Generation 3 natkikkert

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
artem
Newbie
Newbie
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Aalborg

Generation 3 natkikkert

Indlæg af artem » 30. aug 2010, 10:39

Har arvet en generation 3 natkikkert som kan monteres på et gevær. (har været brugt på hjemmeværnsgevær M95)
Jeg har dog ikke noget at bruge den til, og vil derfor sælge den.
Men når jeg læser om nightvision, skriver de at generation 3 kun må sælges til militær og politi?
Er også lidt i tvivl om den reelt kræver en tilladelse, når den kan monteres på et gevær, selv om den ikke har noget sigtekorn?

Kort fortalt er spørgsmålet om jeg må sælge den til hvem som helst? eller hvad tilladelse jeg skal sikre mig at personen har?

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Generation 3 natkikkert

Indlæg af Kelle » 30. aug 2010, 13:16

Gen 3 natsigte til M95!!!!! Hmmmm lyder lidt som hælervare, men kan selvfølgelig tage fejl. Kan du poste et billede af den.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

artem
Newbie
Newbie

Indlæg af artem » 30. aug 2010, 13:30

Har kvittering på den i min brors navn.

Men det var nu ikke lige spørgsmålet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. aug 2010, 14:17

Nu går vi bare ud fra, at du selvfølgelig har erhvervet den på lovlig vis.

Så er reglen om den måske her:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler,
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) ...5)6)7)8) 9)...
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Når jeg skriver måske, er det fordi du siger, at den ikke har noget sigtemiddel ? Men den er dog konstrueret til at montere på et skydevåben ?? Jeg ved, at man kan købe Aimpoint sigtemidler som kan stilles så lavt i lysstyrke på pletten, at den ikke kan ses med det blotte øje, men netop i kombination med en lysforstærkningsenhed bliver til et natsigte.

Så er det mit gæt, at man faktisk ikke behøver en tilladelse til lysforstærkeren i sig selv, men hvis man har den sammen med et sigtemiddel der kan indstilles til det, så er "pakken" tilladelsespligtig. Jeg kunne godt forestille mig, at din lysforstærkningsdims kunne monteres lovligt på en jagtriffel ved siden af sigtekikkerten. Så kunne man få et godt kig på vildsvinet og sikre sig, at det ikke er en so eller en travhest, før man læner hovedet tilbage til sigtekikkerten og skyder på normal vis.

Nu siger jeg udtrykkeligt mit gæt, for mig bekendt er der ingen retspraksis på området. Så det kan meget vel tænkes, at en dommer i givet fald vil komme til et andet resultat end mig.

Ihvertfald har jeg selv på et tidspunkt købt en Gen. 1 lysforstærker som ikke kan monteres på et skydevåben. Den er ikke tilladelsespligtig, men det er også nærmest et stykke legetøj.

Mig bekendt er der ingen danske regler for, hvilken generation lysforstærkningsenhed civile må eje. Det er muligt producenten kun vil sælge til politi eller militær, men så må der jo være en forhandler et sted der har blæst på producentens bestemmelser.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lyhne » 30. aug 2010, 15:17

Lassescout skrev: Så er det mit gæt, at man faktisk ikke behøver en tilladelse til lysforstærkeren i sig selv, men hvis man har den sammen med et sigtemiddel der kan indstilles til det, så er "pakken" tilladelsespligtig. Jeg kunne godt forestille mig, at din lysforstærkningsdims kunne monteres lovligt på en jagtriffel ved siden af sigtekikkerten. Så kunne man få et godt kig på vildsvinet og sikre sig, at det ikke er en so eller en travhest, før man læner hovedet tilbage til sigtekikkerten og skyder på normal vis.
.
Ideen er meget god i teorien, men hvis du har prøvet at bruge lysforstærknings kikkert ved du også at man mister nattesynet når man kigger gennem den, og derfor formentligt ikke ville kunne se vildsvinet i kikkert sigtet bagefter.

Så medmindre man kunne montere lysforstærknings kikkert så man bruger f.eks. venstre øje til denne og højre til kikkert sigte, men denne opstilling ville jeg gerne se :shock:

Da jeg var i grøn spættet tøj brugte vi altid lysforstærkning på venstre øje, lige netop for stadig at kunne sigte med det højre - medmindre man var en af de heldige der fik hjelm monteret lysforstærkning og aimpoint på gevær.
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af ARD » 30. aug 2010, 16:48

Rodes hardball foretningen har natkikkerter med sigtekorn der kan monteres på skydevåben og de postår hårdnakket at de er lovlige at sælge og eje...(godt nok kun gen 1 og 2)

Når du nu har en kvittering på den hvad blev den så købt for i sin tid?

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Been thanked: 1 time

Indlæg af Riddersholm » 30. aug 2010, 16:55

ARD skrev:Rodes hardball foretningen har natkikkerter med sigtekorn der kan monteres på skydevåben og de postår hårdnakket at de er lovlige at sælge og eje...(godt nok kun gen 1 og 2)

Det er de også.

De må bare ikke monteres på et skydevåben uden særlig tilladelse fra polititet.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 30. aug 2010, 17:06

Er hardball geværer også skydevåben? Skal man have tilladelse til at montere dem på legetøjsgeværet eller på paintball markør?

artem
Newbie
Newbie

Indlæg af artem » 30. aug 2010, 17:15

ARD skrev:Rodes hardball foretningen har natkikkerter med sigtekorn der kan monteres på skydevåben og de postår hårdnakket at de er lovlige at sælge og eje...(godt nok kun gen 1 og 2)

Det er en Newcon Optik NVD-NVS 14-3 som blev købt for 38.200 kr i november 2005

Da i heller ikke rigtig kunne give et svar her på stedet, har jeg kontaktet min brors ven i politiet som vil undersøge det for mig.

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Riddersholm » 30. aug 2010, 17:56

ARD skrev:Er hardball geværer også skydevåben? Skal man have tilladelse til at montere dem på legetøjsgeværet eller på paintball markør?
Ikke så vidt jeg ved.

Men det med nat kikkert er ikke noget nyt mener det var Korsholm der kørte tilbud på nat sigte middel med det hele og det på monteret, de påstod også at det var lovligt.

Men jeg ved af faktum at en bøssemager IKKE må montere en UDEN at havde set tilladelsen
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ARD » 30. aug 2010, 18:54

Hej

Jeg går ud fra at det er dig der har sat den her ... http://www.dba.dk/kikkert-nc-newcon-optik/id-68151790/

Jeg tvivler på at jeg kan få overbevist konen om nødvendigheden af sådan en krabat....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. aug 2010, 18:57

Lyhne skrev:
Lassescout skrev: Så er det mit gæt, at man faktisk ikke behøver en tilladelse til lysforstærkeren i sig selv, men hvis man har den sammen med et sigtemiddel der kan indstilles til det, så er "pakken" tilladelsespligtig. Jeg kunne godt forestille mig, at din lysforstærkningsdims kunne monteres lovligt på en jagtriffel ved siden af sigtekikkerten. Så kunne man få et godt kig på vildsvinet og sikre sig, at det ikke er en so eller en travhest, før man læner hovedet tilbage til sigtekikkerten og skyder på normal vis.
.
Ideen er meget god i teorien, men hvis du har prøvet at bruge lysforstærknings kikkert ved du også at man mister nattesynet når man kigger gennem den, og derfor formentligt ikke ville kunne se vildsvinet i kikkert sigtet bagefter.

Så medmindre man kunne montere lysforstærknings kikkert så man bruger f.eks. venstre øje til denne og højre til kikkert sigte, men denne opstilling ville jeg gerne se :shock:

Da jeg var i grøn spættet tøj brugte vi altid lysforstærkning på venstre øje, lige netop for stadig at kunne sigte med det højre - medmindre man var en af de heldige der fik hjelm monteret lysforstærkning og aimpoint på gevær.
Øhhhh What ???? Når man undersøger om en der har slået hovedet skulle have en hjerneskade eller ej, så lyser man i det ene øje, og checker pupilrefleksen på det andet. Hvis overkrydsningen på undersiden af hjernen fungerer, så trækker pupillen i begge øjne sig sammen samtidig. Altså: et mistet nattesyn på et øje er lig med et mistet nattesyn på begge øjne.
Rodes hardball foretningen har natkikkerter med sigtekorn der kan monteres på skydevåben og de postår hårdnakket at de er lovlige at sælge og eje...(godt nok kun gen 1 og 2
Det er flintrende ligegyldigt om du skruer det på et legetøjsgevær eller ej. Hvis det er konstrueret til at montere på et skydevåben skal du have tilladelse til det. Og hvis det kan skrues på et legetøjsgevær kan det også skrues på et skydevåben.
Senest rettet af Lassescout 30. aug 2010, 19:02, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 30. aug 2010, 18:59

ARD skrev:Hej

Jeg går ud fra at det er dig der har sat den her ... http://www.dba.dk/kikkert-nc-newcon-optik/id-68151790/

Jeg tvivler på at jeg kan få overbevist konen om nødvendigheden af sådan en krabat....
hvis det er kan jeg kun kraftig anbefale at når man handler gennem den dba man ikke har helt åben kontakt info
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Riddersholm » 30. aug 2010, 19:10

Jeg er oplyst om at den ikke er ulovlig at eje men kun ulovlig at anvende her hjemme, lidt ligesom halv automat rifler med mere end 2 skud.

Eller en 300HKs motor før den er monteret

Men nåh ja jeg kan jo være fejl oplyst

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 30. aug 2010, 19:28

Hvis kikkerten ikke har et sigtekors har jeg svært ved at se at den skulle kunne klassificeres som et sigtemiddel.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 30. aug 2010, 19:48

Topcat skrev:Hvis kikkerten ikke har et sigtekors har jeg svært ved at se at den skulle kunne klassificeres som et sigtemiddel.
Er det ikke hvis en kikkert er lavet til montering på en riffel, at den blir gal?
Uden egentlig at kunne finde tråden, mener jeg det blev slået fast tidligere på året.

En laserpointer er jo heller ikke ulovlig - Men det øjeblik den sidder på en weaver skinne, er det skidt.
Dixi !

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. aug 2010, 19:53

Lassescout skrev:Øhhhh What ???? Når man undersøger om en der har slået hovedet skulle have en hjerneskade eller ej, så lyser man i det ene øje, og checker pupilrefleksen på det andet. Hvis overkrydsningen på undersiden af hjernen fungerer, så trækker pupillen i begge øjne sig sammen samtidig. Altså: et mistet nattesyn på et øje er lig med et mistet nattesyn på begge øjne.
Ikke at det skal tillægges nogen videnskabelig værdi, men Mythbusters testede dette og komfrem til det modsatte.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. aug 2010, 20:00

Der er flere natsigter, der er beregnet til at montere foran en kikkert, så man kan konvertere fra dag til natsigte.

Man kan til Newcon NVS14 bl.a. få en NVS Coupler
http://www.newcon-optik.com/nvs14.html

Billede
Der gør at den kan sætter sammen med f.eks. en riffelkikkert eller en laser afstandsmåler.

Jeg gætter på at din er født med et NWS W mount

Billede

eller QR Mount

Billede

så den kan monteres på en Weaver/Picatinny skinne.
uden denne Montage er det "bare" et Night Vision Monocular, og skal kunne sælges/besiddes frit. :yo:

Men MED denne montage MONTERET, bliver det en tilladelseskrævende del... :shame:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. aug 2010, 20:06

Her: http://www.mans-toys.com/NightVisionOpt ... II3-9x40mm

Er der et eksempel på et day-night kit.

Billede

Og lovens ORD er "konstrueret til montering på skydevåben"

Så med Weaver/Picatinny montage, der er den tilladelseskrævende. Der står intet om at den SKAL have eget indbygget sigte.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Jacobask
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt

Indlæg af Jacobask » 30. aug 2010, 20:13

Riddersholm skrev:Jeg er oplyst om at den ikke er ulovlig at eje men kun ulovlig at anvende her hjemme, lidt ligesom halv automat rifler med mere end 2 skud.
Det er vidst igen en af de tilfælde hvor man for forskellige svar alt efter hvem man spørger....

Der er nogle stykker i softgun miljøet der har brændt fingrene ret kraftigt med netop de antagelser (og jo softguns går ind under "fjedervåben" i våbenloven). De fik straf for væsentligt mindre - import af laser-sigter til montering på en softgun. Disse sigter ville ALDRIG kunne holde til belastningen på et rigtigt våben, men det var uden indvirken på straf!

Mvh
Jacob

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 30. aug 2010, 20:33

Jacobask skrev:
Riddersholm skrev:Jeg er oplyst om at den ikke er ulovlig at eje men kun ulovlig at anvende her hjemme, lidt ligesom halv automat rifler med mere end 2 skud.
Det er vidst igen en af de tilfælde hvor man for forskellige svar alt efter hvem man spørger....

Der er nogle stykker i softgun miljøet der har brændt fingrene ret kraftigt med netop de antagelser (og jo softguns går ind under "fjedervåben" i våbenloven). De fik straf for væsentligt mindre - import af laser-sigter til montering på en softgun. Disse sigter ville ALDRIG kunne holde til belastningen på et rigtigt våben, men det var uden indvirken på straf!

Mvh
Jacob
hvad med laser til luftgevær. for mon ikke den kan holde for læser tit at fjeder luftgevær er super go til at aflive kikkert
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 31. aug 2010, 09:50

"luftgeværer er skydevåben"

De er ikke tilladelseskrævende, og man må gerne lave dem selv..... men det er netop skrevet specifikt i våbenloven at man må.
Slagtepistoler har også en specifik undtagelse.
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
For en gangs skyld er formuleringen i loven nogenlunde tydelig. Det er ikke spørgsmålet om "man gør det", men alene om dimsen er konstrueret til at kunne det.

Jeg er så enig i at det kan være et problem om en "forsats" til et sigtemiddel er "inde eller ude".
(Men ikke i tvivl om, at det øjeblik den er monteret, så er man "ude")

Man kan altid finde gråzoner:

Riffel med kikkert.... OK
Almindeligt kamera.... OK
Adapterring så kameraet kan sættes på kikkerten.... OK (tage billeder gennem kikkerten. Fedt, så længe man ikke fotograferer "kendte og kongelige")
Sony handycam... OK (Fedt, den passer også..... Film af det vi skyder! :eek: )
Sluk lyset, vip kontakten over på "Nightshot"..... og ryk frem til fængsel.

På nogle punkter er teknologien løbet fra lovgivningen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lyhne » 31. aug 2010, 15:24

Lycon skrev:
Lassescout skrev:Øhhhh What ???? Når man undersøger om en der har slået hovedet skulle have en hjerneskade eller ej, så lyser man i det ene øje, og checker pupilrefleksen på det andet. Hvis overkrydsningen på undersiden af hjernen fungerer, så trækker pupillen i begge øjne sig sammen samtidig. Altså: et mistet nattesyn på et øje er lig med et mistet nattesyn på begge øjne.
Ikke at det skal tillægges nogen videnskabelig værdi, men Mythbusters testede dette og komfrem til det modsatte.
Min erfaring var at man kun mistede nattesynet på det øje man holdt den lysforstærkende kikkert op til, udover at miste nattesynet fik man også den sjove sideeffekt at det grønne lys fra kikkerten at når man ikke kiggede gennem kikkerten, så var alting i orange til lilla nuancer :freak:

Det andet øje blev ikke påvirket (meget lidt i hvertfald)
Sportsskytteklubben Mildot

MoDeUs
Newbie
Newbie
Interesser: Baneskydning og våben generalt

Indlæg af MoDeUs » 1. sep 2010, 19:04

Man må ikke kunne våben montere dem i DK, heller ikke på softguns/hardball skydere (Som er et våben, da de er omfattet af våbenloven).

Dog kan man hvis man har en rigtigt rigtigt god grund få en tilladelse.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Yamamoto » 1. sep 2010, 23:01

Lyhne skrev:
Lycon skrev:
Min erfaring var at man kun mistede nattesynet på det øje man holdt den lysforstærkende kikkert op til, udover at miste nattesynet fik man også den sjove sideeffekt at det grønne lys fra kikkerten at når man ikke kiggede gennem kikkerten, så var alting i orange til lilla nuancer :freak:

Det andet øje blev ikke påvirket (meget lidt i hvertfald)
Der er to sider til nattesyn, stavenes følsomhed og pupillens åbning. Pupillerne følges stort set ad på begge øjne, men stavenes lysfølsomhed afhænger at mængden af lys de har modtaget fornyligt. Pupillen er ikke mange sekunder om at åbne sig i tiltagende mørke, men stavene bruger 10+ minutter på at opnå maksimal lysfølsomhed.

De forvrængede farver skyldes øjets automatiske hvidbalance. Vi er nogen der stadig kan huske de gamle monokrome grønne edb-skærme, verden kunne se lidt sjov ud når man havde stirret på dem for længe uden at kigge væk.

Besvar