Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Elbæk » 8. jan 2022, 16:35

Efter en tur på skydebanen, ifm. rengøring af våbnet, opdagede jeg at mit skæfte er flækket:

2022-01-08 16.15.49.jpg
2022-01-08 16.15.54.jpg
2022-01-08 16.16.09.jpg

Jeg tænker at det kan limes(?) Men, med hvad og hvordan gør man det bedst?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af HR » 8. jan 2022, 17:41

Bostik Express Strong Epoxy lim i dobb. sprøjte. Det er den der engang hed blå araldit. Den forbliver en smule elastisk, i modsætning til en støbeepoxy. Farven kan justeres med lidt pigment i Siena og Umbra. Jeg kan lige se om jeg kan finde et par billeder af operationen. Største udfordring er at få revnen fyldt helt ud. Det er nemmest hvis den er knækket helt over.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Scooterskytten » 8. jan 2022, 18:00

Ikke at jeg har repareret skæfter, men jeg bygger elektriske guitar og bas helt fra grunden af. I dette tilfælde ville jeg faktisk bruge noget MEGET stærkt trælim først. Forsigtigt splitte bruddet ad, og så godt med trælim derind.

Når det er tørt, ville jeg gøre præcist det samme som overover. Det er med til at gøre kanterne mere jævne samt udfylde de huller som der evt måtte være.

Den lim jeg bruger hedder Titebond og den er MEGET stærk. Det er vigtigt at finde en god lim, for ellers holder det kun i 10 år inden du skal have det fixet igen. Med Titebond holder det resten af dit liv + de næste 50-100 år derefter :biggrin:

Lige et billede af en hals til en bas jeg har bygget, hvor jeg brugte Titebond lim. Det er nu 7 år siden, og den har stået under konstant træk fra strengene. Det holder.
Vedhæftede filer
DSC_0296.JPG
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af FraBjerget » 8. jan 2022, 18:10

Så en YouTube video hvor de borer et hul indefra der ender inde i revnen.
Derefter fylder de lim i hullet og banker en dyvel i.
Den presser så limen ud i hele bruddets længde.

Mener de borede et godt stykke fra revnens start da bruddet er længere end man kan se
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af HR » 8. jan 2022, 18:20

Mbechmann skrev:
8. jan 2022, 18:00
Ikke at jeg har repareret skæfter, men jeg bygger elektriske guitar og bas helt fra grunden af. I dette tilfælde ville jeg faktisk bruge noget MEGET stærkt trælim først. Forsigtigt splitte bruddet ad, og så godt med trælim derind.

Når det er tørt, ville jeg gøre præcist det samme som overover. Det er med til at gøre kanterne mere jævne samt udfylde de huller som der evt måtte være.

Den lim jeg bruger hedder Titebond og den er MEGET stærk. Det er vigtigt at finde en god lim, for ellers holder det kun i 10 år inden du skal have det fixet igen. Med Titebond holder det resten af dit liv + de næste 50-100 år derefter :biggrin:

Lige et billede af en hals til en bas jeg har bygget, hvor jeg brugte Titebond lim. Det er nu 7 år siden, og den har stået under konstant træk fra strengene. Det holder.
Titebond er en ret bred betegnelse. De laver et utal af forskellige lime med forskellige egenskaber. Men ja, en PU trælim vil holde evigt, men det kræver at man kan få en helt lukket limfuge og at man kan få pres på. Det er let ved en nykonstruktion, men svært ved et brud. Epoxy har den fordel at det stadigt er stærkt selvom limfugen et 0.1 mm tyk og den kræver ikke pres for at danne en stærk limning.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Scooterskytten » 8. jan 2022, 18:34

HR skrev:
8. jan 2022, 18:20
Mbechmann skrev:
8. jan 2022, 18:00
Ikke at jeg har repareret skæfter, men jeg bygger elektriske guitar og bas helt fra grunden af. I dette tilfælde ville jeg faktisk bruge noget MEGET stærkt trælim først. Forsigtigt splitte bruddet ad, og så godt med trælim derind.

Når det er tørt, ville jeg gøre præcist det samme som overover. Det er med til at gøre kanterne mere jævne samt udfylde de huller som der evt måtte være.

Den lim jeg bruger hedder Titebond og den er MEGET stærk. Det er vigtigt at finde en god lim, for ellers holder det kun i 10 år inden du skal have det fixet igen. Med Titebond holder det resten af dit liv + de næste 50-100 år derefter :biggrin:

Lige et billede af en hals til en bas jeg har bygget, hvor jeg brugte Titebond lim. Det er nu 7 år siden, og den har stået under konstant træk fra strengene. Det holder.
Titebond er en ret bred betegnelse. De laver et utal af forskellige lime med forskellige egenskaber. Men ja, en PU trælim vil holde evigt, men det kræver at man kan få en helt lukket limfuge og at man kan få pres på. Det er let ved en nykonstruktion, men svært ved et brud. Epoxy har den fordel at det stadigt er stærkt selvom limfugen et 0.1 mm tyk og den kræver ikke pres for at danne en stærk limning.
HR
Det har du ret i. Jeg bruger mest Titebond III Ultimate fordi jeg også lakere instrumenterne. Hvis det kun er tørt de steder jeg skal bruge, så bruger jeg Titebond original. På gribebrættet som godt må kunne af igen, bruger jeg Titebond Hideaway. Den kan du varme op, og så løsner den sig igen.

Jeg bruger i øvrigt også Titebond hvis jeg skal reparere en guitarhals der er knækket (som regel Les Paul). Jeg har faktisk repareret 2 stk, hvor jeg måtte brække den helt op først, fordi der var brugt 10sek lim der inden. Det tog tid at skrabe væk, og jeg var ikke sikker om det holdte bagefter. Det er nu 6 år siden, og det holder stadigvæk fint.

At jeg nævner Titebond er fordi jeg har haft en enkelt skidt oplevelse med epoxy lim. Det var 2 "vinger" på hver siden af en bas hals - altså kroppen. Efter 1 år, kunne jeg mærke samlingen med en lillefinger - og idag er den vel på ca 1mm ialt. Det er netop fordi den kan give sig. Om det så er godt eller skidt at bruge i skæfter, tør jeg ikke sige :)

Men ja, lim er en hel videnskab for sig selv.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Drikkedunk » 8. jan 2022, 18:38

Der er utallige guides og videoer på internet om reperation af knækkede skæfter. Dog lader det til at der er konsensus om at ingen lim ikke kan holde, med mindre olien bliver trukket ud af skæftet først (feks med acetone).

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Scooterskytten » 8. jan 2022, 18:42

Drikkedunk skrev:
8. jan 2022, 18:38
Der er utallige guides og videoer på internet om reperation af knækkede skæfter. Dog lader det til at der er konsensus om at ingen lim ikke kan holde, med mindre olien bliver trukket ud af skæftet først (feks med acetone).
Det er så lige netop her Titebond i mine øjne er stærk. For jeg har prøvet at lime noget træ som nærmest løb i olie inden og det holder stadigvæk.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af HR » 8. jan 2022, 18:57

Mbechmann skrev:
8. jan 2022, 18:34
HR skrev:
8. jan 2022, 18:20
Mbechmann skrev:
8. jan 2022, 18:00
Ikke at jeg har repareret skæfter, men jeg bygger elektriske guitar og bas helt fra grunden af. I dette tilfælde ville jeg faktisk bruge noget MEGET stærkt trælim først. Forsigtigt splitte bruddet ad, og så godt med trælim derind.

Når det er tørt, ville jeg gøre præcist det samme som overover. Det er med til at gøre kanterne mere jævne samt udfylde de huller som der evt måtte være.

Den lim jeg bruger hedder Titebond og den er MEGET stærk. Det er vigtigt at finde en god lim, for ellers holder det kun i 10 år inden du skal have det fixet igen. Med Titebond holder det resten af dit liv + de næste 50-100 år derefter :biggrin:

Lige et billede af en hals til en bas jeg har bygget, hvor jeg brugte Titebond lim. Det er nu 7 år siden, og den har stået under konstant træk fra strengene. Det holder.
Titebond er en ret bred betegnelse. De laver et utal af forskellige lime med forskellige egenskaber. Men ja, en PU trælim vil holde evigt, men det kræver at man kan få en helt lukket limfuge og at man kan få pres på. Det er let ved en nykonstruktion, men svært ved et brud. Epoxy har den fordel at det stadigt er stærkt selvom limfugen et 0.1 mm tyk og den kræver ikke pres for at danne en stærk limning.
HR
Det har du ret i. Jeg bruger mest Titebond III Ultimate fordi jeg også lakere instrumenterne. Hvis det kun er tørt de steder jeg skal bruge, så bruger jeg Titebond original. På gribebrættet som godt må kunne af igen, bruger jeg Titebond Hideaway. Den kan du varme op, og så løsner den sig igen.

Jeg bruger i øvrigt også Titebond hvis jeg skal reparere en guitarhals der er knækket (som regel Les Paul). Jeg har faktisk repareret 2 stk, hvor jeg måtte brække den helt op først, fordi der var brugt 10sek lim der inden. Det tog tid at skrabe væk, og jeg var ikke sikker om det holdte bagefter. Det er nu 6 år siden, og det holder stadigvæk fint.

At jeg nævner Titebond er fordi jeg har haft en enkelt skidt oplevelse med epoxy lim. Det var 2 "vinger" på hver siden af en bas hals - altså kroppen. Efter 1 år, kunne jeg mærke samlingen med en lillefinger - og idag er den vel på ca 1mm ialt. Det er netop fordi den kan give sig. Om det så er godt eller skidt at bruge i skæfter, tør jeg ikke sige :)

Men ja, lim er en hel videnskab for sig selv.
Forholdet mellem de to komponenter i epoxy skal overholdes præcist, ellers får det ikke de rigtige egenskaber. Og de der billige tuber fra købmanden, de duer slet ikke til noget. Det suger vand og minder i det hele taget mest om tyggegummi efter noget tid. Og så flyder de limede flader fra hinanden.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Scooterskytten » 8. jan 2022, 19:27

HR skrev:
8. jan 2022, 18:57
Forholdet mellem de to komponenter i epoxy skal overholdes præcist, ellers får det ikke de rigtige egenskaber. Og de der billige tuber fra købmanden, de duer slet ikke til noget. Det suger vand og minder i det hele taget mest om tyggegummi efter noget tid. Og så flyder de limede flader fra hinanden.
HR
Hehe det er jeg 100% enig i. Vil også lige nævne at dette skete da jeg boede i Dublin - og limen var købt i den lokale trælast. Det var bestemt ikke billigt :smile:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af HR » 8. jan 2022, 20:28

Elbæk skrev:
8. jan 2022, 16:35
Efter en tur på skydebanen, ifm. rengøring af våbnet, opdagede jeg at mit skæfte er flækket:

Jeg tænker at det kan limes(?) Men, med hvad og hvordan gør man det bedst?
Jeg har lavet en quick and dirty tråd til dig undet "se hvad jeg har lavet" her: viewtopic.php?f=49&t=88969
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Jesper Å
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 15. aug 2016, 13:31
Interesser: Skydning, historiske våben
Geografisk sted: Trekantområdet
Been thanked: 5 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Jesper Å » 12. jan 2022, 17:37

Hvis man har set Mark Novak på Youtube vil man vide at det skal limes med acraglas, han kan klistre næsten alt sammen med det stads, han har også nogle videoer hvor han fikser flækket træ :smile: Jesper

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af HR » 12. jan 2022, 18:25

Acraglas er såmænd bare en epoxy med additiver til at lave det tyktflydende og slagfast i tykke lag. Det er, formodentligt, gjort ved iblanding af silikasne, knust glasfiber og fenol. Mit gæt er at Novak bruger det fordi det er hvad han har på hylden. Hvis bruddet er pænt er additiverne ikke nogen fordel. Jeg bruger West System 105 i mit link. Det er lidt mere sprødt end optimalt til limning. Men det var lige hvad jeg havde på hylden ud over Devcon.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Elbæk » 14. jan 2022, 13:58

Skæftet blev limet i går med epoxy, jeg ser resultatet på lørdag.

I samme ombæring er der frigjort plads rundt om tangen, så det samme ikke bør ske igen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af C-X » 14. jan 2022, 13:59

Har du fået det lavet "ude i byen"?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af Elbæk » 14. jan 2022, 14:48

C-X skrev:
14. jan 2022, 13:59
Har du fået det lavet "ude i byen"?
Jeg har en god kammerat som er gammel bøssemager hos forsvaret, han hjalp mig.

Jeg kunne godt sende den "ud i byen", men så ville jeg have misset chancen for at lære noget :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Flækket skæfte på min Hawken - kan det repareres?

Indlæg af C-X » 14. jan 2022, 15:00

Nice. Det er godt at have gode venner, man kan lære af :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar