EU-våbenpassets gyldighed i Europa

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

EU-våbenpassets gyldighed i Europa

Indlæg af Mausertossen » 9. sep 2014, 14:57

De bageste afsnit i EU våbenpasset (6.0 - 6.2) beskriver vist nok nogle særregler for de forskellige lande i EU, som fx at man i England ikke må tage en pistol med ind og at man i Frankrig ikke må tage geværer i gængse militærkalibre (fx 7,5x54) med ind.
Er der nogen her der får forklaret hvordan man 'oversætter' de forskellige begrænsninger? Hvorfor er der overhovedet begrænsninger? Og: skal man virkelig søge om tilladelse i alle de lande man rejser ind i med skydevåben, sådan som det næsten fremgår af teksten i både vejledning og passets tekst??
Og så savner jeg en vejledning for skytter som bruger af ordningen, man har vist nok mest tænkt på jægere da man skrev det direktiv i sin tid... :hunter:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Re: EU-våbenpassets gyldighed i Europa

Indlæg af Kruffe » 9. sep 2014, 23:38

Mig bekendt er ansøgning om tilladelse i et andet EU land ikke nødvendig, når dit våben er optaget i våbenpasset (og iøvrigt er lovligt i det EU land, du rejser til). Det er hele formålet med et EU våbenpas...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 10. sep 2014, 08:20

Gid det var så enkelt. Det er det desværre ikke. Min erfaring begrænser sig til jagtvåben i Sverige, Tyskland og Polen.

I Polen gælder våbenpasset uden videre, men du skal medbringe invitation eller aftale med jagtrejsebureau, så du kan dokumentere at du har lovlig adgang til at bruge våbnet i Polen.

Tyskland: her gælder våbenpasset direkte. Husk at våbnet skal være i aflåst kuffert eller foderal under transport. Det er nok med en lille kufferthængelås på lynlåsen i dit foderal.

Sverige: Her skal våben og ammunition inddeklareres hos Tullverket, og uddeklareres igen bagefter. Det kan gøres i tolden ved grænsen, men det er nemmest at gøre over nettet hjemmefra.

Skotland: Her har jeg ikke personlig erfaring, men min bedste jagtkammerat er ofte på jagt i Skotland: her skal du sende våbenpasset til de skotske myndigheder, som så udfærdiger et Firearms Certificat som du skal bruge ved ind- og udrejse. meget besværligt hvis man skal et smut på jagt i Sverige mens man venter på det skotske certifikat :cry: .

Andre der kan supplere med flere lande ? Evt. korrigere hvis jeg har galt fat på noget ? Flere detaljer her: http://www.jaegerforbundet.dk/page963.aspx
Senest rettet af Lassescout 10. sep 2014, 08:28, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2014, 08:24

Lassescout skrev:Gid det var så enkelt. Det er det desværre ikke. Min erfaring begrænser sig til jagtvåben i Sverige, Tyskland og Polen.

Andre der kan supplere med flere lande ? Evt. korrigere hvis jeg har galt fat på noget ?
Jo, det er præcis så enkelt!
I stort set alle lande i Europa fungerer dit våbenpas som dokumentation for at du har lovlig adgang til våbnet. Du skal altid kunne dokumentere at du har lovligt ærinde i form af invitation til stævne/træning eller jagt.
Enkelte lande har derudover ekstra regler, fx Sverige, hvor man skal told-deklarere FØR indrejse, og efter udrejse. Og enkelte af de nyere banan-stater insisterer på også at lave en midlertidig våbentilladelse der gælder under opholdet, fx Serbien.

Men med våbenpasset i hånden er dit dokumentationskrav i al væsentlighed klaret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. sep 2014, 08:30

OK. Skotland er en "nyere bananstat" ? :rolf: :rolf: :rolf:

...nej, undskyld jeg driller FF, men jeg synes ikke rigtig din påstand hjælper os ret meget videre. Jeg har kun erfaring fra tre lande, men der er forskellige regler de tre steder! Det er et faktum, at der er særregler rundt omkring, og det kunne da være sjovt at få denne tråd fyldt op med folks personlige erfaringer, både fra de lande hvor det er helt ukompliceret som du skriver, og fra de lande hvor der skal lidt mere til. Hvad med f.eks. Kroatien, Tjekkiet eller Rumænien ? Er der nogen der har været der, og hvordan gik det med indrejse og ophold med skydevåben der ? Hvad med England, Irland og Frankrig ? Nogen på forum der har erfaringer derfra ?
Senest rettet af Lassescout 10. sep 2014, 08:45, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2014, 08:44

Joh, der er lige et par stater ude i vandet, hvor der gælder andre regler, England, Scotland, Irland, Grønland osv. især hvis det er pistoler man rejser rundt med. Og det gælder selvfølgelig for alle, at man skal undersøge hvilke typer ammunition/kalibre de lande man besøger tillader.
Eks: Hollowpoint ammo til håndvåben er ikke tilladet i Tjekkiet
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 10. sep 2014, 08:53

Grækenland skulle være fuldstændig NO-NO.
Ikke fordi reglerne skulle være specielle men alene fordi de enkelte myndighedspersoner ikke kender dem og dermed konfiskerer alt. Når de så bliver gjort opmærksom på fejlene vil de ikke tabe ansigt og fastholder deres afgørelse.

Det ved jeg at der er enkelte IPSC-skytter der har kæmpet en del med netop i Grækenland.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2014, 11:23

Lasse68 skrev:Grækenland skulle være fuldstændig NO-NO.
Ikke fordi reglerne skulle være specielle men alene fordi de enkelte myndighedspersoner ikke kender dem og dermed konfiskerer alt. Når de så bliver gjort opmærksom på fejlene vil de ikke tabe ansigt og fastholder deres afgørelse.
Det ved jeg at der er enkelte IPSC-skytter der har kæmpet en del med netop i Grækenland.
Det tror jeg er stærkt overdrevet.
Grækenland var vært for IPSC VM for 3 år siden, og mig bekendt var der ikke nogen af de danske skytter som fik konfiskeret noget. Det var for enkelte et større cirkus at komme gennem lufthavnene, men sådan er det desværre nogen gange. Når man rejser med fly med håndvåben, er det en god idé at være et tålmodigt menneske.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 10. sep 2014, 12:05

Fast Fumble skrev: Det tror jeg er stærkt overdrevet.

Ikke iflg. LH. Han havde store problemer på vej hjem.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2014, 13:28

Lasse68 skrev:
Fast Fumble skrev: Det tror jeg er stærkt overdrevet.
Ikke iflg. LH. Han havde store problemer på vej hjem.
Den knægt er født provokerende!
Hvis nogen skule rende i den slags problemer, så skulle det da også være ham :blink:
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. sep 2014, 15:11

Fast Fumble skrev:Og enkelte af de nyere banan-stater insisterer på også at lave en midlertidig våbentilladelse der gælder under opholdet, fx Serbien.
Serbien er ikke medlem af EU, så det er vel ikke så mærkeligt at de håndhæver egne regler, indtil de bliver optaget :blink:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. sep 2014, 15:18

OK her er alle 28 medlemsstater: http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/medlemmer/oversigt/

Kom så forummedlemmer. Hvem har rejst med skydevåben i lande der endnu ikke er dækket af denne tråd, og hvordan gik det ?

...og BTW, Grønland er heller ikke medlem af EU, så her gælder våbenpasset ikke. Men det er herrenemt at rejse til Grønland med jagtvåben. Udfyld en ud- og indrejsedeklaration, få den stemplet i tolden ved ud- og hjemrejse, så er den ikke længere. Pistoler og revolvere er helt No-Go, der er ingen måde hvorpå det kan lade sig gøre som civil. https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/33E6 ... 5_0196.pdf
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. sep 2014, 15:38

Lassescout skrev:Grønland er heller ikke medlem af EU, så her gælder våbenpasset ikke. Men det er herrenemt at rejse til Grønland med jagtvåben. Udfyld en ud- og indrejsedeklaration, få den stemplet i tolden ved ud- og hjemrejse, så er den ikke længere. Pistoler og revolvere er helt No-Go, der er ingen måde hvorpå det kan lade sig gøre som civil. https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/33E6 ... 5_0196.pdf
Det er så igen en gråzone - for når man spørger politiet direkte, så kan det IKKE lade sig gøre for en person bosiddende udenfor Grønland, at tage til Grønland på jagt - uden at dette gøres igennem en outfitter og våbnene kommer til landet med henvisning til ham.

Du kan derfor IKKE medbringe jagtvåben til Grønland, uden at have en aftale med en outfitter.

At våben og ammunition så købes i håndkøb uden fremvisning af tilladelser m.v. - og det er lige så nemt at tage med til Grønland, hvis man flytter herop, det er så en anden sag.

Jeg har prøvet at forespørge mig på forskellige niveauer hvad eks et familiemedlem må medbringe, hvis de måske skal en tur herop på ferie og i den forbindelse måske gerne vil på en jagttur med noget familie eller bekendte i Grønland.

GLEM DET - det kan ikke lade sig gøre uden at det går igennem en outfitter. Det var det korte svar.

Det link du har lagt ind, er også for indrejse TIL danmark, FRA grønland (eller ethvert andet non-EU land) og retur ud af Danmark igen.
Det er den jeg selv benytter, når jeg har våben med til Danmark til eks Ulfborg NVF ShootOut eller for at tage det med til en hjemmelader, for at få oparbejdet en ladning til riflen.

At Danmark så har en anden formular der afklarer våben FRA danmark TIL et non-EU land - det er ene og alene et anliggende for DANMARK, og IKKE det pågældende non-EU land. Den formular har ingen relevans i andet land end Danmark.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. sep 2014, 15:48

Portugal med pistol: foreviste våbenpas og våben. Politiet kontrollerede serienummer, og skrev mig på en liste (men det var til et europamesterskab).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. sep 2014, 15:54

Godt indlæg Happy, det fortæller meget godt om forskellen på lovgivning og praksis.

Den deklaration jeg linker til er den rigtige, selvom den sludrer i det i indledningen. Der er tydeligt markeret afstemplingsfelt i B delen først til udførsel fra DK, og derefter til indførsel igen, og som reglerne er, er det alt hvad der skal bruges.

Selvfølgelig har indrejsende turister med skydevåben en aftale med en outfitter, ellers kan de ikke gå på lovlig jagt. Men det er jo jagtturisme vi diskuterer her, ikke krybskytteri :giggle:

Jeg ved godt, at politiet laver problemer for de der skal på besøg hos venner for at "bære rensdyr ned" hvis de har skydevåben med, men det har de såvidt jeg ved ikke engang hjemmel til. Der er ikke regler imod indførsel af skydevåben så vidt jeg husker.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. sep 2014, 17:59

Lassescout skrev:Godt indlæg Happy, det fortæller meget godt om forskellen på lovgivning og praksis.
Der er ikke regler imod indførsel af skydevåben så vidt jeg husker.
Jeg tror såmænd ikke der er forskel på lovgivning og praksis - men der ER forskel på folk med bopæl og turister.
Kan umiddelbart ikke se hvorfor jeg i 3 ombæringer de senere par år ellers skulle lyves lige op i ansigtet, når spørgsmålet har været rejst - og har selv trukket i nogle tråde for at se om det kunne lade sig gøre at en kammerat i Dk kunne tage sit våben med op, og vi så tog på en privat arrangeret rensdyrjagt.

Men det kunne bare ikke lade sig gøre, og det skulle uomtvisteligt via outfitter. Så hvis det kunne lade sig gøre at outfitteren ville udfylde papirerne, så var der intet problem - men så vil han jo også stå for jagtturen m.v.

Grønlandsk politi er en underafdeling af Dansk politi - altså, det er samme system der benyttes, og samme politifolk for hele riget.
Men selvom det er samme politi-instans - så det er to forskellige lovgivninger der skal administreres.

Præcis som i USA, hvor folk har relativt let ved at komme lovligt til våben - så er det ikke ensbetydende med at jeg som turist kan rejse til USA og bevæbne mig, mens jeg er der.

Der er forskel på om man lovligt befinder sig i landet (selvfølgelig er turister lovlige!), altså har fast bopæl i landet - men som turist, så har man bare ikke de samme rettigheder som folk med bopæl i landet, uanset hvad hjemlandet siger eller hvilke formularer de udarbejder i hjemlandet.

Tåbeligt, jo. Kunne det gøres bedre.? Bestemt.
Men umiddelbart tror jeg det er et område som nu her de senere år bliver kigget til, for at beskytte Outfitterne og sikre dem jobs - samt så har vi nogen til at administrere licenserne (rensdyr/moskus m.v.) og som selv bliver kigget i kortene. Så på den måde er det jo fornuftigt nok, for at holde hele systemet lidt i ørerne.

Jeg ville også ønske at flere af mine jagtkammerater nemt kunne rejse herop og vi kunne tage ud og hyggeskyde - eller tage på jagt.
Men loven dækker ikke "hyggeskydning" og der er ingen skytteforeninger som kan indbyde til stævne eller andet - og jagt har outfitterne raget til sig.
:prisoner:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 10. sep 2014, 18:03

Problemet i Grønland er, at de personer som skal kontrollere tingene selv går på jagt.
Da jeg i 2008 skulle hjem fra en rensdyrjagt, blev jeg i lufthavnen kaldt ind til den tilstedeværende betjent som bad om mine papirer. Da jeg fremviste dem, ville han ikke en gang kigge på dem. Han ville blot høre, hvor jeg havde været på jagt og hvad jeg havde fået. Det var han tydeligvis heller ikke interesseret i, men kunne så fortælle meget udførligt om sin egen nylige jagttur.
Jeg er stadig meget skuffet over den manglende professionalisme, som her blev udvist. :shame: Jeg skød ikke noget.

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 10. sep 2014, 22:00

HappyNanoq skrev:
Lassescout skrev:Godt indlæg Happy, det fortæller meget godt om forskellen på lovgivning og praksis.
Der er ikke regler imod indførsel af skydevåben så vidt jeg husker.
Jeg tror såmænd ikke der er forskel på lovgivning og praksis - men der ER forskel på folk med bopæl og turister.
Kan umiddelbart ikke se hvorfor jeg i 3 ombæringer de senere par år ellers skulle lyves lige op i ansigtet, når spørgsmålet har været rejst - og har selv trukket i nogle tråde for at se om det kunne lade sig gøre at en kammerat i Dk kunne tage sit våben med op, og vi så tog på en privat arrangeret rensdyrjagt.

Men det kunne bare ikke lade sig gøre, og det skulle uomtvisteligt via outfitter. Så hvis det kunne lade sig gøre at outfitteren ville udfylde papirerne, så var der intet problem - men så vil han jo også stå for jagtturen m.v.

Grønlandsk politi er en underafdeling af Dansk politi - altså, det er samme system der benyttes, og samme politifolk for hele riget.
Men selvom det er samme politi-instans - så det er to forskellige lovgivninger der skal administreres.

Præcis som i USA, hvor folk har relativt let ved at komme lovligt til våben - så er det ikke ensbetydende med at jeg som turist kan rejse til USA og bevæbne mig, mens jeg er der.

Der er forskel på om man lovligt befinder sig i landet (selvfølgelig er turister lovlige!), altså har fast bopæl i landet - men som turist, så har man bare ikke de samme rettigheder som folk med bopæl i landet, uanset hvad hjemlandet siger eller hvilke formularer de udarbejder i hjemlandet.

Tåbeligt, jo. Kunne det gøres bedre.? Bestemt.
Men umiddelbart tror jeg det er et område som nu her de senere år bliver kigget til, for at beskytte Outfitterne og sikre dem jobs - samt så har vi nogen til at administrere licenserne (rensdyr/moskus m.v.) og som selv bliver kigget i kortene. Så på den måde er det jo fornuftigt nok, for at holde hele systemet lidt i ørerne.

Jeg ville også ønske at flere af mine jagtkammerater nemt kunne rejse herop og vi kunne tage ud og hyggeskyde - eller tage på jagt.
Men loven dækker ikke "hyggeskydning" og der er ingen skytteforeninger som kan indbyde til stævne eller andet - og jagt har outfitterne raget til sig.
:prisoner:
Hvad skal der til for at blive Outfitter i Grønland, er det en licens. Kan du ikke bare blive Outfitter?
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 11. sep 2014, 12:14

Hvad skal der til for at blive Outfitter i Grønland, er det en licens. Kan du ikke bare blive Outfitter?
Man skal gennemgå en uddannelse og autoriseres af Selvstyret. Ordningen er selvfølgelig lavet for at give beskæftigelse til lokale og øge samfundets indtjening på den naturressource man råder over. Én af mine venner tog uddannelsen og fik autorisationen, og han arrangerede så et par trofæjagter om året for at komme lidt væk fra skrivebordet.

Jeg elsker at gå på jagt i Grønland, men jeg ville ikke bryde mig om at være outfitter. Jeg synes, at enten finder man vildtet lige så snart man går i land, eller også kan man gå rundt i dagevis uden at se et mulehår. Ingen af delene efterspørges af trofæjægere, men der er dog nogle stabile udbydere som vistnok har en fornuftig forretning ud af det.

Men skulle vi ikke forlade Grønland i denne tråd, og så smutte tilbage til EU og høre om andre lande der bruger våbenpasset her ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 57 times

Indlæg af Werecat » 5. okt 2014, 09:54

Har lige været i Norge i sidste weekend med min sportspistol på våbenpas. Der var ingen problemer; på den Danske side ville de hverken se pas eller våben. På den Norske side så de passet (men gad ikke se hverken pas eller våben på en anden skytte i gruppen).
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 83 times

Indlæg af Sierra13 » 7. okt 2014, 09:33

I Mauretanien var der ingen problemer med 9mm.
Dette er dog vældig meget uden for EU :mrgreen:

Besvar