for den gode gennemgang.
Shooters Bible is the only Bible for me

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Radioactive_Man » 1. feb 2015, 15:29

Jeg bruger en Spark ST6-460NW med den matterede linse i. Den kan bruge både 2xCR123 og 1x18650. Den flimrer lidt på laveste niveau, men den er genial til alle slags arbejder, hvor man skal have hænderne fri og 460 lumen på max er som at have en 60W glødepære i panden (bare uden brændemærker). Den kan skyde lyset langt med den klare linse, men jeg foretrækker mere "flood" med den matterede.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Tips: "Junglestøvler," lynlås på snørestøvle + skift af sål

Indlæg af Scout » 29. mar 2015, 15:19

Jeg har (alt for) mange sæt støvler i let, medium og svær udførelse. Mine favoritter er LOWA til de længere vandreture i naturen sommer og vinter. Meindl kan også gå, men personligt foretrækker jeg klart LOWA over Meindl til seriøst vandrebrug i ujævnt terræn.

Mine yndlingsstøvler til afslappet brug om sommeren, når/hvis det primært gælder trafik på asfalt er dog de ydmyge amerikanske såkaldte "Junglestøvler." De kan naturligvis også bruges i naturen, men dels er der drænhuller i dem og dels yder de ingen støtte om anklerne, hvilket efter min mening er nødvendigt til brug i ujævnt terræn, så skal man om ikke andet lige være opmærksom på.

Støvlerne er lavet til den amerikanske hær til brug i junglen - de går også under betegnelsen Vietnamstøvler.

Støvlerne er fjerlette og er kun delvist af en læderkonstruktion. Junglestøvlerne har ikke kraftige skafter, generer derfor ikke og der er ikke behov for tykke sokker. Der er metalindlæg under den indre lædersål, som foden hviler på. Dette til værn mod f.eks "spikes,"søm o.l. Nogle siger som værn mod "punji-sticks," hvilket er/var spidsede pinde/pæle i huller/fælder og brugt mod amerikanske tropper i Vietnamkrigen.

Punji Sticks er ikke det altdominerende problem i den indre by i DK, men metalindlægget er fleksibelt, en integral del af støvlen og så let, at man bare ignorerer det. Støvlen er som sagt MEGET let - den består af en ydersål syet til den øvre del, en metalsål og endeligt en kraftig syet indre sål af læder. Denne kraftige og solide indre lædersål gik først i stykker efter mange års brug og blev blot erstattet med en ny indre lædersål. Jeg har som sagt brugt støvlerne hårdt i en årrække og de har holdt fantastisk til det og er i forbløffende god stand trods de mange års brug.

Mine støvler er IIRC lavet af amerikanske ALTAMA, der var/er leverandør til US Army og bl.a leverede støvler til den amerikanske hær under Vietnam-konflikten (vær opmærksom på, at der er mange dårligt udførte og billige kopier). De er sorte, men ikke af den første generation, som der var problemer med i konstruktionen, da man efter kun at have lavet støvlerne i grønne skiftede til også at lave dem i sort. Konstruktionen af støvlerne blev ændret undervejs i produktionen.

Jeg gaflede mine støvler for mange år siden i USA. De er rørende billige...eller var dengang.

Jeg gik i dem hver sommer i årevis indtil jeg begyndte at få flere og flere støvler. US-støvlerne er dog så lækre at gå i, at jeg efter års pause, igen begyndte at bruge dem over andre støvler om sommeren.

Mine Junglestøvler skulle ikke vades til, de passer så godt, at det bare var at bruge dem.

Dog er støvlerne som sagt beregnet til junglebrug og er ab fabrik udstyret med en meget hård sål (logisk nok til den meget bløde beskaffenhed af jorden/mudret i junglen).

Dette betød, at støvlerne ikke er så behagelige på asfalt/hård jord, når/hvis man går langt i løbet af dagen. Der er slet ingen affjedring i de originale støvlers hårde sål og hvert skridt på hård overflade sender et stød op gennem rygsøjlen. Generende, hvis man går langt.

Løsningen er, at få påmonteret et sæt Vibram-såler. Disse er ikke så hårde som originalsålen på Junglestøvlen. Vibramsåler er kvalitet og er geniale at gå langt på/med.

Det kostede mig ikke alverden at få skiftet sålerne til Vibram og de nye Vibramsåler betyder en verden til forskel.

De superlette støvler er rent nougat for fødderne og man bemærker slet ikke, at man har fodtøj på, for støvlerne vejer så godt som intet.

Desuden er støvlerne i den danske sommer simpelthen komplet umulige at overophede i; fødderne bliver aldrig varme og man kan have de vel-ventilerede støvler på hele dagen i den ondeste sommervarme. Støvlerne er f.eks lettere og mindre varme end Forsvarets støvler til brug i Sandkassen.

Efter min mening er Junglestøvlerne simpelthen fantastiske, hvis man går meget og har fodtøjet på hele dagen i sommervarme.

En anden fordel er, at støvlerne ikke ligner militær-fodtøj. De er meget diskrete og ligner faktisk ved et øjekast mest af alt sko, når/hvis man har lange bukser på ud over støvleskafterne. De skriger i hvert fald ikke mili-støvler for de fleste folk.

Man kan altså lettere slippe afsted med at bruge støvlerne til flere slags lejligheder.

Støvlernes snørebånd og indretning er af den smarte amerikanske type, hvor man blot hiver i de runde syntetiske snørebånd i toppen, så følger resten med og strammer hele vejen ned i snørernes længde.

Dog er der en løsning for dem, der gerne vil have støvlen endnu hurtigere af og på; jeg har installeret lynlåse på mine støvler, så jeg nu har et par meget lette behagelige støvler, der er ultrahurtige at tage af og på. Det fungerer rigtigt godt.

Lynlåsene kan købes i forskellige længder, så de passer til forskellige længder af støvleskafter.

De er klart ment til mere svære støvler, men virker fint på junglestøvlerne.

Lynlåsene til støvlerne kan købes f.eks på ebay og er nemme at montere, der er desuden forskellige monterings-metoder at se på youtube.

Man kan stramme lynlåsene endnu mere i støvlerne, end jeg har gjort i mine Junglestøvler, hvis man bruger en længde snøre i hver side af hver lynlås, men jeg brugte bare de originale snører - en snøre til hver støvle. Der er som sagt forskellige monterings-metoder.

Mine virker fint.

Jeg fandt sørme et ekstra sæt helt nye lynlåse, som evt. kan monteres på et sæt af mine Meindl, så de kommer måske der på.

Mine USstøvler sidder som støbt og er en fornøjelse at have på og ikke mindst at gå i om sommeren. De -og ikke mindst lynlåsene- kan varmt anbefales.

Så vidt jeg husker, er mine støvler lavet af ALTAMA.
http://www.altama.com/categories/33-Made-in-the-USA

Kort historisk indblik (og billeder) ang konstruktionen og udviklingen af "the Jungle Boot;"
http://soldiersystems.net/2013/09/03/an ... ngle-boot/

http://www.mooremilitaria.com/combat-boots.html

http://olive-drab.com/od_soldiers_gear_jungle_boots.php

Gode billeder, bl.a af "Panama-sålen," som jeg fik skiftet ud;
https://lastpatrol.wordpress.com/refere ... bat-boots/
Sålmønstret kaldes Panama, da det i sin tid blev testet samme sted.
Panamasålen er god til mudder/bløde jordforhold, da det specielle mønster arbejder klæbende jord og mudder væk, når sålen bøjer og arbejder i brug, men sålen er altså knap så velegnet til hårdt underlag.

Et bud på en opdateret version af Junglestøvlen fra Bates (rul ned)
http://www.strikehold.net/2013/01/16/sh ... 013-day-1/

FOTO:

1. Junglestøvler med lynlås.

2. Ditto med Vibram.

3. Lynlåse til støvler på et par Meindl vandrestøvler.

4. Grøn "Jungle Boot."
Vedhæftede filer
DSC_3756.jpg
DSC_3756.jpg (46.44 KiB) Vist 15893 gange
DSC_3757 (1).jpg
DSC_3757 (1).jpg (55.99 KiB) Vist 15893 gange
DSC_3759.jpg
DSC_3759.jpg (50.07 KiB) Vist 15893 gange
20130902-211016.jpg
20130902-211016.jpg (41.65 KiB) Vist 15880 gange

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Senserazer » 5. apr 2015, 22:16

De junglestøvler er sgu fede! Og jeg tror de passer formidabelt til er Gorka! Selvom det er lidt to forskellige sider :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Scout » 5. apr 2015, 22:27

Senserazer skrev:De junglestøvler er sgu fede! Og jeg tror de passer formidabelt til er Gorka! Selvom det er lidt to forskellige sider :giggle:
Jeg er helt enig.

Godt fodtøj og de vil passe fint.

Nu blev Gorka'en nævnt igen, GRRRRR....!

Jeg havde lige prøvet at fortrænge den, men jeg bliver mere og mere fristet til at købe mig en Gorka.

:mad: Det vidste du godt :evil:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Scoutgrej.

Indlæg af Senserazer » 5. apr 2015, 23:23

Scout skrev: :mad: Det vidste du godt :evil:
Nej da! :shock: Men det kunne være en Gorka 4, og så ku du fortælle mig om jeg også skal have en :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar