Hvilken kniv til garvning?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 14. jan 2022, 14:27

Deepo skrev:
11. jan 2022, 22:35
Jeg borer altid hullerne til nitterne i samme størrelse som nitterne.
Ellers risikerer du at flække skallerne, som du selv skriver.
Og så kommer jeg lim på skallernes inderside, og i hullerne til nitterne, og samler det hele og sætter et par fjederklemmer på og lader limen hærde.
Super.

Jeg planlægger at bruge dette stykke træ. Jeg mener, at det er mahogni. Jeg tror det har været fra noget vindueskarm eller lign.
Kan jeg bare bruge den flade der er skåret på maskine til at vende ind imod klingen som den er? Jeg formoder den at helt plan? Eller skal jeg forsøge at slibe den mere plan/glat med sandpapir?

Billede

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 14. jan 2022, 19:15

Nåh det skal slibes lidt mere plan. Det har slået sig en smule.

Er der en særlig metode til at få det helt plan?
Jeg har kun håndredskaber.

Jeg tænker umiddelbart at købe et ark groft sandpapir (60-80ish) på 30x30 cm. Lægge papiret på et bord og så køre emnet i ottetaller på det.
Men hvor glat skal finishen være i det som vender ind imod stålet?
Er det nok med korn 60 efterfulgt af korn 120?


Når jeg skal slibe rundt om skæftet hvordan undgår jeg så at ramme knivstålet mellem skæfterne? Eller det er måske ikke meningen jeg skal undgå?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 14. jan 2022, 21:17

Ingsorsi skrev:
14. jan 2022, 19:15
Nåh det skal slibes lidt mere plan. Det har slået sig en smule.

Er der en særlig metode til at få det helt plan?
Jeg har kun håndredskaber.

Jeg tænker umiddelbart at købe et ark groft sandpapir (60-80ish) på 30x30 cm. Lægge papiret på et bord og så køre emnet i ottetaller på det.
Men hvor glat skal finishen være i det som vender ind imod stålet?
Er det nok med korn 60 efterfulgt af korn 120?


Når jeg skal slibe rundt om skæftet hvordan undgår jeg så at ramme knivstålet mellem skæfterne? Eller det er måske ikke meningen jeg skal undgå?
Jada - læg et stykke sandpapir på et stykke glas og slib.
Det gør ikke noget at der er en smule struktur tilbage på siden der skal limes. Så har limen noget at bide i.
Korn 120 eller lign. er fint nok. Det behøver ikke være finere på den side.

Du kan næsten ikke undgå at ramme metallet, med mindre du sliber skallerne færdige før montering.
Men det er ikke så galt at slibe på metallet, hvis du samler det hele før slibningen. Du skal bare slibe med korn 800 eller 1600 for at få metallet fint igen.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 15. jan 2022, 15:59

Deepo skrev:
29. dec 2021, 11:23
Når jeg laver skæfteskaller til mine knive, så starter jeg med at finde et stykke træ som jeg vil bruge, og får det flækket i to, og sliber dem plane.
Så laver jeg lave hullerne, dvs. lav et hul ved at bore gennem kniven ned i træet.
Så sætter jeg enten en nitte eller et bor i samme størrelse ned i hullet, og borer det næste hul.
Nitterne kan laves af messing eller stål eller hvad du nu har liggende.
Når alle tre huller er boret, så sætter jeg de to skaller sammen, og borer ned gennem de huller der er lavet ned i træskallen som ikke har huller. Igen ved brug af nitter/bor til at sikre at hullerne bliver korrekte.

Så tegner jeg omridset af kniven på skæftet og sliber/saver skallerne til i størrelse. Jeg venter med den sidste halve millimeter slibning til kniven er samlet.
Næste proces er limning, der bruger jeg tokomponentlim, og helst ikke den hurtige 5 min.
Når limen er hærdet sliber jeg omridset af kniven så at kniv og træ flugter, og til sidst former jeg kniven og finpudser skæftet.
Sidste proces er oliering, hvor jeg som regel bruger Danish Oil, men kogt linolie fortyndet med vegetabilsk terpentin (eller vist også sprit) kan også bruges.
Jeg har kastet mig ud i at følge denne vejledning.
Den del med grøn skrift har jeg gjort.

Nu har jeg så nogle nitter stikkende ud af hullerne. De var svære at stikke i. Måtte bruge en messing-hammer og stille og roligt banke dem igennem.

Som jeg forstår det, så skal jeg på nuværende tidspunkt tage alle tre nitter ud med en tang.
Så sætter jeg de to skaller imod hinanden med den side der skal vende ind imod klingen ind imod hinanden - og så klemmer jeg dem sammen med en tvinge.
Nu borer jeg så ned igennem et af de eksisterende huller (det i midten??) på den ene skal videre ned igennem den anden.
Så sætter jeg en nitte igennem det hul ned igennem begge skaller...

Så borer jeg næste hul. Sætter en nitte igennem.
Og så gentager jeg med det sidste hul.


MEN: Nu er det så, jeg frygter, jeg har gjort noget forkert og har et problem:
Jeg har boret hullerne med søjleboremaskine.
Men hullerne er ikke nøjagtigt lodrette. Det ses tydeligt nu hvor der er nitter i.
Se billeder herunder. - særligt det sidste billede.

Jeg tror, at det der er gået galt er, at selvom de er boret med søjleboremaskine, så har bagsiden af skallen nok ikke være 100 % plan - eller det har den ikke, fordi jeg har jo kun planslebet den side der vender ind imod klingen.
Skulle jeg have planslebet begge sider? Selv hvis jeg skulle, hvordan sikrer jeg mig så at de to plane flader er nøjagtigt parallelle. Det kan jeg vist ikke?

Hvad så nu? Starter jeg forfra med nogle nye skaller? Er det bare noget man lever med og sætter skallerne sammen? Kan det rettes op? Eller hvad gør jeg?


En anden ting: hvor tykke bør jeg laver skallerne? Findes der en tommelfingerregel for dette? Jeg mindes at have læst noget herinde om regler omkring skæfte dimensioner ved knivbygning som skulle være nævnt i en eller anden knivbyggerbibel.


Billede


Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 15. jan 2022, 17:49

Hullerne kan ikke rettes op - på nogen nem måde, så klø på, og lær hen ad vejen.
Det er din første kniv. Den bliver ikke perfekt, så tag det som en læring.

Det du kan gøre er at fortsætte de svære huller ned i den anden skal. Hullerne passer jo med kniven, så det er fint nok.
Husk at lægge de to plane flader mod hinanden, inden du borer gennem næste skal. Og se om du ikke kan genskabe den hældning du oprindeligt havde i hullet.

Nu er en ulu måske lidt anderledes end en alm. kniv mht. tykkelse af skaller, men jeg vil tro, at du skal under 2 cm per skal i tykkelse.
Alt over det er måske for tykt.

Men start med at lave huller, og måske sav omridset (sav udenom din blyantsstreg) i skallerne inden du samler med lim.
Så kan du altid slibe tykkelsen til det den skal være - og forme håndtagets runding.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 15. jan 2022, 18:04

Deepo skrev:
15. jan 2022, 17:49
Hullerne kan ikke rettes op - på nogen nem måde, så klø på, og lær hen ad vejen.
Det er din første kniv. Den bliver ikke perfekt, så tag det som en læring.

Det du kan gøre er at fortsætte de svære huller ned i den anden skal. Hullerne passer jo med kniven, så det er fint nok.
Husk at lægge de to plane flader mod hinanden, inden du borer gennem næste skal. Og se om du ikke kan genskabe den hældning du oprindeligt havde i hullet.

Nu er en ulu måske lidt anderledes end en alm. kniv mht. tykkelse af skaller, men jeg vil tro, at du skal under 2 cm per skal i tykkelse.
Alt over det er måske for tykt.

Men start med at lave huller, og måske sav omridset (sav udenom din blyantsstreg) i skallerne inden du samler med lim.
Så kan du altid slibe tykkelsen til det den skal være - og forme håndtagets runding.
Tak for input.
Jeg prøver.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 16. jan 2022, 17:46

Deepo skrev:
15. jan 2022, 17:49
Men start med at lave huller, og måske sav omridset (sav udenom din blyantsstreg) i skallerne inden du samler med lim.
Så kan du altid slibe tykkelsen til det den skal være - og forme håndtagets runding.
Er jeg mon klar til at lime skallerne på nu?

Skallerne er stadig lidt for store til at det er ergonomisk at holde om. Men er ideen så, at jeg skal slibe resten ned, når det er monteret med lim?
Og skal jeg bare gøre det med sandpapir?

Og hvad så, starter jeg med korn 60, så 120, så 240 og så olie?

Jeg har forresten kun alm. sandpapir. Jeg ved ikke rigtigt hvor godt det er til at kommer rundt i de bløde kurver. Det er jo meget stift i det. Særligt inde under den del af skallerne som vender ned imod æggen. Her bliver det svært at pudse uden at ridse klingen gevaldigt. Bør jeg arbejde mere med at pudse den glat her først? (se nederste billede)

Mht. olie så har jeg alm. linolie fra Harald Nyborg. Er det fint nok? Jeg aner ikke, om det er kogt eller ej...


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 16. jan 2022, 19:11

Inden man samler kniven med lim skal man lige tænke over hvor man efterfølgende ikke kan komme til med slibemidler.
Det er i dit tilfælde kun den del af skæftet, som du har tegnet en firkant om.
Den del skal slibes helt færdig inden du samler kniven.

Det er ikke noget problem at kommer til på begge sider af selve kniven med sandpapir viklet rundt om en rundstok.

oversiden (mod håndfladen) er heller ikke noget problem.

Du kan jo tegne med en fin blyant på skallerne ved at følge kniven rundt. Så kan du jo slibe ind til (og med?) stregen.
Og så enten slibe helt færdig inden du samler kniven, eller slibe det sidste efter du har samlet kniven.

Jeg ville slibe videre med korn 320 og 600 og måske endda 1200.

Jeg plejer at bruge Danish Oil, men kogt linolie er også fint. Linolie der ikke er kogt tager vist en krig at tørre/hærde, så det har jeg aldrig brugt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 16. jan 2022, 20:24

Jeg tror det er denne jeg har liggende.
https://www.harald-nyborg.dk/droppen-raa-linolie-1-l

Men har også noget alm mineralolie.
Ved ikke om nogen af dem kan bruges.


Ellers må jeg undersøge hvor jeg køber de andre olier.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 17. jan 2022, 08:31

Kogt linolie koster ikke alverden hos f.eks. Biltema:
https://www.biltema.dk/byggeri/maling/t ... 2000018159

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 17. jan 2022, 10:01

Deepo skrev:
17. jan 2022, 08:31
Kogt linolie koster ikke alverden hos f.eks. Biltema:
https://www.biltema.dk/byggeri/maling/t ... 2000018159
Tak. Jeg må have fat i sådan en.
Indeholder specielle stoffer, der fremskynder tørringsprocessen.
Betyder det at de har tilsat forskellige kemikalier til olien?
Og altså ikke bare kogt den?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 17. jan 2022, 10:53

Ingsorsi skrev:
17. jan 2022, 10:01
Deepo skrev:
17. jan 2022, 08:31
Kogt linolie koster ikke alverden hos f.eks. Biltema:
https://www.biltema.dk/byggeri/maling/t ... 2000018159
Tak. Jeg må have fat i sådan en.
Indeholder specielle stoffer, der fremskynder tørringsprocessen.
Betyder det at de har tilsat forskellige kemikalier til olien?
Og altså ikke bare kogt den?
Ja
Kogt linolie dækker over linolie, som er kogt, og/eller er tilsat sikkativer (forskellige stoffer, der fremskynder tørring).

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 18. jan 2022, 17:17

Krage skrev:
11. jan 2022, 18:30
Slibning er fint i hånd. Start med korn 80 til det er som du vil have det og ridser og mærker er væk og formen er 100 %, så 120, 180, olie, 240 mellemslib, olie.
Deepo skrev:
29. dec 2021, 11:23
Når limen er hærdet sliber jeg omridset af kniven så at kniv og træ flugter, og til sidst former jeg kniven og finpudser skæftet.
Sidste proces er oliering, hvor jeg som regel bruger Danish Oil, men kogt linolie fortyndet med vegetabilsk terpentin (eller vist også sprit) kan også bruges.
Nu er jeg så nået så langt, at jeg har limet og pudset med korn 60, 120, 220, 400.

Bør jeg så give det olie og lade det tørre ind og så slibe igen?
Eller bare give olie og så ikke slibe mere?



Jeg har kogt linolie, men desværre ikke mere terpentin...

Kan jeg give det kogt linolie uden terpentin i?
Jeg har husholdningssprit dog. Skal jeg komme det i? Og hvilket forhold?

Hvis jeg kan bruge kogt linolie rent så ville det jo være nemmest. Det er jo så små mængder der skal til.

Billede

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 18. jan 2022, 23:48

Det ser godt ud!
Giv den bare kogt linolie - uden fortynding.
Den skal have nogle gange med lidt tid til at olien trækker ind, men gerne vådt i vådt.
Og skal det være helt fint tager du og sliber med korn 600 i olie.

Hvis du vil fortynde med sprit, så er det ikke meget der skal til - 1/4 sprit vil jeg tro.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2022, 00:05

Deepo skrev:
18. jan 2022, 23:48
Det ser godt ud!
Giv den bare kogt linolie - uden fortynding.
Den skal have nogle gange med lidt tid til at olien trækker ind, men gerne vådt i vådt.
Og skal det være helt fint tager du og sliber med korn 600 i olie.

Hvis du vil fortynde med sprit, så er det ikke meget der skal til - 1/4 sprit vil jeg tro.
Tak.
Fedt. Jeg prøver. Hvorfor vil man fortynde? Bare for det er nemmere at arbejde med?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Deepo » 19. jan 2022, 08:24

Ja, og så er mit bud, at når spritten er væk, så er der mindre linolie til at tørre.
Så det går en lille smule hurtigere.

Husk at skaffe dig af med linolieklude på rette vis (brænd dem eller put i pose, fyld lidt vand i, klem luft ud), da de kan selvantænde.

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Krage » 19. jan 2022, 10:19

Der skal ikke fortynder i. Det var noget man gjorde i gamle dage for at få rå linolie til at tørre hurtigere og hærde mere op. Det er siden blevet vist som en dum ide der ødelægger de gode egenskaber. Så fandt man på kogt linolie og siden linoliefernis (kogt + tørremiddel). Fernis er håndtørt ret hurtigt. Hærdet på nogle dage.

Kør over med en våd klud og slib igen. Olien trænger bedst ind ved korn 180. Sørg for den kan suge hvad den vil I 15-20 min og tør hårdt af. Når håndtør, Mellem slib eller bedre brug en slibesvamp til at let slibe 2 lag i på samme måde som før. Skift til pensel efter let slibning og tør hårdt af efter 15-20 min.

Når du hopper korn 180 over og går fra 120 til 220 får du ikke slebet slibespor væk fra 120 og du får derfor ikke så godt resultat. I praksis kan man ikke bare slibe ekstra. Så laver man bare lunker.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2022, 11:26

Krage skrev:
19. jan 2022, 10:19
Der skal ikke fortynder i. Det var noget man gjorde i gamle dage for at få rå linolie til at tørre hurtigere og hærde mere op. Det er siden blevet vist som en dum ide der ødelægger de gode egenskaber. Så fandt man på kogt linolie og siden linoliefernis (kogt + tørremiddel). Fernis er håndtørt ret hurtigt. Hærdet på nogle dage.

Kør over med en våd klud og slib igen. Olien trænger bedst ind ved korn 180. Sørg for den kan suge hvad den vil I 15-20 min og tør hårdt af. Når håndtør, Mellem slib eller bedre brug en slibesvamp til at let slibe 2 lag i på samme måde som før. Skift til pensel efter let slibning og tør hårdt af efter 15-20 min.

Når du hopper korn 180 over og går fra 120 til 220 får du ikke slebet slibespor væk fra 120 og du får derfor ikke så godt resultat. I praksis kan man ikke bare slibe ekstra. Så laver man bare lunker.
Super. Så bruger jeg bare kogt linolie som den er.

Jeg havde desværre ikke noget korn 180 papir.

Når du skriver kør over med en våd klud, mener du så en klud der er våd med linolie og så slib i olien?
Eller mener du vand?
Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er nybegynder :oops:

Er min opfattelse af processen herfra korrekt?

0. Evt. slib skæftet igen med korn 220 (tættest på 180 jeg har)

1. Smør kogt linolie på med en klud ved at smøre det godt rundt over det hele i et par minutter (skal klingen dækkes af med malertape imens? eller gør det ikke noget, hvis der kommer olie på klingen? Normalt undgår man jo f.eks. at komme skæfteolie på stålet ved skydevåben)

2. Mens olien er våd slibes med korn 220 igen.

3. Smør olie på igen - vådt i vådt.

4. Slib med korn 400 i olien.

5. Olien tørres af hårdt med en klud.


Er det nogenlunde rigtigt?

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Krage » 19. jan 2022, 11:49

Ingsorsi skrev:
19. jan 2022, 11:26
Krage skrev:
19. jan 2022, 10:19
Der skal ikke fortynder i. Det var noget man gjorde i gamle dage for at få rå linolie til at tørre hurtigere og hærde mere op. Det er siden blevet vist som en dum ide der ødelægger de gode egenskaber. Så fandt man på kogt linolie og siden linoliefernis (kogt + tørremiddel). Fernis er håndtørt ret hurtigt. Hærdet på nogle dage.

Kør over med en våd klud og slib igen. Olien trænger bedst ind ved korn 180. Sørg for den kan suge hvad den vil I 15-20 min og tør hårdt af. Når håndtør, Mellem slib eller bedre brug en slibesvamp til at let slibe 2 lag i på samme måde som før. Skift til pensel efter let slibning og tør hårdt af efter 15-20 min.

Når du hopper korn 180 over og går fra 120 til 220 får du ikke slebet slibespor væk fra 120 og du får derfor ikke så godt resultat. I praksis kan man ikke bare slibe ekstra. Så laver man bare lunker.
Super. Så bruger jeg bare kogt linolie som den er.

Jeg havde desværre ikke noget korn 180 papir.

Når du skriver kør over med en våd klud, mener du så en klud der er våd med linolie og så slib i olien?
Eller mener du vand?
Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er nybegynder :oops:

Er min opfattelse af processen herfra korrekt?

0. Evt. slib skæftet igen med korn 220 (tættest på 180 jeg har)

1. Smør kogt linolie på med en klud ved at smøre det godt rundt over det hele i et par minutter (skal klingen dækkes af med malertape imens? eller gør det ikke noget, hvis der kommer olie på klingen? Normalt undgår man jo f.eks. at komme skæfteolie på stålet ved skydevåben)

2. Mens olien er våd slibes med korn 220 igen.

3. Smør olie på igen - vådt i vådt.

4. Slib med korn 400 i olien.

5. Olien tørres af hårdt med en klud.


Er det nogenlunde rigtigt?
0) Vand. Så rejser porerne sig i træet. Dem sliber du ned.

1) 15-20 minutter. Dæk med malertape. Tør hårdt af.

2) Nej

3) Først når den er håndtør. Dvs nogle timer efter.

4) 220 før 2. Gang olie hvis du ikke har slibesvampe. De første par minutter hvis du har. Derefter 15-20 min med pensel igen. Tør hårdt af.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken kniv til garvning?

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2022, 23:29

Krage skrev:
19. jan 2022, 11:49
Ingsorsi skrev:
19. jan 2022, 11:26
Krage skrev:
19. jan 2022, 10:19
Der skal ikke fortynder i. Det var noget man gjorde i gamle dage for at få rå linolie til at tørre hurtigere og hærde mere op. Det er siden blevet vist som en dum ide der ødelægger de gode egenskaber. Så fandt man på kogt linolie og siden linoliefernis (kogt + tørremiddel). Fernis er håndtørt ret hurtigt. Hærdet på nogle dage.

Kør over med en våd klud og slib igen. Olien trænger bedst ind ved korn 180. Sørg for den kan suge hvad den vil I 15-20 min og tør hårdt af. Når håndtør, Mellem slib eller bedre brug en slibesvamp til at let slibe 2 lag i på samme måde som før. Skift til pensel efter let slibning og tør hårdt af efter 15-20 min.

Når du hopper korn 180 over og går fra 120 til 220 får du ikke slebet slibespor væk fra 120 og du får derfor ikke så godt resultat. I praksis kan man ikke bare slibe ekstra. Så laver man bare lunker.
Super. Så bruger jeg bare kogt linolie som den er.

Jeg havde desværre ikke noget korn 180 papir.

Når du skriver kør over med en våd klud, mener du så en klud der er våd med linolie og så slib i olien?
Eller mener du vand?
Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er nybegynder :oops:

Er min opfattelse af processen herfra korrekt?

0. Evt. slib skæftet igen med korn 220 (tættest på 180 jeg har)

1. Smør kogt linolie på med en klud ved at smøre det godt rundt over det hele i et par minutter (skal klingen dækkes af med malertape imens? eller gør det ikke noget, hvis der kommer olie på klingen? Normalt undgår man jo f.eks. at komme skæfteolie på stålet ved skydevåben)

2. Mens olien er våd slibes med korn 220 igen.

3. Smør olie på igen - vådt i vådt.

4. Slib med korn 400 i olien.

5. Olien tørres af hårdt med en klud.


Er det nogenlunde rigtigt?
0) Vand. Så rejser porerne sig i træet. Dem sliber du ned.

1) 15-20 minutter. Dæk med malertape. Tør hårdt af.

2) Nej

3) Først når den er håndtør. Dvs nogle timer efter.

4) 220 før 2. Gang olie hvis du ikke har slibesvampe. De første par minutter hvis du har. Derefter 15-20 min med pensel igen. Tør hårdt af.
Tak for vejledning. Så jeg skal slet ikke bruge korn 400?

Jeg er færdig efter 2. Gang olie eller hvad?

Besvar