Billeder af våben, ulovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Billeder af våben, ulovligt?

Indlæg af Deepo » 30. maj 2013, 21:22

Jeg læste på BT, at en Anders Behring Breivik-sympatisør vil blive sigtet for brud på våbenloven, for at holde en M95 på et fotografi:
Udover de to nævnte anklagepunkter har BF stået tiltalt for at have overtrådt våbenloven, idet han på sin Facebook-profil har ladet sig afbillede på et foto, hvor han sidder med en M95 militærriffel.
Jeg mindes ikke lige, at der er en paragraf i våbenloven for, at man ikke må afbildes holdende på våben man ikke har tilladelse til.

Hvad siger I?

/Mogens

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Billeder af våben, ulovligt?

Indlæg af Fredericianer » 30. maj 2013, 21:37

Deepo skrev:Jeg læste på BT, at en Anders Behring Breivik-sympatisør vil blive sigtet for brud på våbenloven, for at holde en M95 på et fotografi:
Udover de to nævnte anklagepunkter har BF stået tiltalt for at have overtrådt våbenloven, idet han på sin Facebook-profil har ladet sig afbillede på et foto, hvor han sidder med en M95 militærriffel.
Jeg mindes ikke lige, at der er en paragraf i våbenloven for, at man ikke må afbildes holdende på våben man ikke har tilladelse til.

Hvad siger I?

/Mogens
Ja da, har du ikke hørt det? Hvis man bliver fotograferet holdende på et våben som man ikke har tilladelse, kan man risikere at man får et billede af et fængsel i op til et år. :blink:
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 30. maj 2013, 21:39

Deepo skrev:Jeg læste på BT, at en Anders Behring Breivik-sympatisør vil blive sigtet for brud på våbenloven, for at holde en M95 på et fotografi:

Hvad siger I?

/Mogens
Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. maj 2013, 21:40

Deepo skrev:
Nej det er der ikke herhjemme i hvert fald, men man kan nu alligevel komme grueligt galt af sted.
Der er et eksempel herhjemme hvor en banderelateret blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse, udelukkende på baggrund af et foto fundet på hans PC. Våbnet blev aldrig fundet, man han blev dømt på baggrund af det billede hvor han poserede med våbnet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. maj 2013, 21:42

Boerge skrev:

Hvad siger I?

/Mogens
Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Fåååårk... Så står jeg dælme til mange år i skyggen... Jeg poserer på et billede bag "rattet" på en M109'er.. Og så vidt jeg ved er sådan en fætter yderst svært at opnå tilladelse til...

:giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 30. maj 2013, 21:47

Timber skrev:
Boerge skrev:

Hvad siger I?

/Mogens
Fåååårk... Så står jeg dælme til mange år i skyggen... Jeg poserer på et billede bag "rattet" på en M109'er.. Og så vidt jeg ved er sådan en fætter yderst svært at opnå tilladelse til...

:giggle:
Uha.... det gør jeg også..... oven i købet en A3, med den lange kanon.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 30. maj 2013, 21:47

Der er mange måder at bede om ballade på.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 30. maj 2013, 21:53

Boerge skrev:Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Den tror jeg ikke på, så kan vi jo ikke prøve hinandens våben på f.eks. skydebanen.

/Mogens

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. maj 2013, 22:01

Deepo skrev:
Boerge skrev:Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Den tror jeg ikke på, så kan vi jo ikke prøve hinandens våben på f.eks. skydebanen.

/Mogens
Det kan man vel strengt taget heller ikke uden der er en riffelinstruktør til stede, der kan overdrage våbnet?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 30. maj 2013, 22:01

Deepo skrev:

/Mogens

Det må man så heller ikke medmindre der er en instruktør til stede.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 30. maj 2013, 22:11

Manden er jo en pædofil satan, og desuden en stor idiot..
Han har fået hele armen af det danske system - Jeg tvivler på at en ganske almindelig borger ville få problemer på grund af et foto.
Dixi !

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 30. maj 2013, 22:11

Lasse68 skrev:
Deepo skrev:

/Mogens

Det må man så heller ikke idet riffelinstrutøren kun kan låne dit våben eller du kan låne hans våben. Mens han er til stede.

Instruktøren kan ikke låne en andens våben og låne det videre ud til dig.
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 30. maj 2013, 22:48

Vil lige ridse praksis lidt op: Herhjemme vil man som det afgørende punkt skelne imellem, om der foreligger et lovligt ejerskab til det pgl. våben - og om denne ejer er tilstede samtidig!!
Det vil så sige, at man står jo ikke til fængsel, fordi man hos våbenhandleren ser, og holder på forskellige tilladelseskrævende våben. Der er et lovligt ejerskab til disse våben, og ejeren, indehaver el. personale er til stede-
Heller ikke, hvis man lige prøver og skuldre jagtkammeratens riffel, hvis han ellers har tilladelse, og er til stede!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 30. maj 2013, 23:07

Predator skrev:
Lasse68 skrev:
Deepo skrev:

/Mogens

Det må man så heller ikke idet riffelinstrutøren kun kan låne dit våben eller du kan låne hans våben. Mens han er til stede.

Instruktøren kan ikke låne en andens våben og låne det videre ud til dig.
Det er der mig bekendt intet i vejen for... jeg vil gerne se relevant lovgrundlag der forhindrer det. Tilladelse til riffelinstruktører ift. at overlade riflede våben til andre er ikke begrænset af evt. ejerskab af våbnet.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 30. maj 2013, 23:27

Deepo skrev:

/Mogens
Vi må gerne prøve hinandens/foreningens våben, såfremt nedenstående bestemmelser i våbenbekendtgørelsen er opfyldt:

§ 19. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Stk. 2. Politidirektøren godkender efter indstilling fra foreningen, hvilke af foreningens medlemmer der kan have adgang til våbnenes opbevaringssteder.
......
Stk. 6. Når en person har foreningens eller et medlems våben til disposition, jf. stk. 1, skal et medlem af foreningen, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet, eller en person, som i medfør af §§ 10 eller 11 har tilladelse til at transportere de pågældende våben, altid være til stede.

Godkendelse ift. stk 2 ovenfor gives iøvrigt på SKV3.

Predator
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Predator » 30. maj 2013, 23:36

Hmm.

Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 66 af 26 jan 2000 Paragraf 17 stk.3

Texten lyder:Indehaveren af dette instrutørbevis kun uden tilladelse overlade ELLER overlades riflede JAGTvåben

Som jeg læser det står der ikke overlade og overlades. Der er altså kun tale om at overlade eller overlades en gang. Han kan ikke få overladt dit våben og overlade det til en anden.

Derudover gælder det kun for jagtvåben hvorfor han heller ikke kan overlade eller overlades en M95

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1fZKO6Ez3w

Se side 6
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 31. maj 2013, 00:02

Bekendtgørelse nr. 66 af 26. januar 2000 om våben og ammunition blev ophævet i 2005...

Tror du tænker på den nuværende § 18, Stk. 3: Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade (eller overlades) riflede jagtvåben.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times

Indlæg af Holmux » 31. maj 2013, 00:51

Jeg har flere våben i udlandet som jeg har tilladelse til i det pågældende land, men som jeg ikke kan få tilladelse til her i Danmark og der flydder sikkert en del billeder rundt med lille mig med nogle store skydere og der er også et par billeder hvor jeg har automatsikringen slået til, helt efter de lokale regler i det pågældende land :biggrin:

Jeg har svært ved at se hvordan det skulle kunne interessere den lokale sherif, så længe jeg overholder reglerne i Danmark, kan jeg jo boltre mig så meget jeg vil når jeg rejser og også tage ferie billederne med hjem uden at ende i skyggen :eek:
Holmux

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 15 times

Indlæg af Sierra Leone » 31. maj 2013, 08:42

Boerge skrev: Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Tja… og lille Peter på otte år bliver måske taget for at føre et køretøj uden kørekort, hvis han bliver fotograferet i førersædet på familiens parkerede bil? :blink:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 31. maj 2013, 08:52

Sierra Leone skrev:
Boerge skrev: Jo - i det øjeblik billedet blev taget, var han i besiddelse af et ulovligt våben - derfor!!
Tja… og lille Peter på otte år bliver måske taget for at føre et køretøj uden kørekort, hvis han bliver fotograferet i førersædet på familiens parkerede bil? :blink:
Tjaaa, det kunne i teorien ske :giggle:

Der er da folk der er blevet straffet for spritkørsel, efter de er faldet i søvn ved rattet, uden at have kørt en meter i fuld tilstand. Intentionen om at gøre noget ulovligt kan nogle gange være nok.

Hilsen Kenneth

Predator
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Predator » 31. maj 2013, 10:28

Kruffe skrev:Bekendtgørelse nr. 66 af 26. januar 2000 om våben og ammunition blev ophævet i 2005...

Tror du tænker på den nuværende § 18, Stk. 3: Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade (eller overlades) riflede jagtvåben.

Jeg kan se at teksten er den samme. Ordet "eller" betyder at du kan kun gøre det ene eller det andet.

Derfor mener jeg ikke at instruktøren kan låne dit våben og låne det videre til en anden. Hvis det skal være ifølge lovens bogstav skulle der have stået "og" i stedet for "eller".
Flueknepperi? Ja. :biggrin:
--
mvh.
en Predator

Lars L
Newbie
Newbie
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Sv: Billeder af våben, ulovligt?

Indlæg af Lars L » 31. maj 2013, 10:39

Predator skrev: Flueknepperi? Ja. :biggrin:
Når det drejer sig om lovtekst er det ikke flueknepperi, men yderst relevant. :-)

Venligst

Lars

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 31. maj 2013, 11:11

Der gælder ganske særlige regler for at bære et våben ejet af forsvaret, idet våbenlovens § 1, § 2, stk. 1 og 4, §§ 3-5 og § 7 ikke gælder for militære myndigheder.
Hvis våbnet ud fra det oplyste eksempelvis er blevet stjålet fra forsvaret, vil det per automatik være ulovligt at holde det i hånden, medmindre der foreligger ganske særlige omstændigheder (fx nødret, nødværge eller objektiv uvidenhed).

Kunne manden derimod sandsynliggøre at han fik det overladt af en person fra forsvaret, der er er bemyndiget til at overlade forsvarets våben, ville anklageren ikke have en sag.

Her er de relevante lovbestemmelser for civile våben.(egne fremhævelser):
Våbenlovens § 1 skrev: Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
Våbenlovens § 2 skrev:Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.
Våbenlovens § 10 skrev:Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2 c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7 c, stk. 1. På samme måde straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 2, stk. 4, og § 7 a, stk. 2.
Våbenbekendtgørelsens regler om overdragelse til andre skrev: § 17. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 9, 10 eller 11 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 13, jf. dog § 21, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a-c, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.

Stk. 3. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelsen i stk. 1.

§ 18. Prøvesagkyndige, der beskikkes af Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, kan overlade glatløbede haglgeværer til personer, der ikke har tilladelse til de pågældende våben, i forbindelse med at de pågældende personer aflægger jagtprøve eller deltager i instruktionskurser arrangeret af Skov- og Naturstyrelsen.

Stk. 2. Lærere, der underviser ved kurser tilrettelagt af landsdækkende jagt- og flugtskydningsorganisationer eller kurser tilrettelagt af oplysningsforbund og ungdomsskoler, kan uden tilladelse overlade glatløbede haglgeværer til jagtprøveaspiranter, hvis:

1) læreren er godkendt som våbenkursuslærer af Skov- og Naturstyrelsen,

2) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben, og

3) læreren forestår undervisningen.

Stk. 3. Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben, hvis:

1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,

2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning, og

3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.

Stk. 4. Flugtskydningsinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades glatløbede jagtvåben, hvis:

1) instruktøren er godkendt af Skov- og Naturstyrelsen,

2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i flugtskydning, og

3) skydning finder sted på en bane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.

§ 19. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.

Stk. 2. Politidirektøren godkender efter indstilling fra foreningen, hvilke af foreningens medlemmer der kan have adgang til våbnenes opbevaringssteder.

Stk. 3. En godkendelse efter stk. 2 kan kun gives, hvis medlemmet af foreningen er fyldt 18 år og opfylder betingelserne i § 37 eller har våbenpåtegning. Godkendelsen udstedes på en særlig blanket til det pågældende medlem personligt.

Stk. 4. Foreningen skal underrette politidirektøren, når en person, der er godkendt efter stk. 2, ophører med at være medlem af foreningen eller ikke længere har adgang til våbnenes opbevaringssteder, eller hvis foreningen bliver opmærksom på, at forholdene for personen udvikler sig på en sådan måde, at det er betænkeligt, at den pågældende er godkendt efter stk. 2.

Stk. 5. Udlevering af våben, som opbevares i skytte- og jagtforeninger, kan kun finde sted ved en af de personer, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet til at have adgang til opbevaringsstederne.

Stk. 6. Når en person har foreningens eller et medlems våben til disposition, jf. stk. 1, skal et medlem af foreningen, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet, eller en person, som i medfør af §§ 10 eller 11 har tilladelse til at transportere de pågældende våben, altid være til stede.

Stk. 7. Politidirektøren kan meddele dispensation fra bestemmelsen i stk. 6.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 31. maj 2013, 11:14

Hvordan beviser man at våbnet ikke blot er en replika? Eller hardballvåben? :???: Der findes f.eks. hardballvåben, som er lavet efter de rigtige blueprints, og med de rigtige stempler :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Lars L
Newbie
Newbie
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Lars L » 31. maj 2013, 11:18

Senserazer skrev:Hvordan beviser man at våbnet ikke blot er en replika? Eller hardballvåben? :???: Der findes f.eks. hardballvåben, som er lavet efter de rigtige blueprints, og med de rigtige stempler :???:
Hvis det er tilfældet, er det vel ikke noget problem at fremvise det? Og bevise sin oprigtige uskyld.

Men du har ret, man er vel stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist. :modbat:

Venligst

Lars

Besvar