Martin.
Tusind tak for svar :-) - Så var det mig der tabte. Har gået i den tro, at det ikke var lovligt de sidste 15 år - og sågar skilt mig af med en uplumberet for mange år siden.Refraktorius skrev:Ja, det må du gerne.
Den kommer ind under "andre haglgeværer med en pibelængde over 55cm".
Jeg kan bekræfte Refraktorius' svar, efter at have undersøgt det grundigt hos Sydøstjyllands Politi, nærmere bestemt Lene Falk fra våbenkontoret :-)sengoku skrev:Jeg genopliver lige en meget gammel tråd.
Kom til at diskuttere med en kammerat, om det er lovligt at eje en "uplumberet" pumpgun, så længe man ikke går på jagt med den, men kun bruger den til fx, lerdueskydning?
Mvh
Og så er det bare skide sjovt, at eksperimentere med hvor mange lerduer man kan nå at ramme, inden de rammer jorden :-PLangenge skrev:Og det er ikke kun lovligt at besidde en haglbøsse med plads til mere end 2 patroner. Det er også absolut lovligt at anvende/skyde med den.
BLOT IKKE PÅ JAGT!
Derudover kan forskellige skydebaner have deres helt egen regler, der kan forbyde anvendelse af haglbøsser med plads til mere end 2 patroner.
Men har du mulighed for, på sikkerhedsmæssig forsvarlig vis, f.eks. at træne lidt hjemme i haven eller på marken med din haglbøsse, så er det fuldt lovligt at gøre det med din pump eller halvautomat, med plads til 42 patroner i magasinet.
Politiet siger noget andet :-) Så længe det ikke er jagt, må der puttes ligeså mange patroner i bøssen, som du gider.Overtroldmand skrev:Besidde er vist OK, men anvende og bære er vist ikke OK! så skal der kun være plads til 2 patroner for at det må bæres og anvendes overhoved.
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Tjaa, så tager ham eller hende du har talt med ved politiet fejl, bekendtgørelsen er meget klar på det område. Ellers ville der ikke være nogen grund at undlade ordet "anvende" i stk. 2.The_Moose skrev:Politiet siger noget andet :-) Så længe det ikke er jagt, må der puttes ligeså mange patroner i bøssen, som du gider.Overtroldmand skrev:Besidde er vist OK, men anvende og bære er vist ikke OK! så skal der kun være plads til 2 patroner for at det må bæres og anvendes overhoved.
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Og så er jeg åbenbart en værre forbryder, for jeg anvender både ½-automat og pumpgun med lange magasinerSiggy skrev:Tjaa, så tager ham eller hende du har talt med ved politiet fejl, bekendtgørelsen er meget klar på det område. Ellers ville der ikke være nogen grund at undlade ordet "anvende" i stk. 2.The_Moose skrev:Politiet siger noget andet :-) Så længe det ikke er jagt, må der puttes ligeså mange patroner i bøssen, som du gider.Overtroldmand skrev:Besidde er vist OK, men anvende og bære er vist ikke OK! så skal der kun være plads til 2 patroner for at det må bæres og anvendes overhoved.
I så fald er det da at lokke folk i fordærv, da formulleringen "til eget brug" er anvendt.Siggy skrev:Tjaa, så tager ham eller hende du har talt med ved politiet fejl, bekendtgørelsen er meget klar på det område. Ellers ville der ikke være nogen grund at undlade ordet "anvende" i stk. 2.The_Moose skrev:Politiet siger noget andet :-) Så længe det ikke er jagt, må der puttes ligeså mange patroner i bøssen, som du gider.Overtroldmand skrev:Besidde er vist OK, men anvende og bære er vist ikke OK! så skal der kun være plads til 2 patroner for at det må bæres og anvendes overhoved.
Jeg har bedt om at få det på skrift, fra Lene Falk ved Sydøstjyllands Politi, og så snart jeg får det, skal jeg nok poste det her på forum :-)Timsen skrev:Som Agamemnon skrev tidligere, har det været til grundig debat tidligere på dette forum.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 58#p535558
Jeg er helt enig i den skelnen Overtroldmanden kommer med, men inden jeg bliver udnævnt til selvstrammer af dem, som er uenige, vil jeg lige bede dem komme med noget lidt mere holdbart (juridisk bindende) end "jeg har hørt", "på våbenkontoret sagde de", "min søster dater en betjent som siger at". etc etc ach...
Men til dato er der IKKE ÉN som har scannet og postet et skriftligt svar fra en myndiged, som bekræfter den frie fantasi-idé, at haglbøsser der kan indeholde mere end 1+1 må anvendes jfr. §2a.
Der findes et begreb der hedder "at være vil-døv".
Dem som fastholder (tør gå i retten med... osv.) at formuleringen "til eget brug erhverve og besidde" også dækker over at bære og anvende falder efter min opfattelse i den kategori.
Jeg tror godt de (med lidt velvilje) vil kunne indse at forskellene i §2a, stk 1 og 2 ikke er sket ved et uheld - men oftest vælger og udbreder de en synsvinkel, som passer deres egen agenda.
Problemet er bare - DET ER RISIKOFRIT for diverse forummedlemmer at stå og påstå at de er villige til at gå i retten på deres fortolkning af formuleringen i §2a. stk 2. Det er fair nok hvis de selv går rundt med en uplomberet bøsse, og de så bliver taget - men de tager sku ikke skraldet hvis en newbie kommer her ind på forummet og læser en post og retter sig efter det ukritisk, fordi NVF er det største danske våbenforum.
Bottom line: der er IKKE er basis i lovhjemmel for at påberåbe sig ret til andet end at anskaffe og besidde et haglvåben med plads til mere end 1+1 - og hvis en godtroende stakkel render ind i en betjent som ser på det på samme måde, så kommer jurateksten pludselig i spil....
....og i våbenforskrækkede Danmark ville jeg ikke turde satse min straffeattest på en fortolkning der falder til den mest lempelige side - uanset uheldigt lovteksten er formuleret.
Min anke er, at selvom visse NVFers fortolkning er absolut ønskescenariet for os (mig selv incl.), så brug dog jeres store overbevisning og alle jeres kontakter mv. og FÅ DET DOG PÅ SKRIFT i stedet for bare at sige videre hvad nogen har fortalt.
HAR DU en navngiven kilde på et våbenkontor du taler godt med, så få dem til at bekræfte samtalens indhold og konklusion på skrift - ikke nok med at du får juridisk rygdækning, men det underbygger også dit argument, og det kan bruges af os andre.
Din personlige "garanti" og verbale "hearsay" argumenter er mildest talt ubrugelige.
Mit gæt er at ingen af de mest påståelige fortalere tør spørge, for de kender sq godt svaret.
Beklager endnu en rant herfra
Har snakket med en ældre gut, som sagde det kom af at folk med double løbet våben skulle have en chance på jagt.Mannlicher 308 skrev:Eller er det bare helt tilfældigt?
Kom alt det 2-skuds-pis ikke reelt som en direkte følge af rockerkrigen?Timsen skrev:Mit gæt er også noget i den retning - dog tror jeg det er mere af "jagt-etiske" årsager, så man ikke ligger med en halvauto/pumpe med 20 skud og blæser en sø tør for ænder på 2 sekunder.
At lovgiverne så har valgt at lave en "mekanisk" løsning for at tvinge jægere til at overholde etiske regler er i min regnebog latterligt.
...og det giver da slet ikke mening f.eks. på flugtskydningsbaner eller andre ikke-jagtmæssige skydninger.
aaarh, det er vist noget ældre end rockerkrigen ;-)Tonnytot skrev:Kom alt det 2-skuds-pis ikke reelt som en direkte følge af rockerkrigen?Timsen skrev:Mit gæt er også noget i den retning - dog tror jeg det er mere af "jagt-etiske" årsager, så man ikke ligger med en halvauto/pumpe med 20 skud og blæser en sø tør for ænder på 2 sekunder.
At lovgiverne så har valgt at lave en "mekanisk" løsning for at tvinge jægere til at overholde etiske regler er i min regnebog latterligt.
...og det giver da slet ikke mening f.eks. på flugtskydningsbaner eller andre ikke-jagtmæssige skydninger.
(Det var vist Lene Espersen, der som daværende justitsminister var blandt de første underskrivere)