hej
min bestefar lovede mig hans jagtgevær når han ikke selv skulle bruge det mere....
han har selv arvet det og jeg tvivler på det nogensinde har været "lovligt" altså været våbentilladelse på det.
hvordan er det så når man arver sådan noget udstyr
kan jeg tage det med på stationen og få en tilladelse til det eller vil de konfiskere det.
det er det eneste jeg har fra den gamle så vil nødigt have det bliver konfiskeret.
arve jagtgevær
- Schweizertossen
- Gold Member
- Interesser: Historisk riffel skydning WW2
- Geografisk sted: Onsild.st
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Re: arve jagtgevær
Hvis du har et jagttegn er det ikke noget problem, så skal det registreres ligsom alle andre jagt geværer nye som gamle, du kan også have det på en samler tilladelse.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf
Så har du jagttegn kan du sådan set tage den med hjem og sætte den direkte ind i våbenskabet
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf
Så har du jagttegn kan du sådan set tage den med hjem og sætte den direkte ind i våbenskabet
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 2 times
Du skal som udgangspunkt have jagttegn eller skyde flugtskydning, for og eje et haglgevær. Det burde du vide, hvis du havde en af tilladelserne.
Så hvis du dukker op hos politiet med et våben, uden tilladelse, risikere du, og blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse. Desuden kræver haglvåben ikke våbentilladelse.
Så find en i din omgangskreds, med jagttegn, overdrag våbnet til vedkommende. Så lad denne registrere våbnet, og opbevare det, indtil du får taget dit jagttegn.
Hvis din bedstefar ikke har jagttegn, så se afhændet våbnet til en, der har de fornødne tilladelser.
Edit: Slået på stregen. Vedr tilladelser: Jagttegn giver tilladelse til haglgeværer, hvor du skal have en våbentilladelse for og have en riffel.
Så hvis du dukker op hos politiet med et våben, uden tilladelse, risikere du, og blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse. Desuden kræver haglvåben ikke våbentilladelse.
Så find en i din omgangskreds, med jagttegn, overdrag våbnet til vedkommende. Så lad denne registrere våbnet, og opbevare det, indtil du får taget dit jagttegn.
Hvis din bedstefar ikke har jagttegn, så se afhændet våbnet til en, der har de fornødne tilladelser.
Edit: Slået på stregen. Vedr tilladelser: Jagttegn giver tilladelse til haglgeværer, hvor du skal have en våbentilladelse for og have en riffel.
- Nic
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 3 times
jeg har jagttegn.
var bare ikke sikker i fremgangsmåden, for er ikke sikker på min bedstefar har jagttegn.
det har altid hængt på væggen i stuen
troede bare at en uregistreret våben ville blive konfiskeret nåd de ikke kunne finde tidligere ejer i arkivet
var bare ikke sikker i fremgangsmåden, for er ikke sikker på min bedstefar har jagttegn.
det har altid hængt på væggen i stuen
troede bare at en uregistreret våben ville blive konfiskeret nåd de ikke kunne finde tidligere ejer i arkivet

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Nej, det bliver ikke konfiskeret.! Det er muligt de gerne vil se den, men eftersom du kan overtage den på dit jagttegn - så kan de ikke konfiskere den.
Du laver en almindelig registrering af jagtgevær/haglgevær, ganske som hvis du havde købt et nyt/brugt gevær af en jæger/sportsskytte/butik.
I feltet omhandlende "Sælger" skriver du bare "Boet efter xxx xxx", og hvis den rare politimand spørger, så henvis til lovgivningen omhandlende våben - hvor de efterladte har en tidsfrist (4 uger efter dødsdatoen) til at finde en løsning på evt. våben der er dukket op i boet.
Loven er til for at beskytte de efterladte, så en evt afdød som har købt og gemt et våben, det være sig lovligt eller ulovligt - ikke kommer de efterladte til last.!
Du laver en almindelig registrering af jagtgevær/haglgevær, ganske som hvis du havde købt et nyt/brugt gevær af en jæger/sportsskytte/butik.
I feltet omhandlende "Sælger" skriver du bare "Boet efter xxx xxx", og hvis den rare politimand spørger, så henvis til lovgivningen omhandlende våben - hvor de efterladte har en tidsfrist (4 uger efter dødsdatoen) til at finde en løsning på evt. våben der er dukket op i boet.
Loven er til for at beskytte de efterladte, så en evt afdød som har købt og gemt et våben, det være sig lovligt eller ulovligt - ikke kommer de efterladte til last.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Nic
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 3 times
jo bedstefar er død det er mange år siden, men har ikke fået lov til at få våbnet før jagttegn var i hus.Så vidt jeg kan forstå er bedstefar ikke død...
så det har hængt på sin plads hos bedstemor
kan forestille mig det bliver et problem at overholde de 4 ugerHappyNanoq skrev:I feltet omhandlende "Sælger" skriver du bare "Boet efter xxx xxx", og hvis den rare politimand spørger, så henvis til lovgivningen omhandlende våben - hvor de efterladte har en tidsfrist (4 uger efter dødsdatoen) til at finde en løsning på evt. våben der er dukket op i boet.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Skriv "Boet efter min Bedstefar" og der er ikke noget problem.
Den helt sikre (men uærlige) metode er at finde en bekendt der har haft jagttegn længe.
Hvis han har haft våbnet stående fra før 10. februar 2000, kan det helt lovligt være uregistreret.
( se Emne: Registrering af haglvåben )
Du kan så bare skrive: Gave fra XXX.
og den sag er lukket.
(Reelt er der næppe noget problem i nogen af metoderne, men jeg synes det er trist at uærlighed er den sikreste metode)
Den helt sikre (men uærlige) metode er at finde en bekendt der har haft jagttegn længe.
Hvis han har haft våbnet stående fra før 10. februar 2000, kan det helt lovligt være uregistreret.
( se Emne: Registrering af haglvåben )
Du kan så bare skrive: Gave fra XXX.
og den sag er lukket.
(Reelt er der næppe noget problem i nogen af metoderne, men jeg synes det er trist at uærlighed er den sikreste metode)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."