Med hjemmeværnet på skydebanen

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 24. nov 2012, 20:27

Idag var vi nogle stykker der var ude at skyde. Efter lidt gruppeskydninger prøvede vi at skyde VTAC 1-5 drill for første gang.

En skydning hvor man vægter hurtig målopfattelse og god våbenbetjening højere end præcision på lange afstande. Man starter i stående klarstilling. Når timeren bipper skyder man 1 skud efter skive A, fortsætter hurtigt til B der får 2 skud, videre til C der får 3 skud, tilbage til B der får 4 skud og endelig slutter man af med 5 hurtige i A'eren.
Kyle Lamb skyder alle 15 skud på fantastiske 00:02:92.

Dagen hurtigste var Jan E. med fuldstændig vilde 00:03:10 Kun 18 hundreddele langsommere end verdens riffelguru numero uno.
Jeg selv var lidt efter med 00:03:88 og trediehurtigste skød solide 00:04:97
Vi lå omkring 0.61 til 0.80 sek. fra stående klar til første skud i skiven.

Det var første gang for os alle men jeg synes vi slipper nogenlunde godt fra det.

Her i videoen skyder Jan E. på 00:03:34 Det er hans kun tredie forsøg.

http://www.youtube.com/watch?v=AM3b7nVJx_w&feature=plcp

Til jer der havde håbet at se en eller anden småfed soldat stå og fumle med et gevær.... :twisted:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 24. nov 2012, 20:31

Jeg ved godt at skiverne er lidt specielle.

Vi gad ikke køre 15 km hver vej for at hente nogle IPSC-skiver. Tre stumper 19 mm malet MDF lå i en af bilerne og blev hurtigt banket i den bløde muld. Nok ikke helt efter bogen men det virkede.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Mikmak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29. jan 2009, 23:49
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Århus C
Has thanked: 2 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Mikmak » 24. nov 2012, 20:38

vores helt egen CT klarer den på 2:65...
http://www.youtube.com/watch?v=J1lZcVPEbho

..men ganske hæderlig tid på 3 forsøg :)
Senest rettet af Mikmak 24. nov 2012, 20:39, rettet i alt 1 gang.
....

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af GT9 » 24. nov 2012, 20:39

Lasse68 skrev:Jeg ved godt at skiverne er lidt specielle.

Vi gad ikke køre 15 km hver vej for at hente nogle IPSC-skiver. Tre stumper 19 mm malet MDF lå i en af bilerne og blev hurtigt banket i den bløde muld. Nok ikke helt efter bogen men det virkede.

Det forklare de hurtige tider :biggrin:

Bliver det næste vtac 9 hole rifle drill ?
Norwegian Blue Parrot

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af LFuppen » 24. nov 2012, 21:02

Lasse68 skrev:Idag var vi nogle stykker der var ude at skyde. Efter lidt gruppeskydninger prøvede vi at skyde VTAC 1-5 drill for første gang.

En skydning hvor man vægter hurtig målopfattelse og god våbenbetjening højere end præcision på lange afstande. Man starter i stående klarstilling. Når timeren bipper skyder man 1 skud efter skive A, fortsætter hurtigt til B der får 2 skud, videre til C der får 3 skud, tilbage til B der får 4 skud og endelig slutter man af med 5 hurtige i A'eren.
Kyle Lamb skyder alle 15 skud på fantastiske 00:02:92.

Dagen hurtigste var Jan E. med fuldstændig vilde 00:03:10 Kun 18 hundreddele langsommere end verdens riffelguru numero uno.
Jeg selv var lidt efter med 00:03:88 og trediehurtigste skød solide 00:04:97
Vi lå omkring 0.61 til 0.80 sek. fra stående klar til første skud i skiven.

Det var første gang for os alle men jeg synes vi slipper nogenlunde godt fra det.

Her i videoen skyder Jan E. på 00:03:34 Det er hans kun tredie forsøg.

http://www.youtube.com/watch?v=AM3b7nVJx_w&feature=plcp

Til jer der havde håbet at se en eller anden småfed soldat stå og fumle med et gevær.... :twisted:
Men vi skal vel også se en video med dig, ikke ? :giggle:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 24. nov 2012, 21:14

GT9 skrev: Bliver det næste vtac 9 hole rifle drill ?
Vi har snakket om det men problemet er at der i systemet findes en lignende plade der vist hedder "kulisse".
Der skal skydelæreren have et særligt kursus fra kampskolen der hedder HKS 41, før skytterne må skyde fra den. Det kursus er der vist nok kun et par stykker i hjemmeværnet der har gennemgået, og så er det ikke tilladt for os andre. Min skydelærer er heldigvis ret frisk så mon ikke vi finder på en løsning.

Jeg vil her undlade at skrive hvad jeg mener om sådan noget, men min holdning der svarer nogenlunde til min holdning om at man i hjemmeværnet ikke må bruge godkendte skydebriller men SKAL bruge den latterlige "beskyttelsesbrille" som kan købes i et byggemarked for under en halvtredser. Er man soldat under et af de andre værn, bruger man selvfølgelig Oakley, Wiley X eller nogen af de andre fine briller men vi fra HJV skal ligne idioter, ellers kan befalingsmanden jo ikke se at brillerne er godkendte. Gad vide hvordan sergenterne gør i hæren..... :wall:

Den ser ellers spændende ud, den der barikade. Den skal nok tvinge skytten ud i nogle anderledes skydestillinger og med en shottimer er det jo nemt at lave lidt konkurrence.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Mindstorm » 24. nov 2012, 21:15

Sådan, :respekt: til HJV :razz:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 24. nov 2012, 21:17

LFuppen skrev: Men vi skal vel også se en video med dig, ikke ? :giggle:
Så du kan se en der står og fumler..... :biggrin:


Jeg er altid ham der står og fumler med iphonen.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Michael2100
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30. jan 2009, 16:39
Interesser: skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Michael2100 » 24. nov 2012, 21:40

Lasse68 skrev:
Men SKAL bruge den latterlige "beskyttelsesbrille" som kan købes i et byggemarked for under en halvtredser. Er man soldat under et af de andre værn, bruger man selvfølgelig Oakley, Wiley X eller nogen af de andre fine briller men vi fra HJV skal ligne idioter, ellers kan befalingsmanden jo ikke se at brillerne er godkendte. Gad vide hvordan sergenterne gør i hæren..... :wall: .

Enig, men der er lidt hjælp at hente

------

Beskyttelsesbrille M/96

Fragmentationsbrille M/09

Motorbrille M/09

-------

Frag M/09 har jeg set i detailhandel med dens alm. mærkenavn
Senest rettet af Lycon 24. nov 2012, 21:46, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i Quote tags.

Universal 2.0

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Universal 2.0 » 25. nov 2012, 04:15

:goodpost: , Lasse68. Thanks for sharing your video.

Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 17. mar 2006, 10:40
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Skydesmølf » 25. nov 2012, 08:43

[


jeg har rejst sagen via mit dist. da jeg selv har været ude og købe skyde briller med styrke indsats efter den posetiv liste som forsvaret bruger og som stadig er lovlig hos dem , men dem må jeg som VSL ikke længere bruge istedet skal jeg vente til medio 2013 hvor der kommer et nogle på lager som kan passe over mine alm briller ..jeg skyder ca 2-3 gange om måneden som IN både på land og til søs ..

skydesmølf
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Truffel » 25. nov 2012, 21:20

Lasse68 skrev:
GT9 skrev: Bliver det næste vtac 9 hole rifle drill ?
Vi har snakket om det men problemet er at der i systemet findes en lignende plade der vist hedder "kulisse".
Der skal skydelæreren have et særligt kursus fra kampskolen der hedder HKS 41, før skytterne må skyde fra den. Det kursus er der vist nok kun et par stykker i hjemmeværnet der har gennemgået, og så er det ikke tilladt for os andre. Min skydelærer er heldigvis ret frisk så mon ikke vi finder på en løsning.

Jeg vil her undlade at skrive hvad jeg mener om sådan noget, men min holdning der svarer nogenlunde til min holdning om at man i hjemmeværnet ikke må bruge godkendte skydebriller men SKAL bruge den latterlige "beskyttelsesbrille" som kan købes i et byggemarked for under en halvtredser. Er man soldat under et af de andre værn, bruger man selvfølgelig Oakley, Wiley X eller nogen af de andre fine briller men vi fra HJV skal ligne idioter, ellers kan befalingsmanden jo ikke se at brillerne er godkendte. Gad vide hvordan sergenterne gør i hæren..... :wall:

Den ser ellers spændende ud, den der barikade. Den skal nok tvinge skytten ud i nogle anderledes skydestillinger og med en shottimer er det jo nemt at lave lidt konkurrence.
dette er ikke helt korrekt der må anvendes briller udleveret fra enten fsv eller HJV og som minimum opfylde stanag 2920
mvh thomas

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 25. nov 2012, 21:34

Truffel skrev:
dette er ikke helt korrekt der må anvendes briller udleveret fra enten fsv eller HJV og som minimum opfylde stanag 2920
mvh thomas
Du tager fejl.

Sakset fra HJV.dk (jeg har fundet det bag login. Ved ikke om linket kan ses af alle.)
Der er næppe nogen hjemmeværnssoldater, der jubler, når beskyttelsesbrillen skal på. Men brillerne er nødvendige for at sikre dine øjne – og de er et ufravigeligt krav. Her får du en gennemgang af de godkendte modeller.


Sikkerhedsbrille M/96

Øjenskader er alvorlige skader. Dit syn er en af de vigtigste sanser, og du skal værne om det. Derfor indførte forsvaret fra februar i år krav om brug af beskyttelsesbriller ved al skydning, både ved skarpskydning og løsskydning.

Men der er stadig en del medlemmer af hjemmeværnet, som ikke tager anvendelsen af de beskyttende briller alvorligt. Derfor skal der lyde en opfordring til, at alle hjælper hinanden til at huske brillerne, hvis en kammerat har ”glemt” at anlægge dem inden skydningen.

For helt ærligt: Hvor længe er det egentlig, du har dem på? Der er næppe tale om voldsomt mange timer i løbet af et år. Se det som en lille investering i to velfungerende øjne – hele livet.

I hjemmeværnet anvendes tre typer beskyttelsesbriller, hvoraf de to nedenstående er standardbriller for alle.

Standardbrillen
Type 1 er beskyttelsesbrille M/96. Det er ”standardbrillen”, som anvendes af de fleste. En vaskeægte klassiker, som også er standardbrille til alle værnepligtige i forsvaret. Den lever op til alle gældende krav og yder således den nødvendige beskyttelse.

Beskyttelsesbrille M/96 har ridsefrit glas og har fire indstillingsmuligheder i brillestængerne, så den også kan anlægges udover næsten alle civile briller.

Den særlige til brillebærere
Type 2 er den såkaldte OTG-brille. OTG står for ”Over The Glasses” og er en ny type beskyttelsesbrille, som bruges af brillebærende personel, som ikke kan anvende beskyttelsesbrille M/96.

OTG-brillen har de samme beskyttende egenskaber som beskyttelsesbrille M/96.

Beskyttelsesbrillen udleveres som personlig ejendom fra dit områdedepot. De to modeller er indkøbt i rigeligt antal for at værne om din sikkerhed. Dog er OTG-brillen først tilgængelig i begyndelsen af 2013. Beskyttelsesbrillerne er lette at anvende og kan altid byttes ved områdedepotet, når de er slidt eller gået i stykker.

Så der er ingen undskyldninger. På med brillen, grib geværet og træn dine skydefærdigheder. Men med respekt for dine øjne.



Sikkerhedsbrille OTG




Øvrige briller

Fragmentationsbrille M/09 er også godkendt til brug i hjemmeværnet. Denne type udleveres dog kun til personel i international tjeneste samt til ammunitionsrydningsassistenter.

Der findes derudover et hav af andre beskyttelsesbriller på markedet – i alle prisklasser og af varierende kvalitet.

Det vil dog være umuligt for den enkelte fører at kende alle de forskellige typer og dermed vide, om brillen er godkendt.

Derfor er det IKKE tilladt at anvende andre briller end de af hjemmeværnet udleverede. Disse briller er kendt og testet og lever op til de gældende krav.

Vi er naturligvis bekendt med, at ingen briller er perfekte. De kan dugge, trykke på næseryggen og være lidt svære at vænne sig til. Men disse ulemper skal opvejes mod beskyttelsen af dine øjne.

http://www.HJV.dk/Nyheder/Sider/Beskytt ... erfor.aspx

Problemet er at hjemmeværnet er et selvstændigt værn med egen kommando, og de er derfor ikke underlagt de beslutninger der træffes i HOK, eller af HKS, Forsøg og Sikkerhed og hvad de ellers hedder.

Jeg har heldigvis endnu til gode at opleve en skydelærer eller andre der vil gennemtvinge en så latterlig beslutning. Som jeg gerne siger i fuld offentlighed - Nogle regler er så dumme, at man ikke bare har ret til at bryde dem. Man har PLIGT til at bryde dem. Min kompagnichef bliver helt underlig i hovedet når jeg siger det højt. :biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af The Mauer » 25. nov 2012, 22:01

Hvor få meter skyder i på der?
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 25. nov 2012, 22:03

The Mauer skrev:Hvor få meter skyder i på der?
7-8 meter. (skridtet af)
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Truffel » 25. nov 2012, 22:25

så vil jeg gerne lige henvise til sikkerhedsbefalingsmandens bog af juni 2012 side 6 punkt 2
"ved al skydning skal ALT deltagende personel anvende beskyttelsesbriller.(beskyttelsesbriller skal være udleveret fra FSV/HJV - OG, som, minimum opfylde STANAG 2920)"
så jo du må gerne bruge wiley x og andet godt blandet fra forsvaret
mvh thomas

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af The Mauer » 25. nov 2012, 22:35

Ikke for at pisse på nogen her. Men er det realistisk? For at nævne svært? Eller er det bare en form for sport? Ikke at jeg nogensinde selv har prøvet det, men for mig ser det lidt let ud. Heller ikke for at forklejne manden hurtighed. For det går da stærkt! Men kunne man så ikke lige så godt melde sig ind i en skytteforening?

Eller der det bare nemmere at sige til konen, at man ud og træne i at passe på landet. End at sige, at man skal ud og lege med drengene? So please inlighten me. For jeg har aldrig rigtig forstået det der hjemmeværn.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 25. nov 2012, 22:47

Truffel skrev:så vil jeg gerne lige henvise til sikkerhedsbefalingsmandens bog af juni 2012 side 6 punkt 2
"ved al skydning skal ALT deltagende personel anvende beskyttelsesbriller.(beskyttelsesbriller skal være udleveret fra FSV/HJV - OG, som, minimum opfylde STANAG 2920)"
så jo du må gerne bruge wiley x og andet godt blandet fra forsvaret
mvh thomas

:Hug:

Der står i SIKKAV under Tillæg C, Definitioner, Beskyttelsesbriller, der er udleveret af forsvaret og som opfylder STANAG 2920.

Udleveret af forsvaret = Hjemmeværnet

Med andre ord er det kun sikkerhedsbriller, der er udleveret af HJV, der må bruges.

Det er sådan hjemmeværnskommandoen tolker SIKKAV, hvilket er blevet kraftig understreget på det seneste. Hvis du er i tvivl, så spørg ad kommandovejen....Eller lad hellere være. Hvis din CH mener det samme som dig, er der jo ingen grund til at rette/vejlede yderligere. :biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Truffel » 25. nov 2012, 22:56

kan kun gi dig ret i at man ikke skal spørge, så det er godt at jeg selv kan bestemme på min skydebane indtil videre :eek:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 25. nov 2012, 23:19

The Mauer skrev:Men kunne man så ikke lige så godt melde sig ind i en skytteforening?
Det her er netop ikke skytteforeningsskydning. Prøv at spørge folk i hjemmeværnet hvilke skydninger de typisk har deltaget i og langt de fleste vil sige at de har skudt rigtigt meget 200 mtr. skydning på 10-delt ringskive med masser af tid til at finde den rette skydestilling og det helt rette åndedræt. Det er også fint når man er på den helt grundlæggende uddannelse men vi er altså en del der er kommet noget videre i den ædle skydekunst.

Jeg har aldrig troet på at fjender der skal nedkæmpes, har ligget på præcic 200 meter, haft runde sorte hoveder på 40 cm i diameter og iøvrigt ikke skudt igen, selv om man har brugt fem minutter på at indskyde geværet først, hvorefter man skyder 10 "gældende" skud.

Derfor er denne skydning, og mange andre lignende skydninger netop ikke skytteforeningsskydninger men træning til krig. Hvis du under indtrængning i rum/bykamp/CQB pludselig kommer ind i et rum med 3 modstandere, så er det eddervigtigt at du hurtigt får skyderen op og afgiver det antal skud der skal til så du har effekt i målet. Man har tidligere trænet en del i at afgive dobbeltskud, men der er ingen garanti for at modstanderen holder op med at skyde på dig, selv om du har sat 2 søm i ham og hvis du har trænet dobbeltskud, vil du uvilkårligt fjerne geværet fra modstanderen efter de 2 skud. Det ligger i din muskelhukommelse, hvis det er det du har trænet.
Derfor træner man idag mere på at afgive hurtige skud efter hinanden til modstanderen ikke længere er en trussel.
Og nej, man smider den ikke på fullauto. Så har man ingen kontrol og rammer ikke en skid. Shottimeren måler fullautoskydning til 0,09 sek. pr. skud. Vi ligger på ca. 0,13 - 0,17 mellem skudende på halvauto og så rammer alle skudene på denne korte men realistiske kampafstand. Det betyder også at det nok ikke er her vi kommer til at hente de sidste 10-endedele sekunder. Det er tiden til første skud og tiden hvor der skiftes mellem målene der kan hentes lidt tid på.

Tidligere i tråden henvises der til en plade med en række huller i, som man bruger til at skyde fra. Det er lidt ud fra samme filosofi - Man tilstræber at lave skydninger der ligner skydning under kampforhold. Her skyder man fra mange forskellige skydestillinger, som ville være aktuelle i rigtige kampsituationer men bestemt ikke på en skydebane i skytteforeningsregi.

Jeg håber det giver mening. Det viser ihvertfald mig at seriøs træning med geværet kan øge niveauet voldsomt for dem som gider (og har en skydelærer der er frisk)

Der er flere soldater der skyder IPSC-riffel i skytteforeningsregi. Jeg er overbevist om at den træning de får der, er ganske givende i forhold til deres daytimejob.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Universal 2.0

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Universal 2.0 » 26. nov 2012, 01:27

Lasse68, your post inspired me to go out to the back 40 with my brother in law, former U.S. Army Ranger, and, more importantly, his new AR-15. This was the first time I saw him shoot a weapon system he had a lot of formal training on, and it was pretty darn impressive. It took him a few minutes to sight the rifle in and after that it was fairly rapid, and very precise fire. Considering that he left the army many years ago, and as far as I know, he has not shot an AR-15 more than a few times since, it looked like he had been doing it every day since the day he left. Sorry, no video or photos.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 26. nov 2012, 11:00

Universal@ Lækkert at høre at jeg har været til inspiration for andre. Det er det bedste man kan håbe på.

Jeg håber at din svoger også lod dig skyde med geværet. Det er ikke det værste man kan kan bruge en søndag på, og noget lidt andet end din lille Glock :giggle:

Jeg er sikker på at hvis man først en gang har lært at skyde rigtigt med et våben, så glemmer man det aldrig. Det er sikkert som at cykle. Har man lært det, så kan man det.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Kito
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. okt 2007, 16:19
Been thanked: 1 time

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Kito » 26. nov 2012, 23:41

Hvor står det at du skal have HKS 41 for at bruge kulisse til at skyde fra ? det står ingen steder i mine RØDE BØGER og jeg bruger dem lystigt , den eneste beføjelse en HKS 41 mand har mere end andre er at han selv må bære VB og gå rundt mellem 10 skytter han har på banen (de er ladt alle VB)

Universal 2.0

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Universal 2.0 » 27. nov 2012, 02:38

Lasse68, no worries, I got some reps in on the AR-15. It was a lot of fun to shoot, and we also shot his Glock 17 and his Beretta Nano. I have some formal training on the AR-15 as well, but nothing like my brother in law. It was impressive to see him fire the weapon, knowing the background he has. He was in the 2nd Ranger Battalion at Fort Lewis in Washington, and they got to go to the range...a lot.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Med hjemmeværnet på skydebanen

Indlæg af Lasse68 » 27. nov 2012, 07:52

Kito skrev:Hvor står det at du skal have HKS 41 for at bruge kulisse til at skyde fra ? det står ingen steder i mine RØDE BØGER og jeg bruger dem lystigt , den eneste beføjelse en HKS 41 mand har mere end andre er at han selv må bære VB og gå rundt mellem 10 skytter han har på banen (de er ladt alle VB)
Det lyder meget interessant.

Jeg mener at på HOVNÆS, instruks for banens brug, der står at det er et krav med HKS 41, hvis der skal skydes fra kulisse. Det skal dog lige checkes nærmere ud, for det vil da godt nok gøre det en del nemmere, hvis der ikke er et sådant krav på eks. 600 m banen lige ved siden af. Der har vi tidligere skudt på kort hold. :oops:

Er der ikke også noget omkring skydning i bevægelse og skydning fra udgangsstilling med side/ryg til skiver.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Besvar