Må der drives jagt med riffel fra træ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Må der drives jagt med riffel fra træ?

Indlæg af Dmmm » 27. sep 2012, 15:24

Kan loven fortolkes således at man ikke må sætte sig op i et træ med en riffel, eller er der intet i vejen for at gøre dette?
Hvad mener I?
Skal man antage at siden det ikke direkte nævnes i bekendtgørelsen at man gerne må? Eller skal man anse frasen "permanent opstillet konstruktion (skydetårn)" som at det ikke er tilladt?

Evt. hvor går grænsen? Hvis det er tilladt at sætte sig op i et træ må man så også:
- Spænde sig selv fast til stammen som sikkerhed for ikke at falde ned?
- Ligge et bræt på to grene for at sidde mere sikkert?
- Anlægge gulvkonstruktion og rækværk?

Blot lidt filosofering fra min side jeg ønsker at høre andres meninger om.

Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13124
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Må der drives jagt med riffel fra træ?

Indlæg af Lassescout » 27. sep 2012, 16:02

Den almindelige mening er vist, at et træ er en naturlig ting. Så det må du benytte til skjul i enhver jagtsituation, også hvis du kravler op i det. Men hvis du sætter trin fast på stammen for nemmere at komme op, lægger et bræt til at sidde på eller tage fast anlæg på, eller ligefrem lægger bund og laver sider, så er det et kunstigt skjul, og skal opfylde betingelserne for det.

Men jeg har egentlig aldrig set nogen retspraksis på området, så jeg ved ikke hvor stramt det tolkes af domstolene.

P.S. Jeg har en enkelt gang siddet i en hochsitz som var bygget op ad/sammen med et stort træ. Det var ingen succes. Selv den mindste brise vuggede med træets krone, så det var umuligt at holde kikkertsigtet fast på noget som helst. En hochsitz som er bygget på pæle helt fra grunden er meget bedre, den står nemlig stille.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar