Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 14. jun 2022, 00:42

Hej
Jeg skal på licens kursus den kommende weekend på Hanebjerg.

Jeg har tænkt mig at pakke:
Pistol
Rig
Riiiigeligt ammo :smile:
Rensegrej
Skiftetøj/sko (hvis det mod forventning pisser ned)
Mad og drikke.
Godt humør :biggrin:

Er der noget jeg ikke har tænkt på?

Er der andre herinde fra der skal med?

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6

Indlæg af Frantz » 14. jun 2022, 02:41

181Bambam skrev:
14. jun 2022, 00:42
Hej
Jeg skal på licens kursus den kommende weekend på Hanebjerg.

Jeg har tænkt mig at pakke:
Pistol
Rig
Riiiigeligt ammo :smile:
Rensegrej
Skiftetøj/sko (hvis det mod forventning pisser ned)
Mad og drikke.
Godt humør :biggrin:

Er der noget jeg ikke har tænkt på?

Er der andre herinde fra der skal med?

Høreværn og sikkerhedsbriller, og ikke mindst ekstra baterier hvis du har aktive høreværn. Og en pudseklud til dine sikkerhedsbriller

En poncho vil du blive meget glad for hvis det regner.

En gun cart af en art. Det er ikke så vigtigt til licenskursuset men du får brug for den sener hvis du ikke gider Slæbe dig ihjel. Eckla Multi Rollykan anbefalet

Jeg ville anbefale en jagtstol, men køber du en Eckla Multi Rolly er der en stol/sæde på.

En paraply eller regnslag eller poncho til at ligge over dit graj så det ikke bliver vådt.

Så tror jeg du er godt kørende....

Og velkommen til verdens fedeste sport
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 14. jun 2022, 05:06

Høreværn og skydebriller ligger i min skydetaske, men god pointe med batterier.

Gun cart eller jagtstol havde jeg ikke tænkt over.

Jeg pakker en poncho og en ekstra regnjakke.


Tak for det. :razz:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Ras.Killing » 14. jun 2022, 08:01

Lige til kurset er en trolley og skammel ikke nødvendigt. I skal ikke så meget rundt og der er bord/bænk sæt på hanebjergs baner. Til en større match kan det dog være fint at have med.

En magloader af en art kan være rar at have, men er ligeledes en nice to have og ikke need to have.

Sørg for at dit grej er tilpasset og sidder rigtigt, at din pistol er ren og smurt, at den er skudt ind og prøvet af med det ammunition du vil bruge osv. osv.

Det er træls hvis du skal bruge den første del af kurset, på at få styr på dit grej!


Og ellers så bare godt humør og gåpåmod :thumbup: og så måske liiiiige skimte regelbogen en gang mere inden weekenden. Specielt hvis der var ting man svarede forkert på :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Fast Fumble » 14. jun 2022, 08:48

Ras.Killing skrev:
14. jun 2022, 08:01
Lige til kurset er en trolley og skammel ikke nødvendigt. I skal ikke så meget rundt og der er bord/bænk sæt på hanebjergs baner. Til en større match kan det dog være fint at have med.

En magloader af en art kan være rar at have, men er ligeledes en nice to have og ikke need to have.

Sørg for at dit grej er tilpasset og sidder rigtigt, at din pistol er ren og smurt, at den er skudt ind og prøvet af med det ammunition du vil bruge osv. osv.

Det er træls hvis du skal bruge den første del af kurset, på at få styr på dit grej!


Og ellers så bare godt humør og gåpåmod :thumbup: og så måske liiiiige skimte regelbogen en gang mere inden weekenden. Specielt hvis der var ting man svarede forkert på :smile:
Jeg har skudt IPSC i over 20 år uden trolley/cart/stol. Det er vist lidt individuelt hvor vigtig den detaljer er.
Til gengæld er det vigtigt at dit udstyr (skyder, ammo, mags, mag-holdere) er rent, smurt og godt testet inden, for Ras har helt ret - det er bare træls, hvis det skal hæmme dig i at få fuldt udbytte af kurset!

Og læs op på hvad du svarede forkert på i Teori-prøven, eller hvis der er områder du er usikker i.
Der kunne jo godt kommer et spørgsmål eller to.
En halv liter vand, eller mere hvis det er varmt, og evt et par musli-bars til at holde koncentrationen.
En god kasket, så sol eller regn ikke irriterer.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Mapzter » 14. jun 2022, 10:15

Ras.Killing skrev:
14. jun 2022, 08:01
Sørg for at dit grej er tilpasset og sidder rigtigt
Helt enig. Sørg for at du ved hvilken division du vil skyde. Sørg for at du kender reglerne for den division. Sørg for at dit grej passer til divisionen, og at det er placeret rigtigt. De fleste divisioner i IPSC har f.eks. som krav at magasinholdere og hylster skal være placeret bag hoftebenet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Caspian1911 » 14. jun 2022, 10:48

Jeg tog licenskursus i Aalborg for en del år siden, med en stort set uprøvet Open pistol. FF kan måske huske det. Det samme gjorde en af de andre kursusdeltagere. Det kan ikke anbefales. :oops:

Min pistol tabte grebsskalleerne pga. dårlige skruer og den anden pistol tabte sigtemidlet. Begge fejl blev rettet med gaffertape og det var muligt at gennemføre, men jeg kunne godt have været oplevelsen foruden.

Under alle omstændigheder: hav altid tape i tasken.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Mapzter » 14. jun 2022, 13:13

Fast Fumble skrev:
14. jun 2022, 08:48
Jeg har skudt IPSC i over 20 år uden trolley/cart/stol. Det er vist lidt individuelt hvor vigtig den detaljer er.
Helt sikkert. Jeg har skudt IPSC i omkring 18 år :blink:, og har sat stor pris på at medbringe en god høj foldbar og udtrækkelig taburet, så jeg har mulighed for at hvile benene lidt. Specielt til matches som strækker sig over flere dage synes jeg det er rart.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 14. jun 2022, 22:51

Tak for jeres input :thumbup:

Jeg vil pakke en stor taske :fun: så jeg er klar på ALT.
Jeg læser lidt op på teorien og tørtræner lidt ekstra og så er jeg klar til lørdag.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Raptor357 » 15. jun 2022, 12:55

1/2l vand på en lun dag rækker ikke, der er dog vand på toiletterne i caf, hvis der er åbent, ellers 2l vand.
Mysli barer/energibarer/nupobar er et fint panik mellem måltid. En nupobar er min panik løsning, den slukker eventuel sult for mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Gunslinger » 15. jun 2022, 18:36

Og øv nogle tørtræk derhjemme... gerne et par hundrede. Det er rart at have prøvet det før, når du skal til at trække en ladt pistol!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Raptor357 » 15. jun 2022, 20:27

Gunslinger skrev:
15. jun 2022, 18:36
Og øv nogle tørtræk derhjemme... gerne et par hundrede. Det er rart at have prøvet det før, når du skal til at trække en ladt pistol!
Er det ikke lidt usmart hvis man får en dårlig vane?
Jeg vil påstå det skal ske under instruktion
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Fast Fumble » 15. jun 2022, 23:44

Raptor357 skrev:
15. jun 2022, 20:27
Gunslinger skrev:
15. jun 2022, 18:36
Og øv nogle tørtræk derhjemme... gerne et par hundrede. Det er rart at have prøvet det før, når du skal til at trække en ladt pistol!
Er det ikke lidt usmart hvis man får en dårlig vane?
Jeg vil påstå det skal ske under instruktion
Enig, det er meget bedre at træne EFTER man har lært teknikkerne (Roll, Scoop, Clutch)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Gunslinger » 16. jun 2022, 12:49

Raptor357 skrev:
15. jun 2022, 20:27
Gunslinger skrev:
15. jun 2022, 18:36
Og øv nogle tørtræk derhjemme... gerne et par hundrede. Det er rart at have prøvet det før, når du skal til at trække en ladt pistol!
Er det ikke lidt usmart hvis man får en dårlig vane?
Jeg vil påstå det skal ske under instruktion
Nej, det synes jeg ikke. Jeg vil til enhver tid foretrække en kursist der kan trække sin pistol sikkerhedsmæssigt forsvarligt, end én der kan trække den "korrekt". De fleste af dem der skyder sig selv, gør det under ind/udførsel i hylsteret. Når du så pålægger den uerfarne skytte det stressmoment det er, at skulle gøre ting de ikke er vant til med et ladt våben, går deres finmotorik fløjten, og deres evner reduceres til det, der ligger på rygraden. Og hvis de intet har på rygraden....

Desuden kan man på youtube finde utallige instruktionsvideoer af annerkendte skytter der gennemgår hvordan man bedst trækker en pistol.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2022, 12:57

Super. :thumbup:
Jeg syntes i skulle opgradere licens kurset med et link til en youtube video hvor i syntes instruktionen er god, så har skytten mulighed for at træne hjemmefra uden at indøve en dårlig vane. Og så kan man jo lige bruge en halv time til at pudse det sidste af på kursus. Kurset er jo sikkerheds fokuseret og et sikkert træk er yderst vigtigt.
Jeg var så heldig at det var klubkammerater der afholdt kurset jeg var på, så mit træk var øvet og mit udstyr var gennemgået og justeret til sikker anvendelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 17. jun 2022, 20:19

Så har jeg pakket korte og lange trøjer og bukser. 2 par sko, 2 ks sodavand og smurt en hel pakke boller :giggle:

Jeg har skudt pistol i FSV de sidste 25 år, så det med tørtræningen, er fordi jeg har købt en ny pistol så skal lige vænne mig til hvor sikringen sidder.

Så nu glæder jeg mig bare til i morgen.

Tak for inputs :thumbup:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2022, 20:53

181Bambam skrev:
17. jun 2022, 20:19
…det med tørtræningen, er fordi jeg har købt en ny pistol så skal lige vænne mig til hvor sikringen sidder.
Hvad har du købt :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 17. jun 2022, 22:25

Ras.Killing skrev:
17. jun 2022, 20:53
181Bambam skrev:
17. jun 2022, 20:19
…det med tørtræningen, er fordi jeg har købt en ny pistol så skal lige vænne mig til hvor sikringen sidder.
Hvad har du købt :biggrin:
CZ Shadow 2.
Er vant til at skyde Glock 17 ,så skal lige vænne mig til det der sikring :fun:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2022, 22:53

181Bambam skrev:
17. jun 2022, 22:25
Ras.Killing skrev:
17. jun 2022, 20:53
181Bambam skrev:
17. jun 2022, 20:19
…det med tørtræningen, er fordi jeg har købt en ny pistol så skal lige vænne mig til hvor sikringen sidder.
Hvad har du købt :biggrin:
CZ Shadow 2.
Er vant til at skyde Glock 17 ,så skal lige vænne mig til det der sikring :fun:
Hvis du har tænkt dig at skyde i Production (hvilket ville give bedst mening med en Shadow 2), så skal du starte med hammeren nede. Kan den skyde doubleaction - så skal du skyde doubleaction (i Production).

Og når første skud er med doubleaction, så er sikringen ikke aktiveret :thumbup: doubleaction aftrækket regnes i sig selv som en sikring.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 17. jun 2022, 23:39

Fedt, det er god info :thumbup:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Mapzter » 18. jun 2022, 17:50

181Bambam skrev:
17. jun 2022, 23:39
Fedt, det er god info :thumbup:
Det var bl.a. derfor jeg tidligere skrev:
Sørg for at du ved hvilken division du vil skyde. Sørg for at du kender reglerne for den division. Sørg for at dit grej passer til divisionen
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af Ras.Killing » 21. jun 2022, 11:40

Tør man spørge hvordan det gik :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13. okt 2018, 17:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 4 times
Been thanked: 34 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af SirPie » 21. jun 2022, 12:43

Kan sige at alle bestod!

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. maj 2015, 11:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af 181Bambam » 21. jun 2022, 23:14

Det var et godt kursus.
Der var selvfølgelig en del ting jeg har lært i FSV der ikke er så godt i IPSC.
Så trods en stejl indlæringskurve gik det og jeg bestod.(ligesom de 14 andre på kurset) :thumbup:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Licens kursus Hanebjerg 18-19/6. Hvad skal jeg medbringe? Er der andre herinde fra der skal med?

Indlæg af InMySights » 22. jun 2022, 01:26

Stærkt. Tillykke alle mand :10:
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Besvar