Jeg skal med færgen og mit spørgsmål lyder hvilke papirer skal jeg ha ordnet, før jeg må medbringe mit våben og ammunition, og hvad gør jeg på færgen skal grenerne med i kahytten, blive i bilen eller skal de deponeres et sted på færgen.

Justitsministeriet skriver:Browning425 skrev:Du skal ikke have tilladelse til at indføre haglvåben til færøerne , så hvis de ligger i bilen , skulle det ikke være et problem .
Men tolderne vil nok gerne se papirer på at det er dit gevær , og ikke et du transporterer for andre , grunden dertil er at der så skal betales moms og told for geværet.
hvis det har interesse kan jeg spørge lidt rundt , en bekendt arbejder som tolder , og jeg har flere kammerater der arbejder i shipping branchen heroppe .
Så skal man vel have tilladelse til det?Politiet giver dog tilladelse til udførsel til Færøerne og Grønland, EU- og EØS-medlemslandene af følgende produkter:
* våben til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning
Eksport er når du f.eks. har solgt et våben til en færing, så våbnet skal blive på Færøerne.Våben til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil i rimeligt omfang kan til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, der ikke er medlem af EU, udføres og genindføres uden tilladelse, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 1.
En særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved udrejsen fra og indrejsen til Danmark.http://jum.dev2.1508test.dk/sites/defau ... oersel.pdf
Aah, det er jo rigtigt. Det gør det jo noget nemmere.Lassescout skrev:Nej. Der er ikke tale om udførsel, forstået som eksport, når man tager våbnet med for at gå på jagt med det, og tager det med hjem igen inden 3 måneder. Det står nederst i det link du selv har indsat i dit første svar på spørgsmålet:
Eksport er når du f.eks. har solgt et våben til en færing, så våbnet skal blive på Færøerne.Våben til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil i rimeligt omfang kan til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, der ikke er medlem af EU, udføres og genindføres uden tilladelse, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 1.
En særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved udrejsen fra og indrejsen til Danmark.http://jum.dev2.1508test.dk/sites/defau ... oersel.pdf
Som jeg forstår det, er EU våbenpas kun for transport mellem EU-medlemslande.Chrisj skrev:har lige talt med tolderne i hirtshals og han fortæller at deklarationen er udfaset og at jeg bare skal medbringe mit våben EU pas.
det gør jo det en del nemmere….
er der nogen der kan bekræfte det.