Genladning og politiets adkomst til husundersøgelse. Afgjort

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: Genladning og politiets adkomst til husundersøgelse

Indlæg af Leadbyte » 20. okt 2009, 13:58

Yup, Vi står bag dig!

Langt.... langt bag dig. :getout:

Leadbyte.
(og iøvrigt mener jeg at det er godt, der er nogen der tør tage slagsmålet)
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. okt 2009, 15:11

God og sober klage, LasseScout!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 1. nov 2009, 21:55

Nå, Fyns Politi ville gerne komme Rigspolitiet i forkøbet. Nu har jeg modtaget genladningstilladelsen uden hjemmebesøg. Det var det vigtigste, så kan jeg komme i gang med at rulle patroner.

Men den jurist som skriver brevet til mig fastholder formuleringen i tilladelsen " Politiet har til enhver tid og uden retskendelse adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejdslokaler".

Den har de brugt længe, det står også på min gamle tilladelse fra 1991. Den har ganske rigtigt formel hjemmel i eksplosivstofbekendtgørelsen, som jeg betvivler lovligheden af. Juristen er dog ikke mere sikker i sin sag, end at han har sendt den del af afgørelsen videre til Rigspolitiet til granskning, og det er helt i orden, jeg forlanger jo ikke af de enkelte våbenkontorer, at de skal tage stilling til lovligheden af den lovgivning de udstyres med, men RP burde kunne indse at jeg har ret. Så mon ikke den del af tilladelsen ændres snart ? De har jo dog kun lovhjemmel til at kontrollere krudtoplaget når det kommer til stykket.
Senest rettet af Lassescout 2. nov 2009, 08:48, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times

Indlæg af Mausertossen » 1. nov 2009, 22:06

Det ville ikke undre mig at de kan få hjemmel til at se arbejdslokalet bare ved en administrativ afgørelse, idet det faktisk er specificeret på vejledningen til ansøgningen hvordan det skal se ud. (man kan selføli diskutere om det skal laves så man uden brandrisiko kan fremstille 10000 patroner i timen i lokalet)
Udstyret? -Det kan de godt glemme, den holder ikke i hverken by- eller landsret.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Indlæg af Redakula » 27. jan 2010, 18:08

Marius skrev: Politiet kan alene inspicere at 'obvaringsstedet' (som specifikt ikke må være 'laderummet'). På denne baggrund virker det ejendommeligt, at de ønsker at godkende et 'laderum' før en tilladelse gives.
Hvor står der en regel mht. at opbevaringsstedet ikke må være samme rum som genopladningsrummet?

Jeg har lige fået min tilladelse (afleverede mandag og havde den i dag med posten!!! Stor ros til Nordjyllands politi!) og der står:
6. Politiet har til enhver tid, uden retskendelse, adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejdslokaler.
Her er det vel egentligt kun krudtoplag der har hold i lovgivning?
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 27. jan 2010, 23:31

Redakula skrev:Jeg har lige fået min tilladelse (afleverede mandag og havde den i dag med posten!!! Stor ros til Nordjyllands politi!) og der står:
6. Politiet har til enhver tid, uden retskendelse, adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejdslokaler.
Her er det vel egentligt kun krudtoplag der har hold i lovgivning?
JA. Jf. våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 3.. Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. feb 2011, 14:00

Nu har Rigspolitiet afgjort klagen ( efter 15 måneders behandlingstid).

RP gav mig medhold i, at politiet kun har ret til at se krudtoplaget, ikke udstyr og lokaler. Jeg har så desværre erfaret på et søsterforum, at det har medført, at politiet indtil videre ikke kan udstede nye, eller forny gamle tilladelser.

Det er jo surt, at det skal gå ud over mange mennesker, at politiet må give sig, men det er ude af mine hænder. Jeg forstår overhovedet ikke systemet med fortrykte blanketter i 2011.

Man har for længst lavet overstregninger og rettelsesblad. Skal man nu have endnu et rettelsesblad, eller kan de lave et nyt rettelsesblad ? Eller går de mon hele vejen og laver en autotekst til Word, som det enkelte våbenkontor bare kan brevflette med ansøgerens navn og adresse ???
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Genladning og politiets adkomst til husundersøgelse. Afg

Indlæg af Marius » 7. feb 2011, 14:36

Tak for indsatsen! :smile:
Det er til alles bedste at lovgivningen følges, også myndighederne.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 10 times

Indlæg af LAU » 7. feb 2011, 15:26

Dette er jo selve definitionen af smukt arbejde :cry:
:nutkick: Men Fyns politi fortjener dælme et løgspark af dimensioner.

Hvornår pokker er det blevet politiets job at hitte på egne regler og love? Det er dybt problematisk at det kan lade sig gøre.
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 7. feb 2011, 15:29

LAU skrev: Hvornår pokker er det blevet politiets job at hitte på egne regler og love? Det er dybt problematisk at det kan lade sig gøre.
Velkommen til dagens Danmark. Det er desværre ikke det eneste eksempel vi har set her på NVF. :???:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Bass
Newbie
Newbie
Interesser: Pistolskydning og genladning

Indlæg af Bass » 7. feb 2011, 16:23

SÅDAN...... jeg vil bare rose din gode måde at håndter sagen på, og efter min mening er der gået en god jurist tabt i dig (hvis du altså ikke er det) :razz:
Viljen giver evnen til at kunne.....

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 7. feb 2011, 18:23

LAU skrev:Dette er jo selve definitionen af smukt arbejde :cry:
:nutkick: Men Fyns politi fortjener dælme et løgspark af dimensioner.

Hvornår pokker er det blevet politiets job at hitte på egne regler og love? Det er dybt problematisk at det kan lade sig gøre.
det er nok et levn fra HARRYs tid! men spændt på hvordan de næste ansøgninger behandles?
MVH søren

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Zoli » 7. feb 2011, 20:01

LQS skrev:det er nok et levn fra HARRYs tid! men spændt på hvordan de næste ansøgninger behandles?
Det bliver de slet ikke, Rigspolitiet er tilsyneladende gået i tænketank, og ind til de dukker op, udstedes der ikke nye tilladelser og de gamle fornyes ikke :evil:

Det er jeg desværre fanget i. Min tilladelse udøber om 14 dage, og for at citere det lokale våbenkontor :
Det er naivt at tro RP vil have noget færdigt til den dato !
Jeg må dog opbevare de grejer jeg har, men kan ikke købe nyt :cry:
Så der skal kigges dybt i krystalkuglen, og shoppes det der mangler til de næste par måneder.
Mvh

Zoli

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 7. feb 2011, 20:39

HVIS... det kan være nogen trøst, så er du ikke den eneste der fanget i det spil.
men på et eller andet tidspunkt bliver de vel klar igen. det er vel sådan set deres arbejde?
MVH søren

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 7. feb 2011, 21:04

Zoli skrev:
LQS skrev:det er nok et levn fra HARRYs tid! men spændt på hvordan de næste ansøgninger behandles?
Det bliver de slet ikke, Rigspolitiet er tilsyneladende gået i tænketank, og ind til de dukker op, udstedes der ikke nye tilladelser og de gamle fornyes ikke :evil:

Det er jeg desværre fanget i. Min tilladelse udøber om 14 dage, og for at citere det lokale våbenkontor :
Det er naivt at tro RP vil have noget færdigt til den dato !
Jeg må dog opbevare de grejer jeg har, men kan ikke købe nyt :cry:
Så der skal kigges dybt i krystalkuglen, og shoppes det der mangler til de næste par måneder.
Kan man ikke aflevere en ansøgning om fornyelse og så lade videre i mellemtiden ?
Jeg mener hvis deres sagsbehandling forsinker udstedelsen er det vel ikke dit problem såfremt du kan dokumentere at den er afleveret ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Gabi
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 3 times

Indlæg af Gabi » 7. feb 2011, 21:12

Jeg kan sådan set ikke se hvad de vil bruge det med at se lade rummet til ?
Jeg lader kun når det ordentlig vejr, og så sidder jeg på terrassen eller på plænen i skyggen under træet.
Det kan de jo sådan set se uden, at skulle stige ud af bilen, så kan de jo også besigtige selv om jeg ikke skulle være hjemme.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. feb 2011, 13:24

Lassescout skrev:Nu har Rigspolitiet afgjort klagen ( efter 15 måneders behandlingstid).

RP gav mig medhold i, at politiet kun har ret til at se krudtoplaget, ikke udstyr og lokaler. Jeg har så desværre erfaret på et søsterforum, at det har medført, at politiet indtil videre ikke kan udstede nye, eller forny gamle tilladelser.

Det er jo surt, at det skal gå ud over mange mennesker, at politiet må give sig, men det er ude af mine hænder.
Worst case, så venter de måske til juni 2012, hvor det er planlagt at indføre en revision af "Lov om våben og eksplosivstoffer", som giver hjemmel til at kontrollere udstyr og lokaler:
Forslag til Lov om ændring af våbenloven og lov om krigsmateriel skrev:I § 3, stk. 3, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
"4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse
til genopladning af ammunition."

Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... 2146002245
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. feb 2011, 20:31

De kan ikke vente til 2012 med at gøre noget. Der er jo mange som har krudt, fænghætter m.m.stående, og skal have tilladelsen fornyet. Det er ikke deres skyld, at politiet ikke kan finde ud af Word.

Men det generer ikke mig at de udvider hjemlen. De har fastholdt, at tilsynet først kan gennemføres når man har fået tilladelse, så de kan ikke sylte sagen med henvisning til, at de ikke har tid til at komme. Når først de har udstedt tilladelsen, kan de jo komme eller blive væk, som de nu synes, det må de selv om.

Men når nu de har fat i den paragraf, forsår jeg egentlig ikke, at de ikke går hele vejen. Jeg tror såmænd godt de kunne få flertal for at give politiet lov til at kontrollere våbenopbevaringen hos alle der har våben på tilladelse eller registrering. Men det har de trods alt ikke lagt op til.
Hilsen Lasse.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af K.M. » 9. feb 2011, 22:27

Jeg håber da ikke at de finder på at give tilladelse til at de kan komme på besøg i tide og utide, bare fordi at man har jagttegn/våbentilladelser. Med genladning er det lidt noget andet - man har "løst" krudt (ja, I ved hvad jeg mener...) som lige er nummeret farligere end færdige patroner, og ja for min skyld må de da også gerne få ret til at kontrollere at genladningsprocessen foregår efter ordentlige forhold.
Men at give lov til at komme på besøg bare fordi man tilfældigvis har en våbentilladelse eller jagttegn, det finder jeg sgu ikke nødvendigt.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 9. feb 2011, 22:39

K.M. skrev:Jeg håber da ikke at de finder på at give tilladelse til at de kan komme på besøg i tide og utide, bare fordi at man har jagttegn/våbentilladelser. Med genladning er det lidt noget andet - man har "løst" krudt (ja, I ved hvad jeg mener...) som lige er nummeret farligere end færdige patroner, og ja for min skyld må de da også gerne få ret til at kontrollere at genladningsprocessen foregår efter ordentlige forhold.
Men at give lov til at komme på besøg bare fordi man tilfældigvis har en våbentilladelse eller jagttegn, det finder jeg sgu ikke nødvendigt.
Røgsvagt krudt er ikke så farligt igen. det er opbevarings formen i et lukket stålskab der forvandler det fra almindeligt godt brændbart til en eksplosiv.
Målt på hvor farligt det er er ½l sprit eller benzin langt farligere end 2kg røgsvagt opbevaret som under de gamle regler med krudt i en stiftet trækasse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af K.M. » 12. feb 2011, 12:43

Helt enig, men det er i en højere fareklasse end færdig ammunition, og jeg går ud fra at det er det, der gør at de vil have lidt hånd i hanke med det. Når det ikke er lukket inde, brænder det jo bare :-)
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Zoli » 20. feb 2011, 10:43

Så er der modtaget en ny genladetilladelse :eek:
Der er gået et par uger med konstant opfølgning på det lokale våbenkontor, samt en del snak med en konsulent hos Jægerforbundet. Han har også kontaktet politiet.

Stykket med kalibre er faldet bort, til gengæld er der nu 2 sider med diverse betingelser for genladetilladelsen.
Der er en del referencer til bygningsreglementet, som jeg ikke forstår, da alle bygninger i DK i forvejen skal følge reglementet.
Til gengæld er der diverse henvisninger til eksplosivstof regler, el-regler i sprængstof rum (uden afstande) mm. som muligvis kan give lidt udfordringer.
Jeg sender en kopi til forbundet, så må de kontrollere lovligheden af kravene :blink:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 20. feb 2011, 11:33

Zoli skrev:Så er der modtaget en ny genladetilladelse :eek:
Der er gået et par uger med konstant opfølgning på det lokale våbenkontor, samt en del snak med en konsulent hos Jægerforbundet. Han har også kontaktet politiet.

Stykket med kalibre er faldet bort, til gengæld er der nu 2 sider med diverse betingelser for genladetilladelsen.
Der er en del referencer til bygningsreglementet, som jeg ikke forstår, da alle bygninger i DK i forvejen skal følge reglementet.
Til gengæld er der diverse henvisninger til eksplosivstof regler, el-regler i sprængstof rum (uden afstande) mm. som muligvis kan give lidt udfordringer.
Jeg sender en kopi til forbundet, så må de kontrollere lovligheden af kravene :blink:
Fedt nok! Kan du lokkes til at scanne vejledningen ind og poste den her?

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times

Indlæg af Mausertossen » 20. feb 2011, 21:36

"Sprængstof-rum"... Hvem er den idiot politiet bruger som konsulent til de regler...?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden

Genopladningstilladelse fra Københavns Vestegns Politi

Indlæg af HePe » 22. feb 2011, 07:30

Mausertossen skrev:"Sprængstof-rum"... Hvem er den idiot politiet bruger som konsulent til de regler...?
I tilladelsen er anført som vilkår/betingelse, at den elektriske installation (i arbejdsrummet) skal udføres efter Stærkstrømsbekendtgørelsens bestemmelser om sprængstofrum (!).

Desværre er der tale om en uautoriseret og hjemmelavet genopladningstilladelse (udfærdiget af det lokale politi på politiets almindelige brevpapir), og dermed opfylder tilladelsen ikke justitsministeriets bestemmelse om, at genopladningstilladelse (skal) gives på en særlig blanket, der er godkendt af justitsministeren (jf. våbencirkulærets § 10, stk. 2, 1. punktum).

Interessant er også, at tilladelsen er på 2 sider. For ét af vilkårene for tilladelsen er, at der ved hvert indkøb skal ske afstempling på tilladelsens side 3 med angivelse af forhandler, købsdato og kvantum.

Endvidere henvises to gange i tilladelsen til en vejledning om de gældende regler i eksplosivstofbekendtgørelsen på politiets hjemmeside http://www.politi.dk

Er der nogen her, der mon kan finde den vejledning på politi.dk ?

Besvar