Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåben.
-
- Bronze Member
- Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
- Geografisk sted: djursland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 11 times
Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe
Hvordan ser jeg som bruger, hvem der må sælge til mig ?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe
Han har samlet sammen for flere foreninger og købt ved f.eks. skyttebutikken. Hver forening har så fået deres. Så ammunitions delen er mig bekendt fordi at han har formidlet samkøb.
Jeg har købt for foreningen hos ham, i en kort periode. Det virkede helt legitimt. Fakturaer osv.
Jeg har købt for foreningen hos ham, i en kort periode. Det virkede helt legitimt. Fakturaer osv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Er det et specielt SKV problem? Min jagtforening er godkendt til salg af ammunition, og hver enkelt person der tager en tørn i kiosken er individuelt godkendt af politiet til patronsalg fra foreningen på vores tilladelse. Der står intet om hvem vi må sælge til, ud over at vedkommende skal have jagttegn eller våbenpåtegning. Tilladelsen udstedes for 5 år af gangen.
/HR
(PS, opretholdelse af den slags tilladelser er en del af den underskov af småopgaver som bestyrelserne rundt om i landet laver så DU kan skyde).
/HR
(PS, opretholdelse af den slags tilladelser er en del af den underskov af småopgaver som bestyrelserne rundt om i landet laver så DU kan skyde).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Næsten mere spændende er, er det sælgeren der udelukkende har et problem? Eller har man som køber også et problem? lovgivningsmæssigt selvfølgelig. Reelt er det ikke andet end paragraf-knepperi, og totalt uden betydning, der er blevet solgt til skytter fra andre foreninger utallige gange, uden problemer, misbrug eller lignende polymik.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
... ja, jeg blev sgu også lidt fornærmet...Flugteren skrev: ↑26. jan 2022, 09:07Jeg vil ikke spørge om flere detaljer, for det vedkommer ikke mig, men selvom man kommer ofte på KSC, så betyder det jo ikke, at man har kendskab til sagerne i skytteforeningerne/skyttecenteret. Jeg bruger KSC som en skydebane, ikke andet.Bofhenator skrev: ↑26. jan 2022, 08:47
Dem der kommer på KSC og ikke har haft hovedet i en busk kender nok sagen allerede.
Men kun et kort øjeblik. Glæden over den altid tomme 200 m bane opvejer så rigeligt det manglende informationsniveau

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Sjovt, jeg synes altid 200 m er optaget. Jeg ryger altid over på 300 m for at have noget fred til at skyde.Sortseer skrev: ↑26. jan 2022, 17:32... ja, jeg blev sgu også lidt fornærmet...Flugteren skrev: ↑26. jan 2022, 09:07Jeg vil ikke spørge om flere detaljer, for det vedkommer ikke mig, men selvom man kommer ofte på KSC, så betyder det jo ikke, at man har kendskab til sagerne i skytteforeningerne/skyttecenteret. Jeg bruger KSC som en skydebane, ikke andet.Bofhenator skrev: ↑26. jan 2022, 08:47
Dem der kommer på KSC og ikke har haft hovedet i en busk kender nok sagen allerede.
Men kun et kort øjeblik. Glæden over den altid tomme 200 m bane opvejer så rigeligt det manglende informationsniveau![]()
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
Beklager OT : Hvis der ikke er stævne, er weekender fra morgenstunden næsten altid uden eller kun med få besøgende.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
synes sku også at 200 meter (jagt) er optaget næsten hver weekend men ja.Flugteren skrev: ↑26. jan 2022, 20:15Sjovt, jeg synes altid 200 m er optaget. Jeg ryger altid over på 300 m for at have noget fred til at skyde.Sortseer skrev: ↑26. jan 2022, 17:32... ja, jeg blev sgu også lidt fornærmet...Flugteren skrev: ↑26. jan 2022, 09:07Jeg vil ikke spørge om flere detaljer, for det vedkommer ikke mig, men selvom man kommer ofte på KSC, så betyder det jo ikke, at man har kendskab til sagerne i skytteforeningerne/skyttecenteret. Jeg bruger KSC som en skydebane, ikke andet.Bofhenator skrev: ↑26. jan 2022, 08:47
Men kun et kort øjeblik. Glæden over den altid tomme 200 m bane opvejer så rigeligt det manglende informationsniveau![]()
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Så forbrydelsen er 5% fortjeneste, 2000 patroner solgt til en uden tilladelse, våben uden for våbenskab?
Artiklen om dommen nævner ikke noget om ulovlig besiddelse, hvilket ellers er overskriften.
Nogen, der kan fylde de manglende huller ud?
Artiklen om dommen nævner ikke noget om ulovlig besiddelse, hvilket ellers er overskriften.
Nogen, der kan fylde de manglende huller ud?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Ligner at politi og anklagemyndighed er faret frem, uden for meget grundlag. Man er jo ikke en hærdet kriminel, men nærmere et rodehoved, der har villet hjælpe sine medskytter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Raptor357
- Platin Member
Det kan jeg kun bekræfte og så er han er produkt af den tid hvor i han er vokset op.
Han er dømt for våben uden for våbenskabet, men som jeg har hørt har det været mens han var hjemme, og så må man jo gerne have taget et våben ud. Der er rigeligt med saglige grunde, men som jeg læser våbenloven er det ikke engang nødvendigt.
Jeg tror ikke at han har solgt 2000 patroner til en uden tilladelse. Jeg må indrømme at jeg har købt ammunition flere steder og i ganske store mængder, hvor jeg aldrig har vist min tilladelse, men omstændighederne har været sådan at det har man gået ud fra.
Jeg snakkede med manden efter at politiet havde været hjemme hos ham i første omgang, han var overbevist om at der var en der havde et horn i siden på ham og han mente at han havde sit på det rene, efter hvad han fortalte kunne jeg kun være enig.
En af anklagerne i første omgang var at han havde solgt en pistol til en der ikke havde tilladelse, hvilket var helt korrekt, men den var heller ikke udleveret. Køber havde først søgt da de havde lavet en købsaftale og havde detaljerne, han ville ikke få pistolen før han kom med SKV kortet.
Jeg tænker han må være en fri mand nu med alt det han har sidder fængslet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Holy hell, det lyder trist.
Jeg tænker han nok har brugt nogle love, ved sit sløseri, men i småtingsafdelingen. Vi bør alle holde vores sti ren, og med det mener jeg at minimere rod. Selvom vi selv ved, at det vi gør er lovligt, så hindrer det ikke udeforstående i, at tro vi gør noget ulovligt og melde det til en emsig betjent, der føler sig kaldet til, at få fjernet alle private våben.
Håber han anker til frifindelse. Hvis han allerede i byretten har "vundet" så meget over anklagerne, så har han nok en god chance i landsretten.
Jeg tænker han nok har brugt nogle love, ved sit sløseri, men i småtingsafdelingen. Vi bør alle holde vores sti ren, og med det mener jeg at minimere rod. Selvom vi selv ved, at det vi gør er lovligt, så hindrer det ikke udeforstående i, at tro vi gør noget ulovligt og melde det til en emsig betjent, der føler sig kaldet til, at få fjernet alle private våben.
Håber han anker til frifindelse. Hvis han allerede i byretten har "vundet" så meget over anklagerne, så har han nok en god chance i landsretten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Nu kender jeg ikke historien eller omstændighederne, men har han været varetægtsfængslet siden han blev anholdt i 2019 eller.....?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Raptor357
- Platin Member
Nej, han kom ud relativt hurtigt, men røg så ind igen som jeg har fået fortalt. Vi bor i samme by og jeg har ikke set ham siden.
- Raptor357
- Platin Member
Jeg har nu læst at han selv har indrømmet ulovlig opbevaring.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Men det er jo ikke det samme som ulovlig våbenbesiddelse.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Raptor357
- Platin Member
Men har er jo også kun dømt for ulovlig opbevaring, genladning med salg for øje, salg uden de fornødne tilladelser og salg til en person der ikke har dokumenteret af have lov til at købe.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jahh, johh, det kan jo også være at han er rykket udenbys på grund af at han har følt sig flov eller ......hvad ved jeg!
Jeg tror nu nok at jeg havde rykket ud af kommunen hvis det var mig!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
Han har ikke forbrudt sig mod sine medborgere. Ja, han har været skødesløst dum og letsindig, men det er jo egentlig også hans brøde. Ud fra det præsenterede, kan man ikke beskylde ham for at have haft onde hensigter imod andre.
Håber han lander på sine ben igen og finder vejen til en god tilværelse. Det må være bittert at miste en god hobby, der nok nærmere er en livsstil, med den omgangskreds det også medfører.
Håber han lander på sine ben igen og finder vejen til en god tilværelse. Det må være bittert at miste en god hobby, der nok nærmere er en livsstil, med den omgangskreds det også medfører.
-
- Gold Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 22 times
Det der med genladning med salg for øje, er der nogen defineret grænse der?
Jeg er ikke faldet over en, der står bare på min tilladelse at erhvervsmæssig salg ikke er tilladt. Må jeg sælge det til kostpris?
Jeg har intet imod at lave ammo for folk, men jeg vil jo nødig ende i samme situation som ham.
- Raptor357
- Platin Member
Du må sælge til den kostpris du kan dokumentere.
Når jeg lader .308w til jagt for min tidligere arbejds kollega, da betaler han for en flaske krudt, for x kasser projektiler og for fænghætter.
Rent praktisk, så renser jeg hylstrene og hiver dem igennam maskine. Så får han dem tilbage, så han kan trimme dem, jeg gider ikke.
Så får jeg dem tilbage og ca 1 time efter han er kommet har han op til 300 nyladte patroner.
Jeg lader på en dillon 650xl, hvilket forklarer hastigheden.
Når jeg lader .308w til jagt for min tidligere arbejds kollega, da betaler han for en flaske krudt, for x kasser projektiler og for fænghætter.
Rent praktisk, så renser jeg hylstrene og hiver dem igennam maskine. Så får han dem tilbage, så han kan trimme dem, jeg gider ikke.
Så får jeg dem tilbage og ca 1 time efter han er kommet har han op til 300 nyladte patroner.
Jeg lader på en dillon 650xl, hvilket forklarer hastigheden.
-
- Gold Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 22 times
Hm, ok.
Jeg har angivet pris og antal på krudt, projektiler og fænghætter i et Excel ark og udregnet en stykpris der fra, det må vel være ok også?
Jeg har angivet pris og antal på krudt, projektiler og fænghætter i et Excel ark og udregnet en stykpris der fra, det må vel være ok også?
- Raptor357
- Platin Member
Ja.
Men jeg gider ikke at have krudtrester, så overskuddet bliver brændt af. Desuden, så laver jeg alt i så store batches som muligt, for at få ting ensartet. Det er måske "kun" til jagt, men det er match kvalitet på 300m.
Undtagelsen er selvfølgelig pistol/revolver, her betyder det mindre.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det er ingen undskyldning at være et produkt af den tid man er vokset op i, man skal stadig overholde gældende lov.Raptor357 skrev: ↑15. okt 2022, 10:35Det kan jeg kun bekræfte og så er han er produkt af den tid hvor i han er vokset op.
Han er dømt for våben uden for våbenskabet, men som jeg har hørt har det været mens han var hjemme, og så må man jo gerne have taget et våben ud. Der er rigeligt med saglige grunde, men som jeg læser våbenloven er det ikke engang nødvendigt.
Jeg tror ikke at han har solgt 2000 patroner til en uden tilladelse. Jeg må indrømme at jeg har købt ammunition flere steder og i ganske store mængder, hvor jeg aldrig har vist min tilladelse, men omstændighederne har været sådan at det har man gået ud fra.
Jeg snakkede med manden efter at politiet havde været hjemme hos ham i første omgang, han var overbevist om at der var en der havde et horn i siden på ham og han mente at han havde sit på det rene, efter hvad han fortalte kunne jeg kun være enig.
En af anklagerne i første omgang var at han havde solgt en pistol til en der ikke havde tilladelse, hvilket var helt korrekt, men den var heller ikke udleveret. Køber havde først søgt da de havde lavet en købsaftale og havde detaljerne, han ville ikke få pistolen før han kom med SKV kortet.
Jeg tænker han må være en fri mand nu med alt det han har sidder fængslet.
Manden blev tiltalt for - jeg tror det var 332 forhold? Det er mange! Han er kun dømt for få af dem, og ingen af de "tunge". Jeg har kendt ham i mange år, og er sikker på at han ikke har haft intentioner om at skade nogen - men han har også, for det er han dømt for, haft en for lemfældig omgang med en del bestemmelser. Man bliver ikke idømt 10 mdr hvis man ikke har gjort noget klart ulovligt. Og man slipper ikke med 10 mdr, hvis man har solgt våben uden tilladelser, eller haft ulovlige våben.
Man bliver ikke dømt hvis man bare har taget et våben ud af skabet, mens man var hjemme.
Han er dømt for forhold der kunne bevises, så at spekulere i at han nok ikke rigtig har gjort noget ulovligt, er ... ikke gavnligt for nogen.
Og hvis man spørger en anklaget om han har gjort noget ulovligt, så er svaret jo ofte farvet af situationen. Men hvad en borger anser for "okay", kan nu sagtens være ulovligt, og skal vi drage nogen som helst lære af denne sag, så skal det være: Hvis man overtræder loven, uanset om det er fordi man "er et rodehoved", eller "det ikke skader nogen", så er loven ens for alle, og overtræder man den, risikerer man - i vores branche - ikke kun en bøde, men også en tur i fængsel, og en mangeårig udelukkelse fra DEN sport.
For at nå op på over 300 forhold i en tiltale, så skal der nok have været en eller anden der har haft et horn i siden på nogen, men for at blive idømt 10 mdrs fængsel, så skal man også have gjort noget ulovligt, som var noget ud over bagatelgrænsen!
Det er korrekt. Og det salg han er dømt for, var så vidt jeg ved, patron salg.Men har er jo også kun dømt for ulovlig opbevaring, genladning med salg for øje, salg uden de fornødne tilladelser og salg til en person der ikke har dokumenteret af have lov til at købe.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!