Hej alle
Jeg har fået mig en Glock 17 og et par venner og bekendte jeg har vil meget gerne med ud og skyde med denne. De har aldrig prøvet at skyde før.
Jeg er medlem af forening og mit våben er indregistreret, samtidig har jeg en skydelederuddannelse fra forsvaret, må jeg tage ud og skyde med dem på denne baggrund?
evt. hvilke forhold er gældende, nogle særlige sikkerhedsmæssige regler eller andet jeg skal være opmærksom på?
Har hørt noget om at dem der skyder skal have et bord foran sig eller noget i den retning? vil bare lige være sikker på at jeg ikke gør noget som strider mod gældende regler og bestemmelser.
På forhånd mange tak
Må jeg tage venner og bekendte med på skydebanen?
-
- Newbie
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Aalborg
Må jeg tage venner og bekendte med på skydebanen?
Senest rettet af Refraktorius 27. feb 2012, 23:00, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift justeret
Begrundelse: overskrift justeret
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Re: Skydning med venner og bekendte
Det er fint du spørger herinde, men du er nok også nødt til at spørge i din klub.
Der er som regel 5 herrer at tjene her:
- Overhold lovgivningen
- Overhold banegodkendelsen (sikkerhed)
- Overhold miljøgodkendelsen (støj, tider)
- Overhold klubbens politik på området
- Og hold det indenfor rammerne af den sportsorganisation klubben er organiseret under.
Lovgivning kan du få belyst herinde, men banegodkendelse, miljøgodkendelse og klubbens politik skal du spørge om i pågældende klub.
Der er som regel 5 herrer at tjene her:
- Overhold lovgivningen
- Overhold banegodkendelsen (sikkerhed)
- Overhold miljøgodkendelsen (støj, tider)
- Overhold klubbens politik på området
- Og hold det indenfor rammerne af den sportsorganisation klubben er organiseret under.
Lovgivning kan du få belyst herinde, men banegodkendelse, miljøgodkendelse og klubbens politik skal du spørge om i pågældende klub.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Du tager dem med i din skytteforening og skyder på en godkendt bane, så er der ingen problemer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Newbie
- Interesser: IPSC
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Hovedordet er: Godkendte baner
Din SKV giver tilladelse til at benytte pistolen på godkendte baner, og til skydeprogrammer der er omfattet af den forening, hvor pistolen er registreret.
Træningsskydnnger behøver dog ikke følge skydeprogrammet.
Hvis du selv er uddannet instruktør, og du kan få politiet til at godkende en midlertidig pistolbane i din baghave, og godkende at du er instruktør/skydeleder på banen, så kan du skyde der.
Sådan en godkendelse vil nok tage en del tid og kræve meget fodarbejde.
Snak med din skytteforening om hvem der er den lokale ansvarlige for godkendelse af skydebaner, hvis du vil den vej.
Men det nemmeste er, at du snakker med din skytteforening, og hører om du må tage venner med, så de kan prøve din pistol.
De skal selvfølgelig skyde og instrueres på en måde, som klubben vil stå inde for. Dvs. Foreningen lægger instruktører og baner til.
Din SKV giver tilladelse til at benytte pistolen på godkendte baner, og til skydeprogrammer der er omfattet af den forening, hvor pistolen er registreret.
Træningsskydnnger behøver dog ikke følge skydeprogrammet.
Hvis du selv er uddannet instruktør, og du kan få politiet til at godkende en midlertidig pistolbane i din baghave, og godkende at du er instruktør/skydeleder på banen, så kan du skyde der.
Sådan en godkendelse vil nok tage en del tid og kræve meget fodarbejde.
Snak med din skytteforening om hvem der er den lokale ansvarlige for godkendelse af skydebaner, hvis du vil den vej.
Men det nemmeste er, at du snakker med din skytteforening, og hører om du må tage venner med, så de kan prøve din pistol.
De skal selvfølgelig skyde og instrueres på en måde, som klubben vil stå inde for. Dvs. Foreningen lægger instruktører og baner til.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Øh, jaeh - fx skyd kun med lovlig pistol og lovlig ammunition.shooternr1 skrev:fumble >> overhold lovgivningen vil du udspecificere den ?
Og hvordan kan man så overtræde det, kunne du spørge.
Det kan man fx hvis det man skyder med, er forsvarets ammunition, som man ikke lovligt har fået adgang til. Eller hvis det er politiets Action-etellerandet ammo, som man slet ikke lovligt KAN have adgang til.
Jeg satte det lidt skematisk op, men det var for at illustrere, at der er flere niveau'er af regler man skal overholde, og det er ikke dem alle du kan få belyst herinde. Fx. kender jeg nok ikke politikken/sikkerhedsregler/miljøregler på dette område i netop DIN klub, men jeg kender den i MIN klub, som også tilfældigvis er i omegnen af Aalborg.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
- Interesser: Militære våben og Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Sv: Skydning med venner og bekendte
Jeg har lige været i dialog med politiet om det samme og de siger:
Du skal have en tilladelse til at fungere som skyleleder af din civile klub (eller dmi)
Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk
Du skal have en tilladelse til at fungere som skyleleder af din civile klub (eller dmi)
Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk