Flugtskydning og forsikring
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Flugtskydning og forsikring
Jeg var for nylig ved at blive afvist på en flugtskydningsbane, fordi man ikke mente, at jeg er behørigt forsikret, når jeg ikke er medlem af en jagtforening.
Jeg er medlem af to skytteforeninger (og har jagttegn).
Dækker skytteforeningernes forsikring ikke, hvis jeg laver ulykker med haglgeværet på en bane?
Jeg er medlem af to skytteforeninger (og har jagttegn).
Dækker skytteforeningernes forsikring ikke, hvis jeg laver ulykker med haglgeværet på en bane?
"In case of panic: don't panic"
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Re: Flugtskydning og forsikring
Mener de dækker under : efterstræbsom jagtbart vildt og ikke andet
Perfect! Thats is good enough for me
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Jægerforbundets forsikringsbetingelser er her: http://www.jaegerforbundet.dk/media/Et_ ... g-2011.pdf
Men jeg kan nu godt forstå at dem der driver banen helst ser, at du er medlem af en af de foreninger, der er med til at drive banen.
Du er ikke dækket af Skytteforeningernes forsikringer, med mindre skydningerne foregår i deres regi.
Men spørg dit eget forsikringselskab, om du ikke er dækket allerede der.
Og hvis det er det eneste der stopper din deltagelse, så sørg for at have dokumentation med om din forsikringsdækning, altid.
Og du er i princippet dækket.SÆRLIGT VEDR. FORSIKRINGSDÆKNING PÅ SKYDEBANEN
For at være dækket af Danmarks Jægerforbunds forsikring skal følgende
være opfyldt:
1. Skydebanen skal være godkendt til formålet
2. Skydningen skal foretages med jagtrelaterede skydevåben og overvåges
af uddannet instruktør (uddannet af Jægerforbundet), og instruktøren skal
være medlem af Jægerforbundet
3. Skydningen skal foregå i Jægerforbundets regi
Hvem er dækket:
Såfremt overstående 3 punkter er
opfyldt, er alle dækket. Det være
sig medlemmer som ikkemedlemmer
(gæster) og personer med eller
uden jagttegn. Personer uden jagttegn
skal naturligvis instrueres af
en uddannet instruktør.
Men jeg kan nu godt forstå at dem der driver banen helst ser, at du er medlem af en af de foreninger, der er med til at drive banen.
Du er ikke dækket af Skytteforeningernes forsikringer, med mindre skydningerne foregår i deres regi.
Men spørg dit eget forsikringselskab, om du ikke er dækket allerede der.
Og hvis det er det eneste der stopper din deltagelse, så sørg for at have dokumentation med om din forsikringsdækning, altid.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2995 times
- Been thanked: 377 times
Pkt. 2 og 3 vil vel ret ofte ikke være opfyldt når man som jæger skyder med hagl eller riffel på den lokale skydebane.
Der er ikke nødvendigvis "en instruktør uddannet af jægerforbundet" på banen og skydningen foregår vel ikke "i jægerforbundets regi" når det bare er nogle jægere eller sportsskytter der møder op og træner skydning mod baneleje på et tidspunkt hvor der er ledige baner.
Der er ikke nødvendigvis "en instruktør uddannet af jægerforbundet" på banen og skydningen foregår vel ikke "i jægerforbundets regi" når det bare er nogle jægere eller sportsskytter der møder op og træner skydning mod baneleje på et tidspunkt hvor der er ledige baner.
- Centurion
- Gold Member
Tak for kommentarerne. Det er lidt af en jungle at trænge igennem
, men nu har jeg gravet videre i emnet og mener at det kan opsummeres sådan:
Vedr.Jægerforbundets forsikring for såvidt angår skydning på baner gælder: (taget fra deres hjemmeside)
"Medlemmer og ikke-medlemmer er dækket
for privat erstatningsansvar på
subsidiær basis, det vil sige at an-
den ansvarsforsikring (f.eks. den
obligatoriske ansvarsforsikring,
der er tilknyttet jagttegnet, samt
medlemmers og gæsters private
ansvarsforsikring) vil gå forud for
foreningens forsikring."
Jægerforbundets forsikring dækker i realiteten kun aktiviteter relateret til jagt, som ikke i forvejen er dækket af jagttegnets ansvarsforsikring, og den private ansvarsforsikring (som ikke undtager skydning bortset fra jagt hænger på resten.
Forvolder vi skader på andre ved flugtskydning dækkes de altså af vores private ansvarsforsikring, som ofte er en del af indboforsikringen. Ret mig endelig, hvis jeg er galt på den.

Vedr.Jægerforbundets forsikring for såvidt angår skydning på baner gælder: (taget fra deres hjemmeside)
"Medlemmer og ikke-medlemmer er dækket
for privat erstatningsansvar på
subsidiær basis, det vil sige at an-
den ansvarsforsikring (f.eks. den
obligatoriske ansvarsforsikring,
der er tilknyttet jagttegnet, samt
medlemmers og gæsters private
ansvarsforsikring) vil gå forud for
foreningens forsikring."
Jægerforbundets forsikring dækker i realiteten kun aktiviteter relateret til jagt, som ikke i forvejen er dækket af jagttegnets ansvarsforsikring, og den private ansvarsforsikring (som ikke undtager skydning bortset fra jagt hænger på resten.
Forvolder vi skader på andre ved flugtskydning dækkes de altså af vores private ansvarsforsikring, som ofte er en del af indboforsikringen. Ret mig endelig, hvis jeg er galt på den.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Den som driver skydebanen har pligt til at tegne ansvarsforsikring for brugen af skydebanen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... id=1794#K4Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse skrev:§ 18. Krav om erstatning, som kan gøres gældende for skader forvoldt ved anvendelse af en skydebane, skal være dækket af en ansvarsforsikring.
Stk. 2. Forsikringen skal dække personskade eller tab af forsørger på indtil 10.000.000 kr. og tingsskade på indtil 2.000.000 kr. pr. skade, der er forårsaget ved en enkelt begivenhed.
Stk. 3. Forsikringspligten påhviler ejeren af skydebanen eller den bruger, der har varig rådighed over skydebanen.
§ 19. Enhver, der mod løn eller som ulønnet medhjælper antages til varigt, midlertidigt eller forbigående at virke som markør eller udøver tilsvarende arbejde i forbindelse med skydning her i landet, er sikret mod følgerne af arbejdsskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Stk. 2. Sikringspligten påhviler den, der antager medhjælperen.
§ 20. Dokumentation for, at de forsikringer, der er nævnt i § 18 og § 19, er tegnet og i kraft, skal forevises politiet ved besigtigelse af og tilsyn med skydebaner.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Centurion
- Gold Member
@ Mapzter
Det er rigtigt - det havde jeg godt set, men jeg antager at banens forsikring kun dækker forhold, som man kan bebrejde banen og dens "personale". Den dækker næppe ulykker, som banens gæster selv er skyld i. Så ville den nok blive alt for dyr, tror jeg.
Men jeg ved det ikke, og det kunne godt interessere mig at vide hvad juridisk kyndige her på NVF kan fortælle os.
Det er også muligt at de foreninger, der driver en lerduebane, kunne have brug for at få styr på den forsikringsmæssige del af sagen, for der er "dygtige" assurrandører, som skræmmer folk og lokker dem på unødvendige/unødvendigt dyre forsikringer.
Det er rigtigt - det havde jeg godt set, men jeg antager at banens forsikring kun dækker forhold, som man kan bebrejde banen og dens "personale". Den dækker næppe ulykker, som banens gæster selv er skyld i. Så ville den nok blive alt for dyr, tror jeg.
Men jeg ved det ikke, og det kunne godt interessere mig at vide hvad juridisk kyndige her på NVF kan fortælle os.
Det er også muligt at de foreninger, der driver en lerduebane, kunne have brug for at få styr på den forsikringsmæssige del af sagen, for der er "dygtige" assurrandører, som skræmmer folk og lokker dem på unødvendige/unødvendigt dyre forsikringer.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
For de fleste baners vedkommende er den nok tegnet gennem et forbund, som har forhandlet en samlet kontrakt. Den er ikke specielt dyr for en skytteforening, i hvert fald - det hænger nok også sammen med at der sker meget få ulykker på skydebaner.Centurion skrev:@ Mapzter
Jeg mener beskrivelsen af hvad den skal dække er ret klar: det er skader som er forvoldt ved anvendelse af skydebanen. Der står ikke noget om at det kun dækker skader forvoldt af "personale".
Kig evt. på DGI's forsikringpolice, som dækker foreninger under DGI skydning og Dansk Skytteunion:
http://www.dgi.dk/~/media/Idraettensfor ... kring.ashx
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Centurion
- Gold Member
Fra DGI's police:
"Den sikrede personkreds er således:
De af sikrede ansatte ledere, trænere, instruktører, dommere og
øvrigt personale.
-
Udpegede frivillige ledere, trænere og instruktører i deres arbejde for
sikrede.
-
Andre der ”virker” for sikrede. (se klausul 0001)".
Og et andet sted:
Når et medlem af en forening deltager i foreningens aktiviteter, vil skader som medlemmet forvolder,
som udgangspunkt skulle anmeldes til medlemmets (skadevolder) private ansvarsforsikring (en del af en
indbo-/familieforsikring)
Mit oprindelige problem var jo, at man ikke mente, at jeg kunne skyde på lerduebanen uden at være medlem af en jagtforening. Nu er jeg så blevet klar over (tror jeg da), at det er et spørgsmål om at min egen ansvarsforsikring er på plads.
-og når nogle jagtforeninger afkræver gæster 25-50 kr. for at blive dækket af foreningens forsikring er det vist rent plattenslageri.
"Den sikrede personkreds er således:
De af sikrede ansatte ledere, trænere, instruktører, dommere og
øvrigt personale.
-
Udpegede frivillige ledere, trænere og instruktører i deres arbejde for
sikrede.
-
Andre der ”virker” for sikrede. (se klausul 0001)".
Og et andet sted:
Når et medlem af en forening deltager i foreningens aktiviteter, vil skader som medlemmet forvolder,
som udgangspunkt skulle anmeldes til medlemmets (skadevolder) private ansvarsforsikring (en del af en
indbo-/familieforsikring)
Mit oprindelige problem var jo, at man ikke mente, at jeg kunne skyde på lerduebanen uden at være medlem af en jagtforening. Nu er jeg så blevet klar over (tror jeg da), at det er et spørgsmål om at min egen ansvarsforsikring er på plads.
-og når nogle jagtforeninger afkræver gæster 25-50 kr. for at blive dækket af foreningens forsikring er det vist rent plattenslageri.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Du skal holde både bekendtgørelsen og policen sammen. Bekendtgørelsen kræver en ansvarsforsikring for anvendelsen af banen. Policen skriver at den dækker dette. Se klausul 0020.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Centurion
- Gold Member
Det var dog utroligt.Centurion skrev:-prøver at få et svar direkte fra TRYG
For 2 timer siden lovede de, at man ville ringe mig så snart der var en ledig medarbejder.
Det skete ikke, og når jeg så igen ringer til erhvervsafdelingen får jeg bare pausemusik i øret og besked om at jeg står i kø. (15 minutter)
Enten er TRYG så populært at alle vil tale med dem, eller også er serviceniveauet under gulvbrædderne.
Godt at jeg ikke er kunde der.
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Deres logo er rødt, jeg tror de samarbejder med PostDanmark
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
- Centurion
- Gold Member
Jeg håber ikke at jeg bliver nødt til at have kontakt med TRYG i fremtiden.
Nu blev jeg endelig (1225) ringet op af Morten Hagemann fra TRYG. Han tager sig af DGI og DIF's forsikring, og forklarede sådan:
Forsikringen dækker foreningerne, deres bestyrelser samt folk der virker for foreningen.
Dags dato dækker forsikringen IKKE skytternes ansvar, men man arbejder på en ændring, der skal træde i kraft omgående, så i hvert fald skytter, der er medlem af foreninger under DGI eller DIF vil blive ansvarsdækket.
Skytter, der ikke er medlem af sådanne foreninger, må antagelig stadigvæk dækkes af deres egen ansvarsforsikring (som de forhåbentlig har.)
Hagemann sagde selv, at der jo er et kæmpehul i forsikringsdækningen i øjeblikket. Den udtalelse vil han sikkert ikke gerne citeres for, men det er altså en kendsgerning.
Når den nye forsikring træder i kraft, håber jeg at de, der driver skydebaner, får besked i klar tekst, så de ved hvor de står.
Nu blev jeg endelig (1225) ringet op af Morten Hagemann fra TRYG. Han tager sig af DGI og DIF's forsikring, og forklarede sådan:
Forsikringen dækker foreningerne, deres bestyrelser samt folk der virker for foreningen.
Dags dato dækker forsikringen IKKE skytternes ansvar, men man arbejder på en ændring, der skal træde i kraft omgående, så i hvert fald skytter, der er medlem af foreninger under DGI eller DIF vil blive ansvarsdækket.
Skytter, der ikke er medlem af sådanne foreninger, må antagelig stadigvæk dækkes af deres egen ansvarsforsikring (som de forhåbentlig har.)
Hagemann sagde selv, at der jo er et kæmpehul i forsikringsdækningen i øjeblikket. Den udtalelse vil han sikkert ikke gerne citeres for, men det er altså en kendsgerning.
Når den nye forsikring træder i kraft, håber jeg at de, der driver skydebaner, får besked i klar tekst, så de ved hvor de står.