Tøj til bushcraft

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
BushcraftBoy
Banned
Banned
Indlæg: 82
Tilmeldt: 4. jan 2013, 14:37
Interesser: Knive, survival, guns.
Geografisk sted: København

Tøj til bushcraft

Indlæg af BushcraftBoy » 18. mar 2013, 17:47

Min mor er træt af det ødelagte tøj jeg kommer hjem med, fra skoven, så vil høre hvilket bukser i har på i naturen og til overlevelses ture? Skal være så meget polyester.

Tænkte lidt på Blackhawk leightweight tactical trousers. Er de gode?
Mvh Oscar

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Marinerevolver » 18. mar 2013, 17:58

Hvilken natur, og på hvilken årstid?

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Johs » 18. mar 2013, 18:28

Peter's, med efternavnet Wessel , mor var også træt at han sled sine bukser op hurtigere end hun kunne nå at sy nye.
Derfor syede hun et par af bjørneskind.
Peter var nød til at side på en slibesten i to dage for at slide huld i buksebagen.
– hilsen Johs

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Tøj til bushcraft

Indlæg af 308 W » 18. mar 2013, 18:48

Jeg bruger diverse Fjällräven, Härkila, Seeland mm.

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Langenge » 18. mar 2013, 18:52

I min lille verden, er det her noget af det bedste. Og ja, jeg bruger dem naturligvis selv:
http://www.fjallraven.dk/produkter/Buks ... a-trousers
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

BushcraftBoy
Banned
Banned
Indlæg: 82
Tilmeldt: 4. jan 2013, 14:37
Interesser: Knive, survival, guns.
Geografisk sted: København

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af BushcraftBoy » 18. mar 2013, 18:52

Ups. Forår sommer efterår bukser
Mvh Oscar

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Langenge » 18. mar 2013, 18:53

BushcraftBoy skrev:Ups. Forår sommer efterår bukser
http://www.fjallraven.dk/produkter/Buks ... a-trousers
:biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Cordes » 18. mar 2013, 18:55

Cry precision :D
De er super fede og kan holde til en del tæsk ;)

http://www.rpt224.dk/crye-precision-com ... ts-ac.html
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Rixen » 18. mar 2013, 19:57

Haglöfs og Fjällræven all the way!

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Freezion » 18. mar 2013, 21:02

Langenge skrev:
BushcraftBoy skrev:Ups. Forår sommer efterår bukser
http://www.fjallraven.dk/produkter/Buks ... a-trousers
:biggrin:
:goodpost:

Fjällräven Vidda er de bedste bukser der findes, hands down :biggrin:
de holder til -alt- slags vejr! koldt, varmt, regn, slud, mudder :DancingBanana:

jeg rev et lille hul i et af mine par for et stykke tid siden, og selv med meget brug i både hverdag, på spejderlejre og arbejde så er hullet ikke blevet større og er det egentlig bare.

man går ikke galt i byen med de bukser :razz:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Elbæk » 18. mar 2013, 21:57

Hvis det ikke skal være så dyrt som Fjällräven, men samme grundlæggende design og metervare (dog med en anden overfladebehandling), så er Pinewoods bukser et rigtig godt køb.

For år tilbage var der en markant kvalitetsforskel på Fjällräven og Pinewood - i dag er der primært en prisforskel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Scout » 18. mar 2013, 22:20

Johs skrev:Peter's, med efternavnet Wessel , mor var også træt at han sled sine bukser op hurtigere end hun kunne nå at sy nye.
Derfor syede hun et par af bjørneskind.
Peter var nød til at side på en slibesten i to dage for at slide huld i buksebagen.
Rent guld :thumbup:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Scout » 18. mar 2013, 22:24

Elbæk skrev:Hvis det ikke skal være så dyrt som Fjällräven, men samme grundlæggende design og metervare (dog med en anden overfladebehandling), så er Pinewoods bukser et rigtig godt køb.

For år tilbage var der en markant kvalitetsforskel på Fjällräven og Pinewood - i dag er der primært en prisforskel.
Interessant at høre.
Jeg har kun erfaring med Pinewood for år tilbage - da var det godt nok noget skrammel!
Hvis tøjet er blevet bedre, så skulle det dog ikke undre mig; kineserne kan jo godt og hvis de beslutter sig til, at ville have fat i et andet segment eller konkurrere mere direkte med f.eks Fjällräven - tjah, så skruer de bare kvalitetsskruen en omgang.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Tralle » 18. mar 2013, 22:49

Jeg synes nu at jeg slider mig igennem fjeldræven bukser for hurtigt i forhold til prisen. Plus at samtlige par jeg har haft er revnet i skridtet.
Men stoffet er super behageligt, og tørrer rigtigt hurtigt.

Har startet på et par haglofs i climatic stof. Kanvas-agtigt og virker til at være meget stærkt.
Det er dog noget stivere end g1000 og larmer derfor også noget mere. Men det kan være det bliver slidt ud af det efter noget brug og nogle vaske.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Elbæk » 18. mar 2013, 23:01

Scout skrev:
Elbæk skrev:Hvis det ikke skal være så dyrt som Fjällräven, men samme grundlæggende design og metervare (dog med en anden overfladebehandling), så er Pinewoods bukser et rigtig godt køb.

For år tilbage var der en markant kvalitetsforskel på Fjällräven og Pinewood - i dag er der primært en prisforskel.
Interessant at høre.
Jeg har kun erfaring med Pinewood for år tilbage - da var det godt nok noget skrammel!
Hvis tøjet er blevet bedre, så skulle det dog ikke undre mig; kineserne kan jo godt og hvis de beslutter sig til, at ville have fat i et andet segment eller konkurrere mere direkte med f.eks Fjällräven - tjah, så skruer de bare kvalitetsskruen en omgang.
Pinewood er designet i Sverige og fremstillet i østen, præcis ligesom Fjällräven.

Den største forskel på Pinewood og Fjällräven (udover prisen) er at Fjällräven behandler deres stof med voks - og Pinewood bruger teflon, som er mere langtidsholdbart. G1000 og TC1200 er, udover overfladebehandlingen, samme stof; materialesammensætningen er ens (65% polyester og 35% bomuld), vævningen er den samme og tykkelsen er den samme. Konstruktionsmæssigt er der heller ikke nogen forskel på det nyere Pinewood og Fjällräven. Den mest markante forskel er nok at Fjällräven er lidt "smartere" i designet, men selv det er Pinewood ved at komme stærkt efter.

Jeg har både busker fra Fjällräven og fra Pinewood. Pinewood går jeg hver dag i som arbejdstøj, på mit gamle arbejde var det Fjällräven. Jeg veksler mellem Fjällräven og Pinewood i min fritid - og jeg har ikke oplevet at der er forskel på slidstyrke og generel holdbarhed på de to mærker.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
TheMuel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. okt 2012, 05:48
Interesser: Buer, knive, friluftsliv.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tøj til bushcraft

Indlæg af TheMuel » 19. mar 2013, 16:23

Med fare for at modtage max. Slag, er jeg dog nødt til at spørge om der er nogen der har erfaring med jagt tøj fra Biltema? http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Be ... kke-48804/


Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Elbæk » 19. mar 2013, 17:25

Til prisen kan det vel dårligt ikke være pengene værd... Spørgsmålet er så om det er for få penge :blink:

Men, hvis du går på tilbudsjagt, kan jeg forestille mig at du kan få langt bedre jagttøj nogenlunde til de samme penge.

Hvis pris vs. kvalitet følger samme linie som Biltemas soveposer, telte og liggeunderlag - så får man lige præcis hvad man betaler for. Hvilket ikke er meget.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Scout » 19. mar 2013, 17:35

Enig.

Der er også folk, der køber Danmarks billigste MCtøj i T Hansen.

Man får, hvad man betaler for.

Brugeravatar
TheMuel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. okt 2012, 05:48
Interesser: Buer, knive, friluftsliv.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tøj til bushcraft

Indlæg af TheMuel » 19. mar 2013, 18:19

Jeg er helt indforstået med pris vs. Kvalitet, men ind imellem har man jo lov at være heldig.
Jeg har aldrig selv været i Biltema og derfor heller ikke haft det i hånden.
Men de har jo også en vis evne til at salgstale :grin:

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Scout » 19. mar 2013, 18:29

Man kan helt klart være heldig.

Hvis man ser sig lidt omkring, kan man være heldig at falde over nedsat kvalitøj.

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Niisa » 19. mar 2013, 23:00

Halløj Bushcraftboy!

De omtalte bukser som er omtalt ovenfor, er ganske udemærkede. skal de ikke koste en bondegård så kik på arbejdsbukser, de koster det halve & er lige slidstærke.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

BushcraftBoy
Banned
Banned
Indlæg: 82
Tilmeldt: 4. jan 2013, 14:37
Interesser: Knive, survival, guns.
Geografisk sted: København

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af BushcraftBoy » 20. mar 2013, 09:27

Tak:) men hvad er bedst til survival ture 5.11 TDU eller 5.11 Pro tactical trousers?
Mvh Oscar

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Scout » 20. mar 2013, 12:05

Billede

Beklager, men som du har fået at vide af andre medlemmer utallige gange, så er du altså nødt til at komme med mere info.

'Survival'/overlevelsesture er et flydende begreb - fortæl, hvad du laver på turene og hvad du specifikt vil have tøjet til at holde til, om du eventuelt prioriterer bevægelsesfrihed i tøjet over varmeegenskaber, om du vil have forstærkede knæ og buksebag, om du gerne vil have knivlomme etc etc.

Folk her vil jo gerne hjælpe dig - folk giver råd, en venlig moderator har kigget igennem fingre med at du er mindreårig etc - men du er nødt til at komme ind i kampen.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Lasse68 » 20. mar 2013, 12:36

5.11 laver generelt nogle gode produkter. Vælg dem du synes bedst opfylder dine krav Det er din, og kun din beslutning om hvad du vægter som værende vigtigt.

Som Scout så rigtigt er inde på, må du fortælle lidt mere om hvad du skal bruge dem til. Survivalture er der, efter min bedste overbevisning, ikke rigtigt mulighed for i Danmark, da man næsten altid kan finde ly, læ og varme hos naboen. Men man kan tage i skoven og lave bål, bygge shelters og sove udendørs under strabaserende former og det kan selvfølgelig godt slide noget mere på tøjet end når man går i skole/på arbejde.
Her skal du bestemt ikke holde dig tilbage. Det er nemlig langt sundere end at sidde foran skærmen og skrive på mærkelige internetforaer.

Du får iøvrigt nok ikke noget brugbart svar af at høre hvad andre mener om 2 specifikke par 5.11 bukser.
Selv om der rent faktisk skulle være en på NVF der har prøvet begge modeller, så har du jo formentlig nogle helt andre præferancer for hvad der er lækkert. Skal det bare være holdbart så køb et par læderbukser eller et par arbejdsbukser. Skal det også være funktionelt og lækkert, er der mange gode svar i denne tråd. Du skal bare selv ud i butikkerne og pille, rode og rage for at finde DIN løsning.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Tøj til bushcraft

Indlæg af Coldsteel » 23. mar 2013, 16:38

Jeg vil ikke anbefale nogen fra 5,11 til meget hård brug. til daglig er de dog læke at gå i(det samme gælder fjællræven, Hagløf, blackhawk, true spec, osv osv), De mærker vil jeg mene høre mere til en feinsmecker, eller bare en "friluftssnobbe" med flere penge end de fleste børn og unge har. her tænker jeg prisen og dit buget nok ikke er til de dyreste mærker og det ville da være træls at ødelægge bukser til 500-700 kr når man er i din alder og sikkert ikke har så mange penge til tøj.
Mit forslag må være arbejdsbukser eller militærebukser fx fra Mil Tec http://www.military1st.co.uk/11805071-b ... s-xxl.html mener jeg har set dem til omkring 150 kr pr par.

Jeg har selv haft/har bukser fra 5,11, true spec, Black hawk og de er alle fede bukser hvis du vil være tacticool :biggrin: Fx er jeg svært glad for den dedikeret lomme til lommekniv som bl.a true spec har :mrgreen:

Besvar