Tomahawk lovlig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
lolcatz
Newbie
Newbie
Interesser: våben
Geografisk sted: Nordjylland

Tomahawk lovlig?

Indlæg af lolcatz » 28. jan 2015, 21:48

Hej! Jeg undre mig over om m48 tactical tomahawk er lovlig i danmark? http://www.unitedcutlery.com/ProductDet ... mno=UC2765&

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Tomahawk lovlig?

Indlæg af Lycon » 28. jan 2015, 22:41

lolcatz skrev:Hej! Jeg undre mig over om m48 tactical tomahawk er lovlig i danmark? http://www.unitedcutlery.com/ProductDet ... mno=UC2765&
Ja den er lovlig.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 29. jan 2015, 10:02

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 29. jan 2015, 14:55

Lycon skrev:
lolcatz skrev:Hej! Jeg undre mig over om m48 tactical tomahawk er lovlig i danmark? http://www.unitedcutlery.com/ProductDet ... mno=UC2765&
Ja den er lovlig.
Men hvis den skal leveres i Danmark er det nok ikke utænkeligt at Post Danmark får et større hovdyr på tværs når de kigger i pakken... :puke:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 19. feb 2015, 17:53

Ifølge våbenlovens paragraf 1, må man ikke erhverve, besidde eller bære en kasteøkse, og så vidt jeg har forstået er hele ideén med en tomahavk at man kaster den.
Man kunne selvfølgeligt argumentere at den var begeregnet til at hugge træ, men politimændene er nok ikke knold og tot... Jeg ville ikke tage chancen
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 19. feb 2015, 18:07

Sunscale skrev:Ifølge våbenlovens paragraf 1, må man ikke erhverve, besidde eller bære en kasteøkse, og så vidt jeg har forstået er hele ideén med en tomahavk at man kaster den.
Man kunne selvfølgeligt argumentere at den var begeregnet til at hugge træ, men politimændene er nok ikke knold og tot... Jeg ville ikke tage chancen
Man kan utvivlsomt kaste med en Tomahawk...men jeg tror ikke man kan kalde det en decideret kasteøkse.

Speaking of....tveæggede kasteøkser dukker op hos en del forhandlere kan jeg se...og jeg ved at mange teambuilding/polterabend firmaer har øksekast på programmet. Endnu en tåbelig lov som tilgændgæld ikke ser ud til at blive håndhævet.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 19. feb 2015, 19:45

Holten101 skrev:
Sunscale skrev:Ifølge våbenlovens paragraf 1, må man ikke erhverve, besidde eller bære en kasteøkse, og så vidt jeg har forstået er hele ideén med en tomahavk at man kaster den.
Man kan utvivlsomt kaste med en Tomahawk...men jeg tror ikke man kan kalde det en decideret kasteøkse.

Speaking of....tveæggede kasteøkser dukker op hos en del forhandlere kan jeg se...og jeg ved at mange teambuilding/polterabend firmaer har øksekast på programmet. Endnu en tåbelig lov som tilgændgæld ikke ser ud til at blive håndhævet.

Cheers
Så vidt jeg ved, så kan polterabend firmaerne få tilladelse til det - det havde de da til en firmaevent på Flakfortet

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 19. feb 2015, 20:03

Jeg spurgte faktisk en fra Våbenkontoret om problematikken. Han svarede, der er ikke nogen definition på en kasteøkse, så i bund og grund er alle økser du kaster med, kasteøkser!

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Philips » 19. feb 2015, 20:20

MadsenRex skrev:Jeg spurgte faktisk en fra Våbenkontoret om problematikken. Han svarede, der er ikke nogen definition på en kasteøkse, så i bund og grund er alle økser du kaster med, kasteøkser!
Lige præcis.. :razz:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 19. feb 2015, 21:43

MadsenRex skrev:Jeg spurgte faktisk en fra Våbenkontoret om problematikken. Han svarede, der er ikke nogen definition på en kasteøkse, så i bund og grund er alle økser du kaster med, kasteøkser!
Hugger man en økse i et stykke træ hugger man brænde. Mister man grebet undervejs, skal man sigtes for besiddelse af ulovlig kasteøkse..... Kun i Danmark :crazy:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 19. feb 2015, 21:49

Agamemnon skrev:
Hugger man en økse i et stykke træ hugger man brænde. Mister man grebet undervejs, skal man sigtes for besiddelse af ulovlig kasteøkse..... Kun i Danmark :crazy:
Den der hytte i Alaska bliver mere og mere aktuel!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 19. feb 2015, 22:28

En Tomahawk er ikke en kasteøkse.

En Tomahawk er en økse, og dermed et værktøj, og ligemeget hvor åndssvage PestDK måtte være, så tror jeg ikke på, de returnerer den.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Besvar