Hjælp til valg af rettrækker

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Explorer » 9. feb 2014, 23:38

Blaser det virker hver gang, har selv haft R 93 men brugte ikke riffel nok til at jeg syntes der var behov for et sådan setup, idag har jeg en S&L Classic DL med en 30.06 pibe og skulle jeg komme på nogle tossestreger bliver det sikkert en 375 Ruger pibe til den

Til R93'eren havde jeg 22LR, 243w, 6,5x55 match, 300wm og 416RM

SBFP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. nov 2013, 12:17
Interesser: Hagl & Riffel jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 41 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af SBFP » 10. feb 2014, 20:55

Hvis der er en der har en R8 med justerbar kindpude i skabet, så vil jeg meget gerne se billeder, specielt af kindpuden og justeringen :)
Browning B525 Sporter 12/76
Browning X-Bolt Composite Stalker 30.06, Meopta R1r 3-12x56

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Hurricane » 10. feb 2014, 21:34

sbfp skrev:Hvis der er en der har en R8 med justerbar kindpude i skabet, så vil jeg meget gerne se billeder, specielt af kindpuden og justeringen :)
Jeg har en R8 i et GRS skæfte... det er min anden riffel i et GRS skæfte... justeringen af både kindpude og bagkappe foregår sikkert, simpelt og hurtigt.

Kan klart anbefales :thumbup:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Lasset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:35
Interesser: Alt jagtrelateret
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Lasset » 10. feb 2014, 21:51

Explorer skrev: Til R93'eren havde jeg 22LR, 243w, 6,5x55 match, 300wm og 416RM
Hvad måtte du slippe for 22'er setup'et?

Marron
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. mar 2013, 21:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Marron » 10. feb 2014, 22:58

Det er vist et emne der aldrig bliver enighed om.
Jeg er særdeles godt tilfreds med min maral 30.06
Velfungerende og præcis.
Jeg har skudt med blaser, leveraction, halvauto, pump og mauser lås.
Skulle jeg vælge blev det helt klart marals træk og slip.
Eneste ulempe ved maral er måske manglende mulighed for kaliberskift.
det udlignes af prisen.

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Maubla » 10. feb 2014, 23:29

Hej
Jeg købte min første Blaser i 2005 mener jeg.
Har prøvet mange andre rifler indimellem, men er vendt tilbage til Blaser hver gang pga. de skyder vild godt, også selv om de har været skilt ad, virker de hver gang. Har prøvet Sauer 202 og 90, Tikka, Sako, Remington, Mauser Mo3 og S&L de var fine rifler alle sammen, men jeg savnede det at jeg kunne pakke den sammen i en lille kuffert, rejse med den og når jeg pakkede den ud, så vidste jeg den skød 100% stabil som da den blev pakket ned.
Hvis jeg kun gik på jagt i Danmark, havde jeg ikke Blaser, så ville jeg være ligeglad med hvilken riffel jeg havde da de fleste rifler jeg har haft, har skudt godt, men de fordele som Blaseren giver mig har jeg ikke kunne finde i nogen anden riffel.
Jeg har i dag både en R93 og R8 jeg kan ikke sige hvilken som er bedst, der er fordele ved hver riffel.
Jeg kommer ikke tilbage til en bolt riffel så længe jeg skyder og rejser så meget som jeg gør nu.
Jeg har på ingen måde noget ondt at sige om Blaser.
Der er kun et mærke som jeg ikke vil købe igen og det er S&L, den jeg havde var ikke til at repetere med, beddingen lignede noget skolebørn havde lavet, den blev solgt efter 28 skud, når man giver så mange penge så skal det også være lavet tålelige at se på. Jeg håber min var en der faldt uden for normalen.
Det jeg skriver er ikke fordi jeg siger at S&L er en dårlig riffel, for det kan jeg ikke vurdere på 28 skud, jeg gider bare ikke bruge tid og penge på at få en ny riffel til at se fornuftig ud.

Jeg er super glad for mine Blaser rifler, så min anbefaling er at du rolig kan købe en Blaser.

Mvh Ole

Marron
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. mar 2013, 21:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Marron » 11. feb 2014, 13:15

Grundlæggende tror jeg det er ligegyldigt hvilken rettrækker du vælger til jagt i DK.
Tag på skydebanen og snak med de der kommer med rettrækkere - du kan sikkert få et par prøveskud og vælg så den du synes bedst om
Jeg har købt min Maral til driv/trykjagt med forholdsvis korte skudafstande (under 100 meter) - selvom den skyder fint på 200 meter :).
Ellers har jeg en S&L victory med jagtmatch pibe. Velfungerende og utrolig præcis riffel.
Begge rifler er ca. 30.06.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Torben Dahl » 11. feb 2014, 20:23

hej har selv lige købt blaser i går og det spiller bare MAX efter mange andre rifler ,tror ikke jeg får andet ,hold da kæft det spiller
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Ulrikgfh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. dec 2013, 13:06
Interesser: Jagt, LSR
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Ulrikgfh » 11. feb 2014, 21:41

sbfp skrev:Hvis der er en der har en R8 med justerbar kindpude i skabet, så vil jeg meget gerne se billeder, specielt af kindpuden og justeringen :)
Jeg har endnu ikke løst det med at lægge billeder op, men smid en mailadresse i en PB så sender jeg lidt billeder af den originale kindpude i R8 proff....??! Du kan jo evt så loade'dem ind i tråden!!??
Præcision er en forudsætning for Nøjagtighed... Vejen dertil hedder "Træning"!
_________________________________________________________________

Blaser R8 Proff
6,5x55 Fluted Semiweight
300 Win Mag

Optik:
Swarovski Z6i 1-6x24 SR
Swarovski Z6i 3-18x50 P BT SR

SBFP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. nov 2013, 12:17
Interesser: Hagl & Riffel jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 41 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af SBFP » 11. feb 2014, 22:00

Du har PB :)
Browning B525 Sporter 12/76
Browning X-Bolt Composite Stalker 30.06, Meopta R1r 3-12x56

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Explorer » 11. feb 2014, 23:29

Lasset skrev: Hvad måtte du slippe for 22'er setup'et?
Mener at hyldeprisen var knap 9000,- men jeg havde på daværende en tendens til at gøre en større handel og kunne derved få en bedre pris :razz:

Brugeravatar
SaintMike
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 4. maj 2006, 13:34
Geografisk sted: Hovedgård
Has thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af SaintMike » 13. feb 2014, 18:09

Schønning skrev:Jeg er blevet enig med mig selv om,at jeg har fortjent en ny riffel inden næste jagtsæson :mrgreen:

Og jeg er tilbøjelig til at hoppe med på rettrækker holdet. Ikke fordi jeg tror at det vil ændre noget på mit vildt udbytte,men fordi jeg syntes det er fedt og jeg tror man bliver rigtigt glad for det,når først man har vænnet sig til det. Kunne egentlig godt tænke mig et veksel system,men omvendt så er der jo ikke særligt meget man ikke kan skyde med en 30.06

I øjeblikket sidder jeg og kigger meget på R8 og Maral. Men hvad med Helix? Er den så ringe kvalitet som folk siger?

Hvordan er aftrækket på de forskellige? På min gamle Browning var den på 2kg og det syntes jeg er alt for meget. Fik sat det ned til 1200g,men fortrød jeg ikke havde fået lavet det endnu lettere
Hej Schønning

Jeg vil anbefale, at du kigger på en Strasser RS05 inden du køber din nye rettrækker. Jeg har haft min i kaliber 30.06 i ca. 5 år, og kan kun anbefale den.

Prøv at læse denne test http://www.gunmart.net/gun_review/strasser_sr05.

Den beskriver egentligt meget godt de løsninger jeg sætter pris på, og som adskiller Strasser'en fra andre rettrækkere. Det er bl.a. aftrækker systemet med mulighed for skift ml. 3 forudbestemte aftrækker vægte uden brug af værktøj, systemet til hurtig fastgørelse/afmontering af kikkert samt systemet til skift af løbet.

Jeg bliver nødt til at nævne, at mine personlige erfaringer med andre rettrækkere begrænser sig til pilleri i våbenbutikker, og demoskydning med RX Helix og R93 i skydebiograf, så jeg kan af gode grunde ikke give dig mange råd om dem i forhold til praktisk brug på jagt.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 14. feb 2014, 21:53

Vil lige starte med at takke MadsenRex for at måtte lege med hans grej på skydebanen :numberone:

Var i hubertushuset og pille lidt ved R8,Helix og Maral i dag.
Blev lidt klogere,men skal lige ud og pille lidt mere inden den endelige beslutning bliver taget.
Men det bliver ikke en Maral. Ved godt at den er noget billigere,men tænker at jeg om et års tid alligevel ikke vil savne de ekstra penge jeg skal give for en af de andre. Men der er en stor sandsynlighed for at jeg vil ægre mig over, at jeg ikke lige smed de ekstra penge og fik en af de andre.
Den virker lidt fesen i kvaliteten bla mht forskæftet og jeg syntes den bøjle man hiver i for at repetere ser fjollet ud.

Må ærligt indrømme at jeg bedre kan lide låsegangen i Helix'en fremfor Blaseren. Den er både kortere og går langt mere let. Til gengæld virker selve kvaliteten bedre på Blaseren. Helix'en rasler lidt,det gør Blaseren overhovedet ikke. Den er helt fast. Man har også nogle flere muligheder med Blaseren,bla mht skæfte. Prøvede Helix'en med kunst skæfte,gal det var fesent. Og det alm var heller ikke noget at råbe hurra for. Det er klart succes skæftet til blaseren der tiltaler mig mest. Evt i læder udgaven,men skal lige se det live før jeg kan vurdere om det er de ekstra penge værd.

Må prøve at køre en tur til køge i løbet af næste uge og kigge på en strasser :smile:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af MadsenRex » 14. feb 2014, 22:17

Schønning skrev:Vil lige starte med at takke MadsenRex for at måtte lege med hans grej på skydebanen :numberone:

Var i hubertushuset og pille lidt ved R8,Helix og Maral i dag.
Blev lidt klogere,men skal lige ud og pille lidt mere inden den endelige beslutning bliver taget.
Men det bliver ikke en Maral. Ved godt at den er noget billigere,men tænker at jeg om et års tid alligevel ikke vil savne de ekstra penge jeg skal give for en af de andre. Men der er en stor sandsynlighed for at jeg vil ægre mig over, at jeg ikke lige smed de ekstra penge og fik en af de andre.
Den virker lidt fesen i kvaliteten bla mht forskæftet og jeg syntes den bøjle man hiver i for at repetere ser fjollet ud.

Må ærligt indrømme at jeg bedre kan lide låsegangen i Helix'en fremfor Blaseren. Den er både kortere og går langt mere let. Til gengæld virker selve kvaliteten bedre på Blaseren. Helix'en rasler lidt,det gør Blaseren overhovedet ikke. Den er helt fast. Man har også nogle flere muligheder med Blaseren,bla mht skæfte. Prøvede Helix'en med kunst skæfte,gal det var fesent. Og det alm var heller ikke noget at råbe hurra for. Det er klart succes skæftet til blaseren der tiltaler mig mest. Evt i læder udgaven,men skal lige se det live før jeg kan vurdere om det er de ekstra penge værd.

Må prøve at køre en tur til køge i løbet af næste uge og kigge på en strasser :smile:
Ingen årsag, er på banen igen i morgen, hvis du vil prøve lidt mere. Men det skal siges at låsegangen lige bliver lidt lettere med tiden i Blaseren, men alt er en smagssag. Synes det er super fedt at du bare prøver allesammen.

Mht. Det er da meget fedt, men hvis du bruger dit våben hårdt, så ligner det lort 5 dage inde i sæsonen! Og det bliver røv glade med vand, blod, olie og andre herligheder. Bare lige noget du skal overvejer. Det er nok fedt at se på, men røv trist hvis man hele tiden skal passe på det. Bare lige en tanke...

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 24. feb 2014, 15:45

Nå,har været ude og pille lidt mere i dag :mrgreen:

Det bliver hverken lynx eller strasser,da jeg ganske enkelt syntes de er for grimme.
Væver stadig imellem R8 og Helix. Inden jeg kørte hældte jeg faktisk mest til Helix,men nu er jeg umiddelbart tilbage på R8. Men helt sikkert ikke med læder succes skæftet.Det var fesent at holde om og ekspedienten kunne ikke udtale sig om hvordan det klarede sig i vind og vejr. Og så ville det sgu være fjollet at ofre de 4-5000 eller hvor meget det er ekstra :blink:
Fik at vide at Helix'en også lige var kommet med et kunstskæfte med thumb hole,men han kunne ikke svare mig om det var i rent plast ligesom deres alm kunst skæfte,eller de havde spændt hjelmen og puttet noget gummi på,så det var lækkert at røre ved :???:
Nå,tror jeg sender en mails rundt til 5-6 forhandlere om priser på henholdsvis Helix og R8 og lidt lækkert optik,og så må vi se hvad de kan sælge mig dem til.Så har jeg forhåbentligt bestemt mig til den tid hehe

Btw blev også præsenteret for en rettrækker der hedder Titan 16. Gal noget crap.En ting er at den er grim,men selve låsehåndtaget sidder LANGT foran aftrækkeren,hvilket gør det næsten umuligt at repetere ordentligt,medmindre man har orangutang arme :fun:

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af SGLaursen » 24. feb 2014, 17:14

Står med samme "problem" med retrækker.

Har Helix'en (en rigtig TakeDown) :giggle: som farvorit indtil videre, over Blaser R8, dernæst Maral'n.
Blev osse introduceret for Titan 16, udseende og følelsen duede ikke for mig, sælger holdt hårdnakket at Titan'n var bedre præcisions mæssigt til halv pris, muligt men ikke til mig. Han ville uden tvivl hellere sælge mig for 20K end 11K så tror ikke det spillede ind.

Helix vs. Blaser (for mit vedkomne) de koster jo det samme.

Helix har faste baser, Blaser er uden og en stor merudgift.
Helix har udseendet, Blaser ligner mere alm riffel.
Helix har lukket bundstykke.
Helix har aft. magasin. Take Down uden værktøj.

Priser hos forhandlere d.d. R8 syntetisk 16500kr og op, Helix syntetisk 17500kr og op.

Men igen er ikke endelig overbevist, det går begge veje..... :hmm:
Stig Laursen

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Kruffe » 24. feb 2014, 23:03

Her er svaret på den bedste "rettrækker"
http://youtu.be/WNUBhb1vNGE

;-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 24. feb 2014, 23:06

SGLaursen skrev:Står med samme "problem" med retrækker.

Har Helix'en (en rigtig TakeDown) :giggle: som farvorit indtil videre, over Blaser R8, dernæst Maral'n.
Blev osse introduceret for Titan 16, udseende og følelsen duede ikke for mig, sælger holdt hårdnakket at Titan'n var bedre præcisions mæssigt til halv pris, muligt men ikke til mig. Han ville uden tvivl hellere sælge mig for 20K end 11K så tror ikke det spillede ind.

Helix vs. Blaser (for mit vedkomne) de koster jo det samme.

Helix har faste baser, Blaser er uden og en stor merudgift.
Helix har udseendet, Blaser ligner mere alm riffel.
Helix har lukket bundstykke.
Helix har aft. magasin. Take Down uden værktøj.

Priser hos forhandlere d.d. R8 syntetisk 16500kr og op, Helix syntetisk 17500kr og op.


Men igen er ikke endelig overbevist, det går begge veje..... :hmm:
Hehehe godt jeg ikke er den eneste med luksus problemer :giggle:
Helix'en er ikke en rigtig takedown mere. Der var åbenbart en del i starten som fik trykket på den knap under forskæftet,når de affyrede skud,hvilket resuterede i at de stod med en adskilt riffel i hånden. Derfor er de nyere udgaver med en skrue i stedet.
Enig mht baser. Blaser's møgdyre løsning tæller ned.
Mht udseende. Har kogt det ned til at hvis det skal være træ, er jeg mest til helix Black grad 4 skæfte. Hvis det skal være kunst skæfte,er det helt sikkert Blaser's succes skæfte der holder. Jeg har ganske enkelt aldrig haft en riffel i hænderne,som jeg havde et bedre greb på.
At Helix har et lukket bundstykke,er jeg ikke sikker på nødvendigvis er 100% positivt. Tænker på manglende mulighed for f.eks rensning.
Blaseren har også aftageligt magasin,der følger aftrækkeren bare med :smile: Man kan sagtens købe et ekstra og have med,men igen til en urimelig pris og man har ikke mulighed for at købe større magasiner. Med Helix'en kan man opgradere til et 5 skuds
Helix'en har kortere låsegang og repetere lettere. Dog har jeg hørt flere steder fra at Blaseren bliver bedre når den er "kørt lidt til"
Lige nu vipper jeg til Blaser Succes,fordi..
Jeg skal max have 3 kikkerter til den og 2 af montagerne er allerede med i et tilbud jeg har fået. Tænker at når man alligevel er oppe og investere i den prisklasse,vil jeg ikke lade montage prisen afgøre mit valg.
Min riffel kommer til at blive brugt,især på pursh,derfor vil det nok være bedst med et kunst skæfte.Selvom jeg faktisk ellers altid har været imod dem. Og der er Blaser's succes skæfte helt klart det bedste.Helix'en virker meget fesent ved siden af.
Det er noget pis med magasinet. Men har aldrig haft brug for mere end 3 skud og det er kun sket en enkelt gang.Så tænker at det rent faktisk kun er et teoretisk problem,der højest sandsynligt aldrig kommer til at betyde noget i det virkelige liv...

Har i dag været i kontakt med 5 forhandlere og venter deres tilbud til mig :smile:

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 24. feb 2014, 23:09

Kruffe skrev:Her er svaret på den bedste "rettrækker"
http://youtu.be/WNUBhb1vNGE

;-)
Nå ja..
Hvis du lige fikser papirarbejdet med div myndigheder for mig,så jeg rent faktisk kan bruge den i DK,så snupper jeg sgu den.. :blink:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af MadsenRex » 24. feb 2014, 23:53

Schønning skrev:
Kruffe skrev:Her er svaret på den bedste "rettrækker"
http://youtu.be/WNUBhb1vNGE

;-)
Nå ja..
Hvis du lige fikser papirarbejdet med div myndigheder for mig,så jeg rent faktisk kan bruge den i DK,så snupper jeg sgu den.. :blink:
Er edder spændt på hvad dit valg bliver, også mht optik!
Og du siger bare til hvis du har behov for at lege med arsenalet igen, jeg vil hellere end gerne lægge grej til.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 25. feb 2014, 14:44

Mht optik..
Jamen jeg har allerede en zeiss Classic diavari 3-12x56 med lys og ballistisk tårn. Den er jeg egentlig fint nok tilfreds med som all round kikkert. Gider i hvert fald ikke gå ud og bruge 20 af de lange på noget som kun er en anelse bedre :smile:
Til trykjagt og lign. har jeg småforelsket mig i Leupolds vx3 1,5-5x20 med belyst cirkel dot. Pga den store ring fanger man nemlig lynhurtigt pletten. Og da man kan forstørre den op til 5x,kan man også snildt pille dyrene på over 100m. Den mulighed syntes jeg man mangler med aimpoint og lignende.
Den sidste kikkert skal være en med stor forstørrelse,til Ulfborg og lign. Men da jeg kun kommer til at skyde på sådanne afstande en gang om året,gider jeg ikke bruge 20+ på det. Det må være muligt at finde en nogenlunde kikkert i semi kvali,som vil være godt nok til det

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Carsten Bo » 25. feb 2014, 15:22

En vortex pst 4-16 kan gøre tricket.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 25. feb 2014, 15:50

Er 16x forstørrelse nok til f.eks 600m?
Tænker bare at den jeg har nu er 12x og hvis jeg skal købe en kikkert specifikt til langdistance,kan jeg vel ligeså godt kigge på 20+,eller hva?

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Carsten Bo » 25. feb 2014, 16:56

6-24 vortex pst ca 8000


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af rettrækker

Indlæg af Schønning » 25. feb 2014, 20:00

Ser ud til at være et godt bud. Kan se der er en der hedder ffp,ebr-1 og en der bare hedder ebr-1. Ved du hvad forskellen er?

Besvar