Første hund - hvilken race?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Første hund - hvilken race?

Indlæg af Boldsen » 9. mar 2015, 08:37

Hej!
Det er ingen hemmelighed jeg super gerne vil have en familieforøgelse - og gerne en hvor kæresten ikke skal kælve efter 9mdr. :neutral:
Til sommer flytter vi i et lille hus på landet i forbindelse med min uddannelse, og her er der plads til at hygge samt at få en hund.
Det skal selvfølgelig være en jagthund, og en race som matcher mine behov. Hjemmefra har vi altid haft hund - 2 stk. Engelsk Setter og nu en FT Springer, og både han og hunhunde.

Mine interesser går sig mest på den gængse jagt på land med apportering men også fællesjagter i skov. En god andejagt er jeg helt tosset med, men fasanerne står også højt. Dertil skal hunden også kunne sidde stille i et skjul (en ting min fars nuværende FT'er har meget svært ved!) samt være camoufleret.

Min ønskeseddel lyder altså:
- Hund til første gangs ejer.
- Jagthund
- Aktiv hund men ikke ALT for aktiv
- IKKE hvid eller gul
- Familie- og rengøringsvenlig. (Selvom jeg godt ved at en hund sviner - men jeg svinger gerne støvsugeren!)

Dem jeg selv har tænkt på er:
Labrador af arten Formel 1 (kun fordi de som regel er mindre og meget villige til at apporterer selv en krage).
En FT'er skal det ikke være grundet dens energiniveau - jeg vil ikke nyde en sådan hund lige så meget som en mere stille hund, og rent træningsmæssigt ser jeg ikke en fordel i dette til en første gangs ejer. Men måske en Springer spaniel af gammel race er bedre?

Desuden er jeg ude efter en hunhund, og denne bliver nok steriliseret grundet jeg gerne vil undgå blødning og hanhunde der vil have fisse i stedet for jagt. Der er ikke noget mere irreterende end at en hund i løbetid er med på jagt. Og det skal være en tæve grundet forhåbentlig mindre egenrådighed og "hanhunde-adfærd" :blink:

Jeg vil meget gerne høre jeres tanker.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Lasse68 » 9. mar 2015, 09:12

En labbe er helt sikkert et godt og fornuftigt valg. Jeg har selv en F1. Med dine behov ville jeg dog nok vælge en traditionel labbe. Der kan godt være rigtig meget krudt i en F1 og det er hver eneste dag, ikke kun i den korte jagtsæson. Vælger du en tæve og holder den lidt fra madskålen, så kan du godt få en lille og slank hund. Det er ikke et særligt kendetegn at F1 er en mindre hund. Den er blot slankere fordi den arbejder lidt hårdere. :oops:

En almindelig labbe vil stadig hente alt hvad du beder den om.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Rixen » 9. mar 2015, 09:15

Jeg har den gamle type Springer, som min første hund.

Han kan godt sidde stille på træk. Og er vel det man kalder familievenlig.

Havde jeg nu været bedre til at opdrage ham, så er jeg sikker på at jeg kunne have fået de sidste uvaner pillet af ham også.

Det er en skøn hund, men der er lidt arbejde med pelspleje og støvsugning. Ikke noget overdrevet, men det skal gøres en gang i mellem.

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af P18-9 » 9. mar 2015, 12:53

Vi har en Curly Coated Retreiver og han er meget nem og i det hele taget en rar hund. Han elsker at apportere og selv om der næsten er is på vandet så vil han bare ud og hente den pind der er smidt ud. Det er den ældste retriever race og rent pelsmæssigt så fælder han næsten ikke. Der er lidt kussehår rundt omkring, men slet ikke som en hund med længere pels.
De knytter sig meget til en person i familien og er kloge og lærenemme hunde. Fantastisk næse og meget glad for at apporetere.
Vores er købt i Klovborg ved Kennel Lis-curl, v. Jens Jensen
Mvh
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Boldsen » 9. mar 2015, 14:16

Mange tak for jeres svar.
Mine tanker er ikke helt ved siden af kan jeg høre - 3 svar og 3 forskellige hunde som matcher det jeg søger. Det er både godt og ondt fordi jeg ikke kommer nærmere en beslutning.
P18-9: Hunden er helt sikkert fantastisk, og måske jeg tager imod dir tilbud (sendt via PB). Jeg er ikke fanatisk hvad angår udseende, men den er jo krøllet. Og jeg er lidt luren ved om den ikke tager en masse sand og skidt med ind?
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af SHR 30.06 » 9. mar 2015, 15:14

Jeg smider en stemme på en retriever. Jeg har selv en flatcoated og det er en fantastisk hund der hviler godt i sig selv. Men det kan også fåes i en af de andre retrieverracer.

Og jeg kan godt lide at du på forhånd har defineret hvilken jagt og hvilke omgivelser hunden skal være i. Det øger sandsynligheden for at i får et godt makkerskab.

Mh til at du holder på at det skal være en tæve. Det er ren :thumbup: herfra. Jeg har haft to hanhunde tidligere og er nu på min første tæve. Jeg skal aldrig have en hanhund igen. Tæven holder en meget bedre kontakt til mig og løber ikke hjemmefra (så tit :oops: )
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Boldsen » 9. mar 2015, 15:24

SHR 30.06 skrev:Jeg smider en stemme på en retriever. Jeg har selv en flatcoated og det er en fantastisk hund der hviler godt i sig selv. Men det kan også fåes i en af de andre retrieverracer.

Og jeg kan godt lide at du på forhånd har defineret hvilken jagt og hvilke omgivelser hunden skal være i. Det øger sandsynligheden for at i får et godt makkerskab.

Mh til at du holder på at det skal være en tæve. Det er ren :thumbup: herfra. Jeg har haft to hanhunde tidligere og er nu på min første tæve. Jeg skal aldrig have en hanhund igen. Tæven holder en meget bedre kontakt til mig og løber ikke hjemmefra (så tit :oops: )
Rart at høre!
Kan du komme nærmere på hvilken retriever. Flatcoated og Curly (ovenstående) har aldrig være i mine tanker. En sød lille brun labrador tæve ville være super :biggrin:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af HHC » 9. mar 2015, 15:36

Vi valgte en engelsk cockerspaniel, og den fælder ikke men skal klippes.
Det er en detalje som fruen er glad for.

Samtidig er jeg blevet temmelig glad for hunden, da han er relativ let at opdrage.
Når vi går tur, træner vi og han tegner bare godt.
En arbejdsglade lille hund, men man skal huske det er en stor hund i en lille krop :biggrin:
Jagtgenerne i ham er upåklagelige, og jeg glæder mig helt vildt til jagten starter igen.

Brugeravatar
Hans01
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 28. sep 2012, 05:08
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland
Geografisk sted: albuquerque NM USA
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Hans01 » 9. mar 2015, 16:17

Jeg vil ihvertfald ikke anbefale en ruhåret som første gangs hund. Fantastisk dejlig hund, men der skal arbejdes, nogen gange hårdt..
I have a very strict gun control policy: if there's a gun around, I want to be in control of it.

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 6. nov 2006, 11:15
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af P18-9 » 9. mar 2015, 17:13

Curlyer kommer i sort og mokkabrun. Vores er en ordentlig kleppert på 45 kg og et halvt hoved større end sine søskende. Han faldt vist i gryden som barn :smile:
Sindet er rigtig godt og han er meget rolig. Lige nu ligger han ved fars fod og snorker. Når jeg er hjemme så følger han mig rundt.

Mht. skidt så er det meget beskedent hvad der hænger i krøllerne. Selvfølgelig blir poterne mudrede og det ses på gulvet, men ikke mere end hvad man kan tørre af inden han kommer ind. Som skrevet i PB så er du velkommen. Det er jo svært at læse sig til de forskellige hundes væsen og fremtoning.

Mvh
Doc
Vedhæftede filer
Jobs.jpg
Jobs.jpg (76.08 KiB) Vist 14192 gange
HW 100 TK

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af SHR 30.06 » 9. mar 2015, 19:45

Boldsen skrev:
Rart at høre!
Kan du komme nærmere på hvilken retriever. Flatcoated og Curly (ovenstående) har aldrig være i mine tanker. En sød lille brun labrador tæve ville være super :biggrin:
En labrador er også en retriever så hvis det er din favorit er det jo den du skal satse på. Jeg mente at der findes 4 forskellige retrievere og du bliver ikke snydt hvis du tager en af dem ud af en god jagtlinje. Jeg er glad for min flatcoat men jeg kunne godt tænke mig at prøve en chesapeake engang også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af 308 W » 9. mar 2015, 19:57

Boldsen skrev:
SHR 30.06 skrev:Jeg smider en stemme på en retriever. Jeg har selv en flatcoated og det er en fantastisk hund der hviler godt i sig selv. Men det kan også fåes i en af de andre retrieverracer.

Og jeg kan godt lide at du på forhånd har defineret hvilken jagt og hvilke omgivelser hunden skal være i. Det øger sandsynligheden for at i får et godt makkerskab.

Mh til at du holder på at det skal være en tæve. Det er ren [emoji106] herfra. Jeg har haft to hanhunde tidligere og er nu på min første tæve. Jeg skal aldrig have en hanhund igen. Tæven holder en meget bedre kontakt til mig og løber ikke hjemmefra (så tit :oops: )
Rart at høre!
Kan du komme nærmere på hvilken retriever. Flatcoated og Curly (ovenstående) har aldrig være i mine tanker. En sød lille brun labrador tæve ville være super [emoji3]
Den er brun og kan løbe på væggen!

Men en fantastisk familie hund.
Billede

Sendt fra min D5803

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Ratata » 9. mar 2015, 23:40

Labber herfra. Men overvejer kraftigt en kleiner Münster næste gang
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (93.27 KiB) Vist 14123 gange
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Lasse68 » 10. mar 2015, 00:20

Her er Sofus som 8-ugers hvalp.
Sofus 8 uger.jpg
Sofus 8 uger.jpg (34.58 KiB) Vist 14113 gange

Og her er han 2 år.
sofus savler1.jpg
sofus savler1.jpg (43.86 KiB) Vist 14113 gange
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Kleth » 10. mar 2015, 06:33

Vi har Rocky vores første hund, et gadekryds af Golden og brun Labrador Retriever, men han er fuldblods retriever og nem at træne og gøre stueren. Der er ikke meget han ikke kan lære med 3 guffere.
Han mener så at han skal spise for både en labrador OG en Golden Retriever.
Vedhæftede filer
Rocky_10_uger.jpg
Rocky_10_uger.jpg (80.57 KiB) Vist 14083 gange
Rocky_16_uger.jpg
Rocky_16_uger.jpg (43.69 KiB) Vist 14083 gange
Senest rettet af Kleth 10. mar 2015, 07:19, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Halling » 10. mar 2015, 06:54

Jeg stod for et år siden og skulle vælge min første hund. Valget blev en lab da jeg efter mange timers på nettet og snak med jagt kammerater rådede mig til at vælge en lab.

Deres grund var at den generelt er nem at træne og at du kan bruge dem til stort set alt.

F1 eller ai så kan du komme ud for at få en med krudt i røven, taler af erfaring har nemlig fået en med adhd i konstant udbrud.

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Martin BN » 10. mar 2015, 23:27

Med dine behov ville jeg dog nok vælge en traditionel labbe. Der kan godt være rigtig meget krudt i en F1 og det er hver eneste dag, ikke kun i den korte jagtsæson.
Jeg mener udtalelser som ovenstående er voldsomt overdrevne i generel forstand og oftest bunder i manglende træning. Jeg har haft F1 labrador selv siden 2001 og hos mine forældre siden slutfirserne og færdes i meget i hundekredse og har endnu til gode at se en veltrænet F1-labrador der ikke var rolig inde. Ok - mine pt 5 F1'ere kommer da hen en gang i mellem og får et klap når vi sidder i stuen, men ikke halvt så meget som mine svigerforældres brune standard udgave.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Memphis » 11. mar 2015, 00:04

Jeg stemmer for en jagt-kat! :DancingBanana:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Kambiri » 11. mar 2015, 08:38

Jeg tror selv jeg går efter en Visla!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Boldsen » 11. mar 2015, 12:37

Kambiri skrev:Jeg tror selv jeg går efter en Visla!
Vizla er også en herlig hund, men jeg synes ikke den egner sig til mit behov. De Vizlaer jeg har kendt har ikke huet mig synderligt - bevares, søde som dagen er lang, men ikke for mig en som sådan jagthund. Naturligvis skal det hertil også siges, at de ikke var trænet til jagt.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Boldsen » 11. mar 2015, 12:38

Memphis skrev:Jeg stemmer for en jagt-kat! :DancingBanana:
Så du vil gerne købe og træne en gepard til mig? Det er i orden hvis du kan få den til at makke ret og apportere uden at tygge :moon:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af Sunscale » 13. mar 2015, 20:16

Halling skrev:Jeg stod for et år siden og skulle vælge min første hund. Valget blev en lab da jeg efter mange timers på nettet og snak med jagt kammerater rådede mig til at vælge en lab.

Deres grund var at den generelt er nem at træne og at du kan bruge dem til stort set alt.

F1 eller ai så kan du komme ud for at få en med krudt i røven, taler af erfaring har nemlig fået en med adhd i konstant udbrud.
Jeg vil være enig med Halling, som den første jagthund du skal have, burde du også tage med i overvejelserme hvordan dit temperament er i forhold til hunden, tag ud til en lokal avler og forhør dig lidt, de ved sikkert lidt mere om det end os herinde(Ikke negativt ment :smile: )

Der er ikke noget værre end at få en hund, som ikke passer til dit temperament.
Men du bliver nok nød til at indse, at din hund (Højst sandsynligt) ikke kan spænde over mere end 1 jagtform, så må du jo prioritere :smile: .

Når du så kommer ud og skal vælge en hund, skal du selvfølgelig sikre dig at hunden er sund og rask, at den ikke har matte øjne(Hvis den har matte øjne, er den simpelthen dum.) Se også gerne på moderhunden, om den opfører sig nogenlunde som du gerne vil have det, og om den virker sund og rask.

Men held og lykke med det :thumbup:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Første hund - hvilken race?

Indlæg af C-X » 13. mar 2015, 21:42

Sunscale skrev: Jeg vil være enig med Halling, som den første jagthund du skal have, burde du også tage med i overvejelserme hvordan dit temperament er i forhold til hunden, tag ud til en lokal avler og forhør dig lidt, de ved sikkert lidt mere om det end os herinde(Ikke negativt ment :smile: )
Der er ikke noget værre end at få en hund, som ikke passer til dit temperament.
Enig. Ingen blød hund, til en mand med temperament. Heller ikke en ruhår til en blød mand.
Men du bliver nok nød til at indse, at din hund (Højst sandsynligt) ikke kan spænde over mere end 1 jagtform, så må du jo prioritere :smile: .
Ruhåret hønsehund og andre hønsehunde kan nu fint. Selv gravhunde kan. Hvad er problemet?! :???:
Når du så kommer ud og skal vælge en hund, skal du selvfølgelig sikre dig at hunden er sund og rask, at den ikke har matte øjne(Hvis den har matte øjne, er den simpelthen dum.) Se også gerne på moderhunden, om den opfører sig nogenlunde som du gerne vil have det, og om den virker sund og rask.
Nej, i så fald er den formentlig syg. :crazy:
Men held og lykke med det :thumbup:
Enig!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar