US Rifle M1 Garand

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Indlæg af NSander » 22. feb 2006, 00:39

hvad så med plombering ? er de lavet til repeter ? hvordan kan man plombere en garand med det underlige clip den bruger.

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. feb 2006, 08:31

Tyskerne har ombygget en masse laderammer til både 5 og 2 skud. Så hvis du bliver afkrævet 2 skuds begrænsning, kan du bestille 5 2skuds rammer (egentlig må de være 1 skuds) til små penge hos en tysk forhandler.

Der findes også Garand ombygget til repeter. Gasrøret får boret et hul i siden og stemplet slibes vist ned også. Man kan dog lovligt eje tilsvarende dele i umodificeret stand. De må bare ikke bruges på danske skydebaner.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 22. feb 2006, 08:45

byf43 skrev:Tyskerne har ombygget en masse laderammer til både 5 og 2 skud. Så hvis du bliver afkrævet 2 skuds begrænsning, kan du bestille 5 2skuds rammer (egentlig må de være 1 skuds) til små penge hos en tysk forhandler.

Der findes også Garand ombygget til repeter. Gasrøret får boret et hul i siden og stemplet slibes vist ned også. Man kan dog lovligt eje tilsvarende dele i umodificeret stand. De må bare ikke bruges på danske skydebaner.
Hvorfor skulle man ikke måtte bruge det på skydebane?? mig bekendt, må mn da skyde med stort set hvad som helst, og uden plombering på skydebane.??

Eller er jeg helt galt på den??
Senest rettet af Ninja_Moose 22. feb 2006, 12:47, rettet i alt 1 gang.

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. feb 2006, 12:09

Hvis den er ændret til repeter, så er det vel også det, den er registreret som? Så kan man ikke bruge den som halvauto. På sportstilladelse må man ihvertfald ikke. Hvis man må på jagttilladelse, så virker det temmelig åndssvagt først at ændre den til repeter frem for bare at lade den være...?

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 22. feb 2006, 12:44

byf43 skrev:Hvis den er ændret til repeter, så er det vel også det, den er registreret som? Så kan man ikke bruge den som halvauto. På sportstilladelse må man ihvertfald ikke. Hvis man må på jagttilladelse, så virker det temmelig åndssvagt først at ændre den til repeter frem for bare at lade den være...?
Det var faktisk også på jagttilladelse jeg mente, havde ikke lige forstået at du mente på sportstilladelse. :oops:

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Indlæg af NSander » 22. feb 2006, 14:14

Er der nogen der har en, umodificeret M1 Garand på jagttegn, hvor det eneste de har gjort, er at bruge 2skuds clip ? det lyder jo næsten for godt til at være sandt :D. Så er det bare lige om Hans Flou inde ved aalborg politi vil lade den gå igennem, eller om han er lige så sur, gammel og bitter som så mange andre betjente.

Men altså hvis man læser i den store bog, og ikke begynder at tolke på alle mulige måder, så er en garand med et 2skuds clip vel ganske lovlig ?

Så lige et lille side spørgsmål, er der ikke noget med at man skal være 20 for at have ½automater ? Jeg er 18år, og har nu haft jagttegn i lidt over et år.

side spørgsmål #2. :) Findes der også en alternativ måde til at have en US karabin på jagttegn, uden at den skal ødelægges på nogen måde, f.eks ved plombering. Jeg ved godt man kan få den registreret til jagt i udlandet, det er bare ikke så sjovt.

på forhånd tak, og undskyld for en lille drejning af tråden.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 22. feb 2006, 14:56

NSander skrev:
Er der nogen der har en, umodificeret M1 Garand på jagttegn, hvor det eneste de har gjort, er at bruge 2skuds clip ? det lyder jo næsten for godt til at være sandt . Så er det bare lige om Hans Flou inde ved aalborg politi vil lade den gå igennem, eller om han er lige så sur, gammel og bitter som så mange andre betjente.

Men altså hvis man læser i den store bog, og ikke begynder at tolke på alle mulige måder, så er en garand med et 2skuds clip vel ganske lovlig ?

Så lige et lille side spørgsmål, er der ikke noget med at man skal være 20 for at have ½automater ? Jeg er 18år, og har nu haft jagttegn i lidt over et år.

side spørgsmål #2. Findes der også en alternativ måde til at have en US karabin på jagttegn, uden at den skal ødelægges på nogen måde, f.eks ved plombering. Jeg ved godt man kan få den registreret til jagt i udlandet, det er bare ikke så sjovt.

på forhånd tak, og undskyld for en lille drejning af tråden.

Hvorfor er det ikke så sjovt?? det koster det samme, tager lige lang tid, eneste forskel, er at der på tilladelsen står, at den kun må bruges til jagt i danmark, såfremt den er plomberet til 2 skud.

Så kan du bare have et 2-skuds magasin til jagt herhjemme, og et 15-skuds til skydebane/udland.
EDIT: Det skal selvfølgelig være et 1-skuds magasin til jagt herhjemme (1skud i magasin + 1 i kammer)

Det kan sagtens lade sig gøre at få en US Carbine på jagttilladelse.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 22. feb 2006, 18:37

The_Moose skrev: Så kan du bare have et 2-skuds magasin til jagt herhjemme, og et 15-skuds til skydebane/udland.
EDIT: Det skal selvfølgelig være et 1-skuds magasin til jagt herhjemme (1skud i magasin + 1 i kammer)

Det kan sagtens lade sig gøre at få en US Carbine på jagttilladelse.


Vi har hvis diskuteret dette til hudløshed. Mener vi efterhånden er kommet frem til følgende:

Den kan IKKE bruges til både/og. (jagt i Danmark med maks 2 skud og jagt i udlandet med mere end 2 skud).

Våbnet skal være "PERMANENT" m.h.t. maks. 2 skud i våbnet. Hvis man kan skrue en plombe ud, skifte en magasin etc. er våbnet ulovligt (til jagt i Danmark).
Senest rettet af Gunnut 2. mar 2006, 20:59, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Ninja_Moose » 22. feb 2006, 18:51

Gunnut skrev:
The_Moose skrev: Så kan du bare have et 2-skuds magasin til jagt herhjemme, og et 15-skuds til skydebane/udland.
EDIT: Det skal selvfølgelig være et 1-skuds magasin til jagt herhjemme (1skud i magasin + 1 i kammer)

Det kan sagtens lade sig gøre at få en US Carbine på jagttilladelse.


Vi har hvis diskuteret dette til hudløshed. Mener vi efterhånden er kommet frem til følgende:

Den kan IKKE bruges til både/og. (jagt i Danmark med maks 2 skud og jagt i udlandet med mere end 2 skud).

Våbnet skal være "PERMANET" m.h.t. maks. 2 skud i våbnet. Hvis man kan skrue en plombe ud, skifte en magasin etc. er våbnet ulovligt (til jagt i Danmark).
De fortolker det ret forskelligt rundt om i landet, for hvad jeg har fået at vide af sheriffen, så skulle der bare kun være 2 skud i, når det var jagt herhjemme, og hvis det så var på skydebane, eller jagt i udlandet, så var han ligeglad, hvor mange skud der kunne være i våbnet.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 22. feb 2006, 19:04

The_Moose skrev:
De fortolker det ret forskelligt rundt om i landet, for hvad jeg har fået at vide af sheriffen, så skulle der bare kun være 2 skud i, når det var jagt herhjemme, og hvis det så var på skydebane, eller jagt i udlandet, så var han ligeglad, hvor mange skud der kunne være i våbnet.
På min våbentilladelse står der:

Er riflen halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikre at den højst kan indholde 2 patroner.

Det er muligt at den lokale sheriff i din politikreds ser anderledes på sagen, men du bør så være opmærksom på at, såfremt du går på jagt udenfor din politikreds, og løber ind i en kontrol, så kommer du sikkert i retten. En dommer ser nok også anderledes på det, end din sheriff. Du kan jo også løbe ind i en kombineret "politi/vildtkonsulent" kontrol.

Og hvad nu hvis du bliver "taget" af betjente i din egen politikreds. Altså betjente, som ikke deler sheriffens opfattelse.

(LÆS: Sheriffen = den betjent som udsteder våbentilladelser (i min politikreds er det en civil telefonpasser) og ikke politimesteren)
Senest rettet af Gunnut 2. mar 2006, 21:00, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 22. feb 2006, 23:19

NSander skrev:Er der nogen der har en, umodificeret M1 Garand på jagttegn,
Ja,

Det er godt nok mere end 20 år siden, og jeg kan slet ikke forstå netop det med de 20 år, men det KAN skyldes, at Jeg ikke har spejle i min ejendom :mrgreen:

Nå, spøg til side. 2 skuds reglen gjaldt også dengang, og da Jeg havde indkøbt geværet, så blev Jeg tilkaldt politistationen, for at bevise at geværet var plomberet.

Jeg fremstillede en plade af 1.5 mm alu-plade, ( det er nemt at forarbejde ), der passede i sporet for patron-lederen. For at den, ikke uden videre, skulle kunne pilles ud, så blev den forsynet med en skrue, der blokerede for dette. Hvis man splitter hele geværet ad, så kan den pilles ud, men ellers ikke. Man kan altså ikke gå på jagt, og i det øjeblik man ser en betjent, så lige montere plomben.

Jeg medbragte gevær, lade-ramme og 3 afskudte patron-hylstre til min 'forevisning' hos betjenten.

Han gik halvt i extase da han så den, fablede om sin tid som rekrut, mens han skilte den ad og samlede den igen. Derefter gik han igen i betjent-mode, og belærte mig at der kun måtte være 2 patroner i !

Jeg gav ham så lade-rammen og de tomme hylstre, og sagde, 'Jamen det er skam iorden'.

Han forsøgte så at lade med mere end 2 patroner, og det kunne han ikke :)

Adskilte så geværet een gang til, sagde 'hmm', og så diskuterede vi svejsning kontra skruer, jagt kontra træning etc.

Det endte med, at han syntes at Jeg var et pålideligt menneske, og at det var OK at mit gevær var som det var.

Den model har Jeg senere haft held med. At gå ned til betjenten og snak med ham, 'face to face', om det du gerne vil, og hvorfor.

Han spotter øjeblikkeligt om du er skummel eller reel !! ( Det må være en del af Politi-uddannelsen ), så kom kun med rent hjerte <-:

Det skal så lige nævnes, at mit gevær efterfølgende ALDRIG har været benyttet til jagt uden plombe !

Et ændrings PS: Jeg er, hos politiet, altid blevet betjent af 'Våbenkontoret', altså folk der har mindst en anelse forstand på den slags !

Et dobbelt ændrings PPS: Men det kan skyldes, at Jeg har insisteret på at tale med vedkommende betjent, der har med våben at gøre. Det er ikke altid at han gider tale med mig med det samme, men så får Jeg en tid, lissom hos tand-dokteren :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 23. feb 2006, 10:02

NSander skrev:
Er der nogen der har en, umodificeret M1 Garand på jagttegn, [/u][/u]


Ja jeg har også en. Det er bare en Garand m1D jeg købte privat for et par år tilbage.Den er heller ikke plomberet.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 28. feb 2006, 21:51

Mav skrev:NSander skrev:
Er der nogen der har en, umodificeret M1 Garand på jagttegn, [/u][/u]


Ja jeg har også en. Det er bare en Garand m1D jeg købte privat for et par år tilbage.Den er heller ikke plomberet.
Et billede ville være velkomment :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 1. mar 2006, 10:39

Hvad vil du have billeder af specielt.?

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 1. mar 2006, 18:24

Mav skrev:Hvad vil du have billeder af specielt.?
Close-up's af dit dejlige gevær <-:

Det er jo ikke hver dag man ser sådan een i privateje !

Så en D model ligge og flyde på Hærens Kamp Skole's våbenkammer for nogle måneder siden. Den var HELT NY !! og ikke til salg :,.>(/ :,.>(/
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 2. mar 2006, 09:17

OK er på vej...

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 3. mar 2006, 16:54

Her er en til salg i Tyskland: http://www.waffenschumacher.com/shop/bi ... age_01.htm


Bemærk dette billede: http://www.waffenschumacher.com/shop/bi ... ndbr03.JPG


Kan nogen fortælle mig en masse om det?

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 4. mar 2006, 00:00

byf43 skrev:
Kan nogen fortælle mig en masse om det?
Den er produceret hos Breda i Italien, (BMR), specielt til Danmark, (Krone og FKF, Forsvarets Krigsmateriel Forvaltning).
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 4. mar 2006, 10:04

Perfekt! Lige hvad jeg søgte efter. Især forkortelsen kunne jeg ikke huske betydningen af.

Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 17. mar 2006, 10:40
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Skydesmølf » 17. mar 2006, 11:23

byf43 skrev:Her er en til salg i Tyskland: http://www.waffenschumacher.com/shop/bi ... age_01.htm


Bemærk dette billede: http://www.waffenschumacher.com/shop/bi ... ndbr03.JPG


Kan nogen fortælle mig en masse om det?

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 18. mar 2006, 09:17

NSander skrev:sidespørgsmål #2. :) Findes der også en alternativ måde til at have en US karabin på jagttegn, uden at den skal ødelægges på nogen måde, f.eks ved plombering. Jeg ved godt man kan få den registreret til jagt i udlandet, det er bare ikke så sjovt.

på forhånd tak, og undskyld for en lille drejning af tråden.
Efter de gældende regler fastsat af Justitsministeriet, kan der kun gives våbentilladelse til US Carabin til jagt/regulering i Danmark, hvis våbnet er omdannet til et repetérvåben.

Og det skyldes, at rigspolitiets våbentekniske afdeling har vurderet, at en US Carabin ikke kan forsynes med en permanent ordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

Og undskyld mit svar på en lille drejning af tråden.. ;-)

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 18. mar 2006, 11:02

HePe skrev:
NSander skrev:f .
Efter de gældende regler fastsat af Justitsministeriet, kan der kun gives våbentilladelse til US Carabin til jagt/regulering i Danmark, hvis våbnet er omdannet til et repetérvåben.
½ automatisk rifler må KUN anvendes til jagt i udlandet, samt begrænset træning i Danmark (ikke hjortebane) En total fog up regel/lov
men sådan er det bare :,.>(/ :evil: Tro mig, jeg har personlig snakket med chefen hos våben teknisk afdeling I KBH. Den eneste untagelse er ½ auto salonrifler som må bruges til rågeregulering BASTA!!!

Hvis man har en ½ auto konventeret i til repeter, må den indeholde ubegrænset skud, og naturligvis bruges til jagt i DK....LORTELAND :evil:
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Slettet bruger

obs - bandolerer til m1 garandt

Indlæg af Slettet bruger » 20. aug 2006, 17:18

jeg har da et par bandolerer liggende til m1 garandt de er til at komme i besiddelse af for et godt bud eller byt
kan skaffe en hel del af dem kommer der til at være folk i beknep for dem
::;)( :;_() :-;>/

hmedom
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. sep 2012, 21:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af hmedom » 19. sep 2012, 21:46

Danpanik skrev:Kom lige i tanke om, at Jeg skylder en 'beretning' om min egen Garand.



Den ligner dog lidt de andre :)



Med få ord, så:



Ung mand på 18 år, havde en kammie der kom i Livgarden. Var med ham til en 'forældre-dag' på kasernen, ( før den blev omdannet til Hotel ).



Uden at vide nogetsomhelst om, hvad der er godt og skidt, så fattede Jeg straks kærlighed til netop dette gevær, ved ikke hvorfor, ( Var i Hjemmeværnet og havde et GV M/75, så det var ikke kærlighed til gevær hvadsomhelst ), men den var bare 'DEJLIG' !!!



Det var en 'Må have' situation !!, og gennem skytteforeningen gik det ikke !!



Altså; tage Jagttegn !



Købte det første gevær hos Arms Gallery, ( nu Hunters House ), for 2.200 kroner for ca 25 år siden. En Internationel Harvester. Godt slidt og ramte over hele skiven på 100 meter. Et 8 mm bor i en søjleboremaskine og ca 8 mm ned i piben gjorde underværker, nu kunne den skyde !!!



Har senere 'opgraderet' til en Springfield, Dansk overskud, forrige ejer er Hærens Hovedværksted. Ny pibe, ingen slidt gas-cylinder, alt fungerer <-:
Jeg kan kun finde modeller, der ikke kan skyde med rigtig ammunition. Der er ikke helt så meget ved et våben der ikke kan skyde...

Er der forresten nogen der ved om man skal have speciel tilladelse når man har en semi-auto riffel men mere end to skud. Jeg kender kun reglerne om haglgeværer.

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Truffel » 20. sep 2012, 19:48

min garand købte jeg for ca tre år siden har altid gernet ville eje dette våben og fik også en tilbudt for 20 år siden men havde ingen tilladelse øv fandt så mange år efter historisk riffelskytteforening fyn og fik mig indmeldt. her var garanden så allemandseje så bestemte mig for at nu skulle det vøre men der gik fire år inden riflen fandt mig en m1d fra det danske forsvar mærket med den sidste ejer (tror jeg) sgt k.casper 1963 og da prisen var fornuftig kom den med mig hjem. har ikke fortrudt det et øjeblik, var faktisk på skydebanen tirsdag aften med en kammerat. min gamle garand skød næsten ligesågodt som hans nye remington 700 kun to point til forskel.
Vedhæftede filer
gg 035editededitededitededited.jpg
gg 035editededitededitededited.jpg (88.19 KiB) Vist 3105 gange

Besvar