Otterup Slagtepistol

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Otterup Slagtepistol

Indlæg af Torben Ohms » 9. mar 2005, 10:15

Hej
Patronen er en Otterup Slagtepatron fremstillet under krigen
Total længde er 30mm
Hylster er et ændret Gv89
Otterup producerede også Slagtepistolen.
Jeg mangler oplysninger om pistolen event. billeder, er der nogle som kan hjælpe
Vedhæftede filer
slagte~1_resize.jpg
slagte~1_resize.jpg (91.31 KiB) Vist 4595 gange
Ohms

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 9. mar 2005, 13:02

Desværre ved jeg ikke om dette (se bileder) er en Otterup slagtepistol. Jeg har arvet slagtepistolen fra min morfar, som var slagter fra omkring WWII og vel 50 år frem i tiden. Den virker ved man skruer "slagstift-huset" af. Isætter en patron i pipen...ect. Holder mundingen for panden af en ko, gris ect. og slår på "slagstifte-huset" med en hammer. Der er ingen skrift eller stempler på min morfars gamle slagtepistol, men hvis billederne kan hjælpe så "Here U go:"
Vedhæftede filer
grisepistol2.jpg
grisepistol2.jpg (24.2 KiB) Vist 4571 gange
grisepistol.jpg
grisepistol.jpg (18.42 KiB) Vist 4569 gange
grisepistol1.jpg
grisepistol1.jpg (22.54 KiB) Vist 4571 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Indlæg af Scout » 9. mar 2005, 15:21

Det minder mig om engang, jeg var i Ulfborg: Mens vi står på banen og snakker jagt og skudtegn på dyr, kommer der en herre og siger umotiveret: "Heste falder altid frem efter, når man skyder dem...det gør køer ikke" Det fik jo vores opmærksomhed (Som hvis han havde sagt: " Hunde har nøgne ører!"), det er jo ikke hver dag man møder nogen, der skyder heste...sådan i stor stil.

Det viste sig, at manden havde være slagter og bare lige ville dele med os, at det var forbundet med en vis fare at stå foran pruh'en når man skulle aflive den.

Såeh....nu ved I det....hvis I nogen sinde skal aflive en hest.

Siden den dag i Ulfborg udbryder min kammerat på de mærkeligste tidspunkter: "Husk nu heste falder frem, når man skyder dem"
Senest rettet af Scout 9. mar 2005, 16:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14342
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. mar 2005, 15:28

gunnut skrev:Desværre ved jeg ikke om dette (se bileder) er en Otterup slagtepistol.
GunNut,

Kan du ikke tage et aftryk af kammeret og måle på det, så kan vi da komme det lidt nærmere.

Lycon :cool:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 10. mar 2005, 12:40

Lycon skrev:Kan du ikke tage et aftryk af kammeret og måle på det, så kan vi da komme det lidt nærmere.

Lycon :cool:
Hmmh jeg skal forsøge at måle så godt jeg kan.

Diameterne på kammeret er 9,7mm.

Det ser ud til hylstret har været 14,45mm langt (men svært at vurderer. Jeg har kun denne måling fra den del af kammeret jeg kan se bære "hylster-slid", men et eller andet sted mellem 14 til 15 mm vil jeg gætte på hylstret har været.

Patronen ser ud til at være af "krave-typen". Kammeret har under alle omstændigheder plads til krave og hvis ikke patronerne har kraver vil de forsvinde ned i piben, da kammer og pibe går ud i et. Diameteren på kraven er: 11,2mm.

Slagstiftehuset bære præg at, at det har været patroner med fænghætte. Under alle omstændigheder er slagstiften placeret i centrum og området omrking slagstiften er slidt (kunne tyde på fænghætte, da slidet er i "fænghættestørrelse").

Det ser ud til piben er riflet. Piben er ca. 7 cm lang, resten er blot et "rum" før hesten får en i panden og vælger at falde forover.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar