Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 151 times
Been thanked: 295 times

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Raptor357 » 11. jun 2023, 15:29

Jeg ser ikke mig selv som rigtig håndværker(er dog svært ramt af værktøj itis), men en øl kan da åbnes med foldet papir. Det praktiseres på kontoret med sodavand.

youtu.be/00DWLkVLbd4
Multi tool er rigtigt godt at have med. For mig er det tangen der er et must. En pincet i en kniv eller seperat er også god når man får en splint ind.
En dagtur skal man kunne klare med det man har i bæltet, men på en weekend tur, der skal man jo kunne klare næsten alt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Niko
Newbie
Newbie
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Niko » 20. aug 2024, 15:34

Nu bliver jeg lidt i tvivl, man må da godt have låsbare enhåndsbetjente knive? Tænker de fleste flipperer er enhåndsbetjente og låsbare?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10338539

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 20. aug 2024, 15:39

Niko skrev:
20. aug 2024, 15:34
Nu bliver jeg lidt i tvivl, man må da godt have låsbare enhåndsbetjente knive? Tænker de fleste flipperer er enhåndsbetjente og låsbare?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10338539
Ekstrabladet skrev:Havde kniv
Klokken 3.15 blev motorcyklisten - en 21-årig mand fra Grenaa - anholdt. Politiet formoder, at han var påvirket af narko, hvorfor han blev sigtet for en lang række forhold, herunder narkokørsel og for ikke at have efterkommet politiets anvisninger.

Mandens motorcykel blev beslaglagt med henblik på konfiskation.

Østjyllands Politi beslaglagde derudover en låsbar, enhåndsbetjent foldekniv, som den 21-årige mand blev fundet i besiddelse af under en visitation. Han blev derfor også sigtet for at have overtrådt knivloven.
En kniv må gerne være både enhåndsbetjent og låsbar.

Til gengæld må du kun bære en kniv, hvis den tjener et anerkendelsesværdigt formål... Hvilket det at stikke af fra politiet (på sin motorcykel og i narkopåvirket tilstand) næppe er :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Niko
Newbie
Newbie
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Niko » 20. aug 2024, 15:45

Tak for svaret, det var også det jeg mente, men jeg blev i tvivl nu da EB specifikt skrev som de skrev.

Edit: i øvrigt et prægtigt eksemplar til en Darwin award, altså motorcyklisten :10:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 208 times

Indlæg af Rigsby » 21. aug 2024, 07:20

Niko skrev:
20. aug 2024, 15:45
Tak for svaret, det var også det jeg mente, men jeg blev i tvivl nu da EB specifikt skrev som de skrev.
Jeg forstår godt din vildfarelse, jeg hoppede også selv på den indtil jeg fik fintænkt lidt over sagen.

HUSK: EB er ikke sat på jorden for at sprede sandheder, kun for at sælge aviser! og noget som er mere kendetegnende for dem: "uvidenhed om emnet afholder dem sjældent fra at udtale sig!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og våbenhistorie
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Eleks12 » 13. jun 2025, 13:26

Er der nogen som ved om Shivworks Clinch Pick kan lovligt købes, Importeres fra udland uden ansøgning og om man kan have kniven derhjemme lovlig her i Danmark?

Det er en "Fixed Blade" som har klinger på hver side af bladet der begge er "6.7cm" langt.

Billede

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Indlæg af Kenned » 13. jun 2025, 14:08

Eleks12 skrev:
13. jun 2025, 13:26
Er der nogen som ved om Shivworks Clinch Pick kan lovligt købes, Importeres fra udland uden ansøgning og om man kan have kniven derhjemme lovlig her i Danmark?

Det er en "Fixed Blade" som har klinger på hver side af bladet der begge er "6.7cm" langt.
Der er ingen specielle regler for stiletter/tveæggede knive, men enhver brug af enhver kniv kræver et anerkendelsesværdigt formål. Husk importtilladelse hvis du køber den som blankvåben.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 81 times
Been thanked: 57 times

Indlæg af Werecat » 13. jun 2025, 17:09

Og pas meget på at skeden ikke har et hul i enden der kunne bruges til at hænge den om halsen!

Så er det næsten bedst at bede sælger om at æade skeden blive og kun sende kniven....
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

SeanLuki
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydning, friluftsliv
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Indlæg af SeanLuki » 28. jun 2025, 19:28

Apropos hul i skeden - så synes jeg denne kniv kunne være interessant, og den burde jo være legal nok, men i læderskeden er der et hul i bunden, og så kommer den med et dødsensfarligt snørrebånd.... hvad tænker I? Vil tolder Kjeld få sin donut galt i halsen, hvis denne importeres fra Holland med henblik på at være affangningskniv? Vil det give mening at søge importtilladelse trods den skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål?

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-f ... design.htm

*hm kan ikke få link eller billede til at fungere i teksten... Der er tale om FOX Fairbairn Sykes FX-592WAF Wallnut Handle, Hill Knives design

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is

Indlæg af Werecat » 29. jun 2025, 20:10

Der er jo ingen tvivl (blandt rationelle mennesker) at det øje er til en snor om låret.... Men hvad tolder Keld mener er noget andet.

Jeg tror godt at jeg ville turde det, men jeg ville være forberedt på at tage den i retten.
Caspian1911 skrev:
4151

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 30. jun 2025, 10:36

SeanLuki skrev:
28. jun 2025, 19:28
Apropos hul i skeden - så synes jeg denne kniv kunne være interessant, og den burde jo være legal nok, men i læderskeden er der et hul i bunden, og så kommer den med et dødsensfarligt snørrebånd.... hvad tænker I? Vil tolder Kjeld få sin donut galt i halsen, hvis denne importeres fra Holland med henblik på at være affangningskniv? Vil det give mening at søge importtilladelse trods den skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål?

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-f ... design.htm

*hm kan ikke få link eller billede til at fungere i teksten... Der er tale om FOX Fairbairn Sykes FX-592WAF Wallnut Handle, Hill Knives design
Hvis du har blankvåbentilladelse kan du bare søge en importtilladelse - politiet ved jo ikke hvilket formål du har med den, og hvis du også bruger den som dekoration så skal du alligevel have en blankvåbentilladelse.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 14. jul 2025, 16:56

Ok. Så jeg er kommet i et problem.

Jeg har betilt en ny Tomahawk Økse fra RMJ USA. Tolden har Taget den fra UPS lager. Jeg kontakede Told. De siger de har afdraget den til Politiet, Jeg ringede til PAC. De siger at de ikke kender til sagen i nu, andet end de kan se jeg har søgt Indførselstilladelse ( Som de siger er et krav på "Økser", da klingede værktøjer kan også være Blankvåben ), Jeg har også Blankvåbenstilladelse, Samt Jagttegnstilladelse. Men afligevel er Øksen et ukendt sted mellem Tolden og Politiets varetægt. Og jeg kontaktede min lokale politi station. og de siger den heller ikke er i deres varetægt, og de håber den kommer i deres varetægt, så de kan opdatere hvis en Tomahawk Økse er Ulovig eller kan hentes på Stationen.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre mens jeg venter? har gjordt meget for at dobbelchecke om Tomahawks er lovlige i dagens DK, og kan se man stadig kan købe lign Tomahawks på danske outdoor websites. :thumbdown:

Billede

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 14. jul 2025, 19:31

Eleks12 skrev:
14. jul 2025, 16:56
Ok. Så jeg er kommet i et problem.

Jeg har betilt en ny Tomahawk Økse fra RMJ USA. Tolden har Taget den fra UPS lager. Jeg kontakede Told. De siger de har afdraget den til Politiet, Jeg ringede til PAC. De siger at de ikke kender til sagen i nu, andet end de kan se jeg har søgt Indførselstilladelse ( Som de siger er et krav på "Økser", da klingede værktøjer kan også være Blankvåben ), Jeg har også Blankvåbenstilladelse, Samt Jagttegnstilladelse. Men afligevel er Øksen et ukendt sted mellem Tolden og Politiets varetægt. Og jeg kontaktede min lokale politi station. og de siger den heller ikke er i deres varetægt, og de håber den kommer i deres varetægt, så de kan opdatere hvis en Tomahawk Økse er Ulovig eller kan hentes på Stationen.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre mens jeg venter? har gjordt meget for at dobbelchecke om Tomahawks er lovlige i dagens DK, og kan se man stadig kan købe lign Tomahawks på danske outdoor websites. :thumbdown:

Billede
Såfremt den ikke er designet til/solgt som en kasteøkse, er det bare en økse. Så må de kalde den tomahawk, zombie killer eller camping økse, den er lige lovlig at eje.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 756 times

Indlæg af Flugteren » 14. jul 2025, 20:09

NSander skrev:
14. jul 2025, 19:31

Såfremt den ikke er designet til/solgt som en kasteøkse, er det bare en økse. Så må de kalde den tomahawk, zombie killer eller camping økse, den er lige lovlig at eje.
Knivloven indeholder følgende:

§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,

2) knive med tværstillet greb beregnet til stød,

3) springknive og springstiletter,

4) faldknive og faldstiletter,

5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. og

8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.

I princippet gør den markerede tekst muligvis lovgivningen vag nok til, at en tolder kan beslaglægge øksen til videre undersøgelse, fordi øksen ligner en kasteøkse...hvilket tomahawks jo ofte bliver brugt til. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er det, som udgør argumentet for at beslaglægge øksen, men er muligt.

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 14. jul 2025, 20:12

Inde på “Knifecenter.com” skriver de det er en “Tactical 1st Responders Breaching Tool”. Med andre ord en lidt dyre og finere Mall Ninja Tomahawk Økse. Kan personligt ikke se de raklamere den som en “Throwing Axe”. Som det jo med selvfølge ikke er.

Er der nogen der ved hvor lang tid man venter på svar fra politiet, når noget går fra Tolds varetægt til Politiets varetægt. Og hvor lang tid bør man vente, inden man skal overveje og klage?

https://www.knifecenter.com/item/RMJTS1 ... moc-straps

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 14. jul 2025, 20:17

Flugteren skrev:
14. jul 2025, 20:09
NSander skrev:

§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

I princippet gør den markerede tekst muligvis lovgivningen vag nok til, at en tolder kan beslaglægge øksen til videre undersøgelse, fordi øksen ligner en kasteøkse...hvilket tomahawks jo ofte bliver brugt til. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er det, som udgør argumentet for at beslaglægge øksen, men er muligt.
Det bare lidt underligt siden man sagtens kan købe identiske tomahawk økser på danske outdoor sites.

https://nobullets.dk/cold-steel-oekser- ... ekse-p2670

Billede

Billede

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 14. jul 2025, 20:19

Eleks12 skrev:
14. jul 2025, 20:17
Flugteren skrev:
14. jul 2025, 20:09
NSander skrev:

Det bare lidt underligt siden man sagtens kan købe identiske tomahawk økser på danske outdoor sites.

https://nobullets.dk/cold-steel-oekser- ... ekse-p2670

Billede

Billede
Du forsøger at bruge logik... Det må man ikke :freak:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 756 times

Indlæg af Flugteren » 14. jul 2025, 20:53

At man kan købe dem eller lignende økser i Danmark gør dem ikke mere lovlige, det er stadig dig som slutbruger, som står med ansvaret i sidste ende. Dog er der den fordel, at når man køber tingene fysisk indenfor landets grænser, så skal der ikke en myndighed ind over processen, og derfor risikerer du ikke, at øksen bliver stoppet i tolden, hvor der er størst sandsynlighed for, at en myndighed bliver opmærksom på den.

Så hvis man importerer knive, økser og den slags til brug herhjemme, så skal man virkelig sørge for at have papirarbejdet i orden og være 100% sikker på, at redskabet overholder dansk lovgivning. Især, hvis man er afhængig af, at straffeattesten er ren.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 15. jul 2025, 09:27

Angående øksen:

Hvis politiet kontakter dig og IKKE mener den er lovlig, så afslut samtalen og tag fat i en advokat. Det ville ikke være første gang politiet laver en heksejagt omkring noget der ikke holder vand.

Hilsen Kenneth

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Indlæg af T-REX » 15. jul 2025, 13:00

Udfordringen er nok, a der i USA og Canada afholdes konkurrencer i Tomahawk kast.
Og Tolderen har sikkert set for mange film, hvor en Indianer slår en modstander ihjel, ved at kaste en Tomahawk.

Så spørgsmålet er, kan det bevises at den Tomahawk du har købt, IKKE er en, der er beregnet som Kasteøkse?
Kasteøkser kræver tilladelse.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/376
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 15. jul 2025, 17:47

Kenned skrev:
15. jul 2025, 09:27
Angående øksen:

Hvis politiet kontakter dig og IKKE mener den er lovlig, så afslut samtalen og tag fat i en advokat. Det ville ikke være første gang politiet laver en heksejagt omkring noget der ikke holder vand.

Hilsen Kenneth
STOP lige et sekund, inden du tager fat i en advokat!!!

Jeg ved med sikkerhed at rådet ovenfor er vel ment MEN, det er politiet som skal løfte bevisbyrden om at du har foretaget dig noget ulovligt og ikke dig der skal bevise din uskyld.

Din økse er med ret stor sikkerhed hos Københavns politi hvis den er taget fra GLS i lufthavnen, så du skal bare tage det med ophøjet ro!

Mit råd er:

Lad dem kontakte dig og vær gerne uforstående over at de har taget din økse men lad være med at indgå nogen form for argumentation med dem omkring lovligheden, hvis de spørger om du ikke vidste at den var ulovlig, så er svaret at den som du har bestilt ikke er ulovlig.

Hvis de spørger om hvad formålet med øksen er, så er formålet, helt i overensstemmelse med sandheden, at bruge den til at hugge smågrene af træerne når du er i haven eller lave optændingsbrænde til din havegrill, det er begge anerkendelsesværdige formål.

Hvis de siger at du har forsøgt at importere en ulovlig økse, så skal dit svar være at "det har jeg ikke forsøgt, det er jo ikke engang sikkert at den økse som I (Politiet) er i besiddelse af er den økse som jeg har bestilt, jeg har jo ikke set den!"

Hvis de begynder at udfritte dig på nogen som helst måde så du hjælper dem, så bør du venligt men bestemt spørge om du er sigtet og derefter bede dem om at skrive til dig i stedet og så afslutte samtalen, det plejer at lægge en dæmper på deres iver. Forvent ikke at det går hurtigt, men husk på at tiden arbejder for dig da du, så længe at du ikke er dømt i retten, er uskyldig og jo længere det tager politiet at sigte og tiltale dig, jo større usikkerhed kan det tyde på fra deres side.

Nå, som jeg ser det kan der være tre veje ud af denne situation:

Enten så anerkender de at den er lovlig og så sender de den retur til GLS som så sender den til dig,
Eller
De siger at de konfiskerer øksen og gør ikke mere. Det kan de ikke, enten er importen ulovlig og du skal sigtes og tiltales, eller den er lovlig og du skal ha' din økse.
Eller
De sigter dig for at forsøge at importere en ulovlig økse, hvilket gør at du får lov til at svare på spørgsmål, i en afhøring, sammen med en advokat som de skal betale. hvis de derefter opretholder sigtelsen, vil den blive "vekslet" til en tiltale som først kan resultere i en bøde, OG DEN BETALER DU BARE IKKE! Hvis du betaler den så erkender du din skyld og så ryger din vandelsgodkendelse.

Hvis du ikke betaler kan politiet frafalde tiltalen og skal derefter sende dig din økse, men opretholdes tiltalen så skal du en tur i retten, og nu er det så at DIN Advokat kommer ind i billedet, han vil sammen med den importtilladelse som jeg så nævnt ovenfor et eller andet sted, kunne tale dig ud af sagen da du jo har gjort alt det du skulle for LOVLIGT at importere en økse med et åbenlyst anerkendelsesværdigt formål.

Der er mange facetter i politiets gøren og laden, men som Kenneth siger så er det ikke første gang at de får lavet en skævert,.,.,.,.,.,

Tag den bare med ro, du kan ikke gøre meget andet lige nu end at vente, og vente er mit bedste råd sammen med det sludder som jeg har skrevet ovenfor.

Held og lykke.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is

Indlæg af Werecat » 15. jul 2025, 18:51

Rigsby skrev:
15. jul 2025, 17:47
Held og lykke.
Det er årets bedste indlæg. :numberone: Jeg kan desværre kun like en gang.
Caspian1911 skrev:
4151

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 15. jul 2025, 19:12

Rigsby skrev:
15. jul 2025, 17:47

De siger at de konfiskerer øksen og gør ikke mere. Det kan de ikke, enten er importen ulovlig og du skal sigtes og tiltales, eller den er lovlig og du skal ha' din økse.

Hvis nr. 2 svar er tilfældet. Og de ligger røret på tlf. Skal jeg så henvende mig på Stationen, eller med det samme kontakte et Advokatfirma?

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 15. jul 2025, 19:34

Du skal frem for alt læse hvad jeg tidligere har skrevet, de kommer jo ikke og henter dig klokken 03:55 om natten over en skide økse som du forøvrigt aldrig har været i besiddelse af.

Angående option 2, Det svar vil de være meget forsigtige med at komme med.
Du skal, fra starten, få navnet eller tjenestenummeret på den du taler med og så ellers bare tage det roligt, helt roligt.

Man kan jo også tolke det svar som om at de ikke ønsker at bruge tid på at føre en sag ved domstolene og bare vil lukke sagen ved at smide øksen i kværnen, der skal du vurdere og beslutte hvad du vil, du kan sige "okay, så gør i bare det, men jeg har ikke gjort noget ulovligt ". Men den løsning er IKKE efter bogen. Eller sige" nej, jeg ønsker at i sigter/tiltaler mig og at vi får prøvet sagen ved en domstol" det kommer helt an på dit temperament.

Fornemmer jeg en anelse desperation i dit indlæg?
Hvis Ja, så hjælper det ikke et trut.

Tag det roligt og lad dem føre an i den dans som du er blevet budt op til og lad være med at forsøge at være på forkant med hvad de eventuelt påtænker at gøre, det eneste du får ud af det er søvnløse nætter og lind afføring.

Hvis de kører sagen efter bogen, så kommer der ikke til at ske noget uforudset. Der er dog trods alt spilleregler!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 16. jul 2025, 09:22

Hvis du følger Rigsby's anbefaling så sørg for at samtalen bliver optaget. Du kan IKKE regne med at Politiet senere fortæller sandheden omkring hvad der blev sagt i den samtale. Du behøver ikke fortælle betjenten at samtalen bliver optaget.

Hilsen Kenneth

Besvar