Ingen vildtindberetning – intet jagttegn!!!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Ingen vildtindberetning – intet jagttegn!!!

Indlæg af Timber » 11. sep 2014, 21:41

Jamen altså og for pokker da!! :mad:

Man må da håbe at dette lovforslag ikke bliver til noget.. Jeg kan ikke lige se begrundelsen for at fratage jagtegnet blot p.g.a. en glemt indberetning... Total hjerneblødning, undskyld mit franske...

Læs her..http://jaegernesmagasin.dk/artikler/ing ... t-jagttegn

Direkte til lovforslaget...http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... 8-0001.pdf
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Ingen vildtindberetning – intet jagttegn!!!

Indlæg af C-X » 11. sep 2014, 21:46

Det er jo direkte åndsvagt - jagttegnet er grundlaget for våbentilladelsen! Uden jagttegn, så sidder man ligepludselig og brummer den, for ulovlig våbenbesiddelse! :mad: :evil:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 11. sep 2014, 21:49

C-X skrev:Det er jo direkte åndsvagt - jagttegnet er grundlaget for våbentilladelsen! Uden jagttegn, så sidder man ligepludselig og brummer den, for ulovlig våbenbesiddelse! :mad: :evil:
Nemlig. Selvfølgelig skal man da indberette. Men det er sgu lidt for nem en administrativ afgørelse at fratage jagttegnet af den grund... :evil:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 11. sep 2014, 21:51

Amen de to minutter det tager......
Living to enjoy life!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 11. sep 2014, 21:59

Saze skrev:Amen de to minutter det tager......
Det er ikke tiden, men selve forslaget.. Og hvad nu hvis man ikke har NemID??? Pest Danmark er jo ikke altid lige ferme til at få tingene frem?? Og desuden synes jeg stadig det er for lidt grund til at få frataget tegnet... Fair nok man får en lille bøde/afgift for ikke at indberette, men fratagelse ar da himmelråbende overdrevet...
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 11. sep 2014, 21:59

Ja fint, hvis man ikke er ude at rejse eller glemmer det på grund af travlhed.
Hvis de laver en løsning, hvor man kan indberette løbende kan det til nøds accepteres, men som det har været tidligere har systemet været hårdt belastet op til fristen.

Jeg kan ikke gennemskue om forslaget ikke reelt betyder, at man også mister retten til jagttegn, hvis man indberetter og derefter ikke indløser jagttegn 2 år i træk? Som det er beskrevet, er det vel kun de jagttegnberettigede (de der bestået prøven, men ej indløst jagttegnet) som er berettigede i 10 år?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 11. sep 2014, 22:05

Jeg har haft jagttegn i 24 år nu, og har stort set altid sendt indberetningen ind.. De 2 gange jeg har glemt det, har jeg også accepteret bøden på de 250kr,- mener jeg det var... Fair nok, og videre... Men skal jeg nu til at miste mit jagtegn bare p.g.a. en evt. forglemmelse???
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 65 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 11. sep 2014, 22:12

Endelig!
Jeg har i flere år tænkt på lige præcis denne løsning. Jeg syntes det er svinsk at folk ikke gider at indbette deres vildtudbytte, uanfægtet at man intet har nedlagt.
"Det gider jeg sku ikke, det må de selv regne sig frem til. Et par stykker vildt fra eller til..."

Jeg hilser forslaget velkomment og håber at det bliver vedtaget!!!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 11. sep 2014, 22:23

Radis skrev:Endelig!
Jeg har i flere år tænkt på lige præcis denne løsning. Jeg syntes det er svinsk at folk ikke gider at indbette deres vildtudbytte, uanfægtet at man intet har nedlagt.
"Det gider jeg sku ikke, det må de selv regne sig frem til. Et par stykker vildt fra eller til..."

Det gør jeg så ikke... Vi er fuldstændig enige om at man skal indberette udbyttet. Men sgutte på bekostning af ens jagttegn... Hvis der skulle laves noget om, kunne man jo bare gøre sådan at du ikke kan indbetale dit jagttegn før du har indberettet... Det andet er for groft..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 11. sep 2014, 22:26

Har måske udfyldt det 2-4 gange siden 1991. Og at det så skulle udlæse ny jagtprøve hvis man gør det fremover, det synes jeg er lidt voldsomt.
Jeg prøvede at gøre det via NemID sidste år, men siden gik ned begge gange, så jeg opgav. Og har slet ikke været tynget af skyld siden.
Føler det er noget pladder, for hvorfor alt den kontrol, de dyr der må skydes bliver jo alligevel reguleret i jagttid fra tid til anden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. sep 2014, 23:42

Send en rykker plus gebyr. At gøre lovlydige mennesker kriminelle på så vagt et grundlag... :wall:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 12. sep 2014, 00:25

:goodpost: Helt enig!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 12. sep 2014, 00:40

Tja - hvis man skulle overføre de til andre samfundsforhold, så f.eks.: Du har overskredet tidsfristen for syn med din bil, så nu tager vi dit kørekort!!

Eller landmanden: dit gødningsregnskab er indsendt for sent, så nu fratages du retten til at drive landbrug!!

Selv har jeg altid indberettet vildtudbytte, men synes det foreslåede virker noget drastisk!!

Men det er måske bare mig, der synes, at vi bliver mere og mere indsnøret i regler og begrænsninger i den personlige frihed - eller hvad?????

Men det er jo blevet kotume - at som jæger skal man jo bare rette ind - uanset, hvor tåbelige regler vi bliver pålagt!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 12. sep 2014, 00:49

C-X skrev:Send en rykker plus gebyr. At gøre lovlydige mennesker kriminelle på så vagt et grundlag... :wall:
Du er ikke ene om at løbe med en halv vind, om at en forglemmelse bliver fatal. Så galt går det (selvfølgelig) ikke. Alle jeres bekymringer om at ferie og forglemmelse vil betyde, at man i et snuptag mister jagttegn, bliver kriminel og ryger i fængsel uden videre, er helt skudt forbi virkeligheden som der er beskrevet i lovforslaget. :giggle:

I lovforslagets §2.2.2. står der netop, at der fortsat vil være mulighed for at sende påmindelse ud til de der glemmer at indberette.

Det er et rigtigt godt og konsekvent forslag. Jeg stemmer for :thumbup:

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 12. sep 2014, 01:01

Boerge skrev:Tja - hvis man skulle overføre de til andre samfundsforhold, så f.eks.: Du har overskredet tidsfristen for syn med din bil, så nu tager vi dit kørekort!!

Eller landmanden: dit gødningsregnskab er indsendt for sent, så nu fratages du retten til at drive landbrug!!

Selv har jeg altid indberettet vildtudbytte, men synes det foreslåede virker noget drastisk!!

Men det er måske bare mig, der synes, at vi bliver mere og mere indsnøret i regler og begrænsninger i den personlige frihed - eller hvad?????

Men det er jo blevet kotume - at som jæger skal man jo bare rette ind - uanset, hvor tåbelige regler vi bliver pålagt!!
Jeg ved ikke lige om dine sammenligner er relevante. Der findes jo indberetninger og andre funktioner man kan sløse med, og andre man ikke kan sløse med. Nu ser det ud til at vildtindberetning bliver én af dem man ikke kan sløse med.

På mange måder har du ret, med mængden af regler og stramninger. Men kravet om vildtindberetningerne er nu ikke en ny regel eller begrænsning. Det der sker, er bare at der sættes en konsekvens op for de ca 25.000 jægere, der hidtil ikke har gidet indberettet.
Hvis man er jæger, ved man at indberetningerne er vigtige i forhold til vurdering af vildtbestanden. Som seriøs jæger, er det derfor svært at finde argumenter for at sløseriet skal have lov at fortsætte. For min skyld kan de godt miste jagttegnet, hvis ikke de gider opfylde deres forpligtelser.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 12. sep 2014, 02:18

Timber skrev:

Det gør jeg så ikke... Vi er fuldstændig enige om at man skal indberette udbyttet. Men sgutte på bekostning af ens jagttegn... Hvis der skulle laves noget om, kunne man jo bare gøre sådan at du ikke kan indbetale dit jagttegn før du har indberettet... Det andet er for groft..
Nemlig! Enkelt og effektivt, sæt en spærre på, så indløsning af jagttegn ikke kan lade sig gøre, før der er indberettet,
så er den ged barberet.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 12. sep 2014, 06:10

Men det er ikke en model som DJØF kan bruge. Fordi den er ikke besværlig for brugeren. Den kræver ikke flere ansatte til at administrere. Den udfordrer ikke folks selvstændighed. Sidst men ikke mindst. De har ikke selv opfundet ideen.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 12. sep 2014, 07:05

Gråskæg skrev: Nemlig! Enkelt og effektivt, sæt en spærre på, så indløsning af jagttegn ikke kan lade sig gøre, før der er indberettet,
så er den ged barberet.
Ja den løsning vil jo gøre at man burde få alle inberetninger. Og selvom man skulle glemme det, får du en påmindelse herom og kan stadig når at få styr på det inden bukkejagten.

Jeg synes det burde være det løsning det ender med
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 12. sep 2014, 07:18

Hvorfor al den kontrol og sanktioner[emoji15] Det er jo tydeligt for enhver, at det meste af det vildt der bliver skudt er udsat alligevel. Og det vildt der ikke er udsat bliver skudt af relativt få jægere. Der bliver færre og færre strandjægere, og flere og flere landjægere, med udsatte ænder og fasaner.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 12. sep 2014, 07:32

Da jeg boede i Grønland, kunne man ikke få jagttegn (fangstbevis) eller licenser til moskus og rener, hvis ikke man havde indberettet udbytte. Det var fair nok, men der er fangstbeviset udelukkende nødvendigt for at gå lovligt på jagt, det har ikke noget med våbenbesiddelsen at gøre.

I Danmark er jagttegnet fedtet grundigt ind i grundlaget for at besidde riffel og ammunition til haglgeværet, og det er minimumsstraffe på et års fængsel vi er belemret med hvis reglerne overtrædes. Det betyder i min optik at forslaget må bortfalde. Man skal være meget varsom med at kriminalisere folk i den grad, hvis f.eks. indberetningssystemet bryder ned, eller bare ikke får registreret din indberetning. Statslige IT systemer har ikke ry for at være de allermest fejlsikrede.

Dette forhold nævnes ikke med en stavelse i forarbejderne til lovforslaget, og det anser jeg for en meget alvorlig mangel ved det. Derudover er det lovgivning med tilbagevirkende kraft, for det foreslås med ikrafttræden 1. januar 2015. Det betyder, at pligten til indberetning kommer til at gælde jagtåret 1. april 2014-31. marts 2015, og det jagtår er allerede startet.

Så det er den sædvanlige gang lovsjusk fra Naturstyrelsen, som ikke tåler lovteknisk gennemgang af en 1. års jurastuderende. Minder i forbavsende grad om forbuddet mod jagt med kuglepatroner !
Senest rettet af Lassescout 12. sep 2014, 07:59, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 12. sep 2014, 07:36

JPedersen skrev:
Gråskæg skrev: Nemlig! Enkelt og effektivt, sæt en spærre på, så indløsning af jagttegn ikke kan lade sig gøre, før der er indberettet,
så er den ged barberet.
Ja den løsning vil jo gøre at man burde få alle inberetninger. Og selvom man skulle glemme det, får du en påmindelse herom og kan stadig når at få styr på det inden bukkejagten.

Jeg synes det burde være det løsning det ender med
Man skal have betalt jagttegn senest 1.4 for at have en gyldig våbentilladelse.
Hvorfor al den kontrol og sanktioner[emoji15] Det er jo tydeligt for enhver, at det meste af det vildt der bliver skudt er udsat alligevel. Og det vildt der ikke er udsat bliver skudt af relativt få jægere. Der bliver færre og færre strandjægere, og flere og flere landjægere, med udsatte ænder og fasaner.
JA, der er ikke nogen der har sagt at det skulle være med henvisning til fornuften. Vi vader rundt i haremisser. Flere end vi kan nå at skyde og spise, alligevel så skal vores jagt reduceres fordi nogen i jylland ikke har haremisser. Vi har også masser af agerhøns. Dem må vi heller ikke jage når det er sjovt, altså i sidste halvdel af oktober. Mens især udsatte fasanhøner nu må skydes fra 1.10.

Der er ikke mange weekender mellerm 1.10 og 15.10 hvor man kan gå en tur i stubben sammen med gode venner og en hønsehund eller to og få lidt agerhøns på vingerne og skyde en hare. Den komercielle del af jagten bliver hele tiden tilgodeset, mens den lille mands jagt indskrænket. Eller ikke den lille mands jagt, men ham som jager mere på naturens præmisser.

Jeg faldt i fælden i 2000 da jeg ikke fik betalt jagttegn rettidigt. Så tirsdag d.5.9 stod der to betjente i døren for at hente jagtriffel. Der kom ingen varsel eller lignende. Dengang kunne jagttegn ikke betales via banken uden en masse ekstra papirarbejde. Indberetningen stod også bag på girokortet så det skulle sendes ind. Der måtte jeg lige bløde 6500kr. Men naboen kørte rundt i mere end 9 måneder uden at betale forsikring på sin bil. Han havde ingen postkasse så posten blev ofte afleveret hos mig, så jeg kom af og til at åbne nogle af hans breve da vi havde samme forsikringsselskab. En forfærdelilg masse rykkere blev det til før han flyttede.

løsningen burde være nem og effektiv og først åbne op for jagttegnet når der er indberettet på skemaet. Selvfølgelig med håbet om mere serverkapacitet end de foregående år. Men med de erfaringer jeg har med det offentlige så vil det ikke ske, desværre.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 12. sep 2014, 07:50

Jeg hilser IKKE forslaget velkomment, for straffen er fuldstændig fascist-overdrevet i forhold til forbrydelsen, og på ingen måde et retssamfund værdigt.

Med den holdning, ville det vel også være helt i orden, hvis bilen blev taget, hvis man kører for hurtigt? "For man kan jo bare..."
Det kan hurtigt blive et vammelt samfund, hvis alt skal på spidsen. Især hvis man selv er med til at skære salamipølsen.
Frihed frem for alt

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 12. sep 2014, 08:26

Tonnytot skrev:

Jeg hilser IKKE forslaget velkomment, for straffen er fuldstændig fascist-overdrevet i forhold til forbrydelsen, og på ingen måde et retssamfund værdigt.

Med den holdning, ville det vel også være helt i orden, hvis bilen blev taget, hvis man kører for hurtigt? "For man kan jo bare..."
Det kan hurtigt blive et vammelt samfund, hvis alt skal på spidsen. Især hvis man selv er med til at skære salamipølsen.
Havde vi som jægere været bedre til at indberette, og påminde vores med-jægere om at indberette, så var det formentlig aldrig kommet hertil.

'Problemet' er selvforskyldt, og løsningen afspejler bare vigtigheden af at indberette udbyttet.

Jeg syntes det er en fornuftig løsning og hilser den velkommen. Den anden ide med ikke at kunne betale, såfremt der ikke er indberettet er også god. Men én som jeg, der ikke gider rode med betalinger og har alt på automatisk indbetaling, vil ikke opdage 'problemet', før den første rykker ligger i postkassen.

Indberet jeres udbytte, og der er ingen ko på isen.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 12. sep 2014, 09:01

Forundeligt som tingene kan vendes og drejes. Jeg er helt enig i, at mange regler, stramninger og ændringer i jagt - og våbenlogivningen ofte virker aldeles tåbelige. Men jeg forstår simpelthen ikke argumenterne mod at knytte den pligtige indberetning sammen med muligheden for at forny sit jagttegn. Man behøver jo ikke pr. automatik være modstander af alt fra myndighederne. :smile:

- Har det ikke "altid" været et krav at skulle indberette vildtudbytte?
- Er der ikke ca 25.000 jægere der hidtil har "glemt" dette krav?
- Er det ikke begavet at stramme op på sløseri fra samfundets side?
- Ligger det ikke til højrebenet at koble ydelse og nydelse sammen for at sikre ingen bare læner sig tilbage?
- Er det ikke muligt at indberette på få minutter via nettet, for at minimere besvær og administration for alle?
- Står der ikke i lovforslaget, at man får påmindelser hvis man glemmer i første omgang?

Serviceoplysning til tudekoret: Jeg tror der er tilbud på Tudekiks i Rema 1000 i denne uge :rolf:
Senest rettet af EGJ 12. sep 2014, 09:14, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 12. sep 2014, 09:05

Rixen skrev:
Tonnytot skrev:

Havde vi som jægere været bedre til at indberette, og påminde vores med-jægere om at indberette, så var det formentlig aldrig kommet hertil.

'Problemet' er selvforskyldt, og løsningen afspejler bare vigtigheden af at indberette udbyttet.

Jeg syntes det er en fornuftig løsning og hilser den velkommen. Den anden ide med ikke at kunne betale, såfremt der ikke er indberettet er også god. Men én som jeg, der ikke gider rode med betalinger og har alt på automatisk indbetaling, vil ikke opdage 'problemet', før den første rykker ligger i postkassen.

Indberet jeres udbytte, og der er ingen ko på isen.
Hov, den like var en fejl;-)

Det er jo for pokker knald i låget, at man skal indberette selvom man intet har skudt. Og hvad med kystfiskeren, skal han så ikke indberette hans udbytte?

Hvad med at jægerforbundet brugte lidt tid på at afskaffe regler og sanktioner mod jægere, i stedet for at skabe flere. Og det kan da være komplet ligegyldigt at indberette 150 udsatte fasaner og 75 udsatte gråænder, med mindre vi også skal indberette hver gang man æder en økologisk kylling. Og i stedet for at frede alle mulige dyr for at please den venstresnoede fraktion af interesse organisationer, som nærmest er blevet en naturjunta, med helt egen agenda. Og denne agenda er kun for deres egen interesse skyld, ikke naturens.

Men en eller anden dag, så styrter et fly ned i Cph pga naturjuntaens iver for at frede måger, skarver og andre overrepræsenteret dyrearter, og så kan det nok være at der bliver dømt Ilden Fri!

Ihhhhh....!

Besvar