The Power of the Dog ?? om slutningen

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Lassescout » 8. jan 2022, 22:54

SPOILER ALERT !

Jeg ønsker at diskutere handlingen i filmen, især slutningen. Så hvis du ikke ønsker slutningen afsløret, skal du ikke læse videre.

Og nu til slutningen på filmen : Var det et planlagt drab, drengen gennemførte?

Sagen er den, at når et dyr dør af miltbrand, så vil de fleste miltbrandsbakterier ganske enkelt dø med det. Men hvis bakterierne udsættes for ilt, vil de sporulere, og sporerne er meget modstandsdygtige. De kan tåle udtørring og høje temperaturer, og de kan forblive infektive i årtier. Så det værste man kan gøre ved et dyr der er død af miltbrand er at flå det.

Drengen læste medicin, så han kan have vidst dette. Han kan have flået den kalv der var død af miltbrand for at have et biologisk våben mod sin plageånd. Men det krævede for det første at manden kom til skade med hånden, så infektionen havde en indgangsport, og dernæst at moderen forærede mandens råhuder væk, så han fik brug for drengens.

Det virker på mig, som lidt for mange tilfældigheder der skulle falde i hak for at planen lykkedes, og måske også som et lidt for godt skjult plot. Hvor mange mennesker ved nok om miltbrand til at forstå det?

Er det sådan slutningen skal opfattes ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af FrederikF » 9. jan 2022, 10:37

Det er hele pointen at det er planlagt.
Dialogen mellem dreng og moder indikerer også at der er en involvering.
Moderens desperation, da hun næsten ikke får givet huderne væk indikerer en involvering.
Drengens dialog med afdøde samt hele seancen indikerer indikerer i den grad et planlagt mord.
Om miltbrand inficeret kohjd så rent faktisk ville virke således - det ved jeg ikke (men det er vel en del af “friheden i historien”.
Jeg afventede “mordet” lige fra det øjeblik hvor knægten er ude og lede efter miltbrandramte kadavere, skærer strimler af dem iført gummihandsker og i øvrigt går gennem en del strabadser for at få dem bragt hjem.
Mvh Frederik

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Lassescout » 9. jan 2022, 12:40

Jeg skal nok se den igen med de briller på. Det kom helt bag på mig at det var plottet, jeg indså det først til allersidst :oops: .

Og jo, miltbrand kan sagtens smitte fra råhud på den måde. I "gamle dage" var det mest almindeligt at mænd døde af miltbrand efter at have barberet sig. Det var fordi man påførte sæbeskum med en barberkost af grævlingehår. Hvis grævlingen var død af miltbrand, sad der sporer i hårene. Når manden barberer sig laver han små sår som infektionen kan etablere sig i. En pelsjæger der fandt en død grævling har nok nærmere værdsat sit held end end tænkt på smittebeskyttelse.

Nu om dage må man ikke bruge produkter af dyr som er døde eller aflivet på grund af smitsomme husdyrsygdomme. Det giver ofte anledning til diskussion, men historisk er det velbegrundet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af C-X » 9. jan 2022, 16:41

Off topic, men nu spørger jeg lige dyrlægen brevkasse; hvor stor er risikoen for, at få smitte med miltbrand, i dagens Danmark?
Hvilke døde dyr bør man særligt undgå?

Hilsen han den nysgerrige...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Lassescout » 9. jan 2022, 17:49

C-X skrev:
9. jan 2022, 16:41
Off topic, men nu spørger jeg lige dyrlægen brevkasse; hvor stor er risikoen for, at få smitte med miltbrand, i dagens Danmark?
Hvilke døde dyr bør man særligt undgå?

Hilsen han den nysgerrige...
For det første er risikoen meget meget lille. Det sidste tilfælde hos et dyr var i 1988, så det er ikke noget man ser hver dag. Heste og drøvtyggere er de mest følsomme. Derudover har man velfungerende antibiotika nu om dage, så du dør ikke af det hvis du bliver smittet gennem et sår. Det ser lidt værre ud hvis du indånder smitten og får lungeformen, men det er endnu mere sjældent. Jeg bekymrer mig ikke om det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Cpt » 16. jan 2022, 20:04

Lassescout skrev:
9. jan 2022, 17:49
C-X skrev:
9. jan 2022, 16:41
Off topic, men nu spørger jeg lige dyrlægen brevkasse; hvor stor er risikoen for, at få smitte med miltbrand, i dagens Danmark?
Hvilke døde dyr bør man særligt undgå?

Hilsen han den nysgerrige...
For det første er risikoen meget meget lille. Det sidste tilfælde hos et dyr var i 1988, så det er ikke noget man ser hver dag. Heste og drøvtyggere er de mest følsomme. Derudover har man velfungerende antibiotika nu om dage, så du dør ikke af det hvis du bliver smittet gennem et sår. Det ser lidt værre ud hvis du indånder smitten og får lungeformen, men det er endnu mere sjældent. Jeg bekymrer mig ikke om det.
Jeg ved at på Island har man historisk haft problemer med miltbrand i dyreholdet, og man har så begravet de døde dyr rundt omkring i landskabet og fra tid til anden dukker der en gammel indficeret grav frem som så smitter de heste der går i nærheden - det vilde er at de grave kan være endog meget gamle jeg mener vi taler over 100 år, det er så stort et problem at man har haft et projekt kørende hvor man har kortlagt alle kendte steder hvor der er begravet miltbrand døde dyr.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af FrederikF » 16. jan 2022, 20:40

Cpt skrev:
16. jan 2022, 20:04
Lassescout skrev:
9. jan 2022, 17:49
C-X skrev:
9. jan 2022, 16:41
Off topic, men nu spørger jeg lige dyrlægen brevkasse; hvor stor er risikoen for, at få smitte med miltbrand, i dagens Danmark?
Hvilke døde dyr bør man særligt undgå?

Hilsen han den nysgerrige...
For det første er risikoen meget meget lille. Det sidste tilfælde hos et dyr var i 1988, så det er ikke noget man ser hver dag. Heste og drøvtyggere er de mest følsomme. Derudover har man velfungerende antibiotika nu om dage, så du dør ikke af det hvis du bliver smittet gennem et sår. Det ser lidt værre ud hvis du indånder smitten og får lungeformen, men det er endnu mere sjældent. Jeg bekymrer mig ikke om det.
Jeg ved at på Island har man historisk haft problemer med miltbrand i dyreholdet, og man har så begravet de døde dyr rundt omkring i landskabet og fra tid til anden dukker der en gammel indficeret grav frem som så smitter de heste der går i nærheden - det vilde er at de grave kan være endog meget gamle jeg mener vi taler over 100 år, det er så stort et problem at man har haft et projekt kørende hvor man har kortlagt alle kendte steder hvor der er begravet miltbrand døde dyr.
Samme problem i moder Rusland.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Kenned » 17. jan 2022, 11:30

Jeg er overbevist om at det var planlagt. Måden han åbenlyst var tilfreds i scenen hvor han står i vinduet, sammenholdt med titlen mener jeg gør det "åbenlyst".

Både konen og jeg havde i hvert fald den opfattelse, og det er det plot der bærer hele filmen efter min mening.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: The Power of the Dog ?? om slutningen

Indlæg af Bobo » 18. jan 2022, 15:26

Kenned skrev:
17. jan 2022, 11:30
Jeg er overbevist om at det var planlagt. Måden han åbenlyst var tilfreds i scenen hvor han står i vinduet, sammenholdt med titlen mener jeg gør det "åbenlyst".

Både konen og jeg havde i hvert fald den opfattelse, og det er det plot der bærer hele filmen efter min mening.

Hilsen Kenneth
Jeg har set den sådan lidt "on and off" over en uge - og jeg fattede ikke en skid :wheelchair:
Per Juul Carlsen som jeg respekterer højt gav den stor ros :???:

jeg må se den igen, når i er så begejstrede :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar