Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af HR » 8. jan 2022, 19:40

Sådan her kan man gøre:
Bøssen er en ubrugt Miroku 800 Superiour fra sidst i 70erne. Købt på Lauritz "med en hårrevne i skæftet". Ja right, enhver med et halvt øje og to brikker at flytte med kunne se på billederne at kolbehalsen var knækket. Så jeg købte den vel vidende at der var noget arbejde i den. Men hey, en 800er i den rigtige årgang til kr 3600. Det er mindre end prisen på bare én bladfjeder i den.

Punkt nummer 1. Ud med skæfteskruen så vi kan separere bruddet.

2. West System epoxy 105 + 206, lidt pigment og 100 elsatikker, så hænger den sammen igen.

3. Af med elastikkerne og af med lakken.

4. Grov opretning af netskærringen.

5. Nu vi lige er i gang, så flytter vi lige næsen 18mm bagud og laver skæfteryggen om til "tapered comb". Det gør det samme som at give den 6-8mm cast off, og jeg tør ikke bukke limningen. Nåja, vi lægger også lige pistolgrebet lidt ned så den bliver mere PoW.

6. Indfarvning med alkanaextrakt i sprit.

7. Første 5-6-7 lag linolie farvet med mere alkana.

8-36. Indslibning af solhærdet linolie fra korn 120 til 600.

38-2000. Banden og svovlen over at jeg fik epoxyen lidt for mørk. Men man skal dog vippe den i lyset for at se fugen.

/HR
Vedhæftede filer
20210205_124849.jpg
20210207_111145.jpg
20210215_212306.jpg
20210215_212331.jpg
20220108_185014.jpg
20220108_185017.jpg
20220108_185038.jpg
20220108_185053.jpg
20220108_185118.jpg
Senest rettet af HR 12. jan 2022, 18:32, rettet i alt 5 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Scooterskytten » 8. jan 2022, 20:42

Flot arbejde.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Fnuller » 8. jan 2022, 23:51

Den blev godt nok fin !! :Hug:

Larry, fra Midway, foreslår, at man limer en stump gevindstang, med ind i midten, som forstærkning,,

Meen, det er jo ligesom lidt for sent.. :giggle:

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Johannes » 9. jan 2022, 08:15

Det er der vel ikke plads til, på denne type våben? Mener det er på en riffel han gør det. Mvh

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Gerdson39 » 9. jan 2022, 10:14

Here kunne det have været et rør, som systemskruen kan gå igennem. Men om det så var nødvendigt...
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af HR » 9. jan 2022, 10:33

… der kommer nok et kulfiberrør,i til at binde på tværs af limningen. Den er ikke helt færdig endnu.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Boerge » 9. jan 2022, 11:36

Flot arbejde - tænker nok det skal holde. Jeg forstår ikke helt de ændringer du beskriver under punkt 5. Kunne du evt. uddybe lidt, hvad det er du har gjort??
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2022, 12:02

Boerge skrev:
9. jan 2022, 11:36
Flot arbejde - tænker nok det skal holde. Jeg forstår ikke helt de ændringer du beskriver under punkt 5. Kunne du evt. uddybe lidt, hvad det er du har gjort??
Uden at være ekspert på området, så tør jeg gætte på, at han har rykket forreste del af skæfteryggen tilbage (filet den lidt af og gjort vinklen blødere) samt tyndet skæfteryggen, så den er rettere og smallere. Det er med til at gøre det nemmere for øjet at line up med kikkerten/sigtekornet, når kinden lægges til. Samtidigt skal skæfteryggen selvfølgelig være af den højde, så man ikke skal lægge hagen til for at kunne se ind i kikkerten :giggle:

Nogle skæfter er meget tykke og brede omkring ryggen, og så skal man presse kinden lidt ind (mere end nødvendigt) for at få et godt sigtebillede.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af HR » 9. jan 2022, 22:01

:goodpost:
Det kunne jeg næsten ikke skrive bedre. Først er næsen flyttet bagud med en rund fil så den ikke mere presser ind i min højre tommelfinger. Altså ikke bare rundet af, men der er decideret fjernet de forreste 15-18 mm af "næsen". Så er profilet af næseryggen filet skarp så de kanaler der tidligere var skåret ind til tommelfingeren forsvundet. Den er så at sige gået fra en mod Tracy Chapman til en Nicole Kidman i formen på næsen. Det hele er for at få mere plads til højre hånd på kolbehalsen, og for at hånden ligger naturligt samtidigt med at løbene står lodret (det er en OU haglbøsse). Det skarpe profil på næsen er ført i lige linje tilbage til kolbekappen. Det gør toppen af skæfteryggen smallere og flytter mit mesterøje 5-6 mm til højre, hvilket passer perfekt til mig. Det giver også et fladere og mere elegant jagtskæfte i forhold til den ret “beefy” sporting-form den havde. Til sidst har jeg fjernet ca 1cm i forkanten på pistolgrebet der hvor lille og ringfinger ligger. Det åbner radius på pistolgrebet og er igen en ændring fra sporting stilen hen imod et jagtskæfte (er der nogen der kan gætte hvad den skal bruges til :giggle: ).

På billedet her under kan man se den nye linje på næsen og på pistolgrebet. Og man kan fornemme at overgangen fra næsen ned af siderne på skæftet er lavet i én glat kurve uden kanaler til tommelfingeren.
324865C9-3CF8-4578-B8B0-6DE3CFE3834C.jpeg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af CIS » 13. jan 2022, 19:45

Virkeligt fint arbejde, jeg har dog et spørgsmål, slutter man ikke af med at give sådan et skæfte lak, efter indfarvningen, for at lave en beskyttelse mod fugt osv.

Tilgiv mig, hvis det er dumt spurgt, jeg ved ikke meget om moderne rifler m.m den smule viden jeg har, omhandler dem de lavede for 150 år siden, at det blev der efter indfarvningen, mig bekendt, altid afsluttet med flere lag beskyttende shell lak, jeg ved godt at der findes meget bedre typer lak i dag....
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 20:03

Den overflade jeg har lavet er præcis den man lavede for 150 år siden, linolie! Grunden til at det er den absolut bedste behandling af et skæfte er at det kan vedligeholdes og repareres i det uendelige uden at det kan ses. Lak ligner lort første gang det får en ridse, og så er den eneste gangbare vej at starte forfra. Den eneste grund til at man er gået væk fra linolie er at det tager måneder at lave ordentligt, og det er der ingen moderne produktionsvirksomhed der kan klare. Rigtigt udført sidder en linoliebehandling nede i træet og det er hærdet helt op. Derfor bliver det ikke blankt, men silkemat. På billederne er den stadig ikke færdig og den får lidt mere glans, men ikke meget.
HR

Edit: PU er stærkere end shellak. Men ikke bedre :biggrin:
Ja, jeg er slumstormer og jeg elsker at nørde med de gamle teknikker…

EditII: Epoxy er en undtagelse hvor moderne kemi er trumf. Det slår bare harelim med så mange længder at man ikke kan ignorere det.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af RVAL » 13. jan 2022, 20:32

HR skrev:
8. jan 2022, 19:40

7. Første 5-6-7 lag linolie farvet med mere alkana.
:thumbup: godt arbejde og tak for deling og inspiration!

Hvordan mixer du din olie ?

Har selv forsøgt mig med den hurtige løsning.. (1/2 l kogt og koldpresset linolie, mixet med 125 gr. Alkanarod - kogt i ca 30 min inden filtrering..) det kan gå.. :oops: men hvad er den rigtige løsning?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 20:53

Jeg har brugt rå linolie. Jeg ved ikke om det er den rigtige måde, men jeg har bare ladet ca 100 mL den stå med ca 50g alkanarod. Men den er heller ikke blevet ret mørk selvom den nok har stået et halvt års tid. Ulempen med rå olier er, selvfølgeligt, den alt for lange tørretid. Måske prøver jeg at lave en med solhærdet olie næste gang jeg laver en batch, men det er jo dyrebare dråber

Mit spritudtræk er heller ikke ret mørkt. Det er også muligt at jeg kom til at bruge 70% i stedet for 96% ethanol. Næste gang vil jeg prøve med vegetabilsk terpentin i stedet for ethanol. Jeg har nok givet den 5-6 gange spritfarve med let slibning ind i mellem før jeg havde den glød jeg var efter (den endte så alligevel lidt lysere end forventet). Det giver så den fordel at farven er trukket dybt ned i træet og at de fremtidige ridser vil være gennemfarvede i bunden.

Jeg har ikke prøvet at koge linolie (moderne "kogt" linolie er hærdet med metalsalte, det har aldrig været kogt). Det må blive et nyt projekt. Men jeg er blevet helt tosset med den solhærdede olie (efter et tip her inde fra), så det er nok den hest jeg bliver på.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Limning af knækket kolbehals med epoxy.

Indlæg af CIS » 14. jan 2022, 21:26

HR skrev:
13. jan 2022, 20:03
Den overflade jeg har lavet er præcis den man lavede for 150 år siden, linolie! Grunden til at det er den absolut bedste behandling af et skæfte er at det kan vedligeholdes og repareres i det uendelige uden at det kan ses. Lak ligner lort første gang det får en ridse, og så er den eneste gangbare vej at starte forfra. Den eneste grund til at man er gået væk fra linolie er at det tager måneder at lave ordentligt, og det er der ingen moderne produktionsvirksomhed der kan klare. Rigtigt udført sidder en linoliebehandling nede i træet og det er hærdet helt op. Derfor bliver det ikke blankt, men silkemat. På billederne er den stadig ikke færdig og den får lidt mere glans, men ikke meget.
HR

Edit: PU er stærkere end shellak. Men ikke bedre :biggrin:
Ja, jeg er slumstormer og jeg elsker at nørde med de gamle teknikker…

EditII: Epoxy er en undtagelse hvor moderne kemi er trumf. Det slår bare harelim med så mange længder at man ikke kan ignorere det.
Min interesse er percussion revolvere og tilbehør fra midten af 1800 tallet, og grebskallerne på revolverene blev "alle" dækket med shellac efter indfarvningen, jeg har om ikke andet, så aldrig ejet en revolver fra den tid, hvor grebskallerne ikke bar spor af shellac så jeg formodede det også galt for træet på datidens andre våben med træskæfter, for at beskytte træet mod fugt m.m

Men man skal jo lære så længe man lever, så tak for svaret :smile:
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Besvar