Jagttur til færøerne

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 1 time

Jagttur til færøerne

Indlæg af Chrisj » 14. aug 2013, 21:29

Da jeg skal til Færøerne og holde jul og nytår, kunne jeg godt tænke mig at tá mit haglvåben med til hare jagten.
Jeg skal med færgen og mit spørgsmål lyder hvilke papirer skal jeg ha ordnet, før jeg må medbringe mit våben og ammunition, og hvad gør jeg på færgen skal grenerne med i kahytten, blive i bilen eller skal de deponeres et sted på færgen.
:help:
Spis aldrig gul sne

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 22 times

Re: Jagttur til færøerne

Indlæg af Deepo » 14. aug 2013, 22:41

Jeg har ikke prøvet det selv, men læs mere her.

Og så skal der sandsynligvis laves en tilsvarende ansøgning om import til Færøerne.

Nederst på denne side er der også en blanket til toldvæsenet.

/Mogens

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 2 times

Indlæg af Browning425 » 14. aug 2013, 23:14

Du skal ikke have tilladelse til at indføre haglvåben til færøerne , så hvis de ligger i bilen , skulle det ikke være et problem .
Men tolderne vil nok gerne se papirer på at det er dit gevær , og ikke et du transporterer for andre , grunden dertil er at der så skal betales moms og told for geværet.
hvis det har interesse kan jeg spørge lidt rundt , en bekendt arbejder som tolder , og jeg har flere kammerater der arbejder i shipping branchen heroppe .
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chrisj » 15. aug 2013, 11:34

Browning

Du må meget gerne spørge din makker, hvad der skal til så jeg ikke står med skægget i postkassen.
:offtopic:
Du skulle vel ikke vide om buejagt på hare er tilladt på Færøerne ???

Tak

C
Spis aldrig gul sne

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deepo » 15. aug 2013, 20:27

Browning425 skrev:Du skal ikke have tilladelse til at indføre haglvåben til færøerne , så hvis de ligger i bilen , skulle det ikke være et problem .
Men tolderne vil nok gerne se papirer på at det er dit gevær , og ikke et du transporterer for andre , grunden dertil er at der så skal betales moms og told for geværet.
hvis det har interesse kan jeg spørge lidt rundt , en bekendt arbejder som tolder , og jeg har flere kammerater der arbejder i shipping branchen heroppe .
Justitsministeriet skriver:
Politiet giver dog tilladelse til udførsel til Færøerne og Grønland, EU- og EØS-medlemslandene af følgende produkter:

* våben til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning
Så skal man vel have tilladelse til det?

/Mogens

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. aug 2013, 20:41

Nej. Der er ikke tale om udførsel, forstået som eksport, når man tager våbnet med for at gå på jagt med det, og tager det med hjem igen inden 3 måneder. Det står nederst i det link du selv har indsat i dit første svar på spørgsmålet:
Våben til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil i rimeligt omfang kan til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, der ikke er medlem af EU, udføres og genindføres uden tilladelse, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 1.

En særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved udrejsen fra og indrejsen til Danmark.http://jum.dev2.1508test.dk/sites/defau ... oersel.pdf
Eksport er når du f.eks. har solgt et våben til en færing, så våbnet skal blive på Færøerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deepo » 15. aug 2013, 20:48

Lassescout skrev:Nej. Der er ikke tale om udførsel, forstået som eksport, når man tager våbnet med for at gå på jagt med det, og tager det med hjem igen inden 3 måneder. Det står nederst i det link du selv har indsat i dit første svar på spørgsmålet:
Våben til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil i rimeligt omfang kan til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, der ikke er medlem af EU, udføres og genindføres uden tilladelse, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 1.

En særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved udrejsen fra og indrejsen til Danmark.http://jum.dev2.1508test.dk/sites/defau ... oersel.pdf
Eksport er når du f.eks. har solgt et våben til en færing, så våbnet skal blive på Færøerne.
Aah, det er jo rigtigt. Det gør det jo noget nemmere.

/Mogens

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 16. aug 2013, 11:19

Og skal du ha' bil med? Så lad endeligt de våben ligge i bilen, og sig ikke noget til nogen...

For et års tid siden kom jeg til at tage natfærgen fra Grenå til Varberg - som gående. Jeg har aldrig før (når riffel lå nede i bil) oplevet noget bøvl på den færge. Men nu, da jeg kom med en riffelkuffert, så gik der helt hat og briller i det.

Det endte med, at min riffelkuffert stod på broen, og min taske med ammo og bundstykke blev låst inde i deres bankboks :???:

Det har sandsynligvis været et helt nyt team af medarbejdere der var på vagt på samme tid, for der var ingen på den færge, der anede et klap om det. Den ene trunte i "informationen" mente nu bare, at der var en procedure for det med våben, og så gik våbenpanikken ellers sin gang. Og da det var en onsdag nat, så var vi nok...15 pax og de 13 var langturschauffører der bare sov efter 30 sekunder. :wall:

Det hele gik nu fint, men alting blev mega besværligt og tog en evighed.

Nå, men det skal ikke afskrække dig, det bliver da en fed tur!

Ps. det med bue, aner det ikke, men er der en særskilt jagtlov på Færøerne? Ellers er jagt på vildkanin i DK jo tilladt med bue.

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chrisj » 16. aug 2013, 20:50

Som jeg forstår det skal jeg bare udfylde blanketten og aflevere den til tolderne inden udrejse så er alt i orden nemt.
Spis aldrig gul sne

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 2 times

Indlæg af Browning425 » 16. aug 2013, 22:27

Der er to jagtlove gældende på færøerne , en for fugl , og en for harejagt .

det er kun tilladt at benytte glatløbet haglgevær .

:offtopic:

landstyret har tænkt sig at inkludere vildgæs som jagtbart vildt , fordi de har lavet forsøg der viser at de ødelægger 55 % af bøndernes afgrøder .

det ser vi frem til med store forventninger :biggrin:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chrisj » 17. aug 2013, 15:53

Mange tak for de gode svar :bowdown: , jeg glæder mig helt vildt til at komme derop det bliver en fed tur...... :eek:
Spis aldrig gul sne

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chrisj » 19. dec 2013, 14:19

har lige talt med tolderne i hirtshals og han fortæller at deklarationen er udfaset og at jeg bare skal medbringe mit våben EU pas.
det gør jo det en del nemmere….

er der nogen der kan bekræfte det.
Spis aldrig gul sne

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 19. dec 2013, 15:02

Chrisj skrev:har lige talt med tolderne i hirtshals og han fortæller at deklarationen er udfaset og at jeg bare skal medbringe mit våben EU pas.
det gør jo det en del nemmere….

er der nogen der kan bekræfte det.
Som jeg forstår det, er EU våbenpas kun for transport mellem EU-medlemslande.
Da Færøerne ikke er EU-medlem, men blot har indgået en fiskeri- og handelsaftale med EU, skal man vel alligevel benytte den omtalte blanket???
http://jum.dev2.1508test.dk/sites/defau ... oersel.pdf

Dette kommer jeg dog kun frem til ved at læse på omtalte blanket. Om dette så måske ER ændret, skal jeg ikke kunne sige. Du må bare stole på tolderen. :blink:
Frihed frem for alt

Besvar