To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
MrSmile
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jun 2014, 08:26
Interesser: Foto, fiskeri, luftvåben, kniv
Geografisk sted: Sjælland

To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af MrSmile » 24. jun 2014, 20:38

Hej eksperter.
Jeg har læst mange af de anbefalinger som nogen af medlemmerne er kommet med ang. valg af optik til fjeder luftvåben. Og nu er jeg så håbefulde at jeg kan trække på medlemmernes viden om sigtekikkerter.
Lad mig starte med at fortælle at jeg nyligt har købt en Wierauch 77K som jeg synes vældigt godt om. Jeg er i gang med at lære Damen at kende efter at hun er blevet fodret med fladhagl fra HN rifle match.
Så vidt så godt, jeg bliver bedre og hullerne i papskiverne samles mere jo mere tid der går.
Men nu er jeg jo ambitiøs og vil gerne samle hullerne mere end jeg gør nu så tankerne er på at købe en sigte kikkert. De to modeller jeg er stoppet ved er måske helt ens så derfor må i hjælpe mig med at skille deres egenskaber ad.

Nikko Sterling Gold Crown 3-9x42 AO mill dot =80 euro
Nikko Sterling Gold Crown 4-12x42 mill dot = 90 euro

Jeg håber der er hjælp at hente.
VH. Peter

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Ninja_Moose » 24. jun 2014, 20:53

Forskellen er jo forstørrelsen, hhv variabel fra 3x op til 9x forstørrelse eller fra 4x op til 12x forstørrelse.
Til luftvåben ville jeg helt klart vælge den sidste :-) Jo mere forstørrelse desto bedre efter min mening :-D

Brugeravatar
Natuglen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6. maj 2012, 18:09
Interesser: Naturen
Geografisk sted: >Fyn<
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Natuglen » 24. jun 2014, 21:12

Ganske udmærket bruget kikkerter der er kun forstørrelsen til forskel
har dem bække to, og så er støre forstørrelsen ikke altid lige med beder kikkert.

:welcome:

MrSmile
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jun 2014, 08:26
Interesser: Foto, fiskeri, luftvåben, kniv
Geografisk sted: Sjælland

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af MrSmile » 24. jun 2014, 23:11

Så bogstaverne OA er uden betydning?

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Ninja_Moose » 24. jun 2014, 23:14

AO = Adjustable Objective
Betyder at du kan justere parallaxen, så den passer til skudafstanden :-)

Brugeravatar
Natuglen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6. maj 2012, 18:09
Interesser: Naturen
Geografisk sted: >Fyn<
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Natuglen » 24. jun 2014, 23:24

Gold Crown Airking serien har alle (AO) juster bar parallax http://www.nikkostirling.com/Content/Ai ... irking.htm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af C-X » 24. jun 2014, 23:41

Vær opmærksom på, at 4-12x42 "kun" viser "true mildot" ved x10 forstørrelse. Det er alle SFP (Second Focal Plane = andet billed plan, hvilket betyder at sigtet ikke er medforstørrende), så det skal være den zoom du bruger når du skal have gavn af dine mildots. Derudover er det et udemærket stykke optik - især til prisen.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte mit ud med et Hawke, men mangler lidt nogle flere grunde til at retfærdiggøre det. Nikko'en gør jobbet udemærket, og til jagt har jeg ikke brug for mere, end den kan give mig. Tror ikke jeg gad have det med lys, da det nok ikke er meget værd i den prisramme.

Jeg ville vælge 4-12 igen, uden at blinke. 4,5-14x50 gad jeg slet ikke, da det skal være et luftgevær med kikkert på, ikke omvendt. 3-9x42 så ville jeg mene jeg gik glip af noget. Mit står på mellem 4 & 10 det meste af tiden, pga. mildots og kun højere, hvis jeg skal kikke på noget eller skyde så tæt på noget småt, at ballistikken er ligegyldig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Slettet bruger » 25. jun 2014, 10:29

Hej, du skal også tænke på længde af kikkert, har en HW 77 K, samme mål som en en HW 97 k, ( cylinder ) så er en kikkert med en længde på 355 mm, lige tilpas, ellers begynder den at rage ud over lade åbningen,
Jeg har kun en Nikko Sterling,, 4,5-14 x 50 AO, det er noget gøgl, min Gamo 4-16 X 50 AO, den er guf, men den passede ikke på HW 97 K, den er 3 cm for lang....
Så husk på længden, !!! :razz:
Glemte jeg lige, den første kikkert jeg smækkede på 97 K, var en Gamo 3-9 x 40 AO, på den medfølgende montage, det virkede rigtigt godt,,,, men nogen kan ikke få nok, så jeg købte en Hawke 30 SF Eclipse 4-16 x 50 IR, dertil en Hawke 30 mm høj match montage... :giggle: Det spiller... :rock: ..
Det er en skam at du bor så langt væk,,ellers kunne du have kommet forbi og prøve både den ene og den anden, ... :smile:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Werecat » 25. jun 2014, 11:52

Jeg har lige købt 4-12x42. Jeg havde egentlig tænkt mig en 3-9x, men den var udsolgt, så jeg fik 4-12x'eren til samme pris :eek: .

Jeg har ikke fået skudt med det endnu :cry: så jeg skal ikke gøre mig klog på det.

I forhold til længden på en HW97K rager det 2/3 ud over lade porten (OK noget af det er også fordi jeg har lang hals og derfor har sigtet langt fremme for at have den rigtige afstand til øjet). Ved de par skud jeg har skudt, har det ikke generet, da jeg har ladt mere fra siden end ovenfra. Det kan dog være at de bliver irriterende i længden.

Jeg smider lige et billede af "overhænget" i aften.
Senest rettet af Werecat 25. jun 2014, 17:05, rettet i alt 1 gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af C-X » 25. jun 2014, 13:19

På min ditto kommer den kun lige frem til ladeporten og sidder ikke i vejen. Jeg er 178 høj/lav.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Slettet bruger » 25. jun 2014, 14:33

Werecat skrev:Jeg har lige købt 4-12x42. Jeg havde egentlig tænkt mig en 3-9x, men den var udsolgt, så jeg fik 4-12x'eren til samme pris :eek: .

Jeg har ikke fået skudt med det endnu :cry: så jeg skal ikke gøre mig klog på det.

I forhold til længden på en HW97K rager det 2/3 ud over lade porten (OK noget af det er også fordi jeg har lang hals og derfor har sigtet langt fremme for at have den rigtige afstand til øjet). Ved de par skud jeg har skudt, har det ikke generet, da jeg har ladt mere fra siden en ovenfra. Det kan dog være at de bliver irriterende i længden.

Jeg smider lige et billede af "overhænget" i aften.
Tjek, lyder godt, jeg ville bare, set i forhold til at jeg har størrelse 12 fingere, der skal være plads til at komme hagl i,, samt at jeg vil gerne se om, jeg putter det i rigtigt i.. :biggrin: .
Jeg er ikke så langhalset, jeg har bare et hoved på størrelse, med en Amerikansk vandmelon. :cry:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Radis » 25. jun 2014, 15:09

Pneumaten skrev:
Werecat skrev:Jeg har lige købt 4-12x42. Jeg havde egentlig tænkt mig en 3-9x, men den var udsolgt, så jeg fik 4-12x'eren til samme pris :eek: .

Jeg har ikke fået skudt med det endnu :cry: så jeg skal ikke gøre mig klog på det.

I forhold til længden på en HW97K rager det 2/3 ud over lade porten (OK noget af det er også fordi jeg har lang hals og derfor har sigtet langt fremme for at have den rigtige afstand til øjet). Ved de par skud jeg har skudt, har det ikke generet, da jeg har ladt mere fra siden en ovenfra. Det kan dog være at de bliver irriterende i længden.

Jeg smider lige et billede af "overhænget" i aften.
Tjek, lyder godt, jeg ville bare, set i forhold til at jeg har størrelse 12 fingere, der skal være plads til at komme hagl i,, samt at jeg vil gerne se om, jeg putter det i rigtigt i.. :biggrin: .
Jeg er ikke så langhalset, jeg har bare et hoved på størrelse, med en Amerikansk vandmelon. :cry:
Undskyld :offtopic:
Det antyder din avatar skam også :rolf: :Hug:

Ang. Kikkert: Har du lidt ekstra penge, så gå efter en Hawke. Jeg syntes optikken er bedre (klar og skarp). Men Nikko'en kan sagtens bruges :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af C-X » 25. jun 2014, 16:12

Her er et lille billede af min skyder;
hw97k_bl_ns_airking4-12x42.jpg
HW97k Black Line & Nikko Stirling Airking 4-12x42
hw97k_bl_ns_airking4-12x42.jpg (65.42 KiB) Vist 11808 gange
Ja, havde der været mindre lavvande i kassen ved indkøbstidspunktet, var det også blevet til en Hawke for mit vedkommende. Jeg er dog på ingen måde skuffet over kvaliteten på Nikko'en. En væsentlig anke er, at ved parallakse indstillingen foran, er kanten ret skarp og det går tit og ofte ud over venstre tommeltot-negl.
Stort plus er, at montagen er inkluderet og det passer rigtig godt sammen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Werecat » 25. jun 2014, 17:04

C-X, hvilken skydestilling er den sat op til? Din kikkert sidder (for mig :giggle: ) meget langt tilbage.

Her er et par billeder af ladeproceduren. Der ser bøvlet ud, men det er det nu ikke.
Vedhæftede filer
SAM_8094-crop-small.jpg
SAM_8094-crop-small.jpg (96.43 KiB) Vist 11798 gange
SAM_8095-crop-small.jpg
SAM_8095-crop-small.jpg (87.29 KiB) Vist 11798 gange
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Natuglen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6. maj 2012, 18:09
Interesser: Naturen
Geografisk sted: >Fyn<
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Natuglen » 25. jun 2014, 18:38

Det har også undret mig mange gange at nogle har deres kikkert så langt tilbage,
hvis de satte sådan på mine bøsser så ville de sidde halt inde i hoved på mig. :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af C-X » 25. jun 2014, 19:09

Pudsigt nok. Har lige holdt den op med min .308'er udstyret med en Vortex 1-4x22 med et eye relief på 4" (10,16 cm) - den sidder næsten så langt fremme som den kan. Nikko'en har et eye relief på sølle 2.5-2.78" (6,35-7,06 cm) jf. fabrikanten og derfor sidder det stykke optik ca. 3,5 cm længere bagude, end tilsvarende på min .308'er.

Seems legit...

Glad for, at de 2 stykker optik ikke sidder omvendt, for det ville være skræmmende tæt på, selv med en .308'ers begrænsede rekyl.

Natugle og Werecat - skifter I skydestilling/greb/skuldring, alt efter hvilket våben I griber i skabet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MrSmile
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jun 2014, 08:26
Interesser: Foto, fiskeri, luftvåben, kniv
Geografisk sted: Sjælland

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af MrSmile » 25. jun 2014, 20:25

Hej Alle.
Jeg er taknemmelig for de mange itilkendegivelser der har været. Sjovt at der lige blev talt om længde og om der er plads til fingrene. Umiddelbart tænker jeg at jeg vil bliver bedst tjent med 4-12 optikken..Er der nogen af jer der er brille bærer, hvis ja hvordan passer det så at bruge en brille op i mod optikken.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Ninja_Moose » 25. jun 2014, 20:28

MrSmile skrev:Hej Alle.
Jeg er taknemmelig for de mange itilkendegivelser der har været. Sjovt at der lige blev talt om længde og om der er plads til fingrene. Umiddelbart tænker jeg at jeg vil bliver bedst tjent med 4-12 optikken..Er der nogen af jer der er brille bærer, hvis ja hvordan passer det så at bruge en brille op i mod optikken.
Jeg er ikke selv brillebærer, men min far var, og han skød da lystigt med hans riffel, med både 4x fast forstørrelse, og senere med en 3-9x variabel forstørrelse. Han nævnte aldrig problemer med det.
Jeg ser da også en hel del på skydebanen med briller. Nogen tager dem af når de skyder, andre skyder med dem på. Så der er sikkert nogen, for hvem det generer at skyde med briller på.

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Fritze » 25. jun 2014, 22:38

Jeg skyder sjældent uden mine solbriller. Mest fordi der er styrke i glasset...

Jeg skyder også med mine almindelige briller en gang i mellem. Jeg oplever ingen forskel overhovedet. Jeg er nærsynet (ser bedst på korte afstande). Ved ikke om det gør nogen forskel.
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Slettet bruger

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Slettet bruger » 27. jun 2014, 07:45

[quote="Werecat"]C-X, hvilken skydestilling er den sat op til? Din kikkert sidder (for mig :giggle: ) meget langt tilbage.
Hej Werecat, jeg kikkede lige på min 97 K, jeg tror at min kikkert ender samme sted som C-X, ( det bagerste ) , det passer fint for mig og denne kikkert står til at have et eye relief på 105 mm ?, det må vel være fordi at vi er forskellige, ( halslængde ). ?? :razz:
Vedhæftede filer
Hw 97 K 1.jpg
Hw 97 K 1.jpg (98.95 KiB) Vist 11634 gange

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Uldsok » 29. jun 2014, 17:54

Nej, halslængden er uden betydning, det der gør forskellen er den individuelle udformning af øjeæblet og øjenhulen.

Af din avatar fremgår det at skaberen har velsignet dig med en overordentlig stor radius af selve øjeæblet, et såkaldt ”butteye”.
I disse svære tilfælde, anbefales en kikkert med en eye relief på mindst en meter

Slettet bruger

Re: To optikker op i mod hinanden. Hvad kan der anbefales?

Indlæg af Slettet bruger » 30. jun 2014, 08:20

Dego skrev:Nej, halslængden er uden betydning, det der gør forskellen er den individuelle udformning af øjeæblet og øjenhulen.

Af din avatar fremgår det at skaberen har velsignet dig med en overordentlig stor radius af selve øjeæblet, et såkaldt ”butteye”.
I disse svære tilfælde, anbefales en kikkert med en eye relief på mindst en meter
:rolf: :rolf: Ha ha, så nu er både dig og Radissen, i min sorte bog, markeret med rødt flueben... :razz:
Den skøre Avatar, det er en jeg har hug, snup, øhh, lånt, på Canadian Airgun Forum.. :Hug:

Besvar