Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 09:01

Jeg er begyndt at have problemer med fokus på mine sigtemidler, det gik helt galt her i går til DM :thumbdown:
Tidligere har de stået super skarpt, specielt på luftpistolen og det har ikke været noget problem at få et solidt sigtebillede.
Som det er nu, så kan jeg finde et OK fokus på forreste sigtemiddel, men hvis jeg hæver det bagerste op så de ligger som de skal, så bliver det meget ufokuseret og jeg kan ikke få fokus på forreste igen.
Jeg er nærsynet med bygningsfejl og bruger linser til hverdag hvor der ingen problemer er. De dage der er stævner bruger jeg briller hele dagen og skydebriller mens jeg skyder.
Tid til optiker er bestilt, bare for en sikkerheds skyld :blink:

Jeg har ikke ændret på noget af udstyret, men måske jeg er begyndt at gøre noget forkert?
Jeg ved godt det er et emne der nok er svært at hjælpe med på tekstform her, men der er mange folk der ved meget her, så måske der sidder en med et råd der kan hjælpe.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af BentxBetjent » 18. mar 2023, 09:23

Gøre dit bageste sigtemiddel mattere, eller det forreste mere blankt. Evt. ved at ændre lyset.
En lidt bredere kærv.

Jeg oplever selv at ændring af "ovenlyset" på banen kan gøre det sværere eller lettere at fokusere. Jeg er også en smule nærsynet. :blink:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 09:41

BentxBetjent skrev:
18. mar 2023, 09:23
Gøre dit bageste sigtemiddel mattere, eller det forreste mere blankt. Evt. ved at ændre lyset.
En lidt bredere kærv.

Jeg oplever selv at ændring af "ovenlyset" på banen kan gøre det sværere eller lettere at fokusere. Jeg er også en smule nærsynet. :blink:
Jeg synes også lyset kan gøre en forskel, prøvede at slukke det her i går og synes det var bedre, men banekommandøren sagde det skulle være tændt "for det skulle være ens for alle".
Når vi kommer udenfor bliver det også svært at styre lyset, så hvis man kan finde en måde at løse problemet uden at ændre på det, så ville det være konge.
Umiddelbart synes jeg de bagerste er rimelig matte, men jeg har hørt om andre der lavede et mærke på forreste sigtemiddel, måske det var noget? Et lille stykke tape måske?

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af FBN » 18. mar 2023, 09:46

Dine skydebriller kan du skifte farve på glasset
det kunne måske hjælpe.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 09:50

FBN skrev:
18. mar 2023, 09:46
Dine skydebriller kan du skifte farve på glasset
det kunne måske hjælpe.
Den havde jeg ikke lige tænkt på, men det har du ret i, måske det ville hjælpe.
Jeg må få købt nogen farvede linser til dem.

Og måske en irisblænde?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af Grendel » 18. mar 2023, 10:36

På mange luftpistoler til baneskydning kan du indstille bredde størrelsen på kærven, står den mon lidt for snæver? Og som jeg husker det, er lyset ikke særligt godt på Vingsted 15m baner, er godt nok længe siden jeg har været der, så kunne nemt være forbedret siden da .. :biggrin:

Medmindre du skyder med dioptor skal kærven jo stå lidt ude af fokus når kornet er i fokus.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 10:53

Grendel skrev:
18. mar 2023, 10:36
På mange luftpistoler til baneskydning kan du indstille bredde størrelsen på kærven, står den mon lidt for snæver? Og som jeg husker det, er lyset ikke særligt godt på Vingsted 15m baner, er godt nok længe siden jeg har været der, så kunne nemt være forbedret siden da .. :biggrin:

Medmindre du skyder med dioptor skal kærven jo stå lidt ude af fokus når kornet er i fokus.
Den er allerede temmelig bred, men kan da bestemt ændres, er bare bange for at gøre den for bred og miste overblikket, hvis det giver mening.

Lyset er so-so i Vingsted, det store problem vil jeg sige er alt det "støj" der er omkring skiven.
Alle andre steder jeg skyder er det på elektronik, så der er ofte bare en plet. Her har de en brun skive, på en brunere baggrund, med en lysere ramme udenom og så grøn baggrund. Det var, for mig, også en udfordring. Om det spillede ind i problemet med fokus skal jeg ikke lige kunne sige :???:

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af Grendel » 18. mar 2023, 10:57

SimonBJ skrev:
18. mar 2023, 10:53
Grendel skrev:
18. mar 2023, 10:36
På mange luftpistoler til baneskydning kan du indstille bredde størrelsen på kærven, står den mon lidt for snæver? Og som jeg husker det, er lyset ikke særligt godt på Vingsted 15m baner, er godt nok længe siden jeg har været der, så kunne nemt være forbedret siden da .. :biggrin:

Medmindre du skyder med dioptor skal kærven jo stå lidt ude af fokus når kornet er i fokus.
Den er allerede temmelig bred, men kan da bestemt ændres, er bare bange for at gøre den for bred og miste overblikket, hvis det giver mening.

Lyset er so-so i Vingsted, det store problem vil jeg sige er alt det "støj" der er omkring skiven.
Alle andre steder jeg skyder er det på elektronik, så der er ofte bare en plet. Her har de en brun skive, på en brunere baggrund, med en lysere ramme udenom og så grøn baggrund. Det var, for mig, også en udfordring. Om det spillede ind i problemet med fokus skal jeg ikke lige kunne sige :???:
Det giver fint mening med elektronik kontra papskiver, jeg oplever lidt det samme med 25m i Vingsted og pap hjemme :smile:

Jeg ville måle bredden på korn og kærv, og finde et optimalt bredde på kærven.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af FBN » 18. mar 2023, 11:28

Du kan læse lidt om farve på glas her hvad de hjælper imod.
https://m.wileyx.dk/saber-advanced-glas ... -mat-sort/

Jeg brugte magenta og lys orange udendørs pistol syntes de hjalp mig.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 11:36

Grendel skrev:
18. mar 2023, 10:57
Det giver fint mening med elektronik kontra papskiver, jeg oplever lidt det samme med 25m i Vingsted og pap hjemme :smile:

Jeg ville måle bredden på korn og kærv, og finde et optimalt bredde på kærven.
Det prøver jeg sgu. Det giver god mening at øjet bliver forvirret hvis der ikke er luft nok. Bare sært det virkede fint i starten af sæsonen.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af Mapzter » 18. mar 2023, 17:32

En ting der har hjulpet mig har været at bruge en type forreste sigtemiddel, hvor jeg faktisk kan se om mit fokus er rigtigt eller ikke. Jeg bruger forreste sigtemidler med "takker" (serrations). Når jeg fokuserer korrekt kan jeg se at takkerne på sigtemidlet står skarpt, hvis jeg sjusker gør de ikke.
500Black-CrossDove-Front-CROP.4153c73f9624c2836fba109a7a08dbb1.jpg
500Black-CrossDove-Front-CROP.4153c73f9624c2836fba109a7a08dbb1.jpg (29.78 KiB) Vist 1025 gange
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af Raptor357 » 18. mar 2023, 22:30

Med et stearinlys kan man gøre blankt mat, man kan også købe en sodlighiter, men de virker ustabilt i forhold til et stearinlys.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af SimonBJ » 18. mar 2023, 22:58

Mapzter skrev:
18. mar 2023, 17:32
En ting der har hjulpet mig har været at bruge en type forreste sigtemiddel, hvor jeg faktisk kan se om mit fokus er rigtigt eller ikke. Jeg bruger forreste sigtemidler med "takker" (serrations). Når jeg fokuserer korrekt kan jeg se at takkerne på sigtemidlet står skarpt, hvis jeg sjusker gør de ikke.
500Black-CrossDove-Front-CROP.4153c73f9624c2836fba109a7a08dbb1.jpg
Det kunne godt være en ide ja, må se om jeg kan finde sådan nogen til min SSP og LP400, tror dog desværre det bliver svært :/
Raptor357 skrev:
18. mar 2023, 22:30
Med et stearinlys kan man gøre blankt mat, man kan også købe en sodlighiter, men de virker ustabilt i forhold til et stearinlys.
Har godt tænkt jeg skal have mig en sodlighter, hvad mener du med de er ustabile i forhold til stearinlys?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til fokus på sigtemiddel (pistol)

Indlæg af Raptor357 » 18. mar 2023, 23:16

SimonBJ skrev:
18. mar 2023, 22:58
Mapzter skrev:
18. mar 2023, 17:32
En ting der har hjulpet mig har været at bruge en type forreste sigtemiddel, hvor jeg faktisk kan se om mit fokus er rigtigt eller ikke. Jeg bruger forreste sigtemidler med "takker" (serrations). Når jeg fokuserer korrekt kan jeg se at takkerne på sigtemidlet står skarpt, hvis jeg sjusker gør de ikke.
500Black-CrossDove-Front-CROP.4153c73f9624c2836fba109a7a08dbb1.jpg
Det kunne godt være en ide ja, må se om jeg kan finde sådan nogen til min SSP og LP400, tror dog desværre det bliver svært :/
Raptor357 skrev:
18. mar 2023, 22:30
Med et stearinlys kan man gøre blankt mat, man kan også købe en sodlighiter, men de virker ustabilt i forhold til et stearinlys.
Har godt tænkt jeg skal have mig en sodlighter, hvad mener du med de er ustabile i forhold til stearinlys?
En sodlighter er ikke super stabil. Det er vel teknikken i dem der gør dem ringere end en almindelig lighter. Et stearinlys kan tændes med almindelig lighter eller tændstikker. Og så er tilgængeligheden god.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar