Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af T-REX » 27. feb 2023, 12:35

Jeg har en fornemmelse af, at starin godt kan blive til en støvsky, ved affyringen...
Vokskugler fingerer fint, men der bruger man også kun en fænghætte, som drivladning.

Og Ja, Ler er er fint slibemiddel, ligesom sand og grus.

Hvad med hagl i Tin eller Zink?
Evt Slugs i Tin?
En Skrothandler giver kr. 20-30 pr kg. for TIn.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 27. feb 2023, 13:11

T-REX skrev:
27. feb 2023, 12:35
Jeg har en fornemmelse af, at starin godt kan blive til en støvsky, ved affyringen...
Vokskugler fingerer fint, men der bruger man også kun en fænghætte, som drivladning.

Og Ja, Ler er er fint slibemiddel, ligesom sand og grus.

Hvad med hagl i Tin eller Zink?
Evt Slugs i Tin?
En Skrothandler giver kr. 20-30 pr kg. for TIn.
Stearin holdt nu fint sammen, i vores test.

Problemet med andre metaller som zinc og tin, er at der ikke laves fabriks ammo med det.(eller det er meget dyrt )
Mange skytter i sverige benytter standard flugtskydning patroner i bly, nemt og billigt.
konkurrenceskytter benytter så feks. Pressburg, som er særligt lavet til western skydning

Hvis man ikke kan købe en egnet hagl patron, er der nok en del ikke konkurrenceskytter der stopper, og det bliver svære at trække nye skytter ind i sporten.

Så stålhagl patron, er vejen frem, hvis det bliver umuligt mange steder at benytte blypatroner, men alt er uvist i Sverige i øjeblikket, den nye lov er trådt i kraft, men ingen retningslinjer er kommet fra politisk hold.

Vi i vores lille klub, ligger kun 70 meter fra en sø, og den nye lov forbyder at være i besiddelse af blyhagl patroner indenfor 100 meter af vådområde.

Det vi venter på nu, er retningslinjer fra politisk hold, om denne 100 meters linje også gælder skydeklubber, der skyder ind i vold, og ikke op i luften.
Samtidigt indeholde den nye lov nye definition af, hvad vådområder egentlig er, så ret store områder i sverige som ikke tidligere var defineret som vådområde, er efter den nye lov nu formodentligt vådområde.

Alt sejler helt bogstaveligt i sverige vedr. denne nye lov.

Når definition og tydeliggørelse forhåbentligt kommer, så ved vi i vores klub, om vi evt kan forsætte med blyhagl, eller bliver nød til at ombygge vores haglmål, så vi kan benytte stålhagl.

Så vi er i en overgangs periode lige nu, hvor stearin slug er den nemmeste for alle vores medlemmer at gå til, skær toppen af patronen, og hæld bly/stål hagl ud, ihæld derefter smeltet stearin.(jeg skal dog vente med at hælde stearin i, indtil jeg er i sverige)

Ler virkede også som en nem løsning, men hvis den slider på piben, så ikke alligevel.

mvh
grey

Bentgj37
Banned
Banned
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. sep 2022, 22:00
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 27 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Bentgj37 » 28. feb 2023, 00:02

Juledekorations ler behøver vel ikke være størknet ved skud??... så det er vel bare at tage de tomme rationer med og et kg ler fra hobby forretningen. Det er jo nemt nok at fulde patronerne løbene på banen
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af T-REX » 28. feb 2023, 12:32

Bentgj37 skrev:
28. feb 2023, 00:02
Juledekorations ler behøver vel ikke være størknet ved skud??... så det er vel bare at tage de tomme rationer med og et kg ler fra hobby forretningen. Det er jo nemt nok at fulde patronerne løbene på banen
vil du skyde slibemiddel ud gennem dine våben?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bentgj37
Banned
Banned
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. sep 2022, 22:00
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 27 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Bentgj37 » 28. feb 2023, 13:48

T-REX skrev:
28. feb 2023, 12:32
Bentgj37 skrev:
28. feb 2023, 00:02
Juledekorations ler behøver vel ikke være størknet ved skud??... så det er vel bare at tage de tomme rationer med og et kg ler fra hobby forretningen. Det er jo nemt nok at fulde patronerne løbene på banen
vil du skyde slibemiddel ud gennem dine våben?
Bliver det mindre slibemiddel ved at det er størknet?

Der var en refleeks efter tidligere svar....
NSander skrev:
27. feb 2023, 08:34
Kunne man ikke lave slugs i ler, sådan noget juledekorations ler/blåler. Jeg kan ikke lige finde massefylden, men jeg er ret overbevist om den må være en 3-4x af hvad stearinen er, så det burde hjælpe lidt på forbrænding af krudtet, og energi i målet. Det er selvfølgelig selvhærdende, og hvis de bliver ladet i for god tid, så skyder man med keramik :)
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 28. feb 2023, 14:40

vedr. ler

Har faktisk overvejet om man kunne bruge en patch, lige som undersized kugler i en forlader.

Blot bruge stof, måske fra cowboy bukser eller lignede, pakke en kugle ler ind i det, stoppe skidtet ned i patronen's haglskål
Derefter trykke på hele pakken med en stump rundstok, så leret trykker stoffet ud mod haglskålen.

Mvh
grey

KayDot
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. jun 2022, 09:42
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af KayDot » 2. mar 2023, 15:24

Et forslag, nu hvor folk nævnte ler;
Min kære gamle moder legede for år tilbage med noget der hedder FIMO Ler - det er polymer baseret, så det burde være mere skånsomt mod løbet end "sand" baseret ler? :smile:
Med venlig hilsen,
K.

"Det er måske gammelt lort, men det er MIT gamle lort!"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Refraktorius » 6. mar 2023, 20:49

KayDot skrev:
2. mar 2023, 15:24
Et forslag, nu hvor folk nævnte ler;
Min kære gamle moder legede for år tilbage med noget der hedder FIMO Ler - det er polymer baseret, så det burde være mere skånsomt mod løbet end "sand" baseret ler? :smile:
FIMO består af PVC og blødgørere (de siger det ikke er phthalater mere). Varmes den stærkt op kan den danne saltsyre, næppe ret meget i et skud, men måske nok til at danne rust?

Det mere alvorlige er, at den er thixotrop. Når den udsættes for kraftpåvirkning bliver den mere tyndtflydende. Turen ud gennem et haglgevær må falde i den kategori. Virkeligt godt spørgsmål hvad det vil betyde i praksis?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af NSander » 6. mar 2023, 23:27

Refraktorius skrev:
6. mar 2023, 20:49
KayDot skrev:
2. mar 2023, 15:24
Et forslag, nu hvor folk nævnte ler;
Min kære gamle moder legede for år tilbage med noget der hedder FIMO Ler - det er polymer baseret, så det burde være mere skånsomt mod løbet end "sand" baseret ler? :smile:
FIMO består af PVC og blødgørere (de siger det ikke er phthalater mere). Varmes den stærkt op kan den danne saltsyre, næppe ret meget i et skud, men måske nok til at danne rust?

Det mere alvorlige er, at den er thixotrop. Når den udsættes for kraftpåvirkning bliver den mere tyndtflydende. Turen ud gennem et haglgevær må falde i den kategori. Virkeligt godt spørgsmål hvad det vil betyde i praksis?
Er der ikke en her på Forum der har et highspeed kamera :D det kunne være et interessant projekt.

KayDot
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. jun 2022, 09:42
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af KayDot » 7. mar 2023, 09:13

Refraktorius skrev:
6. mar 2023, 20:49
KayDot skrev:
2. mar 2023, 15:24
Et forslag, nu hvor folk nævnte ler;
Min kære gamle moder legede for år tilbage med noget der hedder FIMO Ler - det er polymer baseret, så det burde være mere skånsomt mod løbet end "sand" baseret ler? :smile:
FIMO består af PVC og blødgørere (de siger det ikke er phthalater mere). Varmes den stærkt op kan den danne saltsyre, næppe ret meget i et skud, men måske nok til at danne rust?

Det mere alvorlige er, at den er thixotrop. Når den udsættes for kraftpåvirkning bliver den mere tyndtflydende. Turen ud gennem et haglgevær må falde i den kategori. Virkeligt godt spørgsmål hvad det vil betyde i praksis?
Så lærte jeg noget nyt i dag - tak!

Godt der er nogen der kan deres kemi bedre end mig :biggrin: :biggrin:
Med venlig hilsen,
K.

"Det er måske gammelt lort, men det er MIT gamle lort!"

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 7. mar 2023, 13:51

Tænker jeg holder mig fra FIMO, stearin eller måske ler i en patch, ser p.t ud til at være løsningen.

mvh
grey

Besvar