Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af JLtac » 21. mar 2015, 12:08

Hej.
Jeg er kommende nyjæger og kunne godt tænke mig at gå på riffeljagt.
Et haglgevær skal der jo også til men så er det jeg tænker, er det til at komme på riffeljagt for rimelige penge?
Jeg har ikke lyst til at bruge størstedelen af mit budget på en riffel hvis den ikke bliver brugt.
Skal jeg måske hellere købe et lækkert haglgevær da det nok er nemmere at komme på den slags jagt.
Hvad har i af erfaringer?

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af DeVille » 21. mar 2015, 12:34

Hvis ikke du kender nogen som kender nogen, så er det nok væsentligt nemmere at komme på hagljagt end riffeljagt.
Jeg kender ikke andre jægere, og det eneste jagt jeg har været på, har derfor været hagljagt gennem en jagtforening.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af AirPellet » 21. mar 2015, 12:48

alt kan købes for penge. Hagljagt kan man ofte komme med som gæst hvis man kender nogen. Riffeljagt skal man som oftest købe sig til og det kan godt være dyrt


Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Æ-Vendelbo » 21. mar 2015, 14:30

Du kommer langt ved at melde dig i en jagtforening.Du kan deltage i riffelskydning på godkendt bane og møde en masse ligesindede og sikkert få nogle invationer.
Her i Vendsyssel er der flere foreninger der gør rigtig meget for nyjægere,ofte i samarbejde med kommunerne.På de kommunale arealer er der flere steder jagt specielt for nyjægere sammen med mere erfarne riffeljægere. :respekt:
Knæk og Bræk.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af KKA » 21. mar 2015, 16:18

Er det ikke et spørgsmål om prioritering? Når man ser på hvad en ung mand kan brænde af i byen på en weekend, burde han ved en omprioritering være i stand til at købe sig ind på selv de dyreste konsortier.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Caspian1911 » 21. mar 2015, 16:58

KKA skrev:Er det ikke et spørgsmål om prioritering? Når man ser på hvad en ung mand kan brænde af i byen på en weekend, burde han ved en omprioritering være i stand til at købe sig ind på selv de dyreste konsortier.
Øh, hvor kom sådan en irrelevant kommentar lige fra? Hvis du ikke kender trådstarter, så hold dig venligst til topic.
:impatient:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af JLtac » 21. mar 2015, 19:00

Tak for komplimentet. Men nu er jeg ikke helt ung mand, har kone og et barn så træerne hænger ikke på træerne og skal der købes jagtudstyr skal der prioriteres og spares op.

For at komme tilbage på sporet så har jeg skudt en del lerduer før i tide og det tænker jeg at jeg kommer til igen. Derfor er jeg lidt splittet i hvad jeg vil. Man vil jo også gerne ha et gevær man er glad for at hive frem og skyde med hver gang.

Nogen der har lyst til at fortælle hvad i gir for en riffeljagt i Danmark.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af TheDarkSide » 21. mar 2015, 20:41

Køb da en riffel!
Jeg har da fået enkelte invitationer til riffeljagt. Nok 3-4 stykker på de sidste 4 år. Både bukkejagt og trykjagt på dåvildt og råvildt. Den første måtte jeg takke nej til, da jeg ikke havde fået købt en riffel. Øv, det var en ellers en uges jagt i sverige med fri afskydning af alt.

Derudover har jeg tiltusket mig lidt rævejagt (med riffel). Det er til at komme i nærheden af. Du kan altid spørge høfligt og lidt forsigtigt om du ikke kan få lov at skyde en ræv hos en jagtkammerat eller ved en bondemand. Jeg får ligefrem betaling (korn :blink: ) for det et sted.. Det kan jo også være det føre til at vedkommende tilbyder dig at skyde et rådyr, hvis han nu kan se du ellers opfører dig ordenligt og ansvarligt.

Har du penge eller har nær familie der deler jagten med dig så kan du springe lige på hovedet i riffeljagt.

Men ellers må man, som med så meget andet, arbejde lidt for det. Jeg har gratis jagt (både hagl og riffel) hos halvfjernt familiemedlem og ved en gammel ven af familien (jeg er tredje generation på jagten).
Derudover deler jeg et stykke (både hagl og riffel) med to andre, hvor vi giver knap 200 kr/hektar i alt. Udlejeren vil dog gerne give afslag næste sæson. At vise god vilje ift. vildtpleje og hjælp på bedriften generelt er meget værd for mange udlejere :blink:
En storbonde kan alligevel dårligt mærke om han får 20k ekstra i kassen om året. Men han kan se og mærke, hvis man hjælper ham lidt i en travl periode, opfører sig som en ansvarlig jæger og/eller man laver noget vildtpleje, som ikke genere ham, men øger naturværdien på ejendommen.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Gråskæg » 21. mar 2015, 22:11

Der er en hel del gode råd her ovenover, udover det med at lade være med at drikke sig i hegnet, så det afhænger meget af dine personlige muligheder. Hvad har du at tilbyde, mange håndværkere har let ved at skaffe sig noget billig (gratis) jagt, fordi de kan være meget hjælpsomme på en gård. Det personlige betyder også noget, er man godt selskab og let at omgås? Du kan jo altid leje dig frem til både dagsjagter og riffeljagt, men lad være med at virke alt for desperat, når du spørger efter jagt, det giver et dårligt indtryk, derfor kan du godt være om dig, stille og roligt. Du kan jo også prøve at sætte en lille annonce i din lokalavis med dit tlf. nr. Mange bønder ønsker ikke at skilte med, at deres jagt er til leje, så er det lettere lige at slå på tråden.
Held og lykke med at komme afsted.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af 308 W » 21. mar 2015, 23:00

Jeg købte en riffel som mit første våben og stillede som krav til forhandleren at jeg skulle med på jagt! Det kom jeg så rigeligt, han er godt nok også en af mine venner [emoji5]

Den første sæson var jeg med på diverse invitationer og fik nedlagt 2 råer, så blev jeg tilbudt en plads i noget råvildt jagt plus lidt småvildt og skal i gang med 3 sæson der.

Køb riflen, øv dig og tag prøven, så er det bare med at holde øjne og ører åbne for invitationer, hold øje med diverse grupper på Facebook.

Sendt fra min D5803

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af LFuppen » 22. mar 2015, 10:18

Internettet kan også være et sted at finde jagt områder http://www.jagtformidling.dk/
I jagtblade og aviser bliver udlejning af jagtområder også slået op fra tid til anden

I f.eks Esbjerg kommune udloddes bukkenjagten pr. dag for 300 kr - sgu en billig måde at komme på jagt på :biggrin:
Måske andre kommuner også udlodder bukkejagt ?
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Michael9220 » 22. mar 2015, 18:18

Jeg er nyjæger fra 2014 og jeg er med i både konsortie og jagtforening hvor der er mulighed for riffeljagt, begge til fornuftige penge.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Bessie4ever » 22. mar 2015, 19:34

Jeg syntes du glemme riffeljagten og købe en riffel og dygtiggør dig via div træning som feltskydningen
Og alt anden riffel skydning. Men behøves ikke drive riffeljagt for at nyde alt det en riffel kan give. Så gå den vej og se hvad der sker i løbet af et par år :-)
Perfect! Thats is good enough for me

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Er riffeljagt til at komme i nærheden af.

Indlæg af Sunscale » 23. mar 2015, 16:04

Bessie4ever skrev:Jeg syntes du glemme riffeljagten og købe en riffel og dygtiggør dig via div træning som feltskydningen
Og alt anden riffel skydning. Men behøves ikke drive riffeljagt for at nyde alt det en riffel kan give. Så gå den vej og se hvad der sker i løbet af et par år :-)
Jeg vil slutte mig til Bessie her, du kan starte med at købe en riffel og tage den der fra, og bare lige så du ved det, en riffel behøver ikke at være dyr, du kan sagtens få en riffel som kan ramme "mere end du evner" til de 1500-2000kr.

Hvis du aldrig har skudt med riffel før, burde du finde ud af, om riffel overhovedet er noget for dig, når du så er blevet god med riffel, kan du begynde at spekulere på hvor mange penge du vil bruge på jagt.

Man skal jo lære at kravle før man begynder at gå :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar