Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af BUMUS » 8. jan 2010, 00:21

Jeg har lige fået en noget speciel skriftlig henvendelse fra politiet idag, vedrørende min snart 1 år gamle ansøgning, om tilladelse til samling af ladte patroner - andre her, der også har fået en tilsvarende, om at Tøjhusmuseet skal have adgang til ens private samling, vuderer den og med mulighed for køb? :shock:

Dan

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af HePe » 8. jan 2010, 00:42

BUMUS skrev:Jeg har lige fået en noget speciel skriftlig henvendelse fra politiet idag, vedrørende min snart 1 år gamle ansøgning, om tilladelse til samling af ladte patroner - andre her, der også har fået en tilsvarende, om at Tøjhusmuseet skal have adgang til ens private samling, vuderer den og med mulighed for køb? :shock:
Har aldrig hørt noget lignende. Nu rabler det vist totalt for politiet.. :blink:

Har du mulighed for at oploade en kopi af skrivelsen, efter at du har anonymiseret den?

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Froe » 8. jan 2010, 00:53

A' hva for en fisk ?
Der har vist været for stærk essens i romsneglene på våbenkontoret den dag - Eller måske efterveer af en sen julefrokost?

Forestil jer det blev standard praksis for alle samlere i danmark. Så ville en del filatelister vist side med koldsved på overlæben når Post & Telegraf museet liiige vil forbi og vurdere "pensionsopsparingen" - Med køb for øje :shock:

Det er så langt ude, at det slet ikke kan tages seriøst. Medmindre nedkastet ammo fra 40'erne er blevet danefæ.
Dixi !

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mausertossen » 8. jan 2010, 07:20

Der er noget helt galt her. Den henvendelse er helt i skoven. Hvad ville de gøre hvis man har våbentilladelse til de kalibre man har liggende? Der står intet om i våbenlovens mange cirkulærer og bekendtgørelser at man skal lade inspicere eller aflevere ellers lovlig ammunition.
Mit råd: Tag en kopi af brevet og send en forespørgsel til Justitsministeriet med kopi til Rigspolitiets juridiske afdeling. Før der foreligger et svar fra JM skal Du ikke foretage Dig noget som helst hvis Thm henvender sig til Dig. Hvis Thm alligevel skriver (ret usandsynligt) sender Du en kopi til JM (med kopi til RPol, juridisk afd.) Og spørger (igen) hvad der er tale om her.
Forresten har Thm ingen penge og slet ikke til indkøb af private samlinger. De skærer ned på bemanding og forskningen er gået fuldstændigt i stå.
-Jeg bliver helt nervøs ved min egen ansøgning, som dog kun er to måneder gammel. :shock:
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Exterminator » 8. jan 2010, 11:57

Hvis THm ingen penge har, ville jeg gerne købe lidt af Deres samling :giggle:




Hvis THm skulle have lov til at købe den patronsamling - hvem skal så afgøre prisen ?
THm ?
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af BUMUS » 8. jan 2010, 17:44

Teksten:

"Ansøgning om samlertilladelse til ladte patroner.

Din ansøgning om tilladelse til samling af ladte patroner, har været til høring hos Rigspolitiet.

Efter § 14 i Justitsministeriets cirkulære nr. 8 af 26. januar 2000 om våben og ammunition mv, kan tilla-
delser til etablering af samlinger af ladte patroner kun gives i særlige tilfælde, og kun når samlingen om-
fatter patroner mv. af særlig historisk eller teknisk interesse, eller til undervisningsbrug.

I 2001 tilkendegav Justitsministeriet, at der foregik principielle overvejelser i relation til våben-cirkulærets § 14 vedr en eventuel lempelse af bestemmelsen. Justitsministeriet oplyste imidlertid overfor Rigspolitiet i august 2007, at der ikke sker ændringer i våbencirkulærets § 14.

Rigspolitiet har den 22. december 2009, under henvisning til den hengåede tid, anmodet Midt- og Vestjyllands Politi om at rette henvendelse til de personer der siden 2001 har søgt om en samler-tilladelse til ladte patroner, med anmodning om at indhente følgende oplysninger:

• Hvorvidt den konkrete ansøgning stadig er aktuel.

• Er der tale om en samling til undervisningsbrug eller en samling af historisk eller teknisk interesse.

• En komplet fortegnelse over de patroner, der er omfattet af den enkelte ansøgning.

(Skema til udfyldelse vedlagt).

Rigspolitiet har anmodet Tøjhusmuseet om en udtalelse vedr. hver enkelt samling. Til brug for denne udtalelse, anmodes du om at give samtykke til, at Tøjhusmuseet må kontakte dig vedr. nærmere undersøgelse af din samling (samtykkeerklæring vedlagt).

Fortegnelse over patroner samt samtykkeerklæringen bedes, inden 4. februar 2010, returneret til:

Midt- og Vestjyllandspoliti



Samtykkeerklæring vedrørende patronsamler / ladte patroner

Undertegnede giver med min underskrift samtykke til, at Tøjhusmuseet, i anledning af min
ansøgning om {sæt x ud for den aktuelle ansøgning)

"Samlertilladelse - ladte patroner (historisk / teknisk)"

"Samlertilladelse - ladte patroner (undervisning)"

må rette henvendelse til mig med henblik på eventuel erhvervelse af eller undersøgelse af min
patronsamling.
Henvendelse kan rettes {sæt x ud for hvordan Tøjhusmuseet må rette henvendelse)

_ skriftligt

_ via E-mail til ___________-————————————@—————————-————

_ telefonisk på ______________ eller —————————————-—

———————————————————————-—————————————-
Underskrift Sted og dato"

Hvad siger i så??? :freak:

Dan

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Truffel » 8. jan 2010, 18:25

hej jeg har fået samme henvendelse

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Truffel » 8. jan 2010, 18:30

kan godt li at de ber om en liste over den ammuniton som der er i den samling som man endnu ikke ha tilladelse til at have og derfor heller ikke haft mulighed for at købe :shame: :evil:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mausertossen » 8. jan 2010, 19:02

Truffel skrev:kan godt li at de ber om en liste over den ammuniton som der er i den samling som man endnu ikke ha tilladelse til at have og derfor heller ikke haft mulighed for at købe :shame: :evil:
Ja, det virker lidt -æhmm- underligt...
Nu er begrundelsen for at give Thm mulighed for at gennemgå ens samling vel hovedsageligt at forøge Thm's muligheder for at udvide samlingen. Retteligt set burde det brev gå ud til alle der har patronsamlertilladelse (og der er vistnok under 20 her i landet) Det kan man bare ikke bruge til noget hos Thm, det har jo ingen penge...........
Det ville i øvrigt hurtigt ruinere Tøjhuset: Flere typer 8x33 og 8x57 med karbidkerne eller B-patroner er så højt oppe i pris (over 100 EUR) at det hurtigt løber op. Også Ex og værktøjspatroner kan være dyre: 50-300 EUR) Se evt på priserne på Gunbroker.
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af HVK » 8. jan 2010, 19:32

Det behøver ikke at ruinere THM. Det sætter bare selv prisen. Sådan er det jo med danefæ her i landet hvor finderne bliver betalt en brøkdel af hvad mønter m.m. er værd på det fri marked. Det selvom det ofte er mønter de har masser af....

Men alt i alt et meget , meget underligt brev....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Lycon » 8. jan 2010, 19:35

Mausertossen skrev: Det ville i øvrigt hurtigt ruinere Tøjhuset: Flere typer 8x33 og 8x57 med karbidkerne eller B-patroner er så højt oppe i pris (over 100 EUR) at det hurtigt løber op. Også Ex og værktøjspatroner kan være dyre: 50-300 EUR) Se evt på priserne på Gunbroker.
Jeg ser ikke at der står noget om at købe!
må rette henvendelse til mig med henblik på eventuel erhvervelse af eller undersøgelse af min patronsamling.
:blink:
Alene betingelserne for registrering af samlingen er helt hen i vejret og i praksis uladsiggørlig. Til og afgang fra ens patronsamling foregår, i et for mit vedkommende hurtig tempo, dels med at bytte dubletter og dels med at sælge en type fra, til fordel for en anden. Alene den betingelse:
En komplet fortegnelse over de patroner, der er omfattet af den enkelte ansøgning.
Der dukker hele tiden nye og spændende patroner op, har de så tænkt sig at man skulle få rettet sin ansøgning til hver gang der tilgår en ny?

Nogle samlere har flere tusinde patroner, skal der skrives lister over dem?

Og hvornår er det lige besluttet at Tøjhuset skulle have interesse i gamle patroner? De får det til at lyde som om det er solvognen og guldhornene der ligger hos private, hvad med samlertilladelse til skydevåben før 1890, de bør da have en lige så stor interesse for THM.

Nogle gange får man den tanke at reglerne/lovene er skrevet med henblik på at gøre det så besværlig og omstændigt for borgerne at de ved den blotte gennemgang af betingelserne, helt mister lysten til at have med det at gøre.

Det kunne være så simpelt, er ansøgeren godkendt til at må have skydevåben, så bør det være en formssag at få tilladelsen og i øvrigt uden nogen begrænsninger, andet end at opbevaringsforholdene skal opfylde gældende lov.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Gunnut » 8. jan 2010, 19:38

En "mate" fik samme henvendelse på samme ansøgning, som han havde indsendt i 2004. Sagsbehandling my ASE!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3160
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Grendel » 8. jan 2010, 21:19

Vil det sige at menigmand vil kunne ansøge om en tilladelse til en samling af ladte patroner fordi man har teknisk interresse, det er jo ikke sikkert den går igennem men igen - Måske?..

Jeg var af den tro at det ville være meget besværligt at starte en samling og det kunne kun lade sig gøre ved deaktivering.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mindstorm » 8. jan 2010, 21:28

Grendel skrev:Vil det sige at menigmand vil kunne ansøge om en tilladelse til en samling af ladte patroner fordi man har teknisk interresse, det er jo ikke sikkert den går igennem men igen - Måske?..

Jeg var af den tro at det ville være meget besværligt at starte en samling og det kunne kun lade sig gøre ved deaktivering.
Ja det sad jeg faktisk også lige og tænkte på :blink:
Mvh Mindstorm

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af HastelaVISTA » 8. jan 2010, 21:43

Som jeg læser det vil de gerne vide hvilke patroner du har tænkt dig at samle sammen. (dem som indeholder metal eller andet fast matriale, sortkrudt, bommuld, poser, nitro osv.)
THM vil gerne have mulighed for at kontakte dig vedrørende din samling.
med undersøgelse eller erhvervelse for øje.
det er der jo egentligt ikke noget galt med.
Dine patroner er jo ikke danefæ og skal derfor ikke afleveres af den årsag.
så jeg kan ikke se nogen grund til at de almindelige markedskræfter ikke skulle gælde.
Man kan vel ikke eksporopoere en patron ?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Lycon » 8. jan 2010, 21:45

Grendel skrev:Vil det sige at menigmand vil kunne ansøge om en tilladelse til en samling af ladte patroner fordi man har teknisk interresse, det er jo ikke sikkert den går igennem men igen - Måske?..
Jamen det har da altid været frit for menigmenad at søge om tilladelse til samling af skarpe patroner, ligesom det er frit for menigmand at søge om tillaldelse til at at samle på 2 W.W. maskinpistoler, men det er med det sidste som det er med det første, det er de færreste der får det. Det er anslået at der er givet mindre end 20 tilladelser til at samle på skarp ammunition, og formegentlig endnu færre der har fået tilladelse til det sidste. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mindstorm » 8. jan 2010, 21:51

Lycon skrev:, men det er med det sidste som det er med det første, det er de færreste der får det. Det er anslået at der er givet mindre end 20 tilladelser til at samle på skarp ammunition, og formegentlig endnu færre der har fået tilladelse til det sidste. :blink:
Lige nemlig ja....
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af HePe » 8. jan 2010, 23:10

Våbencirkulærets § 14, stk. 1 skrev:§ 14, stk. 1. Der kan gives tilladelse til etablering af patronsamlinger mv., hvis samlingen omfatter afladte patroner mv. af historisk eller teknisk interesse. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner kan kun gives i særlige tilfælde, og kun når samlingen omfatter patroner mv. af særlig historisk eller teknisk interesse, eller til undervisningsbrug. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner mv. kan kun gives efter høring af Rigspolitichefen.
Midt- og Vestjyllands Politi skrev:Rigspolitiet har den 22. december 2009, under henvisning til den hengåede tid, anmodet Midt- og Vestjyllands Politi om at rette henvendelse til de personer der siden 2001 har søgt om en samler-tilladelse til ladte patroner, med anmodning om at indhente følgende oplysninger:
• Hvorvidt den konkrete ansøgning stadig er aktuel.
• Er der tale om en samling til undervisningsbrug eller en samling af historisk eller teknisk interesse.
• En komplet fortegnelse over de patroner, der er omfattet af den enkelte ansøgning.
(Skema til udfyldelse vedlagt).
Hvis man tager udgangspunkt i, at en patronsamling endnu ikke er etableret (startet), kan man svare politiet, at man nu i X antal år og X antal måneder har afventet politiets evt. tilladelse til patronsamling, før patroner kan erhverves. I sagens natur er det derfor ikke muligt at vedlægge en "komplet fortegnelse" over patroner, der ikke er erhvervet eller hvilke patroner den påtænkte samling vil komme til at omfatte over tid, idet samlingen naturligvis løbende vil blive udbygget med patroner af historisk og teknisk interesse.

Det kan oplyses, at det p.t. navnlig har min interesse at samle på følgende patrontyper: .....
Midt- og Vestjyllands Politi skrev:Rigspolitiet har anmodet Tøjhusmuseet om en udtalelse vedr. hver enkelt samling. Til brug for denne udtalelse, anmodes du om at give samtykke til, at Tøjhusmuseet må kontakte dig vedr. nærmere undersøgelse af din samling (samtykkeerklæring vedlagt).

Samtykkeerklæring vedrørende patronsamler / ladte patroner
Undertegnede giver med min underskrift samtykke til, at Tøjhusmuseet, i anledning af min ansøgning om {sæt x ud for den aktuelle ansøgning)
"Samlertilladelse - ladte patroner (historisk / teknisk)"
"Samlertilladelse - ladte patroner (undervisning)"
må rette henvendelse til mig med henblik på eventuel erhvervelse af eller undersøgelse af min patronsamling.
Vedrørende samtykkeerklæringen kan man f.eks. svare politiet:

Da politiet endnu ikke har givet tilladelse til at samle på patroner, er jeg desværre endnu ikke i besiddelse af en patron, endsige en patronsamling. Jeg betragter derfor en samtykkeerklæring til Tøjhusmuseets evt. undersøgelse og evt. erhvervelse af min ikke-eksisterende patronsamling som værende uden betydning for politiets færdigbehandling af min ansøgning om tilladelse til at samle på patroner.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mausertossen » 9. jan 2010, 21:45

Da politiet endnu ikke har givet tilladelse til at samle på patroner, er jeg desværre endnu ikke i besiddelse af en patron, endsige en patronsamling. Jeg betragter derfor en samtykkeerklæring til Tøjhusmuseets evt. undersøgelse og evt. erhvervelse af min ikke-eksisterende patronsamling som værende uden betydning for politiets færdigbehandling af min ansøgning om tilladelse til at samle på patroner.
Hvilket jo egentlig på godt dansk er at fortælle dem "Jeg ved godt hvad I har gang i, Lad være med at behandle mig som et fjols." (Og det var den pæne udgave)
Gad vide om den praksis er sanktioneret i JM? -Det ville sågu ikke undre mig.
Noget andet: er de breve udgået fra den samme politikreds?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Refraktorius » 9. jan 2010, 22:09

Mausertossen skrev: ....
Hvilket jo egentlig på godt dansk er at fortælle dem "Jeg ved godt hvad I har gang i, Lad være med at behandle mig som et fjols." (Og det var den pæne udgave)
.....
Søren
enig, det er et af de smukkest formulerede :nutkick: jeg længe har set!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Leadbyte » 19. jan 2010, 13:50

overvej evnt. at tilføje noget i retning af
"for at fremme Tøjhusmuseets mulighed for at undersøge og evt. erhverve (dele af) af min fremtidige patronsamling , bedes i fremme ekspeditionen af min ansøgning"

det vil de sikkert sætte pris på :rolf:

Leadbyte
Senest rettet af Leadbyte 19. jan 2010, 17:59, rettet i alt 1 gang.
Murphy var optimist.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Marinerevolver » 19. jan 2010, 16:46

De som på THM havde lidt begreb på krudt og kugler er forlængst draget til de
evige jagtmarker, det de har af ditto er for længe siden lagt på magasin i den kolde skov,
så hvem derfra skulle komme med en vurdering af hvad der godt eller dårligt.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Mausertossen » 10. mar 2010, 13:17

De ovenstående indlæg giver næsten alle en god mængde "ammunition" til den næste akt i den her sag. Nu har jeg nemlig også fået et brev med krav om liste og at jeg skal give THM -skriftligt- samtykke om at bese eller erhverve samlingen.
Listen vil være uoverskuelig at lave for der findes ikke nogen samlet liste med måske lige de tyske 8x57 som undtagelse, hvor en samler i Tyskland jeg allerede har kontakt med, har lavet en nogenlunde komplet oversigt. Den ligger heldigvis på nettet, så jeg sender de herrer i RP et link.
http://home.scarlet.be/p.colmant/index_3.htm
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Truffel » 14. dec 2011, 12:30

nyt i sagen om tilladelse til patronsamling
rigspolitiet har idag udbedt sig om yderligere oplysninger om patronerne i min ikke eksisterende samling for at kunne behandle min ansøgning :impatient:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Samlertilladelse til ladte patroner og Tøjhusmuseet???

Indlæg af Theredmist » 14. dec 2011, 12:51

Truffel skrev:nyt i sagen om tilladelse til patronsamling
rigspolitiet har idag udbedt sig om yderligere oplysninger om patronerne i min ikke eksisterende samling for at kunne behandle min ansøgning :impatient:
Må man monstro ikke tillade sig at forvente bare en SMULE kompetence fra de der er statslønnede og ansat til at yde "service" i dette land...??? :evil: Jeg væmmes...!! :mad: :mad:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Besvar